Fråga om andra akten i Dragon Quest XI (spoilers)

Medlem
Fråga om andra akten i Dragon Quest XI (spoilers)

Min 3-åriga son och jag brukar spela Dragon Quest XI tillsammans. Det är den finaste stunden på dagen. Nu har vi dock stött på ett problem.

Än en gång, spoilers.

Efter händelserna i världsträdet är världen förändrad i spelets andra akt. Det här tycker min son inte alls om. Han har speciellt problem med att det är natt hela tiden.

Till min fråga: Kommer spelet att bli ljust och fint igen, eller är det så här resten av äventyret ser ut nu? Sonen är också extremt orolig över hur gruppen ska lyckas besegra Mordegon, så jag funderade på om jag bara ska visa slutfilmen åt honom på Youtube, spela klart själv och hitta ett nytt och färggrant spel som vi kan spela tillsammans.

Andra akten är väldigt mörk, inte bara i färgton utan tematiskt. Händelser som sker kan vara svåra att förklara för ett treårigt barn. Död, förslavning med sexuellt undertema, det konstanta mörkret som några exempel.

Spelet blir inte färgglatt förrän bossen blir besegrad. Men det finns ett kapitel till efter bossen, så spelet fortsätter lite mera muntert. utan att spoila för mycket så handlar den delen om:

man åker tillbaka i tiden och förhindrar och ändrar på händelserna, kan säga att man förhindrar hela andra delen av spelet och ersätter den med en ny story. denna gång liksom suddar man ut allt hemskt som händer i andra delen.

Vet inte vad ni kan spela som alternativ, det enda tips jag har som jag givit tidigare är ett projekt i minecraft. Ta till exempel ett gemensamt projekt bara ni två, att återskapa en plats eller scen från barnets favorit serie. Brukar han titta på någon tv serie så finns referensmaterial att arbeta efter och han blir mer intresserad då intresset redan finns.
Har själv varit med och återskapat Castle Grayskull från HE-MAN, blir roligare om man ändrar skin till karaktärerna från showen. en var He-man och den andra skeletor. tillfälle för lek finns där.
Bara ett förslag. funkar så länge man kan hålla barnet fokuserat, annars kan pappa bygga de tråkigare delarna själv och sen låta barnet leka.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar