CS #03: CS:GO 2019 - En tillbakablick. Del 3/3

Skribent
CS #03: CS:GO 2019 - En tillbakablick. Del 3/3

Det här är del 3/3 i min krönika om CS 2019. För att hålla det på en rimlig nivå har jag valt att dela upp tillbakablicken i tre delar och fokusera på spelet och spelarna istället för på kontroverser angående t.ex. streamingrättigheter och oförätter angående löneutbetalningar. Ämnena är väldigt intressanta men passar enligt mig bäst i en separat krönika, även om det var en stor snackis under 2019.

Uppdelningen jag valt ser ut såhär:

12/1 Del 1: Lag- och spelarprestationer

19/1 Del 2: Valves förändringar av spelet

26/1 Del 3: Spelarbyten 2019 9/2 Del 3: Svensk CS

Nu följer del 3.


Del 3: Svensk CS

Spelarbyten blev, hur jag än vände och vred på det, bara stora listor med namn som i ärlighets namn inte var så roligt att läsa eller skriva. Jag tyckte det skulle bli bättre att lägga en svensk vinkel på hela del tre, speciellt nu eftersom vi har fått ytterligare ett svensk lag som förväntas utmana (Dignitas) och en organisation som verkar ha hittat en riktning att gå i (GamerLegion).

Jag går igenom lagen enligt den gällande HLTV-rankingen, daterad 3/2.


#4 Fnatic:

Ända sedan Fnatics storhetstid tog slut så har laget kämpat för att komma tillbaka till toppen. Under 2018 togs många konstiga beslut och det blev aldrig någon kontinuitet i laget, resultaten uteblev och laget såg ut att falla bort från toppen av CS-scenen. Rent krasst var det nog bara ett bra beslut som togs under 2018 och det var att signa Brollan.

2019 förväntades att Fnatic skulle komma igång på riktigt igen med nygamla in-game ledaren Xizt som hade värvats in från NiP under första kvartalet av 2018. Laget skulle nu vara samspelt och med Xizt vid rodret och Brollan som ny ung stjärna skulle laget tillbaka upp mot topp 3 igen.

Resultaten fortsatte att utebli, laget såg allmänt förvirrat ut och det verkade inte finnas något självförtroende i spelet. Droppen kom i augusti när Fnatic för första gången missade en Major. Efter det debaclet gjordes förändringar under slutet på augusti och september. Xizt, twist och Jumpy (coach) fick lämna laget och Fnatic signade tillbaka flusha, som hade lämnat av personliga skäl under 2018, tog tillbaka Golden som fått lämna för att ge plats åt Xizt samt tog Samuelsson som aktiv coach istället för manager.

Många tvekade om det var rätt väg att gå att ta tillbaka gamla spelare, det här hade provats förut och inte gett effekt. Fnatic motbevisade alla med en omedelbar succé när de mot alla odds vann Dreamhack Masters i Malmö i oktober. En stjärnspäckad turnering där lag som G2 Esports, Astralis och Vitality besegrades på vägen till titeln.

Succén följdes upp med två andraplatser i två riktigt stjärnspäckade events, ”Starseries i-League CS:GO Season 8” och ”ESL Pro League season 10 finalerna" i slutet av året. I båda turneringarna vann Fnatic över flera lag på topp 10 rankingen och kan de hålla formen efter spelaruppehållet så kan det bli riktigt intressant att följa Fnatic under 2020.

Fnatics lag 9/2-2020

Freddy ”KRIMZ” johansson
Jesper ”JW" Wecksell
Robin ”flusha” Rönnqvist
Ludvig ”Brollan” Brolin
Maikel ”Golden” Selim
Andreas Samuelsson (Coach)


#12 Ninjas in Pyjamas:

NiP hade ett tufft 2019 med interna skandaler, resultat under förväntan, konstiga beslut och idel spelarbyten. Laget har länge försökt hitta tillbaka till sin vinnande formel som gjorde NiP till legendarer inom CS:GO med 87 raka kartvinster på LAN under 2012-2013, men än så länge inte hittat rätt. I början av 2019 innehöll laget fortfarande två spelare från den tiden, GeT_RiGhT och f0rest som tillsammans med Lekr0, dennis och REZ var NiP.

