Diskutera – Hur mycket får PS5 eller Xbox Series X kosta?

Medlem
Skrivet av Marfy:

Numera ser vi folk lägga 15 000 kronor på en mobiltelefon. Jag vet inte, kanske kan konsolerna tillåtas att ligga på 6-7000 kronor nu och ändå anses som "rimliga"? Alldeles oavsett så blir det intressant att följa.

Lägger de 15 000 kronor på en ren mobiltelefon, eller lägger de 15 000 kronor på ett mobilabbonemang över X år där telefonen "ingår/ingick".

Menar skulle Sony/Microsoft tillåta mig köpa PSN/Live för X år och konsollen "ingår/ingick" i det priset...


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Jag är villig att betala en bra peng för en PC som presterar, eftersom underhållningen du kan få gratis är helt ändlös. För konsoller väntar jag alltid tills de är runt 3-4000, att betala mer än så för tillgång till exklusiva spel känns som slöseri

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Lägger de 15 000 kronor på en ren mobiltelefon, eller lägger de 15 000 kronor på ett mobilabbonemang över X år där telefonen "ingår/ingick".

Menar skulle Sony/Microsoft tillåta mig köpa PSN/Live för X år och konsollen "ingår/ingick" i det priset...

Finns väl inga operatörer som rabatterar lurarna längre?
(Okej bara för det så såg jag att Tele2 faktiskt verkar rabattera S20 om man tar den på avbetalning, men var inga mängder, nån tusenlapp).

Nya galaxy s20 verkar kosta 11-15 lax, ungefär samma som iPhone 11 Pro.
Sen hamnar abonnemanget ovanpå det.

Avstängd

Jag har sagt det innan.
Jag säger det igen.
3990:-
Det priset känns väldigt rimligt.
Allt ovanför det känns som rån.

Medlem

Beror ju på vad man får, har ingen direkt gräns. Beroende på hur mycket man vill ha något så är man ju beredd att lägga pengar därefter.

Medlem

Tycker att allt över 3000kr låter mycket för en konsol. Dyraste konsolen jag köpt var Nintendo Switch för 2700kr med rabatt på ca 700kr. Högsta jag kan tänka mig lägga är 4000kr på en konsol.

Medlem

Kan tänka mig up till 6k på en PS5 eftersom deras spel är så grymma. Men kommer inte ens köpa xbox eftersom deras spel kommer ut på PC nu

Medlem

Om vi bara gnäller på att den är för dyr och inte tillåter att den går över 3000kr så kommer vi alla få klaga i 7 år till på att utvecklingen inte går framåt.

Skrivet av poppeye:

Om vi bara gnäller på att den är för dyr och inte tillåter att den går över 3000kr så kommer vi alla få klaga i 7 år till på att utvecklingen inte går framåt.

Eller acceptera att tv-spel är en klassfråga och tåga ut mot arbetsgivare med högafflar? :'D


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

Jag satte 6000 kr då tekniken går framåt och allt blir bara allt dyrare att införskaffa.
Vill man ha det dag ett så får man betala men annars om man orkar att vänta så tycker jag att det med tiden kan komma billigare alternativ eller att de första modellerna av konsolerna ska gå ner i pris i jämförelse med nyare pro versioner.

Medlem

ungefär 20 % snåljåpar på sajten

Medlem

Jag har aldrig betalat över 4000 för en konsol så jag antar att det är min gräns.
Just nu har jag ett Xbox One X

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Man kan använda en PC till annat, exempelvis till att läsa e-post eller dylikt.

Använder den inte till någon att än att gejma och kolla youtube/mail det kan jag göra utan att köpa hårdvara för dyra pengar i framtiden.

Medlem

Jag valde max 5000:- men det är faktiskt en sanning med modifikation. Jag har en PS4 som är nergraderad till att streama Netflix/viaplay här hemma. Behöver verkligen ingen ny streaming enhet för 5000:-

Spelandet sköts via PC'n.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem
Skrivet av NuZ:

Max 6000kr. Annars är man uppe i PC pris

Jag skulle vilja se vad för PC du bygger för runt 6000kr

Medlem

För mig som spelar uteslutande på PC så måste det vara en ganska låg prislapp i kombination med unika spel som inte kommer till PC, om ens det räcker.

Och för dom som tycker 5k är Ok och dessutom hoppas på en PRO på ca 7k efter halva livslängden.... ja, då faller ju argumenten "PC är för dyrt" och "PC måste man uppgradera" som en sten.

