Det dröjer innan Square Enix gör PS5- och Xbox Series X-exklusiva spel

Robot
Det dröjer innan Square Enix gör PS5- och Xbox Series X-exklusiva spel

Gör så att säga "en Microsoft".

#nextgen, #square-enix


Medlem

Inte förvånande men ändå trist att fler utvecklare nu verkar anpassa nästa generations spel åt de gamla konsolerna. Innebär att spelen fortfarande kommer begränsas av processorkraft i nivå med en Q6600 från 2007 och lika föråldrad lagringsteknik.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Inte förvånande men ändå trist att fler utvecklare nu verkar anpassa nästa generations spel åt de gamla konsolerna. Innebär att spelen fortfarande kommer begränsas av processorkraft i nivå med en Q6600 från 2007 och lika föråldrad lagringsteknik.

Bättre hårddisk/ssd gör att även äldre spel laddar in snabbare Jag är bara glad att PS5 blir bakåtkompatibel, då jag i princip endast köper spel på konsol digitalt nu för tiden. Det gör att jag kan sälja min PS4 Pro när PS5 väl släpps.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Bättre hårddisk/ssd gör att även äldre spel laddar in snabbare

Absolut, men så länge utvecklarna måste bygga med 5400 RPM hårddiskar som lägsta gemensamma nämnare så kan de inte införa de gameplaymässiga fördelar som SSD möjliggör, som stora världar som kan traverseras väldigt fort utan laddning och en total avsaknad av laddningskorridorer.

Men jag håller med - schysst att köra äldre spel med snabba laddningstider. Jag spelade FFXV på Xbox One vid release och laddningstiderna sög rejält. När Royal Edition kom till Steam så köpte jag det igen och laddningstiderna är typ ett par sekunder. Men ändå - designar man för SSDs från början så behöver konceptet laddningsmätare inte existera längre, pretty much.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Ambassadör
Xbox

Låter bra det. Fungerar fint på PC.


signatur

Jump in.

Medlem

Inte oväntat när det kommer till 3:e part som säkert kommer vilja släppa sina spel till Xbox också.
Synd med lagring, AI och spelmotor som måste fungera med föråldrad hårdvara som sagt.

Jag hade väldigt gärna sett spel optimerade för SSD så som Spider-man demot, men det verkar minst ligga några år framåt i tiden
Det skulle kunna göra väldigt stor skillnad för GTA6 och T.Ex. Horizon:ZD2(?), men nu hoppas jag att antingen Rockstar är modiga och släpper exklusivt för next-gen och pcie 4.0 SSD, eller väntar några år tills dom tror att marknaden är mogen, 5400rpm GTA6 skulle ju inte vara något vidare....

GTA5/RDR2 uppdaterat för PS5/XSX medans man väntar?

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag hade väldigt gärna sett spel optimerade för SSD så som Spider-man demot, men det verkar minst ligga några år framåt i tiden
GTA5/RDR2 uppdaterat för PS5/XSX medans man väntar?

Vad hade de gjort för skillnad där förutom laddningstiden som inte kan förbättras med en patch?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Vad hade de gjort för skillnad där förutom laddningstiden som inte kan förbättras med en patch?

Förstår inte riktigt frågan.

Skillnaden som visades i demot var att grafikkortet kunde hämta data från lagringsutrymmet under spelets gång i hög hastighet.
Det leder till att när du till exempel förflyttar dig fort imellan olika delar i en stad så kan omgivningen ändras i hög kvalité i en väldigt hög hastighet.
Man kan alltså till exempel visa avancerade modeller som inte behöver förladdas in i grafikminnet i förväg i samma utsträckning.
Sen så blir det smidigare att hämta cache:ad förarbetad data från lagringsutrymmet när man behöver den, alltså så blir det mer dynamiskt och man behöver inte fylla minnet med förladdningar som kanske inte kommer användas.

Om vissa sitter på slö disk så kommer man alltså inte kunna göra den typen av optimeringar och spelet måste optimeras på ett sett så att det flyter okey på äldre hårdvara.
Frågan är om ens fast-travel får ta 4 sec på ny hårdvara och 40 sekunder på gammal hårdvara, det är nog troligt att utvecklarna försöker hitta någon något mellanläge som inte fyller upp hela grafikminnet innan man anländer istället, vilket den nya hårdvaran inte skulle ha behövt kompromissa med.

Näe, jag gillar verkligen inte att spel inte kommer skrivas från grunden för den nya hårdvaran.
Om Lockhart kompromissar med lagringshastigheten så ser jag det som en stor förlust för den tekniska utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Förstår inte riktigt frågan.

Jag menade att fråga om det görs någon ändring som gör att man inte kan ha det på ett sätt i PS5 och på ett annat sätt i PS4. Det blir ändå samma spel, men klart bättre på PS5.

"Om vissa sitter på slö disk så kommer man alltså inte kunna göra den typen av optimeringar och spelet måste optimeras på ett sett så att det flyter okey på äldre hårdvara. "

Det borde inte alltså här kunna gå att det är den typen av optimeringar på PS5 men på PS4 är det på ett helt annat sätt?

Ja det ska bli intressant att se hur Lockhart sköter saker och vad den har för specs, samt när den kommer. Kanske tidigt att spekulera om den.

Medlem

Jag tänkte skippa FF7 remake till PS4an och skaffa det till PS5an då jag är lite orolig att de gör en Destiny grej av det. Man var tvungen att köpa det igen (rabatterat men ändå) när man gick över till nya generationen (PS4). Är det ett dumt beslut med tanke på deras bakåtkompabilitet? Jag har tagit det med en nypa salt då de ända sedan PS3 skulle lanseras med just bakåtkompabilitet. Något som hittills uteblivit.


signatur

PSN: Smartisrules 🎮

1
Skriv svar