Världens bästa RTS-kampanj! Kvartsfinalerna!

Backloggens befriare
Världens bästa RTS-kampanj! Kvartsfinalerna!

Nu är det dags! Vi har nått kvartsfinal!
Otroligt spännande nu, och jag har också börjat fundera en del på vart vi ska bege oss här näst, och jag tror inte att det här med genre är det bästa formatet, men rösta gärna eller skriv vad ni har för idéer!

Tidigare omgångar!

Nomineringstråden
Seedingtråden
Omgång 1
Omgång 2
Omgång 3

Men så till matcherna!

Omröstningen stänger 2020-03-14 23:59


signatur

Ad hoc addendum

Skribent

Roligt att jag som inte spelat så mycket RTS ändå har ett alternativ i varje match

Backloggens befriare
Skrivet av Shadee:

Roligt att jag som inte spelat så mycket RTS ändå har ett alternativ i varje match

Kul!
Men det är ju inga småtitlar precis, hehe!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag tror att det skulle fungera bättre om kategorin är snävare och man kan använda en kombination av genre, format och årtal för att inte göra urvalet för brett.

Bästa FPS rakt upp och ner är i sig inte så spännande men att köra bästa konsol FPS från 90-talet där man utesluter regelrätta portar från PC skulle vara mer intressant. Kör man sedan samma för 00-talet, 2010-talet och även liknande för PC & multiplattform så kan man därefter köra bästa FPS baserat på tidigare resultat om man så önskar.

Backloggens befriare
Skrivet av omgponies:

Jag tror att det skulle fungera bättre om kategorin är snävare och man kan använda en kombination av genre, format och årtal för att inte göra urvalet för brett.

Bästa FPS rakt upp och ner är i sig inte så spännande men att köra bästa konsol FPS från 90-talet där man utesluter regelrätta portar från PC så skulle vara mer intressant. Kör man sedan samma för 00-talet, 2010-talet och även liknande för PC & multiplattform så kan man därefter köra bästa FPS baserat på tidigare resultat om man så önskar.

Det är inte en dum idé alls!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

- Bästa antagonist i ett storydrivet spel.
- Mest tårdrypande ögonblick i ett spel.
- Bästa karaktärsutveckling i ett spel.
- Mest episka boss-fight.
- Bästa världsbygge i en post-apokalyps (följs sedan med bästa världsbygge i fantasy, nutid, sci-fi osv... och låt vinnarna möta varandra sedan).
- Bästa spel av EA/Blizzard/BioWare/Ubisoft
- Spel som förtjänar en uppföljare


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Backloggens befriare
Skrivet av Nomman:

- Bästa antagonist i ett storydrivet spel.
- Mest tårdrypande ögonblick i ett spel.
- Bästa karaktärsutveckling i ett spel.
- Mest episka boss-fight.
- Bästa världsbygge i en post-apokalyps (följs sedan med bästa världsbygge i fantasy, nutid, sci-fi osv... och låt vinnarna möta varandra sedan).
- Bästa spel av EA/Blizzard/BioWare/Ubisoft
- Spel som förtjänar en uppföljare

Säger inte att det är dåliga idéer(för sett ycker jag inte!), men inte den typ av omröstning som jag personligen går igång på nog mycket för att ta tag i!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Säger inte att det är dåliga idéer(för sett ycker jag inte!), men inte den typ av omröstning som jag personligen går igång på nog mycket för att ta tag i!

No hard feelings, jag litar på att nästa omröstning blir grym oavsett vad det blir 🙂


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Backloggens befriare

signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Kul upplösning, men tyvärr allt för många expansioner för de större serierna. Och, saknar fortfarande Company of Heroes, som är ett RTS.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Backloggens befriare
Skrivet av Roten:

Kul upplösning, men tyvärr allt för många expansioner för de större serierna. Och, saknar fortfarande Company of Heroes, som är ett RTS.

Ja, det och dess uppföljare åkte båda ut i förra omgången.


signatur

Ad hoc addendum

Geeks Gaming
Skrivet av Roten:

Kul upplösning, men tyvärr allt för många expansioner för de större serierna. Och, saknar fortfarande Company of Heroes, som är ett RTS.

Har svårt att ta de seriöst då AoE är fortfarande med. Ja något av de bästa Gameplay men ingen som direkt kommer ihåg de för kampanjen.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Har svårt att ta de seriöst då AoE är fortfarande med. Ja något av de bästa Gameplay men ingen som direkt kommer ihåg de för kampanjen.

Va!? AoE2 kampanjen är ju magisk och out-of-this world! Det är endast därför jag fortsätter rösta på spelet trots stortitlarna spelet möter i varje omgång.


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Match 59 gjorde ont i själen att välja. *snyft*

Medlem

Roligt att se att Red Alert 2 är fortfarande med


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Backloggens befriare
Skrivet av Maxiz!:

Va!? AoE2 kampanjen är ju magisk och out-of-this world! Det är endast därför jag fortsätter rösta på spelet trots stortitlarna spelet möter i varje omgång.

Håller helt med! Underbara kampanjer!


signatur

Ad hoc addendum

Skribent
Skrivet av keffkebab:

Kul!
Men det är ju inga småtitlar precis, hehe!

Så är det, men jag har ju knappt rört ett RTS på typ 20 år. Kanske säger mer om att genren haft sin storhetstid än att jag spelat få titlar?

Egentligen ganska remarkabelt att det är så få nyare spel är kvar, spelet som är yngst är väl Warcraft 3: Frozen Throne från 2003. Vad har hänt med genren?

Medlem

@Shadee: Eller så är vi gamla störar allihopa med nostalgiglasögonen på, och sitter och tycker att "det var bättre förr"!


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

@Jinxswe: Har du spelat CoH kampanjerna? Ett av de erkänt bästa kampanjerna som gjorts, nyskapande och bombastiskt.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Akronym:

@Shadee: Eller så är vi gamla störar allihopa med nostalgiglasögonen på, och sitter och tycker att "det var bättre förr"!

Såklart det var. Dessa barn med deras Pokimon och Tamagotchis. Och så har dom på sig mössa inomhus! Usch!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Geeks Gaming

@Roten: jo jag vet. Älskar de. Likadant homeworld anser jag ha en av de bästa story's i något spel överhuvudtaget. Men känns som folk som sagt hellre går på Gameplay och inte själva single kampanjen

Backloggens befriare
Skrivet av Shadee:

Så är det, men jag har ju knappt rört ett RTS på typ 20 år. Kanske säger mer om att genren haft sin storhetstid än att jag spelat få titlar?

Egentligen ganska remarkabelt att det är så få nyare spel är kvar, spelet som är yngst är väl Warcraft 3: Frozen Throne från 2003. Vad har hänt med genren?

Jag tror att det finns flera anledningar till att genren "dog", och en stor sådan stavas StarCraft och e-sport. Utvecklarna blev för benägna att satsa på att göra spelen mer e-sportskompatibla än bra och kul spel, och började mixtra väldigt mycket med formerna för genren för att sticka ut, samtidigt som MOBA föddes vilket spädde på e-sportshetsen än mer.

Det är liksom inte gott nog att göra ett kul RTS med bra kampanj och okej flerspelarläge, man måste smälla högre. Och den formeln är inte så lättknäckt.

Det är i alla fall min snabbanalys.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Jinxswe:

@Roten: jo jag vet. Älskar de. Likadant homeworld anser jag ha en av de bästa story's i något spel överhuvudtaget. Men känns som folk som sagt hellre går på Gameplay och inte själva single kampanjen

Tror en större anledning är hur många som spelat spelen öht. Folk som tittar in i tråden kanske har spelat ett gäng, och då antagligen de kändaste, och röstar således på dem. Då har tyvärr spel som Homeworld inte en chans. Själv har jag aldrig spelat det heller.

Och CoH förstod jag aldrig storheten i personligen. Räknar det knappt som ett RTS själv.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

jag tycker bästa spel för varje genre och varje år, säg 10 år bakåt tex. eftersom det kan vara krångel att lira äldre spel på en modern monsterdator


signatur

//monster

Skribent
Skrivet av Akronym:

@Shadee: Eller så är vi gamla störar allihopa med nostalgiglasögonen på, och sitter och tycker att "det var bättre förr"!

Mycket möjligt. Undrar hur en liknande omröstning gällande andra genrer skulle se ut, om titlarna kring millennieskiftet dominerar även där.

Skribent

Du kan köra en omröstning om bästa protagonist, eller antagonist.

edit: redan föreslaget av @nomman såg jag.

Backloggens befriare

Inatt stänger kvarten! Och sen drar semifinalerna igång!


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
1
Skriv svar