Diskutera – Vad tycker du om Epic Store?

Robot
Diskutera – Vad tycker du om Epic Store?

Har ettåringen ryckt upp sig eller är det bojkott?

#egs, #epic, #epic-games-store, #metro-exodus


Medlem

Aldrig haft några egentliga problem med själva butiken, den är enkel och snabb att använda, det är allt jag begär.
Recensioner, automatiska rekommendationer och annat dylikt hoppas jag aldrig kommer.

Det enda negativa jag kan tycka är att det är lite bökigt att "fönstershoppa" i butiken, dvs se sig runt efter intressanta titlar, men jag har egentligen andra medier till det syftet, så det är ett ytterst litet problem för mig.

Medlem

Helt ärligt så bryr jag mig inte ett dugg om gratis spelen, antingen är det spel jag inte är intresserade av eller så har jag dem redan.
Hela deras jul rush gav 0, obskyra gamla indiespel eller sådant jag köpt och spelat klart för 2-3 år sedan.

Enligt mig har det fortfarande inte hänt i närheten så mycket som det borde gjort när det kommer till funktioner och att allt med Unreal Tournament lades på is till fördel för Fortnite som jag tycker är dö trist hjälper inte heller.

Inga problem. Sen att man fått massa spel gratis är nice.

Medlem

Fungerar fint.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Finns inget speciellt negativt med Epic, tvärt om finns det för mig personligen en väldigt klar fördel.
Inga extrema mängder skitspel som kräver hutlös tid att titta igenom för att hitta små guldklimpar.
Ogillar att det är backat av Tenecent. Men mitt val att bara köra steam har nog med enkelheten i att ha en launcher.

Däremot spelen som först annonserat via Steam för att sedan sälja sig till Epic bör brinna i gamer helvetet för att framtid. Day-1 Pirate på dom.

Medlem

Köpt ett par spel där och fått många spel gratis så finns inget att klaga på. Lätt att hitta i appen och starta spelen.


signatur

IDKFA

Medlem

Skitbra, har fått över 80 gratisspel hittills och är nöjd som bara den. Jag ser det som en bra grej att ha en till plattform utöver steam som har "monopol" på i stort sett allt och tvingar utvecklare att förstöra sina spel med early access releaser för att få in pengar och fortsätta utveckla sina spel eftersom steam tar en stor kaka.

Det värsta som någonsin kunnat hända spelindustrin var early access. Enligt mig är steam orsaken, jag hatar det.

Medlem

Samma som för ett år sedan. Inget vidare. Epic var en utvecklare som man såg upp till när man var ung, och nu känns det som att Sweeney har spolat ner allt i toaletten.

Medlem

Tycker att det fungerar bra. Och det har jag tyckt från dag ett. Skönt att slippa allt bloat som finns i t.ex. Steam.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag tycker väl inte så jättemycket om den, men ogillar den inte heller. Att det är ytterligare en launcher spelar inte så stor roll, jag klickar ändå i 9 av 10 fall direkt på spelets ikon på skrivbordet istället för att ta omvägen genom Steam/Epic/UbiPlay.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

att få skit är fortfarande skit spelar ingen roll hur mycket spel man får. mitt problem med epic är deras launcher som suger pung. Inte att jag måste köpa spel av dom eller någon annan, så länge dom har en bra fungerande launcher som inte är något som man skulle vilja önska sig på sina värsta fiender.

Medlem

har funkat som det ska, men är fortfarande grinig över att behöva ha halva startlistan beståendes av launchers


signatur

//monster

jbx
Medlem

Fungerar bra för mig, sen alla dessa gratis spel är ju inte fel. Använder denna betydligt mer än Steam.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Helt ok tycker jag. Även om Steam är bättre rent tekniskt Bra med lite mer konkurrens, även om jag är skeptisk till Tencent.

Medlem

Bra med konkurans, men orkar inte med ännu en launcher så personligen har jag bojkotta Epic helt.

Jag gillar uppstickaren, och tycker det är bra att Steam får en fullvärdig konkurrent.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Natrium:

att få skit är fortfarande skit spelar ingen roll hur mycket spel man får. mitt problem med epic är deras launcher som suger pung. Inte att jag måste köpa spel av dom eller någon annan, så länge dom har en bra fungerande launcher som inte är något som man skulle vilja önska sig på sina värsta fiender.

Förklara varför den är så dålig, du tillför inget genom att bara skriva att något är dåligt, ands och försök ge ett par exempel på vad som är så dåligt.


signatur

IDKFA

Medlem

Ogillar det mest för att de är kinesiskt ägda vilket i förlängningen betyder att de måste göra vad kommunistpartiet vill.

Geeks Gaming

Kört de sedan ue4 släpptes publikt. Aldrig stött på några problem. Har en del gratis spel där.
Även köpt något där utan problem. Till skillnad från vad andra tycker så gillar jag de mer simplistiska i Epic.
Köpa spel, ladda ner spel, spela spel. Jag behöver inte mer.

