Se 13 minuter Valve-kommenterad Half-Life: Alyx-gameplay

Robot
Se 13 minuter Valve-kommenterad Half-Life: Alyx-gameplay

Alla ska med när City 17 blir virtuell verklighet.

#half-life-alyx, #valve


Testpilot

Alla ska med? Om jag hade pengar ja

Medlem

Om jag håller mitt sug över storyn åt sidan, och även mitt tidigare uttalande om hur jag hellre hade haft fri rörlighet istället för teleportering / tokseg railgång så måste jag ändå bedyra mitt missnöje över att jag förväntade mig ett spel som fick mig att bli fullkomligt bländad av eye-candy. Det här ser ju ganska mediokert ut?

Testpilot
Skrivet av Rockefellerz:

Om jag håller mitt sug över storyn åt sidan, och även mitt tidigare uttalande om hur jag hellre hade haft fri rörlighet istället för teleportering / tokseg railgång så måste jag ändå bedyra mitt missnöje över att jag förväntade mig ett spel som fick mig att bli fullkomligt bländad av eye-candy. Det här ser ju ganska mediokert ut?

Du har fri rörlighet. Bara slå på det i options.

Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Om jag håller mitt sug över storyn åt sidan, och även mitt tidigare uttalande om hur jag hellre hade haft fri rörlighet istället för teleportering / tokseg railgång så måste jag ändå bedyra mitt missnöje över att jag förväntade mig ett spel som fick mig att bli fullkomligt bländad av eye-candy. Det här ser ju ganska mediokert ut?

Här har du svaret:


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Alla ska med? Om jag hade pengar ja

Ja det verkar verkligen som "alla ska med" (om man har VR).
dom räknar nog med att många VR nybörjare spelar detta för första gången.
Bekymmer som headcrabs åksjuka osv är sånt andra utvecklare skiter fullständigt i men inte Valve


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Undra om de kommer en O-Vr version.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Gen
Medlem
Skrivet av Rockefellerz:

Om jag håller mitt sug över storyn åt sidan, och även mitt tidigare uttalande om hur jag hellre hade haft fri rörlighet istället för teleportering / tokseg railgång så måste jag ändå bedyra mitt missnöje över att jag förväntade mig ett spel som fick mig att bli fullkomligt bländad av eye-candy. Det här ser ju ganska mediokert ut?

Jag tycker den grafiska presentationen är ren och snygg. Alla models är komplexa och bra animerade. All props ser verklighetstrogen ut. Tycker den grafiska stilen liknar både HL2 och Portal väldigt mycket. Sen kanske texturerna inte håller samma kvalitet rakt igenom men har heller inte kollat så noggrant. Tänker man sig ett spel som är raka motsatsen till "rent och snyggt" är Monster Hunter World som är väldigt grötigt, rått och ruffigt. Något som däremot liknar HL:Alyx gällande grafisk presentation skulle för mig vara The Division 2.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Undra om de kommer en O-Vr version.

Ytterst tveksamt när hela spelet är byggt kring VR.

Medlem

Kanalen Adam savages Tested var tidigare i år och fick provspela half life alyx och gjorde samtidigt en intervju med Valve som nu finns på Youtube


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gen:

Jag tycker den grafiska presentationen är ren och snygg. Alla models är komplexa och bra animerade. All props ser verklighetstrogen ut. Tycker den grafiska stilen liknar både HL2 och Portal väldigt mycket. Sen kanske texturerna inte håller samma kvalitet rakt igenom men har heller inte kollat så noggrant. Tänker man sig ett spel som är raka motsatsen till "rent och snyggt" är Monster Hunter World som är väldigt grötigt, rått och ruffigt. Något som däremot liknar HL:Alyx gällande grafisk presentation skulle för mig vara The Division 2.

Jag känner likt @Rockefellerz att grafiken känns halvdanav någon anledning. Men inser också hur svårt det är att kolla på VR-spel som om de vore "normala" 2d-spel. Jag som inte spelar mycket VR kollar ju på videon ovan som vilket annat spel som helst. Är det då i världsklass grafiskt? Absolut inte. Inte ens särskilt konstigt med tanke på att det är betydligt mer krävande. Däremot är det ju många avancerade system för VR som Alyx istället imponerar med.

Men det är nog en liten utmaning med VR just nu. Hur representerar man det så att det faktiskt kan utmana det bästa 2d-spelet? Videon ovan blir jag lätt illamående av pga. att den rör sig hela tiden. Teleporten är svår att uppskatta och grafiken ser som mest ok ut. Det är något klumpigt och ryckigt i mycket av det som händer. Men däremot är det ju några sekvenser man inser kommer vara svinhäftiga om man upplever dom i VR och som ovan mest blir en häftig 2d-spel scen.

