Hur rengör du dina gamertillbehör?

Testpilot
Hur rengör du dina gamertillbehör?

Såklart som gamer har man ju problem med att ens tillbehör blir skitiga.

Alla de där långa kvällarna då man gibbar eller klurar ut nya strategier tar ju ut sin rätt på dina tillbehör.
Din gamepad blir flottig av alla chips. Tangentbordet får smulor i sig. Musen blir kladdig. Din musmatta ser ut som den blivit överkörd av 5 lastbilar. Ditt skrivbord ser ut som en arkeologisk utgrävning.

Hur gör du för att rengöra dina tillbehör?
Har ni några bra tips på att få grejerna rena och snygga?

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Jag brukar köra med T-Röd och tops. Dock så bör man kolla innan att materialet tål det.

Började med att jag alltid hade en flaska T-röd hemma ifall jag skulle spilla på tangentbordet vilket har hänt några gånger.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Brukar torka av med trasa fuktad med fönsterputs.
Inte sån där stark som luktar utan neutral som man kan köpa koncentrerat och blandar med vatten i flaska.
Ibland topsar jag med typ kemisk ren bensin eller elektronikrengöring men det är mest rengöring av komponenter.

Tillägger att datorer renblåses med en "motordriven tryckluft på burk"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Jag brukar köra våtservetter.

Frilansare

Spritade allt på jobbet igår. Tveksam effekt men känns bra. Sen är Sweclockers tryckluftsburkar awesome.

Medlem

Varmt vatten och en trasa funkar fint, man får bara ta å gnugga lite mer.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Jag torkar av alla delar varje vecka, undersidan på mus å musmatta dagligen. Tgb byter jag ca varannat år minst. Men har massa djur så blir hår å skit överallt, får ändå dammsuga å blåsa ur tgb rätt mkt. Har även iller som gärna markerar tgb med sin lukt genom att släpa, hm, ädla delarna rakt över tgb då och då


signatur

//monster

Medlem

Jag tar av alla keycaps på tangentbordet en gång i månaden. Damsuger och använder tryckluft under, sedan putsar av varje keycap med t-röd samtidigt som jag trycker på dem igen.

Musmattan jag har en är tygmatta som jag tvättar av med några månaders mellanrum. Bara att ta den i en vask, badkar eller vad man nu har och handtvätta den försiktigt i vatten med lite tvättmedel. Fungerar hur bra som helst, måste dock göras väldigt försiktigt så att ytan inte tar skada. Att inte jäkta för mycket är det viktigaste. Har sabbat musmattor innan genom att vara för hårdhänt.

Brukar göra något i stil med det här: https://youtu.be/YBylHzreYEY

Annars är det väl bara att hålla lite rent med en mikrofiberduk. Brukar fungerar rätt bra.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Jag tar av alla keycaps på tangentbordet en gång i månaden. Damsuger och använder tryckluft under, sedan putsar av varje keycap med t-röd samtidigt som jag trycker på dem igen.

Musmattan jag har en är tygmatta som jag tvättar av med några månaders mellanrum. Bara att ta den i en vask, badkar eller vad man nu har och handtvätta den försiktigt i vatten med lite tvättmedel. Fungerar hur bra som helst, måste dock göras väldigt försiktigt så att ytan inte tar skada. Att inte jäkta för mycket är det viktigaste. Har sabbat musmattor innan genom att vara för hårdhänt.

Brukar göra något i stil med det här: https://youtu.be/YBylHzreYEY

Annars är det väl bara att hålla lite rent med en mikrofiberduk. Brukar fungerar rätt bra.

Jag brukar tvätta musmattor i tvättmaskin 30graders snabb-program.
Fungerar också bra 👍


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot

Intressant info. Själv har jag inget bra tips. Jag brukar tvätta av min hårda musmatta med tvål och vatten och sedan använda microfiber duk till det mesta andra.

Tangentbordet tar jag isär nån gång om året och rengör med en fuktad trasa med nån typ av rengöringsspray liknande Ajax eller Cillit Bang.

Det svåra är det där sega kladdet som blir av långvarigt användande. Men T-röd är ju en gammal klassiker. Kanske skall testa o se om det funkar.

Eh... Ehm... Trycker man lite hårdare på en tangent så blir smulan därunder mindre och mindre, tills den inte längre är ett problem längre?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Backloggens befriare
Skrivet av Joakim Bennet:

Spritade allt på jobbet igår. Tveksam effekt men känns bra. Sen är Sweclockers tryckluftsburkar awesome.

