Mamma får träffa sin döda dotter igen – i Virtual Reality

Medlem

Många skriver att det är sjukt och fel men jag tror helt tvärtom. Detta kanske kan bli ett verktyg för att hjälpa vissa genom en mycket svår situation. Kanske man mist någon väldigt snabbt. Saker som detta låta en arbeta med sin sorg på nya sätt genom att man exempelvis få säga de där sakerna som man aldrig han säga. Sådant kan hjälpa en att arbeta med sorgen. Det är bra att teknik ger nya vägar.

Avstängd

Det är alldeles för lätt att döma andra tills dagen man själv står där med möjligheten att sätta på sig samma VR-headset för att uppleva en virtuell version av någon man saknar...

Medlem
Skrivet av Zerovahamut81:

Är viktigt att släppa taget o gå vidare, men lätt för mig att säga...

Du har inte egna barn?

Medlem

Jag tänker inte ens kolla. Fick darrläpp bara av att läsa artikeln.

Medlem

Jag är kluven. Gillar inte tanken på att företag/utvecklare ska kunna tjäna pengar på detta, å andra sidan är jag övertygad om att det finns en marknad för detta men det känns lite smutsigt...

Låt minnen förbli minnen.


signatur

Is life not a thousand times too short for us to bore ourselves? ~ Friedrich Nietzsche

Medlem

Inte konstigare eller sjukare än att ha fotografier eller en vhs som minne. När dessa kom fanns det motståndare till dem med som tyckte dessa var sjuka och djävulens påfund. Nya generationer är tursamt oftast inte lika konservativa som föregående dock, så om några årtionden kommer detta ses som något helt normalt snarare än "sjukt" som vissa verkar tycka just nu....

Medlem

Nu är detta inte samma sak, men visst var det redan en massa skriverier inför filmen star wars rogue one där general tarkin var med och denne person hade ju redan varit avliden i flera år. Man kan ju undra hur hans släktingar tog det när han fanns med livs levande i en helt färsk film. Även frågan om dom ens fick tycka till om att Disney gjorde det?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Frisell:

Jag tänker inte ens kolla. Fick darrläpp bara av att läsa artikeln.

Bra val, jag bröt ihop totalt. Nu är jag ingen psykolog eller har egna erfarenheter lik denne mammas, men tror inte detta skulle vara sunt för mig personligen i en liknande situation.

//LD

Medlem
Skrivet av jonis:

Definitivt. Påminde mig även om Tom Cruise i Minority Report.

Tungt ämne, och jag är personligen väldigt tveksam till det här. :/

Jag skulle mer säga att det är mer likt Battlestar Galactica prequel serien "Caprica"

Medlem

Så länge mamman på något sätt mår bra av det. Kör på! Jag dock som fullvuxen karl kunde inte hantera mer än någon minut av videon och jag har aktivt valt att inte skaffa barn. Någon annan som märkt att man har lättare till tårar i takt med att åren går?

Medlem

Min första tanke var att detta var helt sjukt, men efter att sett klippet (önskar översättning dock) så kan jag verkligen förstå vikten av att få uppleva detta och få det där sista avslutet om man förlorat sitt barn. Skulle jag förlora något utav mina barn så skulle jag säkert vilja uppleva detta och få "leka" med dem en sista gång hur hjärtskärande det än är. Kärleken man får till sina barn är obeskrivligt stark.

Medlem

Fascinerande, sorgligt och samtidigt hoppgivande. Kände starkt med mamman i klippet och mina tårkanaler svämmade definitivt över. Ser helt klart en framtid där man istället för att sitta vid en gravsten och tala utan att få svar kan besöka virtuella kyrkogårdar där man återse sina nära och kära och prata gamla minnen. 3D-skannade personer kombinerat med framtida AI skulle kunna skapa fascinerande möjligheter till att hänga med de döda... Nu drog jag iväg lite men vem vet...

Medlem

Förstår inte varför folk är skeptiska till detta. Är absolut inget fel med detta.
Om folk vill tjäna pengar på detta så låt dem göra det? Ingen tvingar någon att gå till dessa företag, vi har klarat oss utan saker likt detta och folk kommer klara sig utan det också.