Om nu streaming dessutom kommer ta fart så undrar jag vad konsolerna kommer kunna ge för fördelar alls. PC:n har man ju till mycket annat än spel, så den kommer ju vara kvar ändå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag skulle vilja se vad för PC du bygger för runt 6000kr

Jag antar att han syftar på uppgraderingspaketen. En komplett PC kostar såklart mer men det köper man ju inte varje gång.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Ps4 kostade väll 6000kr när fen släpptes. Min gissning är 10000 för nästa playstation

Medlem

Max 5500 spänn säger jag!


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av Johnhedlund:

Ps4 kostade väll 6000kr när fen släpptes. Min gissning är 10000 för nästa playstation

3889kr betalade jag för en vid lansering.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Frågan är om det blir särskilt många generationer konsoler efter nästa. Kostnaden för konsolen ger företagen som utvecklar spel-streaming ett öppet mål.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nu köper inte jag sprojlans nya konsoler, de får gärna mogna ett tag och få undan barnsjukdomarna. Men jämförelsen med mobilerna, som vissa gör här, är inte riktigt rättvisa. De flesta köper mobiler genom att mobilen bakas in i abonnemangskostnaden, så de kör en hög månadskostnad (eller vad det nu blir i en förhandling med telefonbolaget) istället för en engångskostnad på uppåt 15 000kr. Mobilen är en sådan sak vi gärna skuldsätter oss för att ha och då passar många på att skaffa en cool mobil (inget fel med det).

Jag tror inte att vi köper konsoler på samma sätt. Jag hoppas fan att vi inte gör det...

Skillnad på ha en mobil på avbetalning eller en konsol ? Kvittar väl

Skrivet av JonnyBravo:

Skillnad på ha en mobil på avbetalning eller en konsol ? Kvittar väl

Ja, det är skillnad. Du har ett helt annat förhandlingsläge med ditt telefonbolag än vad du har mot en vanlig butik, så du kan göra avtalet förmånligare för dig själv. En mobiltelefon är redan idag en grundläggande del i hushållet och snart mer eller mindre ett krav för att kunna vara en del av samhället (Bank-ID o.s.v.). Tror inte ens att "Soc." kan tvinga dig att göra dig av med telefonen ifall du blir utfattig.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ja, det är skillnad. Du har ett helt annat förhandlingsläge med ditt telefonbolag än vad du har mot en vanlig butik, så du kan göra avtalet förmånligare för dig själv. En mobiltelefon är redan idag en grundläggande del i hushållet och snart mer eller mindre ett krav för att kunna vara en del av samhället (Bank-ID o.s.v.). Tror inte ens att "Soc." kan tvinga dig att göra dig av med telefonen ifall du blir utfattig.

Förstår ditt resonemang men håller ej med. Men tycker själv om du har jobb och lön och väljer avbetala din konsol eller mobil så kvittar väl vilket. Hördes som om det va nåt negativt med ta en konsol på avbetalning men okej med mobil. Om det handlar om 7 tusen spänn förstår jag om man lägger det på en avbetalning.
Jag ser inte skillnad på mobil eller konsol eller gaming PC om hur man lägger upp sin avbetalning. Men alla får tycka som de vill

Skrivet av JonnyBravo:

Förstår ditt resonemang men håller ej med. Men tycker själv om du har jobb och lön och väljer avbetala din konsol eller mobil så kvittar väl vilket. Hördes som om det va nåt negativt med ta en konsol på avbetalning men okej med mobil. Om det handlar om 7 tusen spänn förstår jag om man lägger det på en avbetalning.
Jag ser inte skillnad på mobil eller konsol eller gaming PC om hur man lägger upp sin avbetalning. Men alla får tycka som de vill

Visst, det är ju bara min åsikt. Jag tycker att det är okej att lägga nödvändigheter på kredit, såsom telefonen. Jag är emot att lägga konsumtion på kredit – kredit för konsumtion är helt enkelt en lyxfälla.

Men det blir bra tv när vuxna män gråter i Lyxfällan när de måste sälja sin konsol för att hålla ihop vardagen.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Visst, det är ju bara min åsikt. Jag tycker att det är okej att lägga nödvändigheter på kredit, såsom telefonen. Jag är emot att lägga konsumtion på kredit – kredit för konsumtion är helt enkelt en lyxfälla.

Men det blir bra tv när vuxna män gråter i Lyxfällan när de måste sälja sin konsol för att hålla ihop vardagen.