Bara en observation. Sen inser jag att VR lägger till en dimension som är superhäftig och kompenserar för mycket av det. Även så otroligt mycket mer krav på hur världen och spelaren kan interagera.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Jag känner likt @Rockefellerz att grafiken känns halvdan. Men inser också hur svårt det är att kolla på VR-spel som om de vore "normala" 2d-spel. Jag som inte spelar mycket VR kollar ju på videon ovan som vilket annat spel som helst. Är det då i världsklass grafiskt? Absolut inte. Inte ens särskilt konstigt med tanke på att det är betydligt mer krävande. Däremot är det ju många avancerade system för VR som Alyx istället imponerar med.

Men det är nog en liten utmaning med VR just nu. Hur representerar man det så att det faktiskt kan utmana det bästa 2d-spelet? Videon ovan blir jag lätt illamående av pga. att den rör sig hela tiden. Teleporten är svår att uppskatta och grafiken ser som mest ok ut. Explosionerna ser 10 år gamla ut nästan och det är något klumpigt över allt som händer i spelet.

Bara en observation. Sen inser jag att VR lägger till en dimension som är superhäftig och kompenserar för mycket av det. Även så otroligt mycket mer krav på hur världen och spelaren kan interagera.

Ang grafiken har jag inget att säga mer än vad som är snyggt är personligt.
Sen kan man alltid diskutera hur vhög upplösning och ljussättning är osv.
Det är tycker är viktigast i ett spel som detta är hur allt integrerar med vad spelaren gör.

Sen ska man nog inte jämföra ett spel som detta med ett 2d FPS.
2d FPS och detta är helt olika spel.
Det enda gemensamma här half life var FPS och att man skjuter typ sen finns det inget mer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ang grafiken har jag inget att säga mer än vad som är snyggt är personligt.
Sen kan man alltid diskutera hur vhög upplösning och ljussättning är osv.
Det är tycker är viktigast i ett spel som detta är hur allt integrerar med vad spelaren gör.

Sen ska man nog inte jämföra ett spel som detta med ett 2d FPS.
2d FPS och detta är helt olika spel.
Det enda gemensamma här half life var FPS och att man skjuter typ sen finns det inget mer.

Absolut. Men det är väl det intressanta? Att ovan visas spelet som ett vanligt 2d-spel och då blir flera aspekter halvimponerande medan de i själva verket säkerligen är svincoola när man får hela upplevelsen. Grafiken kommer ju inte vara något problem alls när man väl kör det i VR men ovan jämförs det självklart med andra fps där ute. Funderar bara lite på hur man säljer in VR till de som inte redan är evangelister genom att visa en vanlig video.

Medlem
Skrivet av Pettor:

Absolut. Men det är väl det intressanta? Att ovan visas spelet som ett vanligt 2d-spel och då blir flera aspekter halvimponerande medan de i själva verket säkerligen är svincoola när man får hela upplevelsen. Grafiken kommer ju inte vara något problem alls när man väl kör det i VR men ovan jämförs det självklart med andra fps där ute. Funderar bara lite på hur man säljer in VR till de som inte redan är evangelister genom att visa en vanlig video.

Ok jag förstår.
Ja det är nog ett problem, hur får man en demonstration för ett VR spel bra i 2d.
Fast jag tror Valve gjort så gott som kunde "kameran" i det här fallet är väldigt still i jämförelse hur det annars ser ut när man tittar på en som spelar i VR.
Ang grafik i VR så när man väl är inne i headsetet så funkar det tom med "Minecraft" grafik för att man ska få inlevelse iaf för min egen del
Titta på spel som crisi brigaden, eller Superhot ser inte mycket ut för världen men man blir enda "uppslukad"

Edit ett tillägg.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Grafiken är som den är p.g.a att man ska känna att man är i samma värld som Half-Life 2. Vad man ska hypa efter är ju interaktiviteten och objektfysiken. Ser ut att bli den bästa VR-upplevelsen. Enligt VNN kommer det finnas ett fullt fungerande piano.

Medlem

Oj, det såg verkligen inte bra ut. Det är så jädrans dåligt när dessa spel ska ha någon jäkla teleport för att ta sig framåt. Detta såg man inget om i reveal-trailern.

Nu kan man vara glad igen över att inte ha slösat pengar på VR.

Avstängd

VR + Teleportering = ett steg fram, två steg tillbaka.