Det är ingen rättighet, men vill man och har råd så varför inte?
Är trots allt personer bakom projektet som har lagt ner tid och pengar, klart de ska tjäna på sitt jobb de gör..

Är glad för mammans skulle som fick se sin dotter en sista gång.

Jag personligen skulle nog använda detta om jag gavs tillfället.

Avstängd

Om jag säger så här: hellre detta än föräldrar som betalar pengar till så kallade "medium" som "talar med deras döda barn".

Medlem
Skrivet av twilek:

Inte konstigare eller sjukare än att ha fotografier eller en vhs som minne. När dessa kom fanns det motståndare till dem med som tyckte dessa var sjuka och djävulens påfund. Nya generationer är tursamt oftast inte lika konservativa som föregående dock, så om några årtionden kommer detta ses som något helt normalt snarare än "sjukt" som vissa verkar tycka just nu....

Jag tror inte alls det är samma sak. Att titta på ett foto eller film är att komma ihåg något utifrån ditt egna minne av personen. Ett hjälpmedel för att komma ihåg.

I VR kan du dock interagera med avataren, och det hela blir mer som att skapa nya minnen. Hade detta varit bara en 3D video visad i VR hade det varit en annan femma... men mamman sätter ljus på tårtan och den lilla flickan sitter tålmodigt och väntar på det. Det är den typen av interaktion som går över gränsen i min mening. Det gör att det hela känns kusligt och ohälsosamt.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Jag tror inte alls det är samma sak. Att titta på ett foto eller film är att komma ihåg något utifrån ditt egna minne av personen. Ett hjälpmedel för att komma ihåg.

I VR kan du dock interagera med avataren, och det hela blir mer som att skapa nya minnen. Hade detta varit bara en 3D video visad i VR hade det varit en annan femma... men mamman sätter ljus på tårtan och den lilla flickan sitter tålmodigt och väntar på det. Det är den typen av interaktion som går över gränsen i min mening. Det gör att det hela känns kusligt och ohälsosamt.

Det här är också ett hjälpmedel att komma ihåg, men även en möjlighet att får uppleva vad man missat. Personligen ser jag inget kusligt med detta, och att döma ut något som ohälsosamt bara för man själv inte gillar det tycker jag man bör vara ganska försiktig med.

Medlem

Inte konstigare än foto och filmer

Tycker det är en väldigt fin möjlighet att kunna erbjuda sånt här till människor

KoP
Medlem
Skrivet av twilek:

Det här är också ett hjälpmedel att komma ihåg, men även en möjlighet att får uppleva vad man missat.

Fast idén att skapa nya minnen med någon som är död känns väl ganska fel ändå? 🤔 Det blir ju inte äkta så att säga, bara en blek illusion.

Medlem

edit: Äsch orkar inte ge mig in i diskussion men kan lämna mitt veto: detta är bara dumt, stackars mamma som kom lite närmare men ändå kommer krasha IGEN när hon inser

Medlem

Första som (inte helt lämpligt) slog mig var hur attraktiv mamman var. Sen grät jag en sympati tår när jag såg att mammans tårar praktiskt taget kaskad-droppade från hennes VR-headset.
Som nämnts av andra är jag också lite kluven kring hurvida hälsosamt någont sånt här kan vara.
Tankarna förs till Minority Report. Där Pappa Anderton (Spelad av Tom Cruise) grottar ner sig i hologram barnfilmer istället för att ta itu med sin sorg kring ett mist barn.


signatur

FZ behöver mer avancerade signaturer <<;;

Medlem
Skrivet av KoP:

Fast idén att skapa nya minnen med någon som är död känns väl ganska fel ändå? 🤔

Ungefär som med dataspel. Där skapas det till och med minnen med personer som kanske ens aldrig levat. Något som vissa kanske upplever som moraliskt förkastligt, medan andra inte gör det. Lika lite som jag tycker andra ska avgöra om jag ska få spela tv-spel så anser jag att det är upp till var och en om man vill konsumera ovan nämnda fenomen...

12
Skriv svar