Senaste filmen du såg

Releasehästryttare

Frozen 2 5/5

Helt underbar! Grät genom stora delar av filmen, kommer se om den många gånger!
Ingen annan animerad film är lika snyggt gjord än.

Hoppas i nästa film de gör en crossover med Tangled och de går till strid tillsammans eller mot varandra!

Medlem

Harmonica - En hämnare + en liten flaska bourbon

En av mina absoluta favorit filmer, filmen som jag allt har svårt att stava till av nån anledning.

The Frighteners:


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Jojo Rabbit - 5/10
Little Women - 8/10
Once Upon a Time... in Hollywood - 5/10
The Irishman - 8/10
1917 - 6/10
Joker - 6/10
Parasite - 7/10
Eli - 3/10
In the Tall Grass - 6/10
The Perfection - 5.5/10
Velvet Buzzsaw - 2/10

Först låg fokus på att se de filmer som var nominerade för "Best Picture" på Oscarsgalan (hade sett Ford v Ferrari och Marriage Story långt innan dessa) och nu ligger istället fokus på att se de som var nominerade för olika priser på Chainsaw Awards, vilket är skräckfilmernas "motsvarighet" (bra mycket mindre skala och utan någon ceremony på så sätt) till Oscarsgalan.

FM-guru
F.d. Sisyr

Ja varför inte, kan passa på att bjuda på betyg på de "bästa film"-nominerade rullarna jag med nu när jag sett alla.

Ford v Ferrari - 7/10
The Irishman - 6/10
Once Upon a Time... in Hollywood - 7/10
Marriage Story - 5/10
1917 - 6/10
Jojo Rabbit - 6/10
Joker - 7/10
Little Women - 8/10
Parasite - 6/10

Personligen hade jag utsett Little Women till vinnare (av de nominerade). Verkligen inte något jag hade trott på förhand då Greta Gerwigs förra film, Lady Bird, inte alls föll mig i smaken.

Medlem

Jäkligt sen till partyt, men såg äntligen The Hateful Eight. Bra rulle. Även om storyn inte var fenomenal och "twistsen" inte tillförde något speciellt så var cinematografin, karaktärer, skådespeleri och dialog mestadels väldigt trevlig. Den kunde kännas lite utdragen ibland och slutet var so-so samt en del ytlig(men ändå subtil) 'samhällsvänsterliberaltjafs'.
Det sakta tempot jag läser folk klagar på tyckte jag personligen inte var några problem, snarare tillförde till charmen i filmen.

Måste även nämna att musiken var väldigt trevlig från Ennio Morricone.

Skulle nog ge den 7/10


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Isle of Dogs

Riktigt bra stop motion animerad film, med fantasirikt berättande. Handlar om en japansk dystopisk framtid där myndigheterna deporterar alla hundar till en skräpö utanför stadens kust. En dag letar en pojke sig till ön för att leta rätt på sin bäste vän.

Tycker nog det visuella är stjärnan här. Man gör riktigt roliga saker med mediet, kompositionen av scener till exempel. Även att låta berättelsen berättas av hundarna på engelska, medan människorna pratar japanska, där bara viss dialog översätts av en översättare eller en utbytesstudent (bägge är karaktärer i filmen) tyckte jag var ett kul grepp.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Gattaca 10/10

Bara älskar den filmen av någon anledning. Trovärdig framtida samhällsutveckling.

Medlem

Porko Rosso (Netflix)

Inte den sämsta Ghibli film jag sett, men inte direkt den bästa heller.

Två av fem.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Once Upon a Time in Hollywood:

6/10

SPOILERS ahead! Så sluta läsa om du av någon dum anledning klickat på en tråd om filmer och vad man tycker om dem men inte vill veta vad filmen är!

Smått besviken med tanke på att det är en Tarantino-rulle.

Inte alls samma episka nivå som hans andra filmer (om man bortser från death race eller vad den heter)

Riktigt planlös och tråkig rent ut sagt. Det är enbart pga Leo och Brad som jag ens kollade klart på filmen och får säga att Brad Pitt var riktigt bra i sin roll.

Är även ganska besviken över den tråkiga porträtteringen (är det ett ord ens?) av Bruce Lee.

