Spel som var före sin tid

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Peter Molyneux var före sin bransch, räknas det?

Ett spel som gjorde det omvända och släpptes för sent (går det?) är nog Black: https://en.wikipedia.org/wiki/Black_(video_game)

Tänk vad det hade gjort ringar på FPS-vattnet om det bara släppts 2-3 år tidigare.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skribent

Daggerfall...

Är väl fortfarande största spelet till yta?

Men just att de försökte med randomgenererade grottor, du kunde i princip göra vad du vill och rent bara leva i världen, skita helt i storyn etc.

Sen att det tekniskt var kaos, det är en annan femma. Men ambitioner och friheten den lyckades skapa är något som utmanar i princip varje RPG även idag.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Medlem
Medlem

Min första tanke var Max Payne.

Medlem

Total Annihilation som tidigare nämts. Fantastiskt spel som inte fick någon värdig uppföljare!
Supreme commander är skräp i jämförelse.
Måste nämna Unreal med!

Medlem

Å, vilka minnen.
Jag har spelat "Hunter" på Atari.
Och liknande spel som heter "Mercenary" och "Catch 23".


signatur

autograph

Medlem

Skulle säga star citizen. Det är som att få vara där i ett tidigt skede av ett aaa-spel som ligger en generation fram i tiden.

Medlem

Tycker alla nämnt bra spel hittills.

Jag minns iaf för mig också Hunter som ett spel som fortfarande känns före sin tid som jag råkade spela på en Amiga 500 en gång i tiden. Det var min kusin som hade den där disketten som det bara stod "Hunter" på.
Så var gång jag var över hos min moster så ville jag spela på min kusins A500 för han hade Hunter och MoonStone!

Hunter var för mig vad GTA skulle komma att bli. Den öppna världen, fordonen, och i 3D!!!

https://m.youtube.com/watch?v=MzByYlnvaN0

Medlem

Metal Gear Solid 2. Första gången det snurrade igång i mitt Playstation 2 kände jag att det här är något helt annat än alla spel jag spelat fram till den här stunden. Kojima har alltid varit före sin tid. Och fortsätter vara det.

Halo Combat Evolved satte en helt ny standard när det kommer till fps på konsol. Det stod sig även bra i konkurrensen på pc såklart, men Halos kontrollschema måste väl ändå anses vara standard idag.

Medlem

Super FX spelen var väl lite före sin tid?
Starwing m.m.

Även tycker jag Donkey Kong Country var otroligt. Att de lyckades göra ett spel som var så snyggt till Snes. Star Ocean var väl det största spelet till konsolen?

Medlem

Jag har ett svagt minne sen barndom mellan 1992 och 2000, om ett Batman spel som var open world där man kunde skifta mellan Batman och Robin. Man kunde t.o.m köra batmobile. Grafiken påminde om Carmageddon och Duke Nukem.

Jag kommer ihåg att jag jagade Mr Freeze inne i en juvelarbutik och besegrade honom bara för att en av hans minions sedan plockade upp hans isgevär så man var tvungen att jaga denne istället.

Fienderna gick "sönder" när man besegrade dem som pixlar typ.

Kan inte alls hitta det spelet idag, så måste vara något märkligt blandat minne.

-

Bortsett ifrån det så är det första spelet som kommer till tankarna Vampire The Masquerade Bloodlines och Half Life 2.


signatur

Ordo Ab Chao

FM-guru
F.d. Sisyr

Satt just och tänkte detta om ett spel häromdan, men vad fan var det...

Annars är väl Langrisser 2 från -94 ett utmärkt exempel. "Branching narrative" långt innan det var kutym och som inkorporerar bra mycket mer än att bara välja huruvida man är snäll/dum.

Medlem

Första Alone in the Dark, med tanke på hur löjligt mycket första Resident Evil kopierade från det och blev en så oerhört mycket större succé.

Och om vi snackar skräck så är det värt att nämna Project Firestart också.

Och så System Shock, såklart. Vad var mer före sin tid än det? Det introducerade så mycket vi ser som självklarheter i spel idag.

Skrivet av Sisyr:

Annars är väl Langrisser 2 från -94 ett utmärkt exempel. "Branching narrative" långt innan det var kutym och som inkorporerar bra mycket mer än att bara välja huruvida man är snäll/dum.

Wing Commander är en min favoriter när det gäller det där. Spelhistorien ändras inte beroende på val man gör, utan hur man spelar, om man lyckas eller misslyckas med vissa uppdrag. Möjligheten att kunna bli nedskjuten och misslyckas utan att dö och se Game Over kändes ju rätt stort också, att om man hade tur så kunde man bli räddad.

Medlem

Moonstone på Amiga, första action rollspelet jag minns man lootade items med stats.

Ultima Online, förgrunden till dagens mmorpgs.

Dark age of camelot, 3 realms pvp. Visst fanns pvp sen innan men inte realm vs realm.

Wasteland c64, går ju inte glömma brian fargos wasteland c64 var ju inte så berikad på rpgs.

Minecraft, hatar spelet men antar bygga i pixels var unikt.

Moderator | Testpilot

Det enda jag kan tänka mig är Dark Messiah of Might and Magic. Inget perfekt spel, men striderna och utforskandet var och är förbaskat roligt. Hade gärna sett en uppföljare.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Få spel har varit så före sin tid som Crysis. I alla fall grafiskt. Men även på andra sätt.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

...Langrisser 2 från -94 ett utmärkt exempel.

Off topic men tog mig fler sekunder än jag vill erkänna, så här på morgonen, att lista ut vilket spel lasergrisar 2 är

Medlem

Daggerfall, mindblowing att det fanns så stor värld. Andra spel på den tiden var ju bara massa korridorer.

Quake. Första multiplayer spelet för mig, full 3d och extremt bra användning av rörelse. Även första spelet jag börja använda mus till.

Sacrifice. Sjukt snyggt och annorlunda.

Ground control. När en kompis såg grafiken så trodde han det var en cinematic trailer.
Snyggt och i full 3d. Väldigt stor skillnad jämnfört med andra rts.

Company of heroes. Ett RTS som såg ut som många FPS 2006 då det kom.
Sjukt bra spel än i dag. Top 3 bästa RTSn utan tvekan.

Men of War. RTT. Det hade en ballistic skademodel för tanks långt innan World of tanks och Warthunder ens exsistera.
Fullt förstörbara miljöer. Infantri med inventory. Avancerad fog of far. Och man kunde manuellt sikta alla enheter.

Deus ex. Sjukt bra story och kändes så fräscht när det kom.

Half-life. Behöver man ens förklara varför?

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Är det bara jag, eller känns det inte som vi glider ifrån ämnet?
Men "före sin tid" måste vi väl ändå mena spel som inte blev banbrytande men som hade komponenter, som senare skulle få stort genomslag?

Precis min tanke efter att ha ögnat igenom tråden.

Så för att ge ett exempel. Everquest och Dark Age of Camelot är två spel som kan anses vara före sin tid. Och senare kom World of Warcraft som använde flera komponenter från dessa två spel, vilket i sin tur blev banbrytande.

Medlem

Shenmue 1 och 2 var helt klart före sin tid med sina öppna, detaljerade och levande miljöer. Red Faction med sin destruktion. Half-Life 2 med sin fysik och ansiktsanimationer. Sen har vi ju Crysis som höjde ribban rejält.

Medlem

Ingen som nämnt Codename: Eagle? Tycker det hör hemma här.

Medlem

Pong. Före alla andra tv-spel.

Skrivet av twilek:

Pong. Före alla andra tv-spel.

