Tankar om Roblox.

Liv
Medlem
Tankar om Roblox.

Har försökt klura lite på vad jag egentligen tycker om Roblox. Hade på något sätt önskat att mina barn spelade något mer vettigt spel som tex Minecraft, Overwatch, Guild Wars etc. Äldsta är nio år men kompisarna får enbart spela Roblox och inga andra spel. Tycker bara det ser så himla b ut. Liksom slarvigt och känns trist att han måste spela detta då han kan få spela så mycket finare spel både grafikmässigt och på andra vis. Är jag en liten spelsnobb nu 🥴. Vad tänker ni om just Roblox?


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Medlem

Mina barn och även jag spelar Roblox tillsammans. Det som jag gillar med Roblox är den kreativitet som finns i de olika spelen. Spelen kan ju vara allt från samarbetsövningar, sims-kloner till rena instagibspel(lasertag). Den enkla grafiken gör det möjligt att lira på mobiler och surfplattor. Jag tycker Roblox är bra men precis som på t.ex Youtube så finns det en hel del smörja och spel som inte är barnvänliga. Jag tycker det är bra att barnen spelar det och får ett community för spel. Mina barn spelar även Raft och Minecraft tillsammans.

Releasehästryttare

Låt barnen spela de spel de vill?`

Bättre med Roblox än GtaV?

Medlem

Mina grabbar spelar också (6 och 8 år) men har inte satt mig in i det själv.
Kan väl hålla med lite att när jag tittar på när dem spelar att jag inte riktigt ser dragningskraften i det men då har jag ju inte testat det själv. Men dem verkar ha roligt och dem kan dessutom spela tillsammans med sina klasskompisar i ett annat spel än Fortnite som jag själv avskyr.

I övrigt så spelar dem även Minecraft ( då brukar även jag vara med och vi lanar tillsammans ) och en hel del lego och sport spel.

Liv
Medlem
Skrivet av Devan:

Låt barnen spela de spel de vill?`

Bättre med Roblox än GtaV?

Nja, anledningen till att alla kompisarna spelar Roblox är för de är gratis och föräldrarna är inte insatta i gamingvärlden så då får de ett gratisspel för de vill inte betala för ett spel. För mig är spel viktigt och skall ha satsats lite på. Varför kom ens Gta med lol?


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Liv
Medlem
Skrivet av blackidus:

Mina grabbar spelar också (6 och 8 år) men har inte satt mig in i det själv.
Kan väl hålla med lite att när jag tittar på när dem spelar att jag inte riktigt ser dragningskraften i det men då har jag ju inte testat det själv. Men dem verkar ha roligt och dem kan dessutom spela tillsammans med sina klasskompisar i ett annat spel än Fortnite som jag själv avskyr.

I övrigt så spelar dem även Minecraft ( då brukar även jag vara med och vi lanar tillsammans ) och en hel del lego och sport spel.

Ja, Minecraft är jag helt med på. Testade Bloxburg och en nåt spel där man skulle styrketräna och bli superstor sen knocka den andra 🤪. Men nej efter att ha testat känns Roblox riktigt lamt. Känns bara tråkigt att föräldrarna inte kan kosta på sig att köpa spel till sina barn. Nu spelar min äldsta en del OW med ett par äldre tjejer och killar dock så det går ju bra. De andra kommer nog stanna kvar i Robloxvärlden länge.


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Liv
Medlem
Skrivet av Roggeh:

Mina barn och även jag spelar Roblox tillsammans. Det som jag gillar med Roblox är den kreativitet som finns i de olika spelen. Spelen kan ju vara allt från samarbetsövningar, sims-kloner till rena instagibspel(lasertag). Den enkla grafiken gör det möjligt att lira på mobiler och surfplattor. Jag tycker Roblox är bra men precis som på t.ex Youtube så finns det en hel del smörja och spel som inte är barnvänliga. Jag tycker det är bra att barnen spelar det och får ett community för spel. Mina barn spelar även Raft och Minecraft tillsammans.

Ja Raft och Minecraft är jag med på med det är Roblox som jag inte diggar. Kan till och med tycka att det är ett lurendrejeri över hela Roblox lol. Jag håller ändå tyst om vad jag tycker men vill ju att han inte bara skall spela med oss föräldrar eller äldre utan med de i sin klass. Men han ligger så långt före dem spelmässigt liksom.


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Tråddemonen
Testpilot

@Liv: Du får bli en trendsättare och visa dina barn ett roligare spel som eventuellt barnens kompisar kanske hakar på?

