Diskutera – Läcker spelbranschen medvetet för att skapa nyheter?

Robot
Diskutera – Läcker spelbranschen medvetet för att skapa nyheter?

Och är det i så fall ok?


Medlem

Valve gjorde det medvetet med Meet the spy, det roliga är att de inte ens försökte dölja det med tanke på att de skrev det i videon men det blev världens grej utav att videon "läckte".

Medlem

Ja, absolut. Något ska väl överfinansierad marknadsföringsavdelningar göra.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Avstängd

Det är klassisk marknadsföringspsykologi: om något bara presenteras som en vanlig nyhet så är det "okej".

Om det däremot presenteras som, "det här borde du inte veta än" så blir det klassisk psykologisk Reactance Effect där folk känner att det är deras "mänskliga rättighet" att få veta det.

Samma sak presenteras, men sättet det presenterades på har en signifikant inverkan på hur mycket det sprids.

Bara jämför:
1. Sprida nyhet för att det var en nyhet.
2. Sprida en "läcka" och helt plötsligt är det mer "sexigt" att sprida runt.

Mer "social currency" att sprida "hemliga läckor" än "vanliga nyheter".

Detta har jag sagt i flera år nu för det känns så uppenbart. Företagen må göra många dumma val men deras marknadsföringsavdelning är sällan dumma. De har bara dumma chefer ovanför sig.

Medlem

självklart gör dom det.


signatur

//monster

Medlem

Det känns absolut som att många läckor är medvetna läckor. Finns det några bra exempel på där en läcka gett en dålig publicitet?

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Det känns absolut som att många läckor är medvetna läckor. Finns det några bra exempel på där en läcka gett en dålig publicitet?

En läcka kan idag vara ett maskerat försök på om marknaden skulle gilla en produkt.

"Öj titta här på designen på den här prylen som läckte"
"ÅÅ FY FAN VAD FUL!"
"Oj, det där är bara fake *host* den riktiga kommer inte se ut så där"

Visst gör de det, det har blivit en egen liten "thing". Det finns alltid kanaler utåt, men det är ju alltid roligare om det smygvisas.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Självklart är 'läckor' en marknadsåtgärd för att testa vattnet. Ingen diskussion.


signatur

Jag ger mig icke förrän folk inser att fören endast är frampartiet på en båt.

Medlem

Det har alldeles säkert funnits läckor som varit genuina läckor. Men lika säkert är det nog att många sk "läckor" är fabricerade, ja.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Har säkert hänt och händer säkert.

Men sen är det väl journalisterna som tar del av läckorna i sig och kan analysera dom.. Dom flesta av oss läser ju bara rapporten på en sajt som denna om att det finns en läcka.

Om det är dom själva som 'läcker', vad skulle då poängen vara.. Får det mer 'klicks', spekulation och hype om det är en 'läcka' än vad det skulle bli om dom bara skrev om det som dom 'läckt' officiellt?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Ja de läcker nyheter.
Det finns det gott om exempel på.
Men med det sagt så är inte alla läckor medvetna marknadsförings strategier. Utan helt vanliga läckor.

Trodde detta var en självklarhet redan? Tror knappt att det finns "genuina" läckor heller, nu för tiden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Läcker spelföretag så att spelhemsidor och dylikt kan locka läsare? Konspirationen är ett faktum!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Så klart att de gör. Väldigt billig PR, och det är inte bara spelbranschen som sysslar med det. Telefoner, grafikkort, processorer, listan kan göras lång.

Skrivet av Bojkott:

Så klart att de gör. Väldigt billig PR, och det är inte bara spelbranschen som sysslar med det. Telefoner, grafikkort, processorer, listan kan göras lång.

Politik, media, myndigheter... Alla som har något att vinna av att kontrollera nyhetsflödet kring sig själva.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Kan tänka mig att det är väldigt svårt att hålla en hemlighet idag. På en vanlig arbetsplats är det omöjligt att hålla en hemlighet. Och tom på en kontrollerad arbetsplats så är det nog inte omöjligt om en anställd verkligen vill läcka något.

Medlem

Intressant, men blir man förvånad?


signatur

autograph

Medlem

Det förekommer nog men inte systematiskt.

Medlem

Gratis PR, så givetvis!

Skrivet av Alienshade:

Kan tänka mig att det är väldigt svårt att hålla en hemlighet idag. På en vanlig arbetsplats är det omöjligt att hålla en hemlighet. Och tom på en kontrollerad arbetsplats så är det nog inte omöjligt om en anställd verkligen vill läcka något.

Nu är jag visserligen färgad av att själv arbeta på en strikt kontrollerad arbetsplats, men i min uppfattning har företag blivit betydligt bättre på säkerheten gällande sekretessklassificerad information. Information separeras i datorsystem i högre utsträckning och personkontrollen (samt vilken information var och en har tillgång till) har blivit påtagligt bättre.

"Den mänskliga faktorn" eller slarv, med andra ord, är snarare en större risk än att någon illvilligt vill läcka något som skadar ens arbetsgivare. Ibland kan de visserligen gå lite hand i hand, som exempelvis pistolstölderna på regeringskansliet (avsiktlig stöld men bristande personkontroll).


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar