Spel som var före sin tid
I denna tråd berättar vi om spel som varit väldigt tidiga med något, stilbildare som släpptes innan dess genre eller särdrag blev populära. Typ GTA 3, om det inte vore för...
Hunter, ett open world-spel i full 3D där man hade en gigantisk övärld att utforska. Man kunde plocka upp vapen och utrustning man sprang på, och förflytta sig med simning (inte skitkul), bilar, båtar, tanks, helikoptrar, ambulanser... I ett spelläge skulle man hitta och avrätta en general, och det fanns ett par andra jag inte riktigt minns vad de handlade om. Mest blev det att kuska runt och upptäcka saker.
Det hade alla grundbultar för dagens open world-, sandbox- och 3D-actionspel, tio år innan Rockstar släppte GTA 3. Vilket är 19 år sen. Och det var nånstans när open world började bli stort för 10-20 år sen som man förstod hur långt före sin tid Hunter var. Ett fantastiskt lir, släpptes 1991 till Amiga och Atari ST.
Gameplay:
Första jag tänker på är nog "Red Faction". Där man kunde i princip göra egna gångar genom banan och spränga söner mycket av olika strukturer. Vet inte om det var det första som hade dessa system.
"Deus Ex" Man kunde plocka upp lådor och flytta på saker. Allt för att hjälpa en genom banan.
Sen tror jag "Half Life 2" hade den mest avancerade fysik-motorn när det släpptes. I alla fall det spel som gjorde det populärt med just fysik-motor.
Metal Gear Solid gjorde nog att stealth blev mer mainstream.
Den som vet vet.
Första jag tänker på är nog "Red Faction". Där man kunde i princip göra egna gångar genom banan och spränga söner mycket av olika strukturer. Vet inte om det var det första som hade dessa system.
"Deus Ex" Man kunde plocka upp lådor och flytta på saker. Allt för att hjälpa en genom banan.
Sen tror jag "Half Life 2" hade den mest avancerade fysik-motorn när det släpptes. I alla fall det spel som gjorde det populärt med just fysik-motor.
Metal Gear Solid gjorde nog att stealth blev mer mainstream.
Då skulle jag slå ett slag för Trespasser (1998).
Viam inveniam aut faciam
Jag slår ett (kung fu)slag för Shenmue II.
2001 gav det oss en myllrande tolkning av Hongkong som framför allt känns så levande. Tiden går, folk lever sina liv, öppnar upp gatuköken på morgonen, tränar i parken, promenerar hem om kvällen. Man tvingar även spelaren, och spelarkaraktären Ryo Hazuki, att leva sitt liv i den här takten; för att ha råd med hotellrum måste du tjäna eller spela ihop pengar genom att bära lådor i hamnen eller kasta pil.
Och sedan har vi Dreamcast-spelets sista skiva, i princip befriat från gameplay överhuvudtaget. Här går mest Ryo och Shenhua genom Kinas mest sköna naturvyer. Pratar med varandra. Slår läger om kvällarna. Visst finns här QTE-inslag, men det är mest Ryo som springer på skogsstigar, och insatserna är låga.
Shenmue II (och I och, ja, till och med III) känns före sin tid, men samtidigt struntar serien blankt i vår tid. Det har sitt Shenmue-lunk som traskar på i sitt såsiga tempo. Om det är behagligt eller bedrövligt lär debatteras till solen slutar skina. För egen del är det dock en form av digital yoga som saknar motstycke.
En Bamseponny av folket
Midwinter II: Flames of freedom. (även Midwinter I)
Open world strategispel i första person på en hel kontinent i första spelet och en gigantisk övärld i andra. Oerhört ambitiösa spel, som var bäst på Amiga då DOS PC låg efter på den tiden, där plattformen inte riktigt räckte till för deras ambition.
Musiken var även bra.
Powermonger - Amiga 1990. Ett av de första RTS spelen med en sammanhållande kampanj och mer djupare strategisk gameplay. Skapades av Peter Moleneux som är känd från spel som Popolous, Black and white, Fable och Dungeon Keeper. Kom före spel som Dune 2 som anses av många vara det första riktiga RTS spelet. Powermonger hade inte basbyggande på det sätt som man ser i arvtagarna efter Dune 2 (C&C, Total annihilation etc) Istället så finns det byar och städer på varje landområde som man kan erövra.
I dessa producerar man folk (genom att bybor får barn eller folk immigrerar) som man sedan kan ge jobb som tex soldater eller bönder. Man kan även forska fram nya vapen till soldater, katapulter och kanoner och då behöver byn/staden ha byggnader för att bygga dessa, ha tex metall i närheten och en smed för att kunna producera tex svärd. Armeer formas runt härförare som fungerar som hjältar. Man börjar med en i början av kampanjen(ses stå bakom "bordet" i spelets UI) och ju längre man kommer desto fler härförare hittar man på vägen så man kan ha fler fristående armeer.
Var väldigt tidiga med mycket och ett spel som var långt före sin tid.
Introt med intro musiken som vissa kanske kommer ihåg.
Gameplay video som även visar den gigantiska världskartan i början:
Kommer alltid att tänka på något motorcross-spel som jag körde demot på från en CD-gamer, någon gång precis i början på 2000-talet om jag inte minns helt fel. Minns inte vad det hette och det var nog ingen höjdare egentligen MEN, spelet hade en primitiv ragdoll-fysik på karaktären när man flög av (benen klippade in i varandra etc. men man slungades runt som en riktig jävla trasdocka). Detta är första gången jag kan minnas att jag såg det i ett spel och jag och en kompis spenderade timmar med att bara göra "balla krockar", flera år innan det dök upp i något annat spel (vad jag känner till åtminstone).
Kommer alltid att tänka på något motorcross-spel som jag körde demot på från en CD-gamer, någon gång precis i början på 2000-talet om jag inte minns helt fel. Minns inte vad det hette och det var nog ingen höjdare egentligen MEN, spelet hade en primitiv ragdoll-fysik på karaktären när man flög av (benen klippade in i varandra etc. men man slungades runt som en riktig jävla trasdocka). Detta är första gången jag kan minnas att jag såg det i ett spel och jag och en kompis spenderade timmar med att bara göra "balla krockar", flera år innan det dök upp i något annat spel (vad jag känner till åtminstone).
Motocross Madness?
Motocross Madness?
Nä, det var inte Motocross Madness (förövrigt ett mycket bättre spel än vad detta verkade vara, spelade 2an rätt mycket minns jag), minns det som att det hade något ganska anomynt, det var inte heller Moto Racer. Spelet var dock i samma stuk som dem, 3D etc. Tror att det kom strax efter Motocross Madness 2 eller i samma veva.
Minns även att jag för ett par år sedan lyckades leta reda på vad tusan det hette men det glömde jag såklart bort!
Nu jäklar: "Edgar Torronteras' eXtreme Biker" hette det. Släpptes 1999 tydligen (om man inte hör det på trailern, kan nog inte låta mer 1999 än så). Trailern bjuder på lite ragdolls på sina håll.
https://www.youtube.com/watch?v=s_9gGOObNKk
Starsiege: Tribes
Åååh Tribes <3 <3 <3
Har spelat och älskat dem alla, även Tribes: Vengeance var ett fantastiskt spel som erbjöd något annorlunda i en annars ganska enkelspårig marknad.
Tribes2 var nog det spel jag spelat mest dock, helt sjukt fantastiskt spel och med ett helt community inbyggt direkt i spelet! Man kände sig som en del av något mycket större när man satt där och lirade, chattade och lyssnade på TsN shoutcasts
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Pizza Tycoon skulle jag säga. Inreda en pizzertia, micro management med resurser och personal, baka egna pizzor, öppna flera ställen, attackera motståndarnas pizzerior, pizzatävlingar, gå med i maffian och göra uppdrag för att stiga i graderna. M.m.
Finns att köpa på GOG.com under namnet Pizza Connection.
https://www.gog.com/game/pizza_connection
Pizza Tycoon skulle jag säga. Inreda en pizzertia, micro management med resurser och personal, baka egna pizzor, öppna flera ställen, attackera motståndarnas pizzerior, pizzatävlingar, gå med i maffian och göra uppdrag för att stiga i graderna. M.m.
Finns att köpa på GOG.com under namnet Pizza Connection.
https://www.gog.com/game/pizza_connection
Helt klart nostalgi! Glädjen när man gjorde en pizza med typ allt på och den fick toppenbetyg! Och när kunder strömmar in och man inrett allt i det dyraste som gick.
Descent från 1995(Interplay/Parallax) är det spel jag alltid kommer minnas för dess 3d motor som var långt före sin tid.
Första gången, ja långt innan ureal visade upp sig, kunde man göra helt galna banor med portalteknik. Banor som bokstavligen gick in i sig själva.
“All thinking people are atheists.”
Jag tror att det är exakt 20 år sedan som jag fick min första dator, sedan dess har jag mest spelat på pc. Jag skulle nog säga Elder scrolls: Morrowind. Jag tyckte att spelet var stort och framför allt såg väldigt bra ut jämfört med många andra titlar.
Det hände väldigt mycket med grafiken runt den här tiden. Lite kul att jämföra spel från 2002 (t.ex. Morrowind) med Far cry som släpptes 2004.
Jag slår ett (kung fu)slag för Shenmue II.
2001 gav det oss en myllrande tolkning av Hongkong som framför allt känns så levande. Tiden går, folk lever sina liv, öppnar upp gatuköken på morgonen, tränar i parken, promenerar hem om kvällen. Man tvingar även spelaren, och spelarkaraktären Ryo Hazuki, att leva sitt liv i den här takten; för att ha råd med hotellrum måste du tjäna eller spela ihop pengar genom att bära lådor i hamnen eller kasta pil.
Och sedan har vi Dreamcast-spelets sista skiva, i princip befriat från gameplay överhuvudtaget. Här går mest Ryo och Shenhua genom Kinas mest sköna naturvyer. Pratar med varandra. Slår läger om kvällarna. Visst finns här QTE-inslag, men det är mest Ryo som springer på skogsstigar, och insatserna är låga.
Shenmue II (och I och, ja, till och med III) känns före sin tid, men samtidigt struntar serien blankt i vår tid. Det har sitt Shenmue-lunk som traskar på i sitt såsiga tempo. Om det är behagligt eller bedrövligt lär debatteras till solen slutar skina. För egen del är det dock en form av digital yoga som saknar motstycke.
Jag måste instämma i Shenmue II. Det första spelet var ju före sin tid, men jag betraktar i princip dessa två spel som ett. Den fjärde skivan är ren magi. Jag vet inte hur många gånger jag lyssnat på soundtracket från skogspromenaden.
Shenmue III befinner sig onekligen i en annan tidsålder, och det funkar inte riktigt i dag. Dessutom är det mycket sämre regisserat av någon anledning. Undrar om Yu Suzuki tappat stinget?
Visuellt så första far cry och crysis
Även fysikmotorn i Crysis var väldigt bra. Man kunde slå sönder ett skjul så det ramlade ihop i alla sina delar. Plocka upp en träplanka och slänga det på fienden.
Diablo 1 var ju väldigt banbrytande när det kom och förändrade hela hack n slash genren.
Quake-modden actionquake och senare Quake2-modden actionquake2. Innan dess var det ofta rocker launchers å onaturliga vapen som förekom på multiplayershooters men actionquake gjorde det populärt att vilja spela med riktiga vapen.
Sist men inte minst som banade väg för hela battlefield serien: codename eagle (CE).
Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7