Vad är eran favorit quest/uppdrag?

Moderator | Testpilot
Vad är eran favorit quest/uppdrag?

Det här är en tråd jag funderat på att göra länge. Ofta pratar vi om vad vårat favoritspel är, men det finns många småsaker i spel man kan tycka om otroligt mycket också. Idag skulle jag vilja att vi snackar lite om vad våra favorit quests eller uppdrag har varit i olika spel.

Det kan vara ett kul uppdrag i en plattformare som vänder på steken lite, en härlig quest från ett RPG med bra story som kanske har en bra twist, eller helt enkelt bara en riktigt bra RTS-bana som ni tyckte var bra med mekaniken, handlingen och gameplay i helhet.

En av mina favoriter är ett uppdrag från Skyrim som heter "A Night to remember". Det är en dryckestävling för att se vem som kan häva i sig mest alkohol, och den som vinner ska få en stav. Man vinner, vaknar upp en tid senare där en präst berättar att man pratade om något giftermål, och att man tafsat på statyer. Man måste då jobba sig bakåt och ta reda på vad man gjorde i sin fylla, få tag i staven, och lite annat kul som händer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Det finns så jäkla många bra uppdrag, sekvenser och banor som man lirat under årens lopp, men några som sticker ut är:

Den första kolossen i Shadow of the Colossus. Så jäkla mäktigt och samtidigt så vemodigt eftersom kolossen egentligen inte utgör något hot.

Team Idaho-uppdraget i första Crysis. Man börjar i en tågtunnel i en bandvagn och rullar ut i den klargröna djungeln och de öppna fälten tillsammans med sina vapendragare för att slåss mot fienden. Sjukt mäktigt och än idag en grafisk upplevelse utöver det vanliga.

Sedan får jag givetvis inte glömma hela Bloody Baron/Crookback Bog-delen av The Witcher 3. Riktigt obehaglig atmosfär och grymma karaktärer.

Medlem

Witcher 3 har ju så många guldkorn, korta och långa. Men om man inte "räknar" med Witcher så har Chrono Trigger ett uppdrag där man får gå ihop med sin antagonist, Magus (tror jag han hette) för att lösa ett större problem. Var lite nyskapande för sin tid.

Sen, utan att komma ihåg allt för noga, så har ju Fallout 2 och 3, Skyrim, BG2 etc en och annan avstickare som man fastnat för.

Medlem

jag är svag för Dark brotherhood questen i både oblivion och skyrim, några favoriter som jag spelat om flertalet gånger

Medlem

Måste vara sista banan i Fire Emblem: Path of Radiance. Så mycket som byggts upp, så många karaktärer man har. Nu samlas alla för en sista strid. Grym musik, svåra fiender, bossfight you name it. Mäktig bana.

Medlem

Det när du flyger en leksakshelikopter i GTA Vice City

Medlem

Mass effect 2 suicide mission ligger fortfarande tydligt i minnet trots att det gått 10 år. En stund då det var smått omöjligt att slita sig från PC innan man spelat klart det. Bara jag tänker på det ger mig sug att sätta ner och spela om det

Skribent
Skrivet av tobbush:

jag är svag för Dark brotherhood questen i både oblivion och skyrim, några favoriter som jag spelat om flertalet gånger

Just det, hur kunde jag glömma Dark Brotherhood i Oblivion. Sanslöst grym uppdragskedja.

Geeks Gaming

Jag är skittråkig, jag vet! Men den bästa questen i modern tid är ”bloody baron” som går över i ”ladies of the wood”. Heliga prutthögen vad bra dessa är. Musiken och handlingen mixas perfekt

Medlem

Minns startuppdragen från Medal of honor: Allied Assault och första Call of duty som sjukt episka för sin tid.

Medlem
Skrivet av Seggallion:

Witcher 3 har ju så många guldkorn, korta och långa. Men om man inte "räknar" med Witcher så har Chrono Trigger ett uppdrag där man får gå ihop med sin antagonist, Magus (tror jag han hette) för att lösa ett större problem. Var lite nyskapande för sin tid.

Sen, utan att komma ihåg allt för noga, så har ju Fallout 2 och 3, Skyrim, BG2 etc en och annan avstickare som man fastnat för.

Ja, det är en riktigt nice plot twist i Chrono Trigger faktiskt.

Medlem

Uppdraget när man skulle förstöra raketerna på Lucifer skeppet när skeppet flög genom hyperspace portal mot Jorden.

Mass Effect tog mycket från storyn av Freespace. Sovereign från mass effect är nästan en kopia på Lucifer.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

FM-guru
F.d. Sisyr

Märker att mitt minne är för dåligt för den här typen av trådämnen...