I mars började spelarkaoset i NiP när dennis tog en paus för utmattning. NiP tog tillbaka draken som spelade i laget ett kort tag under 2018, men redan en månad senare ville dennis ha tillbaka sin plats så draken blev satt på bänken. I juni kom så ett oväntat beslut när dennis blir bänkad och den 17-årige Ploski går in i den aktiva femman. Beslutet i sig var kanske inte är så konstigt, för Plopski var ansedd av många som en av de bästa spelarna utanför den absoluta toppen i CS, men tidpunkten var det verkligen. Plopski hade kvalat till årets andra Major med sitt gamla lag och fick enligt reglerna inte spela den Majoren med NiP. För att lösa det tog NiP tillfälligt in Golden för att spela Majoren som ersättare för Plopski. Inte nog med det så hade dessutom organisationen av en oförklarlig anledning gått ut och sagt att GeT_RiGhT ska få en annan roll efter Majoren. Ytterligare ett underligt beslut att annonsera vid den här tidpunkten så nära inpå årets viktigaste turnering.

I juli sedan så klev Fifflaren fram och anklagade NiP för en massa felaktigheter som ska ha begåtts under tiden han var med i den aktiva femman (2012-2014). Fifflaren fick även stöd av NiP-spelare i andra spel som menade att det fortfarande pågår, men även mothugg av både gamla och nya ledningen för NiP. En riktig soppa och det är svårt att veta vad som är sant och vad som inte är sant och jag tror inte sista ordet är sagt än.

Förståeligt så hade uppladdningen till årets största turnering kunnat varit bättre och det blev mycket riktigt ett snabbt uttåg med tre raka förluster. En bild säger mer än tusen ord och den här bilden från majoren, som är tagen i en paus mellan två kartor, säger det mesta om NiPs första 90 månader.

I slutet på september lämnade mycket riktigt GeT_RiGhT den aktiva femman och twist togs in istället. En månad senare kom THREAT tillbaka som assisterande coach. THREAT var coach vid NiPs senaste stora turneringsvinst IEM Oakland 2017 och tanken var att han skulle slussas in i coachrollen igen.

Sett till resultaten under 2019 i de stora turneringarna så är det endast Majoren i Krakow i mars som NiP gjorde en bra insats. Det blev några andra finaler och tredjeplatser och en tillfällig uppsving efter twist intåg i laget men på det stora hela så måste man se året som en besvikelse för NiP.

Organisationen var inte heller nöjda med resultaten och redan i år så har NiP gjort två förändringar. f0rest har som sista man från den legendariska femman lämnat och gett plats åt nawwk, en spännande talang som legat och nosat på en plats i topplagen under något år. THREAT har även tagit över huvudansvaret som coach från Pita. Ryggsäcken från den extremt framgångsrika femman är nu helt borta och det är dags för ett nytt ungt NiP att skriva sin egna historia. Kvalitén finns där och ger man bara laget lite tid att spela ihop sig tror jag det här kan bli riktigt bra.

Ninjas in Pyjamas lag 9/2-2020

Jonas ”Lekr0” Olofsson
Fredrik ”REZ” Sterner
Nicolas ”Plopski” Gonzales Zamora
Simon ”twist” Eliasson
Tim ”nawwk” Jonasson
Björn ”THREAT” Pers (Coach)


#43 Team GamerLegion:

Gamerlegion bildades i mars 2019 när ett helt lag signades och bytte namn. Laget är av många ansett som ett av många mixlag som aldrig kommer nå upp till topp 20 samt tappar spelare till NiP och Fnatic så fort de får fram en stjärna. Lite oförskämt kan man väl säga att NiP och Fnatic är Barcelona och Real Madrid som får det de pekar på. T.ex. så har Lekr0, Plopski, nawwk (från just GamerLegion), REZ och brollan kommit upp till Fnatic och NiP genom att spela i sådana här klassiska mixklaner.

Vad är då skillnaden nu? Varför ens bemöda sig att skriva några rader om ett mixlag som inte kommer existera om ett år? Jo för jag tror GamerLegion är annorlunda. Under 2019 tog de många rätta beslut och verkar satsa på att bygga ett riktigt CS:GO lag, där de anställt både analytiker och Manager. Dessutom så är GamerLegion en existerande tysk organisation med lag inom flera esporter. Äntligen har dessutom ett besluts tagits att satsa på ett helsvenskt lag med giltiga kontrakt, så spelarna har lite säkerhet bakom sig.

