Hunt showdown input lag

Medlem
Hunt showdown input lag

Hej,

Köpte hunt showdown på xbox när det släpptes och gillar det mesta med spelet... utom styrningen.
Den är horribel och oavsett vad man ändrar och justerar så blir det aldrig bra. En väldigt seg och icke responsiv kontroll.

Så, igår släpptes det på ps4 och jag tänkte att det måste vara fixat och köpte det utan att läsa på.
Samma problem.
Nu läser jag att fler upplever det och även pc folk känner av det med mus.

Turn strength är någon form utav mouse acceleration och tar man ned den på noll och sätter X på max så tar det ändå en halvtimme att vända sig om.

Hur upplever ni det och har ni kunnat få till en bra inställning?


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Ingen?


signatur

"High life on low budget"

Geeks Gaming

@bent toe: Det jag kan hitta på interwebzen är att du är långt ifrån ensam, tyvärr.
Ryktet säger att det har något med fps-cappen på 30 att göra.
Vad spelar du på? Om du kör en relativt ny tv så stäng av alla bildförbättringar du kan hitta (gamemode, 100+hz lägen etc) och testa igen

Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

@bent toe: Det jag kan hitta på interwebzen är att du är långt ifrån ensam, tyvärr.
Ryktet säger att det har något med fps-cappen på 30 att göra.
Vad spelar du på? Om du kör en relativt ny tv så stäng av alla bildförbättringar du kan hitta (gamemode, 100+hz lägen etc) och testa igen

Menar du att hen ska slå på eller av game mode på TVn? Vad jag läst mig till ska game mode göra just det att det ska bli så lite input lag som möjligt men kan ju vara olika eller att jag förstått fel. Försökte köra SNES på en ny tv vilket blev ospelbart pga input lag när tvn förstorar bilden

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av anon_119148:

Menar du att hen ska slå på eller av game mode på TVn? Vad jag läst mig till ska game mode göra just det att det ska bli så lite input lag som möjligt men kan ju vara olika eller att jag förstått fel. Försökte köra SNES på en ny tv vilket blev ospelbart pga input lag när tvn förstorar bilden

Helt klart otydligt, men jag tolkar det som att han menar att slå på game mode som i sin tur inaktivera övriga "bildförbättringar" som kan ge mer inputlag.

Just SNES är en annan historia, då det inte är själva uppskalningen av TVn utan den felaktiga hantering av konsolens lågupplöst progressiva (alla linjer ritas samtidigt) signal (288p) som är skälet till inputlagget och överlag fula bilden. TVn tolkar högst troligt signalen som en interlaced (varannan linje ritas varje frame) signal 576i (om europeisk konsol). Dvs försöker deinterlacea (göra om till progressiv) en signal som redan är progressiv.

Det är därför det alltid är rekommenderat att använda en separat enhet som är designad för att hantera retrokonsolers konstiga signal. Så som en RetroTINK2X t ex.

Ursäkta att det blev lite off-topic!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Geeks Gaming
Skrivet av anon_119148:

Menar du att hen ska slå på eller av game mode på TVn? Vad jag läst mig till ska game mode göra just det att det ska bli så lite input lag som möjligt men kan ju vara olika eller att jag förstått fel. Försökte köra SNES på en ny tv vilket blev ospelbart pga input lag när tvn förstorar bilden

Ah, ja det blev lite otydligt.
Jag menade slå av allt för att se vad det har för effekt, dvs blir det värre eller bättre.
Just ”game mode” och dess kvalitet varierar beroende på tillverkare av tv:n, generation etc.
På nyare apparater är det oftast bra men på äldre varierar det från ”katastrof” till ”wtf tänkte man här??”

Genom att stänga av allt så får du utgångsläget, dvs hur tv:n agerar när den är så ”ren” som möjligt. Sen kan man slänga på allt igen och se om det blir bättre eller sämre.

Gör det ingen eller väldigt liten skillnad så kan du utesluta att det är det som orsakar det

Medlem

Nä, det är inte tv:n
Det har inte med refreshrate att göra.
PC spelare upplever det på 100-120 fps med.
Samma sak finns i Destiny spelen. En form utav mouse acceleration. Dvs. ett sunkigt fult kodat sätt som ska hjälpa dig att snurra snabbare, rör du lite så händer inget, rör du snabbt så accelererar det x2 typ.

Det är horribelt och jag hoppas dem tar bort det. Ni spelar inte hunt showdown?


signatur

"High life on low budget"

1
Skriv svar