Men trots allt rätt i tiden?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Slår ett slag för Driver som för mig som ung grabb kändes väldigt banbrytande för sin tid. Att du i full 3D kunde köra runt i en stad, bli jagad av polisen för trafikförseeleser och att bilarna hade en för sin tid mycket imponerande skademodell. Detta medan GTA fortfarande var i 2D..


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Gnällkuk

Wii sports, egentligen inte spelet i sig men Wii-konsolen, plus det spelet som kom med konsolen allt som oftast (alltid?). Grafiskt sett var det ju som att ta ett stort steg tillbaka i tiden, men rörelsekontrollerna gjorde att vi upplevde spel på ett sett vi aldrig gjort tidigare.

Måste vara det spel som haft lika stort genomslag som kanske Pong? Jag skulle säga att det blev startskottet på allvar för VR-industrin. Wii var billig och erbjöd dig att uppleva spel på ett helt nytt sätt, blandat med att spela på mer traditionellt vis.

Den som hade en Wii hemma hos sig när den var ny var väldigt populär på helgerna, vet inte hur många helger som såg nästan exakt likadana ut, fem-tio vänner i en trång lägenhet och öl, musik och Wii sports, good times!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

system shock 2, minns att jag var mind blown av det när det begav sig.
Rpg element, pussel, story, hacking, det var så mycket mer fleshed out än det vanliga fps spelet i sin era.

Detsamma gäller ju första system shock för den delen.

Medlem

The Colony (från '88) på gamla Macintoshdatorer. Förstapersonsskjutare med lättare RPG-element och fokus på utforskande. Låter lite som System Shock när man beskriver det kort, inte sant? Jäkligt intressant rent estetiskt också. Här har man även möjligheten att köra "gaffeltruck" (ser mer ut som en liten mech) vid ett eller två tillfällen och beundras av hur väl dekorerad rymdkolonin är för ett så gammalt "tredimensionellt" spel.

Ett annat intressant Macintosh-spel är Splat'ers (1991); ett tidigt, om inte världens första, paintballspel som också är en förstapersonsskjutare fast med fokus på lagspel. Man kan t.o.m. måla på väggarna med färgen från kulorna. Hur coolt som helst! Man spelar endast med och emot datorer, men är kul ändå då man kan justera ett flertal variabler i options-menyn för att öka eller sänka utmaningen. Innehåller även äkta mouse-look och tangentinställningar (key config) långt innan det var vanligt i denna typ av spel. Kan inte hitta videoklipp på nätet. HardcoreGaming101 har en informativ sida om spelet: http://www.hardcoregaming101.net/splaters/


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Diablo 1 var ju väldigt banbrytande när det kom och förändrade hela hack n slash genren.

Quake-modden actionquake och senare Quake2-modden actionquake2. Innan dess var det ofta rocker launchers å onaturliga vapen som förekom på multiplayershooters men actionquake gjorde det populärt att vilja spela med riktiga vapen.

Sist men inte minst som banade väg för hela battlefield serien: codename eagle (CE).

Ah action Quake 2 det var den modden som fick mig lämna QuakeWorld och gå över till Quake 2.
Vill dock minnas att Action Quake 2 är originalet sen efteråt gjorde nån en variant för Quake.
Det kom ju sen Action half-life och Action UT också men dom var inte lika framgångsrika.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Across?
Skrivet av Ftmch:

Kommer alltid att tänka på något motorcross-spel som jag körde demot på från en CD-gamer, någon gång precis i början på 2000-talet om jag inte minns helt fel. Minns inte vad det hette och det var nog ingen höjdare egentligen MEN, spelet hade en primitiv ragdoll-fysik på karaktären när man flög av (benen klippade in i varandra etc. men man slungades runt som en riktig jävla trasdocka). Detta är första gången jag kan minnas att jag såg det i ett spel och jag och en kompis spenderade timmar med att bara göra "balla krockar", flera år innan det dök upp i något annat spel (vad jag känner till åtminstone).

Googlade lite.
Across var en förkortning för action motor cross. Sen kom Elasto Mania

123
Skriv svar