Trodde du brukade köra med kaffe?


signatur

Ad hoc addendum

Frilansare

@keffkebab:

Det är egentligen Gurra o Calles grej. Gjorde bara gästspel!

Medlem

Beror lite på vad det är för pryl, och vad det är för smuts som ska tas bort.

-Dammtrasa och/eller dammvippa
-Fuktig (oanvänd) trasa
-Alkogel och tops
-Tandpetare (för att dra bort smuts i veck som till exempel på musen eller handkontrollen)
-Tangentbordsknapparna brukar jag plocka loss ca två gånger om året och lägga i en bad med varmvatten och såpa. Då passar jag också på att dammsuga tangentbordet med borstmunstycke.
-Datorns innanmäte blåser jag rent med tryckluft på balkongen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Redaktör

En dunk bensin och en tändsticka - klart.


signatur
Frilansare
Skrivet av Tomas Helenius:

En dunk bensin och en tändsticka - klart.

Något för spelrummet i dessa tider!

Medlem

Vadå rengör?

Medlem

Letar efter ett lågprofilstangentbord med anledning till att det är enkla att torka av och en massa skit inte hamnar mellan tangenterna, tyvärr har jag bara hittat en vettig och den är någon ful grå (Microsoft Surface Keyboard).

Annars kör jag bara med bara med dammsugare, någon typ av medel som är ok för skärm och kanske drar nån trasa lite varstans. Som värst får jag gå in med en tandpetare då massa skit samlar sig i skarvarna på musen. Kanske dags för någon typ av sprit i dessa dagar.

Medlem

Svarv.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Kontot avslutas

Är dålig på att göra ren grejerna speciellt ofta. Torkar av lätt för att få bort damm.

Senast jag gjorde en mer ordentlig rengöring var på min GameCube, då knappen för luckan inte ville gå tillbaka så det blev väldigt svårt att stänga luckan.
Då skruvade jag upp min GameCube för första gången någonsin och torkade av alla knappar och torkade av där knapparna sitter på konsolen med vatten och en diskhandduk för att det skulle bli torrt.
Sen väntade jag en stund innan jag tillslut skruvade ihop den igen och nu kan jag stänga luckan som vanligt igen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Använder tryckluft på burk för att få bort allt damm. Undviker chips vid datorn också. Använder fukt savetter för att rengöra skärmen, inte dom från Elgiganten för dom torkar ut för snabbt.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Rengör? Jag köper nytt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Man känner ju sig som en lort när man läser alla metoder folk använder här.

Jag använder tryckluft på tangentbordet. Petar bort knapparna någon gång i bland (en gång vartannat år?) och blir alltid förvånad över hur rent det är - bara damm som behöver tas bort. Knapparna sitter så pass tajt att det inte är något annat som tar sig emellan, helt enkelt.

Mikrofiberduk till skärm & mus. Musmatta har jag inte haft på många år.

Medlem

Dammfilter dammsuger jag eller torkar av med mikrofiberduk. Insidan blir aldrig dammig, så där rengör jag i stort sett aldrig. För grövre rengöring av utrustning så tar jag lite isopropanol på en mikrofiberduk eller bomullspinne. Isopropanol dunstar snabbt och lämnar inga rester efter sig och går bra ihop med elektronik. Skrivbordet torkar jag oftast bara av med en mikrofiberduk som tar upp allt damm, men ibland så använder jag vatten tillsammans med lite diskmedel, och musmattan handtvättar jag när jag känner att det är dags.

Medlem
Skrivet av Nelfie:

Rengör? Jag köper nytt.

Tänkte skriva samma sak, perfekt anledning till att köpa nya leksaker


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

På samma tema: vilken svensk produkt använder man när jänkare och andra utlänningar pratar om isopropa(whatever) är det T-röd eller?

Medlem

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av newlaseridea:

På samma tema: vilken svensk produkt använder man när jänkare och andra utlänningar pratar om isopropa(whatever) är det T-röd eller?

Isopropanol är nog du letar efter. Det är en alkohol som ofta används inom rengöring då går att få tag på väldigt ren. T-Röd är baserad på etanol och har är bara 95% d.v.s inte lika ren som den isopropanolen man köper. Jag använder mig av T-Röd och inte haft några problem med att den inte är lika ren.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag brukar köra våtservetter.

Våtservetter kör jag också, funkar super bra och är billigt.

KoP
Medlem

Mikrofiberduk och cyberputty.

12
Skriv svar