Resultaten är självklart inte där än, men jag tror att GamerLegion i år kan nosa på topp 20 och vara med i kampen om att vara Sveriges tredje bästa lag. De har spelare med rutin från de stora scenerna i dennis och draken samt en ung duo i hampus och Rusty och en nyvärvad IGL i form av freddieb. En ny coach borde vara på väg in också då den gamla fick lämna i slutet på januari.

Just nu kvalar laget i den första instansen på den långa vägen till majoren. Det spelas totalt fyra öppna kval i det här skedet och GamerLegion har ramlat på målsnöret i de tre första. Mycket viktigt för laget att ta sista chansen för möjligheten att ta sig till Majoren i Rio i maj.

Team GamerLegion 9/2-2020

Dennis ”dennis” Edman
William ”draken” Sundin
Fredrik ”freddieb” Buö
Hampus ”hampus” Poser
Alfred ”RuStY” Karlsson


#46 Dignitas:
Om GamerLegion är nya på CS-kartan med sitt lag så är Dignitas ännu nyare. Faktum är att Dignitas inte har något 2019 att prata om, för laget skapades i januari 2020. Dignitas är en visserligen en gammal organisation men har inte haft ett CS:Go lag sedan 2018. Det hade viskats ett tag om att en återförening av gamla NiP var i görningen. friberg hade inget kontrakt, Xizt satt på bänken i Fnatic, GeT_RiGhT satt på bänken i NiP, f0rest spelade visserligen fortfarande men rykten placerade honom på bänken inom snar framtid, Fifflaren letade efter nya möjligheter.

Nyheten slog ändå ner som en bomb den 21 januari när Dignitas presenterade sitt nya lag. 4/5 gamla NiP-spelare samt den femte (Fifflaren) som coach/manager. För att fylla ut femman hade en norsk AWPare plockats in, hallzerk.

En del rynkade på ögonbrynen och undrade om det här laget fortfarande har vad som krävs för att slå sig in på en extremt tuff CS:GO-scen. Att komma som nytt lag och klättra på rankingen är inte lätt eftersom de flesta turneringarna bjuder in de bästa och populära lagen och alla övriga får slåss om de sista platserna. Kampen om platserna till de stora turneringarna är idag väldigt tuff för kvalitén på lagen bakom den absoluta toppen är betydligt högre än för några år sedan. Når man sedan inte till de stora turneringarna så får man inte rankingpoäng och kommer inte uppåt på rankingen och får inga inbjudningar o.s.v.

Dignitas första mål är att ta sig till Majoren, men vägen dit är lång. Första hindret är nerkämpat efter två tuffa dagar med matcher i det öppna kvalet till det stängda kvalet till Minoren. Svenskarna från gamla NiP visade att takterna och samspelet från förr finns kvar, medan hallzerk bevisade att han är värd en plats bredvid legendarerna med många imponerande AWP-frags. Att slippa bli förknippad med NiP-magi, rader av obesegrade matcher, orimliga förväntningar (t.ex. att GeT_RiGhT ska nå samma statistik som under sin storhetsperiod då han statistiskt sett var favorit i varje 1vs2 läge), massa reklamuppdrag och dylikt vid sidan av spelet och istället bara fokusera på att spela CS med sina bästa polare och ha roligt på servern kan ge oväntade resultat.

Kan det räcka hela vägen dock? Kanske. Viljan att ta Dignitas till toppen tror jag finns, men konkurrensen är som sagt stenhård och alla vill spela en Major för att få sitt lag på CS:GO kartan samt ta del av stickerspengarna.

Nästa hinder för Dignitas är det stängda kvalet i mars.

Dignitas lag 9/2-2020

Patrik ”f0rest” Lindberg
Christopher ”GeT_RiGhT” Alesund
Richard ”Xizt” Landström
Adam ”friberg” Friberg
Håkon ”hallzerk” Fjaerli
Robin ”Fifflaren” Johansson (Coach)


Det var tredje och sista delen i min CS krönika om 2019. Jag är som vanligt försiktigt optimistisk till svensk CS. Att nå tillbaka till glansdagarna 2102-2015 tror jag inte vi gör, men generellt känns det som att 2020 kommer bli ett bättre år för svensk CS än vad 2019 var i alla fall. Håller du med? Har jag missat något viktigt i svenska CS-scenen under 2019? Kommentera gärna.

1
Skriv svar