En mobiltelefon för över 2000kr är inte en nödvändighet, utan en lyxprodukt.
Alla nödvändiga vardagssysslor och lite till går att göra med en billig telefon.

Telefoner, smartklockor och hörlurar är ofta lyxiga accessoarer idag.

Så att köpa en telefon eller en konsol för 7000kr är lika lyxigt, skulle jag säga.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Visst, det är ju bara min åsikt. Jag tycker att det är okej att lägga nödvändigheter på kredit, såsom telefonen. Jag är emot att lägga konsumtion på kredit – kredit för konsumtion är helt enkelt en lyxfälla.

Men det blir bra tv när vuxna män gråter i Lyxfällan när de måste sälja sin konsol för att hålla ihop vardagen.

Oj, hamna i lyxfällan för man har 1 avbetalning på kredit. Förstår du måste sätta upp regler för vad du kan köpa på kredit eller ej för inte hamna i lyxfällan. Men majoriteten av vuxna män kan köpa vad de vill på kredit och hålla sig där till ett köp och fullfölja avbetalningen utan hamna i lyxfällan.
Skrattade högt rakt ut när jag läste inlägget, komiskt bra men inte realistiskt

Medlem
Skrivet av Marfy:

Numera ser vi folk lägga 15 000 kronor på en mobiltelefon.

Tycker alltid det är lika lustigt att läsa det där när dagens ”mobiltelefoner” kan vara så mycket mer än enbart mobiltelefon.

Det är en portabel spelkonsol, en kamera som duger mer än väl för de flesta till både foto och video. En kommunikationsenhet av rang. En informationsenhet av rang. En portabel mjukvarusynth, en ficklampa, musikskaparenhet, musikspelarenhet, stämmapparat till gitarren, röstmemo-manick m.m. Det går t.o.m. att ordbehandla, bildbehandla, pilla med kalkylblad och jobba med layout med den – satt och gjorde ett inbjudningskort till ett barnkalas för några månader sen och det funkade förvånansvärt väl.

Vad kan en konsol jämfört med detta? Visst, den är bättre på att köra spel men inte mycket mer än så.

Så absolut – en mobiltelefon för exempelvis 15 000 kr är en dyr apparat men också en som många av oss använder dagligen och har stor nytta och glädje av under flera år.

Skrivet av JonnyBravo:

Oj, hamna i lyxfällan för man har 1 avbetalning på kredit. Förstår du måste sätta upp regler för vad du kan köpa på kredit eller ej för inte hamna i lyxfällan. Men majoriteten av vuxna män kan köpa vad de vill på kredit och hålla sig där till ett köp och fullfölja avbetalningen utan hamna i lyxfällan.
Skrattade högt rakt ut när jag läste inlägget, komiskt bra men inte realistiskt

Jag tänker att om man inte kan slanta upp för en konsol, så har man förmodligen redan en rad andra "lyxprodukter" på avbetalning. Det är ju ändock sällan att de som har råd verkligen väljer ett dyrare alternativ. Rätt många fortfarande som kör på "lägsta beloppet" på fakturan och åker på den tuffare räntan än försäljaren pratade om. Svinigt förfarande men fortfarande lagligt.

Men visst, har man grepp om sin ekonomi så är det ju lugnt. 1 grej på avbetalning tippar förmodligen inte ens ekonomi om man inte är klantig. Kanske till och med kör det på kreditkortet och får bonus?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag skulle vilja se vad för PC du bygger för runt 6000kr

/agree

Min senaste rigg Gick på 53k men då menar jag ALLT.. Stol, bord, Skärm, låda, osv osv. Det mesta uteslutande ASUS ROG, byggde såklart själv..

Fun fact..

Efter 1år hade hela alltet gått UPP 500kr i pris 🤗🤗☺️

Tappat på mycket men väljer man ett high-end grafik kort och det är brist på grundämnen att tillverka av så

köpte det för 8999. 1 år senare 10.499
Stolen.. Trodde ej mina ögon..
Köpte från USA för 179 Euro via distributören i Europa. 1 år senare, SAMMA stol.
STOR efterfrågan. Slut hos tillverkaren.
Pris. Billigaste stället ofc.. 399 Euro

så på ENDAST de 2 produkterna låg jag +3700.
Tappade sen såklart på annat..

Men overall..

Jag vet exakt hur det BRUKAR va..
Men hur många av er har någonsin köpt en rigg, och sagt efter ETT år den gått UPP totalt sett..

Lär aldrig hända mig igen heller..

Skriv svar