Använda de och dem rätt har blivit svårare med åren

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag stör mig betydligt mer på det skrivfelet du just nu gjorde. Du använde akut accent ´ istället för appostrof ' vid engelsk skrift. Det är fel och ser för jävligt ut. Should´ve ger för långt avstånd mellan bokstäverna.

Tyvärr mycket vanligt på butiksskyltar och i reklam när svenskar ska använda engelska ord.

Tack för tipset, jag tyckte väl att det såg fel ut, men får skylla på onscreen tangentbord och dålig syn. Tog första bästa fnutt, men valde uppenbarligen fel. Fixat nu.

Men du menar alltså att ett lätt gjort skrivfel triggar dig mer än att helt missuppfatta orden som är sammanslagna. Ok, vad har du att säga till alla som blandar ihop långa och korta bindestreck då?


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Ok, vad har du att säga till alla som blandar ihop långa och korta bindestreck då?

Som utvecklare av mjukvara som hanterar bland annat SMS så kan jag störa mig sjuk på ihopblandningen mellan vanligt bindestreck, minustecknet, tankstrecket och det så kallade långa tankstrecket . De ena genererar 7-bit och de andra Unicode, vilket fördubblar dataåtgången i meddelandedelen. (Varje Unicode-tecken tar upp lika mycket plats som två 7-bit. Innehåller meddelandet 1 Unicode-tecken så blir hela meddelandet i Unicode.) Tyvärr (?) så är det inte alltid folks fel att det blir så, utan det är autokorrigering i antingen e-post-klienter (såsom OMS där man kan skicka SMS direkt via appen eller via e-post) eller telefonens SMS-app.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

@conthox: Mmmm låter kul fyfan va jobbigt. - - —


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Tack för tipset, jag tyckte väl att det såg fel ut, men får skylla på onscreen tangentbord och dålig syn. Tog första bästa fnutt, men valde uppenbarligen fel. Fixat nu.

Men du menar alltså att ett lätt gjort skrivfel triggar dig mer än att helt missuppfatta orden som är sammanslagna. Ok, vad har du att säga till alla som blandar ihop långa och korta bindestreck då?

Själv hade jag problemet att jag inte ens hittade akut accent-tecknet på min mobil. Fick kopiera ditt. 😀

Bindestreck är jag för jävla kass på. I min telefon finns bara ett alternativ. Kan inte avgöra om det är rätt.

Problemet jag har med akut accent är två. Dels så ska man som regel i svenskt skrivspråk inte använda appostrof mitt i ord (annat än låneord). Många gör det dock ändå (t.ex. mindre butiker). Som lök på laxen så använder de då nästan alltid fel tecken.

I ditt fall så var det dock engelsk text och på i kommentarsfältet (i alla fall i min mobil) så blir mellanrummet ungeför lika stort oavsett tecken. Du ärdärmed ursäktad... typ.

NuZ
Testpilot

Alltså..... Ordpoliser och de lika är som dom med mycket svåra problem med andra människor. Att ni orkar 😄


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skrivet av NuZ:

Alltså..... Ordpoliser och de lika är som dom med mycket svåra problem med andra människor. Att ni orkar 😄

Men de skriver åtminstone inte som om de har svåra problem. ¯\_(ツ)_/¯


signatur

Viam inveniam aut faciam

NuZ
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Men de skriver åtminstone inte som om de har svåra problem. ¯\_(ツ)_/¯

🤪


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

123
Skriv svar