Medlem
Skrivet av Liv:

Har försökt klura lite på vad jag egentligen tycker om Roblox. Hade på något sätt önskat att mina barn spelade något mer vettigt spel som tex Minecraft, Overwatch, Guild Wars etc. Äldsta är nio år men kompisarna får enbart spela Roblox och inga andra spel. Tycker bara det ser så himla b ut. Liksom slarvigt och känns trist att han måste spela detta då han kan få spela så mycket finare spel både grafikmässigt och på andra vis. Är jag en liten spelsnobb nu 🥴. Vad tänker ni om just Roblox?

Syrrans barn spelar också en del roblox och jag känner samma sak.
Riktigt jefla B spel! Som tur är har de på senare tid börjat spela på syrrans wow-konto och de kommer eventuellt få egna konton i framtiden ifall de fastnar för det.

Vad gäller fortnite så ser jag nog hellre att de spelar ms röj än det jävla skitet

phi
Medlem

Vad du än gör så låt inte grabben spela våldsamma FPS-spel. Då blir han som jag, en avtrubbad massmördande psykopat.

Medlem

@Liv:

Jag tycker inte att spelen är speciellt bra men det finns ett fåtal undantag då det krävs en viss utveckling av simultanförmåga och timing samt givetvis tankeverksamhet.

Tyvärr är det alltför många spel som dock bara går ut på att utföra en extremt repetitiv uppgift och som utformar en viss beroendeframkallning som små barn gott kan slippa.

Jag känner igen mig själv då jag tänker på t.ex. mobilspel eller spel överlag som ger bonus om man utför ett visst antal uppdrag varje dag.

Det är nog viktigt att sätta en tidsgräns varje dag på mobil/platta och då framförallt på spel som Roblox.

Minecraft, Overwatch, Fortnite m.m. som du nämner tycker inte jag ger samma "krav" på att ständigt vara närvarande så därför tycker jag såna spel är bättre.

Liv
Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Liv: Du får bli en trendsättare och visa dina barn ett roligare spel som eventuellt barnens kompisar kanske hakar på?

Det tog nog sex månader innan en kompis till sonen fick testa Overwatch. Nu spelar han det jämt och vi tipsade honom om Overwatch league. Kanske en framtida esportare till och med


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Liv
Medlem
Skrivet av tonflo:

@Liv:

Jag tycker inte att spelen är speciellt bra men det finns ett fåtal undantag då det krävs en viss utveckling av simultanförmåga och timing samt givetvis tankeverksamhet.

Tyvärr är det alltför många spel som dock bara går ut på att utföra en extremt repetitiv uppgift och som utformar en viss beroendeframkallning som små barn gott kan slippa.

Jag känner igen mig själv då jag tänker på t.ex. mobilspel eller spel överlag som ger bonus om man utför ett visst antal uppdrag varje dag.

Det är nog viktigt att sätta en tidsgräns varje dag på mobil/platta och då framförallt på spel som Roblox.

Minecraft, Overwatch, Fortnite m.m. som du nämner tycker inte jag ger samma "krav" på att ständigt vara närvarande så därför tycker jag såna spel är bättre.

Ja, jag spelar ju själv en del OW. Gillar det spelet också just för att man kan bli något inom det om man verkligen vill och satsar förutom att det är sjukt kul. Vi har kört en del Hearthstone som han tyckte var jättekul och var riktigt grym på men det fick kompisarna inte spela. Såg när en tjej vann HS och det var grymt kul. Han har visat sig lite intresserad av MOBA som LoL och DOTA och vi hoppas det inte är någon åldersgräns på tävlingarna i Globen ^^

Han får helt enkelt spela med äldre och med oss i familjen tills de andra barnen kommer ikapp.


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Medlem

Jag är kluven, men eftersom Roblox inte är ett spel utan en plattform för spel är frågan lite felställd. Dottern som är 12 spelar många multiplayerspel där man bygger och samarbetar och chattar. Helt ok i min mening. Sonen som är 10 spelar många av de i mitt tycke mer hjärndöda varianterna

Men helt ärligt, lite snobberi är det nog vi ägnar oss åt. Har precis återupptagit WoW, igen, och i Desolace igår började jag ifrågasätta om det egentligen är någon större skillnad mot vad kidsen lirar på Roblox. Repetitivt, förutsägbart och en jämn ström av belöningar. Synd att det är så förbannat härligt dock

Liv
Medlem
Skrivet av MegaBlaff:

Jag är kluven, men eftersom Roblox inte är ett spel utan en plattform för spel är frågan lite felställd. Dottern som är 12 spelar många multiplayerspel där man bygger och samarbetar och chattar. Helt ok i min mening. Sonen som är 10 spelar många av de i mitt tycke mer hjärndöda varianterna

