Vilket är bäst – vanliga World of Warcraft eller WoW: Classic?

Robot
Vilket är bäst – vanliga World of Warcraft eller WoW: Classic?
Medlem

Saken är att dom är bra på olika sätt.

Det är ett mer djupt och ganska skoningslöst spel i Classic medan WoW nu är mer som ett action spel med jäkligt flashiga attacker och snabbt flow.

Just nu spelar jag själv Classic dock, och ser inte att jag går till baka till retail inom en snar framtid.

Gen
Medlem

Tycker också de är bra på olika sätt.

WoW är bekvämt att lira och har mycket content men är väldigt förenklat/fördummat.
Vanilla är gamla minnen men obekvämt med mycket springande och drickande.

Medlem

Körde några levlar i classic. Kom väl till lvl 30ish.
Fick nästan ptsd av hur otroligt långsamt och dåligt designat allt är.
Senaste wow är bästa wow rent tekniskt och systemmässigt. Inget snack om saken.
Vad gäller content osv så tror jag det var som bäst någon gång i wotlk.

Medlem

Spelar inget av dem längre. Men spelat mer än halva BFA och kan glatt konstatera att retail har aldrig varit sämre än nu 🙃

Medlem

Hmm, WoW var bättre förr, inte Classic då, utan när det var nytt samt ett par expansioner in.

Även om BFA var extremt mediokert så skulle jag nog påstå att retail är bättre än Classic iallafall.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

För mig som inte orkar raida efter schema så tycker jag Retail är mycket bättre. Dock är BFA sämre än Legion (som var grymt bra). Roligare gameplay och Mythic+ dungeons är en riktigt bra idé.
Efter 3 månader Classic så hade min gubbe full BiS från dungeons och sen fanns det inget mer att göra än att lvla någon annan klass. PVP blev jag väldigt besviken på, folk spelar bara för att maxa honor income.

Medlem

WoW spelar man bäst pa privatserver och då ska det vara Wotlk så får man det bästa från alla världar!

Medlem

Spelar inte heller längre men Retail är klart bättre än classic. Åtminstone för en som började efter Cataclysm


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Röstade inte då jag inte spelat vanliga WoW på flera år. Spelar dock classic och tycker att det är roligt även om levlandet är otroligt segt och inte särskilt kul att göra om på flera karaktärer (har just nu 2 lvl 60).

End game dungeons är roliga och jag tycker om gear farmandet. Men som småbarnsförälder så har jag väldigt begränsad med tid och måste kunna hitta grupp snabbt för att hinna med dungeons. Detta gör att DPS inte går att spela, men tank (vilket är min main) går alldeles perfekt då det är lätt att hitta grupper

Medlem

Med dessa val så är classic bättre overall, däremot så är dungeons och raids fruktansvärt tråkiga, men i det stora hela så är det roligare. I övrigt anser jag att TBC var bäst.

Medlem

Känslan i classic kommer aldrig tillbaka i "vanliga" wow.
Sen kan man ju undra om den känslan verkligen finns.
BWL kom häromdagen, 45min in i raidsläppet så var minst två guilds framme på Nerfarian.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Tassel:

Känslan i classic kommer aldrig tillbaka i "vanliga" wow.
Sen kan man ju undra om den känslan verkligen finns.
BWL kom häromdagen, 45min in i raidsläppet så var minst två guilds framme på Nerfarian.

3 guilder cleara under 43 minuter.

With less than 43 minutes elapsed, the first three guilds in the world to complete Blackwing Lair in WoW Classic were:
Progress from Firemaw (Europe) at 23:42:21 UTC
Calamity from Mograine (Europe) at 23:42:21 UTC
APES from Gehennas (Europe) at 23:42:29 UTC


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Bra på olika sätt skulle jag säga.
Gillar den mordernare grafiken i BFA och ljussättningen i gamla områden. Och jag är stormförtjust i dom nya spelbara raserna.
Men classic har definitivt mer djup, är mer utmanande och har mer meningsfull progression.

Det jag inte gillar alls med moderna wow är loot systemet och Mythic+ dungeons där det egentligen blir en konstant jakt på bättre kopior av samma utrustning, utan att det längre finns något "best in slot", tex Thunderfury(insert meme here).

Avstängd

Båda varianterna av spelet är bisarrt bra. WoW Classic är bökigt och tidvis svårt med respawns from hell men det var redan då ett sjukt bra spel med en underbar miljö.

Nån som vet om TBC kommer att följa på Classic?

Medlem
Skrivet av Calez:

Nån som vet om TBC kommer att följa på Classic?

Är inte hela poängen med Classic att det är endast bas spelet utan expansioner?


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Är inte hela poängen med Classic att det är endast bas spelet utan expansioner?

Precis!