Geeks Gaming
Skrivet av Nilos:

Ogillar det mest för att de är kinesiskt ägda vilket i förlängningen betyder att de måste göra vad kommunistpartiet vill.

Epic ägs inte av Kina. Ja tencent äger en stor del men har inte någon majoritet.

Medlem
Skrivet av pzo78:

Bra med konkurans, men orkar inte med ännu en launcher så personligen har jag bojkotta Epic helt.

Jo konkurrens är grymt bra. Tänk vad bra allt som fått konkurrens i samhället hat blivit. Bästa jag vet i dagsläget är hur billigt det blivit med apotek och bilprovning.
BARA blivit bättre med fri konkurrens!

Skämt åt sido, kan vara bra att Steam får en konkurrent, då de inte hade några innan (eller?). Kan sätta lite press på dem att inte stanna av i utvecklingen. De kan få jobba extra med deras friends-servrar så de aldrig ligger nere. Har vart lite problem senaste vad jag förstått.

Medlem

Kör på fortsatt bojkott. Men har tillräckligt med spel och måste inte längre ha spel dag 1 i vilket fall

Medlem

Kinesiska botar göra sig icke besvär.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Främsta problemet är Tencent.

Även om nu Tim Sweeney hävdar att han bibehåller kontrollen och det inte ska finnas någon form av dataövervakning, censur eller dylikt, är det ganska svårt att lita på det.

Epic Store Privacy Policy som den var skriven för ett år sedan verkade bryta mot EUs GDPR lag. Deras Privacy Policy var allmänt otydligt, hur ens info behandlas och vem som fick ta del av informationen. Tim sa då att de inte delade med sig av informationen till någon, vilket kändes ytterst ickeförpliktande. Vad jag vet har deras Privacy Policy på den punkten fortfarande inte uppdateras eller förtydligats, men jag kan ha fel här och rätta mig gärna i så fall.

Sen har vi det här med censur. Efter Blizzards Hongkong fiasko hävdade Tim att Epic inte kommer censurera eller banna politiska uttalanden. Detta är och kommer framöver vara upp till bevis. Oavsett kommer det fortfarande under tiden vara svårt att bevisa att ingen självcensur pågå här.

Och även om man nu verkligen kan lita på Tim Sweeneys påståenden och vi idag inte behöver vara oroliga, vilket jag är väldigt skeptiskt mot, finns alltid problemet med hur det kommer se ut i framtiden. Historiskt sett har det sällan slutat speciellt bra när större bolag får in foten.

Jag undviker Epic Store av samma anledning jag försöker undvika Apple och Facebook, och stänger av Googles datainsamling så mycket det går. Dessa bolag är illa nog som det är. Ett bolag direkt kopplat till en auktoritär diktatur, gör saker och ting knappast bättre.

För Epic precis som Blizzard kan verkligen inte påstå att de behöver pengarna. Visst att vinsten inte blir lika stor men det är inte som att det drabbar någon fattig här. Och när de väljer att gå den här vägen, får de också acceptera att deras image besudlas tillsammans med deras spel och tjänster.

Medlem

@Weeks_death: problemet är att folk hyllar konkurrens utan att förstå varför.

Fördelen med konkurrens ska vara att i slutändan är det konsumenten som tjänar på det, med epic game store har vi helt enkelt fått dyrare spel och mindre features.

Medlem

Ska man jämföra butiken med steam är steam tusen gånger bättre. Inte så konstigt med tanke på hur många år den har funnits men varför ska jag som kund gå till en sämre butik?

Men gratis spel är alltid nice.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jo konkurrens är grymt bra. Tänk vad bra allt som fått konkurrens i samhället hat blivit. Bästa jag vet i dagsläget är hur billigt det blivit med apotek och bilprovning.
BARA blivit bättre med fri konkurrens!

Skämt åt sido, kan vara bra att Steam får en konkurrent, då de inte hade några innan (eller?). Kan sätta lite press på dem att inte stanna av i utvecklingen. De kan få jobba extra med deras friends-servrar så de aldrig ligger nere. Har vart lite problem senaste vad jag förstått.

så hur gillar du tandvård då? de kommunala varianterna är ju så jävla bra =p

Avstängd
Skrivet av Prixm:

Det värsta som någonsin kunnat hända spelindustrin var early access. Enligt mig är steam orsaken, jag hatar det.

Tror att det började med Minecraft. Att ett spel i alfastadiet kunde sälja miljoner exemplar gjorde nog att folk kände att det var rätt onödigt att lägga tid på features och puts.

Medlem

Supernöjd! Är alltid mitt förstahandsval numera. Känns smidig och clean, inte massa lull lull som man aldrig brytt sig om ändå.

123
Skriv svar