Men helt ärligt, lite snobberi är det nog vi ägnar oss åt. Har precis återupptagit WoW, igen, och i Desolace igår började jag ifrågasätta om det egentligen är någon större skillnad mot vad kidsen lirar på Roblox. Repetitivt, förutsägbart och en jämn ström av belöningar. Synd att det är så förbannat härligt dock

Mest handlar det kanske om föräldrars oförmåga att sätta sig in i spelvärlden jag egentligen mig motsätter kanske samt lite snobberi också haha. Men det är i all välmening


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Medlem

Ja, Roblox ser verkligen b ut. Det ser ut som att någon snubblat fram en prototyp på en förmiddag. Det är säkert kul att tramsa runt i om man är ung. Men var had jag varit idag om 9åriga jag hade spelat Roblox istället för The Legend of Zelda? Det är svårt att tro att Roblox har funnits i 15 år. Jag antar att det har utvecklats en del på vägen. Men ser ser ju ut som skräp.

Medlem

Det är därför man lär barnet tidigt med att inte gilla hjärndöda skräpspel, för barn ser tyvärr inte sånt själv och helt plötsligt är det för sent och de dras med alla fåren.

Medlem
Skrivet av Liv:

Mest handlar det kanske om föräldrars oförmåga att sätta sig in i spelvärlden jag egentligen mig motsätter kanske samt lite snobberi också haha. Men det är i all välmening

Då får ju vi som föräldrar hjälpa till att sålla bort det värsta skräpet i Roblox, och kanske till och med skapa egna Roblox-konton och spela tillsammans med barnen. Annars är det ju VI som visar oförmåga (eller ovilja) att sätta oss in i spelvärlden som nu tyvärr råkar vara Roblox ;-).

Skrivet av Gazimaluke:

Ja, Roblox ser verkligen b ut. Det ser ut som att någon snubblat fram en prototyp på en förmiddag. Det är säkert kul att tramsa runt i om man är ung. Men var had jag varit idag om 9åriga jag hade spelat Roblox istället för The Legend of Zelda? Det är svårt att tro att Roblox har funnits i 15 år. Jag antar att det har utvecklats en del på vägen. Men ser ser ju ut som skräp.

Ett råd i all välmening är att inte benämna sina barns intressen som något man kan "tramsa runt i".
Precis som alla andra plattformar där det är enkelt att skapa innehåll finns det ohyggliga mängder content, varav en sjukt stor del är skräp. Jämför exempelvis med Steam. Är Steam därmed skräp? Nej såklart inte, men precis som med Steam lockar Roblox till sig många "utvecklare" som bara har som mål att få in micro-transactions. Båda plattformarna har ju dock guldkorn som i princip är gratis men ändå både har genuint innehåll och hög kvalitet.

Skägg.
10 Chambers

Roblox går varmt hemma också, har två barn på nio respektive 11 (snart). Det är allra mest populärt hos den yngre, De har ofta 3-4 spel som snurrar, ofta någon tycoon-variant, någon obby. Det gick ganska snabbt att utkristallisera de olika sorters spel (och alla kopiorina därav).

Jag tycker också att Roblox är ganska biege, samtidigt har de enormt roligt med det. Det är en social plattform där de möter kompisar, snackar och spelar. Och samtidigt som det är väldigt simpelt ser jag det som inkörsportar till andra saker med fördjupningar av samma mekaniker.

Jag har gjort tabben så många gånger att jag slänger mig över chansen att presentera någon liknande, både vad det gäller musik och spel. Det faller sällan väl ut. Gillar de Basshunters "Boten Anna" så kommer inte Scooter duga lika bra. De har andra referensramar, helt enkelt.

Äldsta spelar Overwatch med kompisar, och vi har även petat på Satisfactory, Raft och liknande. Men kontentan är väl: gillar de spel kommer de förmodligen att hitta andra saker de tycker om.


signatur
Medlem

Roblox är i stort sett Gmod men för barn. Its totally fine.

Liv
Medlem
Skrivet av phi:

Vad du än gör så låt inte grabben spela våldsamma FPS-spel. Då blir han som jag, en avtrubbad massmördande psykopat.

Han spelar Reinhart så det känns safe lol


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Liv
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Roblox går varmt hemma också, har två barn på nio respektive 11 (snart). Det är allra mest populärt hos den yngre, De har ofta 3-4 spel som snurrar, ofta någon tycoon-variant, någon obby. Det gick ganska snabbt att utkristallisera de olika sorters spel (och alla kopiorina därav).

