Inga FOV-inställningar i PC-Horizon: Zero Dawn

Robot
Inga FOV-inställningar i PC-Horizon: Zero Dawn

Stöd för ultrabreda skärmar, men field of view kan du glömma.

#fov, #horizon-zero-dawn, #pc


Medlem

Det kommer nog att gå att lösa ändå.

Medlem

Jag brukar köra på 90. Bara fiskar vill ha högre.

Medlem

Det kommer väl en inofficiell patch som löser det första veckan ändå.

Jag minns att jag tyckte att FOV var plågsamt låg i början. Men jag vande mig.

Medlem

Eh, ganska illa. Kanske inte förstör helhetsupplevelsen, men ändå.

Men som nämnts, moddare brukar lösa saker.

"Försämra originalupplevelsen" lät ju lite larvigt dock.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Inte lika viktigt i tredjepersons-spel tycker jag, men lite konstigt att de ej inkluderar det.

Medlem

Det är viktigt i FPS spel, Thirdperson är det oftast inget jag bryr mig om, när jag tänker efter så kan jag inte direkt komma på något spel alls där jag har pillat på det i thirdperson. I FPS är det däremot en jävla synd om du inte har med det.

Medlem
Skrivet av nightshark115:

Inte lika viktigt i tredjepersons-spel tycker jag, men lite konstigt att de ej inkluderar det.

Tror inte det finns i GTA5 heller som exempel utan moddar så, thirdperson är som sagt inte lika beroende av det. Skulle vara extremt förvånad om de hade haft med det.

Medlem

sjukt viktigt.. att ha val är aldrig dåligt.

Medlem

Tror aldrig att jag har ställt om FOV i något spel. Litar på att utvecklaren har ställt in vad den anser är optimalt.

Men såklart tråkigt för de som vill ha det valet. Som flera redan sagt lär det dock komma någon mod för det inom någon vecka.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Problemet är att utvecklare (speciellt av konsolspel) normalt sätter fov lågt baserat på att man sitter långt ifrån sin tv, och för att maximera fps pga svag hårdvara. Vid en dator sitter man normalt betydligt närmare, och har starkare hårdvara.

Geeks Gaming

Synar och höjer med https://twitter.com/cohhcarnage/status/1240325077897564161?s=...

Jag håller med att kan bli problematiskt för många

Medlem

För en som har väldigt lätt att bli illamående pga låg FOV så är detta väldigt dåligt.
Alltid lika tråkigt när man inte kan spela spelen pga att man blir illamående för att FOV'n är så himla låg.

Jag sparar pengar så är väl ingen förlust för mig, men ytterst tråkigt om man är intresserad av spelet.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag brukar köra på 90. Bara fiskar vill ha högre.

Hjälp! Jag är en fisk!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Synar och höjer med https://twitter.com/cohhcarnage/status/1240325077897564161?s=...

Jag håller med att kan bli problematiskt för många

Yes, jag är en sån som jättelätt blir illamående med låg FOV. Värsta är såklart förstapersonsspel, så detta kanske kan gå med tanke på att det är tredjeperson. Jag hoppas dock verkligen att de inser att det inte bara är en bra-att-ha inställning, utan något som gör att folk faktiskt klarar av att spela spelet.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag brukar köra på 90. Bara fiskar vill ha högre.

Det beror på hur nära skärmen man sitter och hur stor skärm man har. 90 i fov på en 49 tums 32:9 skärm är ganska lite.

Medlem

Ultrabred skärm hjälper verkligen när det kommer till dålig FOV, fast jag klarar mig ganska väl såvida det inte är ett First Person perspektiv. (~92 FoV är annars mitt go-to. ~102 i 16:9)

Medlem

Är det verkligen en sån stor förlust när det är 3:e person?
Klart det hade varit najs om det fanns där, men tycker väl att FPS spel är det dödsstraff om det inte finns.

Avstängd
Skrivet av Zidious G:

Jag brukar köra på 90. Bara fiskar vill ha högre.

Saken är att FoV kan avse antingen vertikalt eller horisontellt synfält. Så FoV 90 horisontellt är väldigt klent och ger känslan att titta genom en toarulle medan FoV 90 vertikalt oftast funkar bra för mig. De flesta moderna spel kör med horisontell FoV, vilket gör att man knappt har ett periferiellt synfält utan måste förlita sig på hörlurarnas surround-egenskaper för att förstå vart fienderna är.

Medlem
Skrivet av Luftman:

Är det verkligen en sån stor förlust när det är 3:e person?
Klart det hade varit najs om det fanns där, men tycker väl att FPS spel är det dödsstraff om det inte finns.

Nej, det har en praktisk och för vissa medicinsk effekt i första person men i tredje person handlar det endast om att ge sig ett ännu mer onaturligt stort synfält på bekostnad av visuell kvalitet.

Medlem

Vad fan. Enda anledningen till varför jag inte gillade det till PS4an, det kändes som om man tittade genom en toarulle hela tiden.

Avstängd
Skrivet av Ahris:

Nej, det har en praktisk och för vissa medicinsk effekt i första person men i tredje person handlar det endast om att ge sig ett ännu mer onaturligt stort synfält på bekostnad av visuell kvalitet.

Det beror på vart kameran befinner sig och hur kamerans lins är justerad. I Hoziron: Zero Dawn verkar det inte bli några problem men det senaste God of War var ju helt ospelbart på grund av FoV:en.

Medlem

Inte något jag anser viktigt i ett tredjepersonsvy. I FPS är det viktigare.

Medlem

Får hoppas någon duktig fixar detta. FoVen i horizon på ps4 gjorde spelet ospelbart.

Medlem

Tycker inte det är superviktigt i 3rd Person spel, även om det är önskvärt att kunna ställa in.
Det beror ju lite på hur det blir i spelet. Fortfarande värt att få spela detta grymma spel på en PC och över 30 fps trots avsaknad av FoV slider

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Det beror på vart kameran befinner sig och hur kamerans lins är justerad. I Hoziron: Zero Dawn verkar det inte bli några problem men det senaste God of War var ju helt ospelbart på grund av FoV:en.

Jag hade absolut inga problem att spela senaste God Of War, ospelbart är ju kanske att ta i lite...

Medlem

Kan vara den sämsta ursäkten, någonsin.
De borde skämmas.

Medlem

"...man inte vill riskera att “försämra originalupplevelsen” och den “visuella stilen” för mycket."

Ingår huvudvärk och yrsel i upplevelsen?

Avstängd
Skrivet av DeFeCT:

Jag hade absolut inga problem att spela senaste God Of War, ospelbart är ju kanske att ta i lite...

Nja, ospelbart i den mån att jag inte hade spelat klart det om jag inte betalt för det var det ju definitivt.

12
Skriv svar