Mario Kart 64 funderingar

Inaktiv
Mario Kart 64 funderingar

Jag satt tidigare idag och spelade lite Mario Kart 64 på min Wii U, och det var ju kul men jag kom ändå att tänka på två saker som är en väldigt stor skillnad mot nyare spel.

När jag spelar 50cc på exempelvis Mario Kart 8 så brukar jag oftast ligga väldigt långt före de andra tävlande på banan, men på Mario Kart 64 är det näst intill omöjligt. För hur jag än gör så är det alltid någon som är tätt inpå mig.

Sen började jag fundera över en sak, behöver inte de datastyrda karaktärerna i Mario Kart 64 ta några lådor för att få vapen?
Jag spelade en bana som är längst med en motorväg, och ända sättet att ta en låda är på sidan av vägen på några ställen, men Peach tyckte jag kastade ut ett vapen, sen en stund senare när vi hade kört förbi lådorna, hon åkte aldrig in och tog en låda, men ändå kunde hon kasta ett bananskal.

Trots detta så är det ett roligt spel men man kan ju ändå börja reagera hur det kommer sig.

Medlem

Intressant observation!
Länge sen jag spelade Mario Kart 64 sist så kan inte komma ihåg att jag har sett just detta men kommer väl ihåg hur AI-karaktärerna blir hämtade av Lakitu bra mycket snabbare än en själv när man kör ut för ett stup.

Medlem

Spel AI fuskar, det är snarare regel än undantag,

Kommer ihåg Gamla R.C. Pro AM till Nintendo 8-bit där den gula bilen fick tokfnatt och enda chansen man hade att vinna var att stoppa den då den försökte köra om dig, annars var det kört.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Inaktiv
Skrivet av Zymac:

Spel AI fuskar, det är snarare regel än undantag,

Kommer ihåg Gamla R.C. Pro AM till Nintendo 8-bit där den gula bilen fick tokfnatt och enda chansen man hade att vinna var att stoppa den då den försökte köra om dig, annars var det kört.

Precis. Med risk att börja gå lite off topic så är det väldigt ofta att AI fuskar på något sätt eller iaf får handikapp. Exempelvis GTA5 så har poliserna lite tyngre fot än spelaren då de så gott som alltid kan köra ikapp, även om man själv tagit en polisbil.

Tillbaka till ämnet; Det skulle vara intressant om det fanns någon sorts breakdown av Mario Kart 64 på tuben eller så där de förklarade lite sånt här.

Skribent

Det var väl typ alla racingspel förr i tiden som hade den "catch-up" effekten där AIn matchade din hastighet och låg hack i häl på dig tills du gjorde ett misstag då de susade om och sedan saktade ner igen för att du skulle få en chans att köra om.

Det tydligaste exemplet jag vet på detta område är F-Zero. Kan köra som en gud, men ändå är AI precis bakom och kör om när man missar en kurva.

Det där är alltså världsrekordet på en bana i F-Zero, men ändå är AI precis precis bakom hela tiden.

edit: Hade länkat fel video.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Rubberbanding finns i alla mario-kartspel. Du blir tilldelad en rival som har extra mycket rubberbanding genom cupen, men alla motståndare har det.

Ligger du efter så kör motståndarna längre fram långsammare, så det går åt båda håll.

Utifrån vad du upplevt för 50cc i Mario kart 8 så kan rubberbanding-effekten vara lägre där för att det ska bli lättare för dig. Bara spekulation får min sida dock.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

1
Skriv svar