Har löst att Bruce var ganska ”douchig” som person men ändå ganska trist att måla upp honom som en svag jävla mes som de gjorde i filmen. Oh well. Detaljer!

Sen så tillförde inte Manson-fillern något direkt förutom att buffa Brad Pitts roll kan jag tycka...

Detta kan vara en av de sämsta Tarantino-filmerna tyvärr.

Hoppas att hans sista är mycket bättre!

Inaktiv

Honey Boy - skriven av Shia Le Bouf samt är en självbiografi. 7.5/10

Medlem

VFW
Storyn:
En bar för krigsveteraner (Vietnam) får ett plötsligt besök av en tjej som bär på knark från junkies som har sitt tillhål på andra sidan vägen. Veteranerna gör allt för att försvara baren från de drogberoende. Typ som en zombiefilm men ändå inte.

Schysst rollista, underhållande, practical effects, inte för lång och galet blodig. Se den efter ett par öl för bästa effekt
5/5

Inaktiv

Danger Close - överraskande bra Vietnamkrigsrulle helt plötsligt, med annorlunda upplägg/manus. 7/10

Medlem

The changeing 1980, hur man skapar kuslig stämning med enbart ljud. Riktigt välgjord och spännande. Sevärd absolut, om än länge seg ibland. Bra huvudskådespelare. Ger sen 4 av 5 spooky ljud.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Little Monsters - 7/10. Härlig och lite annorlunda zombiefilm. En arbetslös före detta rockstjärna hoppar mellan vänners och familjs soffor, när han till slut hamnar hos sin syster. Där får han hjälpa till att ta hand som sin systerson och på så vis träffar hans fröken/lärare/pedagog. Får därpå följa klassen på vad som ska vara en rolig djurparksresa, men utvecklas till att de är mitt i en zombieapokalyps.

Crawl - 2/10. Gääääääsp! Tråååkig. Egentligen inget mer att säga om denna. En storm träffar Florida, trots att staden i fråga blir evakuerad så vänder huvudkaraktären hem, försöker hitta sin pappa och blir sedemera fast i källaren med herr krokodil/alligator.

Us - 6/10. Intressant uppbyggnad, ville gärna veta vad som hände i "the Hall of Mirrors", tyckte om karaktärerna. Bara synd att i det stora hela blev det ännu en "katt och råtta-lek". Av Peeles två filmer (hittills), så var nog Get Out aningen bättre. Dock ingen dålig film rent generellt.

Medlem

Såg två gamla filmer som jag inte sett på länge:

The Shawshank Redemption 9/10

Otroligt bra film. Den fångar en från start till slut.

Shutter Island 8/10

Hade twisten någorlunda kvar i minnet så kom ju ihåg ungefär hur filmen går men den är ändå satans jävla bra. Älskar filmer som denna med massa mindfucks som inte går att lista ut de 5 första minutrarna av filmen som majoriteten av filmer där man fattar allt direkt. Riktigt bra!

Avstängd

Detektiv Pikachu.
Den är dödlig.
Och du ser att dem som har varit med och gjort den värnar om varumärket.

Dem mjölkar inte produkten.
Rekommenderar starkt för alla Pokémon älskare.

Kollade på Avengers Endgame för andra gången tänkte om jag såg den på annat sätt sen bion, men tyvärr så förstörs fortfarande mycket av plotholen som den har, visserligen har nog alla filmer nån form av plothole men i denna så förstör dom filmen för mej, men är endån inte en dålig film. Men helt klart den sämsta av Avengers filmerna för mej.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

uncut gems - 9/10

en av de bättre filmer jag sett på länge, komplett på många plan men så oerhört stressande film att se. vid ett tillfälle göra huvudkaraktären spelade av adam sandler ett sånt irriterande val att jag var tvungen att stänga av en stund. Men, en darrig resa åt pipsvängen i skickligt hantverk.