Blir ju komiskt om folk kommer kräva expansioner nu också. Var slutar man då? Wotlk? Cataclysm?
Eller släpper man alla expansioner en gång till och hoppas folk ska fortsätta intala sig själva att det är bättre 🤣

Medlem

Classic är mycket mer socialt och mer utmanande. Sen kan jag hålla med om att det är lite utdraget och vissa saker tar onödigt lång tid.

Medlem

Live är bättre än Classsic på nästa allt. Men det finns en fucntion och det är att classic gör bättre än live och det är den social bitten av spelet.

Medlem

Vad många verkar missa att Classic inte är Vanilla, helt andra förutsättningar för hur man spelar spelet och vi är så otroligt mycket bättre spelare. Man har ju tex sett att flera world firsts hade folk som halvt AFK'ade i fighter utan att bry sig från den tiden.

Jag tycker dom är bra på olika sätt, vill man ha ett spel som tar längre tid, men inte har någon större utmaning när det gäller bossfighter och en extremt bruten pvp så väljer man Classic. Vill man ha allt serverat på ett silverfat men bossfighter som får en att vilja slå sönder sin dator så väljer man retail.

Båda är både bra och dåliga på sitt sätt.

Avstängd
Skrivet av Jiminy:

Precis!

Blir ju komiskt om folk kommer kräva expansioner nu också. Var slutar man då? Wotlk? Cataclysm?
Eller släpper man alla expansioner en gång till och hoppas folk ska fortsätta intala sig själva att det är bättre 🤣

Håller ju förstås med...men...det känns ändå som att pre-Cataclysm är slutet på nostalgin. Det var ju då Azeroth slogs sönder.

Medlem

Testade classic ett tag i höstas och passade på att köra lite BFA med.

Questen är oerhört mycket bättre designade i nyare expansioner, men det är som att köra ett singleplayer spel. Väl på 120 lessnade jag helt, orkar inte nöta instanser efter gear och upprepa igen.

Gillade återvändandet till classic bättre, även om questen är sämre och det är ett fruktansvärt springande så är det lite utmaning och att teama upp med folk som körde samma quests var roligt. La ner när jag närmade mig 30, jag har gjort det här en gång förut och har annat jag hellre lägger tiden på.

Men skulle jag fortsatt med något av dem hade det varit classic.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

Precis!

Blir ju komiskt om folk kommer kräva expansioner nu också. Var slutar man då? Wotlk? Cataclysm?
Eller släpper man alla expansioner en gång till och hoppas folk ska fortsätta intala sig själva att det är bättre 🤣

Det är inte så konstigt som det låter. Lord of the Rings Online gör ju precis så med deras Legendary Servers.

Medlem

Classic, men bättre raiding i moderna World of Warcraft.

Medlem
Skrivet av Chodahonk:

Classic är mycket mer socialt och mer utmanande. Sen kan jag hålla med om att det är lite utdraget och vissa saker tar onödigt lång tid.

Utmanande på vilket sätt? Personligen hade jag nog sagt mer tidskrävande. Raids i Classic är ett skämt så enkelt det är vilket gjorde att jag tröttnade efter ett par runs i MC. Pallade inte med grinden där emellan.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är inte så konstigt som det låter. Lord of the Rings Online gör ju precis så med deras Legendary Servers.

Påstod väl inte att det var konstigt per se. Bara en observation över hur komiskt det hela är. Tycker jag då. Min åsikt

Medlem

Classic är mycket bättre för att Retail spelar sig självt där du inte ens behöver skriva ett endaste ord till någon annan. Retail hade varit svinbra utan alla dessa tråkiga groupfinders som gör allt åt dig. I retail kan man sitta och sova medan man skaffar gear som man måste ha för att kunna spela lite svårare saker. När man har skaffat gearscore för att spela mythic+ och faktiskt spela spelet så är man redan grymt uttråkad för att då ska man spela exakt samma saker igen för att farma det man redan farmat. Jag tycker att Retail håller dig lite väl mycket i handen och det är extremt tråkigt då du redan är en gud som kan döda högar av fiender som om du vore en gud.

Medlem

Classic, ångrar jag inte var med från start! Trodde det skulle bli en fluga o hypen skulle dö. Tji fick jag. Nu blev jag 60 lagom till nyår

Medlem
Skrivet av Tassel:

Känslan i classic kommer aldrig tillbaka i "vanliga" wow.
Sen kan man ju undra om den känslan verkligen finns.
BWL kom häromdagen, 45min in i raidsläppet så var minst två guilds framme på Nerfarian.

Omöjligt att komma ifrån detta på så gamla spel, inte kostigare än att folk drar igenom super mario idag på 5 min eller ninja gaiden på NES utan att ta skada. Enda eventuella hindret dessa kommer stöta på är gearcheck bossarna, föurutom det blir det 0 utmaning för elite guildsen som lirat samma bossar i 10 år

Medlem

Tycker wow har för lite sandbox, typ ingen, för ett mmo.
Men måste jag välja så är classic bättre.

12
Skriv svar