Men jag har för mig man ska kunna välja. Inget jag kommer köpa ändå då jag inte har VR längre. VR kommer nog vara bra, om 3-4 år.

Testpilot
Skrivet av Fr0gg0.:

Oj, det såg verkligen inte bra ut. Det är så jädrans dåligt när dessa spel ska ha någon jäkla teleport för att ta sig framåt. Detta såg man inget om i reveal-trailern.

Nu kan man vara glad igen över att inte ha slösat pengar på VR.

Skrivet av Harmond:

VR + Teleportering = ett steg fram, två steg tillbaka.

Men jag har för mig man ska kunna välja. Inget jag kommer köpa ändå då jag inte har VR längre. VR kommer nog vara bra, om 3-4 år.

@MadMartigaN visar hur det funkar lite längre upp i tråden 4 olika lägen för hur du kan röra dig:
#3974346

Medlem

Som sagt, det finns ett gäng olika rörelselägen som man kan välja mellan. Ingen som tvingar en till att köra teleport om man inte vill.

Gällande grafiken - misstänker att det handlar lite om att VR-spel rent generellt inte kan göra hur galna grejer som helst visuellt eftersom de siktar mot mycket högre upplösningar och framerates än pankaksspel. 2880x1600 i 120 FPS är rätt mycket tyngre än 1080p60.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Oj, det såg verkligen inte bra ut. Det är så jädrans dåligt när dessa spel ska ha någon jäkla teleport för att ta sig framåt. Detta såg man inget om i reveal-trailern.

Nu kan man vara glad igen över att inte ha slösat pengar på VR.

Du sitter och tittar med 2d glasögonen på.
Hur mycket VR har du spelat?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem
Skrivet av Pettor:

Jag känner likt @Rockefellerz att grafiken känns halvdanav någon anledning. Men inser också hur svårt det är att kolla på VR-spel som om de vore "normala" 2d-spel. Jag som inte spelar mycket VR kollar ju på videon ovan som vilket annat spel som helst. Är det då i världsklass grafiskt? Absolut inte. Inte ens särskilt konstigt med tanke på att det är betydligt mer krävande. Däremot är det ju många avancerade system för VR som Alyx istället imponerar med.

Men det är nog en liten utmaning med VR just nu. Hur representerar man det så att det faktiskt kan utmana det bästa 2d-spelet? Videon ovan blir jag lätt illamående av pga. att den rör sig hela tiden. Teleporten är svår att uppskatta och grafiken ser som mest ok ut. Det är något klumpigt och ryckigt i mycket av det som händer. Men däremot är det ju några sekvenser man inser kommer vara svinhäftiga om man upplever dom i VR och som ovan mest blir en häftig 2d-spel scen.

Bara en observation. Sen inser jag att VR lägger till en dimension som är superhäftig och kompenserar för mycket av det. Även så otroligt mycket mer krav på hur världen och spelaren kan interagera.

Grafiken är verkligen något subjektivt

Angående klumpigheten och ryckigheten beror det väl på hur mycket man rör huvudet Och hur bra tracking headsetet har. Blir nog annorlunda när man kör det själv skulle jag säga. Man kan ju säga att det är lite som att titta på när någon annan spelar, det blir alltid annorlunda än hur man själv hade gjort.

Skrivet av Fr0gg0.:

Oj, det såg verkligen inte bra ut. Det är så jädrans dåligt när dessa spel ska ha någon jäkla teleport för att ta sig framåt. Detta såg man inget om i reveal-trailern.

Nu kan man vara glad igen över att inte ha slösat pengar på VR.

Skrivet av Harmond:

VR + Teleportering = ett steg fram, två steg tillbaka.

Men jag har för mig man ska kunna välja. Inget jag kommer köpa ändå då jag inte har VR längre. VR kommer nog vara bra, om 3-4 år.

Valve borde nog börjat med att släppa en gameplay video om hur man kommer att kunna röra på sig då kommentarer som era verkar vara väldigt vanliga. Som det redan nämnts flera gånger så finns det två olika sätt att röra på sig samt två varianter av dessa sätt.

Teleport är att man siktar dit man vill röra på sig med hjälp av de små skorna och antingen så är det en visuell teleport (swoshh) eller så blir skärmen svart en halv sekund och så är man där man ville gå. Detta sättet existerar till dem som har lätt för att må illa vilket självfallet är viktigt (Valve har sagt att de inte vill att någon ska må illa av att lira deras spel så tack för det).

Sen finns vanlig rörelse där man antingen rör på sig med spakarna eller rör på sig automatiskt dit man pekar med huvudet. Antagligen det sätten folk kommer att använda mest.

1
Skriv svar