Medlem

1917.
Snyggt foto, coolt att dem filmat så det ser ut som att hela filmen är en enda tagning.
Dock lite för långsamt tempo och en del utdragna scener.
7/10


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av magma:

The changeing 1980, hur man skapar kuslig stämning med enbart ljud. Riktigt välgjord och spännande. Sevärd absolut, om än länge seg ibland. Bra huvudskådespelare. Ger sen 4 av 5 spooky ljud.

boll-scenen är en riktig klassiker!

Medlem

Pitch Black

Den första Riddick filmen. Märkligt nog hade jag inte sett den förrän nu.

Standard action-skräckis.

Tre av fem (Med nöd och näppe)

Spoilers ahead.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

KoP
Medlem

De dödas tjärn.

Välgjord men ganska förutsägbar norsk rysare.

Medlem

Close encounters of the third kind!

Fick plötsligt sug på gammal sci-fi och denna dök upp på Netflix.

Skön som fan men flummig och ganska weird story-telling överlag.

Bra skådespeleri av nästan alla!

6/10 Hade kunnat ha lite mer djup och alien-mystik.

Medlem

The Revenant - 7.8/10 - https://www.imdb.com/title/tt1663202/?ref_=nv_sr_srsg_0

The Irishman - 7.5/10 - https://www.imdb.com/title/tt1302006/?ref_=nv_sr_srsg_0

Uncut Gems - 6/10 - https://www.imdb.com/title/tt5727208/?ref_=nv_sr_srsg_0

Nausicaä of the Valley of the Wind - 9/10 (lika fantastisk som senaste jag såg den, vilket kanske var för 10-15 år sen) https://www.imdb.com/title/tt0087544/?ref_=nv_sr_srsg_0


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Fragtjuv

Såg Hålet på Netflix precis. Jag tycker att den kort och gott var bra.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skägg.
10 Chambers

Kollade på Yesterday igår, mysig och rolig film på premissen att bara en person kommer ihåg hela Beatles låtskatt. Får tre yellow submarines av fem möjliga.


signatur
Medlem
Skrivet av Jiminy:

Once Upon a Time in Hollywood:

6/10

SPOILERS ahead! Så sluta läsa om du av någon dum anledning klickat på en tråd om filmer och vad man tycker om dem men inte vill veta vad filmen är!

Smått besviken med tanke på att det är en Tarantino-rulle.

Inte alls samma episka nivå som hans andra filmer (om man bortser från death race eller vad den heter)

Riktigt planlös och tråkig rent ut sagt. Det är enbart pga Leo och Brad som jag ens kollade klart på filmen och får säga att Brad Pitt var riktigt bra i sin roll.

Är även ganska besviken över den tråkiga porträtteringen (är det ett ord ens?) av Bruce Lee.

Har löst att Bruce var ganska ”douchig” som person men ändå ganska trist att måla upp honom som en svag jävla mes som de gjorde i filmen. Oh well. Detaljer!

Sen så tillförde inte Manson-fillern något direkt förutom att buffa Brad Pitts roll kan jag tycka...

Detta kan vara en av de sämsta Tarantino-filmerna tyvärr.

Hoppas att hans sista är mycket bättre!

Känns mer bara som en önskan om hur verkligheten borde utspelat sig, slutet är så oerhört tillfredsställande och skäl nog att se filmen.

Jag kan hålla med om att den är planlös, undrade hela filmen igenom när det skulle hända nått
Men när den var slut satt jag och undrade vart tiden flugit iväg, allt kändes som det var över på en timma. Vilket såklart måste vara ett bra betyg, för mig iaf!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Har sett ett gäng filmer nu under sommaren, men vill slå ett slag för The Killing of a Sacred Deer (2017). Den var smått fantastisk bra. Mörk(men även inslag av väldigt mörk humor), konstig, onaturlig och väldigt unik. Smått "Lynchian-ig" med inslag av Kubrick. Den är nog inte för alla, är väl en sådan film man antingen älskar eller hatar. Men vill man se den bör man skippa trailers.

Betyg: 9/10


signatur

The more I practice, the luckier I get.

@Fezk: Kan varmt rekommendera The Lobster som är föregående film av samma regissör (Lanthimos). Den är om möjligt ännu mer skruvad än KOSD och redan en modern klassiker. Tycker personligen att den är snäppet vassare.


signatur

Go home and be a family man!

Skriv svar