Jag tycker också att Roblox är ganska biege, samtidigt har de enormt roligt med det. Det är en social plattform där de möter kompisar, snackar och spelar. Och samtidigt som det är väldigt simpelt ser jag det som inkörsportar till andra saker med fördjupningar av samma mekaniker.

Jag har gjort tabben så många gånger att jag slänger mig över chansen att presentera någon liknande, både vad det gäller musik och spel. Det faller sällan väl ut. Gillar de Basshunters "Boten Anna" så kommer inte Scooter duga lika bra. De har andra referensramar, helt enkelt.

Äldsta spelar Overwatch med kompisar, och vi har även petat på Satisfactory, Raft och liknande. Men kontentan är väl: gillar de spel kommer de förmodligen att hitta andra saker de tycker om.

Jo han spelar ju OW med mig och pappan och några killar som är fem till sex år äldre än honom. Men tänker också att vill han satsa på OW lite mer och kanske köra turneringar och tävla så är det bra att börja nu som med många andra sporter. Jag tror mest och egentligen kanske mer retar mig på kompisarnas föräldrar som bara ”Ni får Roblox och inget annat....” för alla andra var det och det är gratis för de skall ju helst ha snygga ridstövlar iställlet Oj nu kom vi nästan in på ett nytt ämne ^^


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Liv
Medlem
Skrivet av MegaBlaff:

Då får ju vi som föräldrar hjälpa till att sålla bort det värsta skräpet i Roblox, och kanske till och med skapa egna Roblox-konton och spela tillsammans med barnen. Annars är det ju VI som visar oförmåga (eller ovilja) att sätta oss in i spelvärlden som nu tyvärr råkar vara Roblox ;-).

Ett råd i all välmening är att inte benämna sina barns intressen som något man kan "tramsa runt i".
Precis som alla andra plattformar där det är enkelt att skapa innehåll finns det ohyggliga mängder content, varav en sjukt stor del är skräp. Jämför exempelvis med Steam. Är Steam därmed skräp? Nej såklart inte, men precis som med Steam lockar Roblox till sig många "utvecklare" som bara har som mål att få in micro-transactions. Båda plattformarna har ju dock guldkorn som i princip är gratis men ändå både har genuint innehåll och hög kvalitet.

Jag driver ju redan en av Sveriges större Minecraftsevrar för barn och ungdomar. Men Roblox kommer jag aldrig spela efter att ha testat.


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Liv:

Jag driver ju redan en av Sveriges större Minecraftsevrar för barn och ungdomar. Men Roblox kommer jag aldrig spela efter att ha testat.

Cool, vad är det för adress? Och är det Java eller Bedrock? Barnen har gått över till Java för möjlighet till mer moddar och intressanta servrar.


signatur
Liv
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Cool, vad är det för adress? Och är det Java eller Bedrock? Barnen har gått över till Java för möjlighet till mer moddar och intressanta servrar.

Hej ! Det är Java och vanilla. Har ett fåtal plugins som one player sleep. Vi har en hel drös med barn där den yngsta är sex år Vi har en aktiv discord också Vi har också en föräldragrupp på Facebook samt har jag ett litet instagramkonto som handlar om spel. Kan länka det Men PM:a gärna för inbjudan på servern


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Liv
Medlem

signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Medlem

Såg att du gör reklam för feminist/icke-binära events osv.
Är det någon åldersgräns på det eller riktar det sig till barn också?

Kul med en ambitiös e-sportförälder som brinner för gaming! Behövs fler såna!

Backloggens befriare

Roblox innehåller mycket skit alltså. Nu har jag inga barn, men jag har syskonbarn, och hade jag haft egna hade jag aldrig någonsin satt dem oövervakade på Roblox..


signatur

Ad hoc addendum

Liv
Medlem
Skrivet av Jiminy:

Såg att du gör reklam för feminist/icke-binära events osv.
Är det någon åldersgräns på det eller riktar det sig till barn också?

Kul med en ambitiös e-sportförälder som brinner för gaming! Behövs fler såna!

Jag kan kolla med Linnea. Kan också tipsa om man är tjej eller har döttrar som spelar att joina vår föreningen Female Legends. ♥️


signatur

Creepertown - en Minecraftserver

Medlem

Min 10-åring (snart 11) bor tidvis i Roblox, det ser sjukt B ut ja, men han har extremt kul, blir också extremt sur ibland för det finns ju ingen plattform där det fuskas så mycket, speciellt i vissa shooters. Spelutbudet är ju ändlöst men mycket är ju rent skräp.

Grabben har kört mycket GTA kloner & "bygg ditt hus"-spel men även fps och parkour. Försökt hinta om att "bygg ett eget spel" men där är tyvärr intresset noll


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

12
Skriv svar