Säger väl "Scenes From a Marriage" från Hearts of Stone-expansionen till Witcher 3, även om det säkert spelar in att jag nyligen varvat spelet igen och att minnet därmed är färskt. Hur som helst en mycket bra quest, främst tack vare storyn i den - över huvud taget är main questen i Hearts of Stone oerhört välskriven och medryckande.

Tar för övrigt givet att titeln på questen är en referens till Ingmar Bergmans "Scener ur ett äktenskap". Inte helt fel källa att hämta inspiration från.

Medlem

Det är nästan som att det har kommit för mycket sådana här trådar på sista... kanske bara är jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hipshot:

Det är nästan som att det har kommit för mycket sådana här trådar på sista... kanske bara är jag.

Jag har då inget minne av att vi haft en för favorit quest/uppdrag. Därav jag gjorde den.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Medlem

Uppdraget i No One Lives Forever där man först strider ombord på ett flygplan för att sedan slungas ut och tvingas "falla ikapp" en person som har fallskärm medans man blir jagad av andra hoppare etc. är ett uppdrag som dyker upp i huvudet.

Ett annat som dyker upp är uppdraget i Vampire the Masquerade: Bloodlines där man försöker spåra upp var en snuff-film med monster härstammar från och om den är äkta (inspirerat av filmen 8MM skulle jag tro), stämningsfullt och obehagligt.

Medlem

Hmm

Alltid gillat uppdraget ang Lilian voss i wow. Gillar den storyn mellan hennes pappa och henne. Hur hon tjänar Scarlet Crusade. Hur hon blir undead mm. Inget speciellt med det så just bara något som fastnat hos mig.

Lilian Voss says: You raised me to be a killer. How am I doing, daddy?
High Priest Benedictus Voss says: I, ah...
Lilian Voss says: But wait... I remember now. You taught me to only kill the undead. So you do want me to kill myself, daddy?
High Priest Benedictus Voss says: Lilian, I...
Lilian Voss says: Then again, why kill myself... when I can kill YOU instead!

Medlem

När det kom ut blev jag chockad av det. Det kändes som något helt nytt grepp som spelutvecklare gjorde. Och det var roligt men med en viss avsmak för ens överlägsenhet. Striden var liksom inte jämbördig för 5 öre. Samt hur besättningen pratar om sina mål. Där finns det verkligen en distans till vad det är man egentligen gör för något.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

"All Ghillied Up" från Call of Duty 4: Modern Warfare har fastnat som ett av mina absoluta favorituppdrag.

At this distance you'll also have to take the Coriolis Effect into account.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Jag tänker på detta uppdraget säkert 1 gång om dagen fortfarande. Bäst? Oklart, favorit? Yepp!

https://www.youtube.com/watch?v=8kfG1fr5ecc

Medlem

Finns sjukt många. Ett jag kommer på så här på rak arm kommer ifrån ett spel jag i övrigt inte alls gillade, No Russian ifrån modern warfare 2.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

All Ghillied Up från mw1, störd känsla och nyupplevelse


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Halo 2 Metropolis, när du kör stridsvagnen över bron och sen kommer till staden och slåss mot Scarab/spindeln. Men har ganska mycket nostalgi över det.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Det när du flyger en leksakshelikopter i GTA Vice City

Vill nästan anmäla ditt inlägg för förargelseväckande beteende.

Medlem

Måste nog säga "traditions of the trade" från första hitman. Kanske lite daterat nu, men den banan satte sig i mitt minne. Likaså bank uppdraget i Splinter cell: Chaos theory.

Sen att inte glömma operation snake eater hela spelet är ju ett uppdrag och därmed det absolut bästa.

Medlem

The cradle från Thief 3 är ett som dyker upp

Medlem

The Elder Scrolls-spelen är det första jag tänker på. Finns mängder av bra uppdrag i de spelen, men jag tror min favorit är "Whodunit?" från The Elder Scrolls IV: Oblivion, där man ska ha ihjäl samtliga gäster på en fest samtidigt som man ska övertyga dem att man inte är mördaren. Ett riktigt Cluedo-uppdrag.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv

Far cry 5 sidouppdraget när man ska skaffa tjurtestiklar till en festival. Döda en när han betäcker en hona, köra över en med en skördetröska och sen bränna ihjäl en och ta testiklarna av tjuren vid samtliga. Allt för den goda smakens skull

Medlem

Deionarra i Planescape:Torment. Blir fortfarande rörd bara jag tänker på det.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

123
Skriv svar