Vad tycker du om nya Resident Evil 3-demot?

Redaktör
Ponny
Vad tycker du om nya Resident Evil 3-demot?

Idag släpps Resident Evil 3-demot, med det tjusiga namnet Raccoon City Demo, på alla format (ute nu till PS4, XB1, släpps på Steam kring 18-tiden). Jag ägnade närmare 45 minuter åt det och som sig bör får man en del tankar. Har du inte spelat ännu och inte vill spoilas: spela nu! Så syns vi här sen, okej?

---

Är du kvar/tillbaka? Bra!

Jag gillar! Inte minst då min Resident Evil-queen Jill är tillbaka. Men framför allt tycker jag mig under de här tre kvartarna redan se tendenser på det actionstinna löftet, och som blir den stora skillnaden jämfört med fjolårets Resi2-remake. Exploderande tunnor, gott om handgranater och smidiga väjningsmanövrar som ger Jill en extra "boost" om man prickar rätt. Känslan i Raccoon City är också helt rätt. Om Resident Evil 2 kändes efter katastrofen, äger detta rum under densamma. Folk flyr i panik och kaoset är ett faktum.

Blir det för likt tvåan? Nja, det kommer bli mycket same-same i gränssnittet och i det grafiska, men klivet från originaltvåan och originaltrean var inte särskilt stort. Har man de förväntningar blir det inga problem.

För övrigt ska mina 45 minuter tas med en nypa salt. Jag spelar kroniskt långsamt, och gissningsvis kan man flyga igenom det här på en kvart snarare än tre, men jag gillar tydligen att dra ut på saker och ting.

Och så denna Nemesis. Om demot var ganska långt så var mötet med honom väldigt mycket av en teaser. Då jag fick ont i magen av Tyranten I Trenchcoat™ i fjol, kan det här bli något som suger musten ur en spelet igenom – på ett bra sätt, alltså. Det blir en svår balansgång för Nemesis kan ju inte bete sig precis likadant hela tiden, vilket säkert inte kommer vara fallet. Det blir spännande att se vad Capcom hittat på för nya Nemesis-överraskningar. Vilka är dina tankar kring Resident Evil 3-demot?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag gillart! Det enda som jag störde mig på var när han väste staaarrrrsss? Va katten var set där? Jag hade väntat mig att ljudsystemet skulle hicka till i alla fall.


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

3 minuter in och lade direkt märke till att kameran låser sig i typ 2sek när man vänder sig om (Q-knappen på tangentbordet). Så var det väl inte på RE2-remaken!? Något störande faktiskt.

Medlem

Inte hunnit testa än! Men ser fram emot att dra igång upscaling och få en riktigt krispig bild.

Medlem

Klarat det en gång men blir att besöka det snart igen. Härligt ljud på pickan

Medlem

Tycker att kontrollen är för känslig när man siktar och visa knappar funkar inte så jag måste köra med tangentbordet i menyerna. Annars var det ganska okej.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Sprang runt som en idiot när Nemesis kom! Nervkittlande att höra hans dunsande steg komma närmre och närmre(speciellt när man inte kan titta bakåt samtidigt som man springer). Dog vid första mötet, klarade mig vidare vid andra då man hunnit fundera ut en flyktväg. Märktes att bandesignen var gjord för att bli jagad. Jag gillar det! Även fast jag gillar Resident Evil mer när det är pussel och utforskande så blir detta kul!

Medlem

Väldigt kort demo ändå.
Kändes som copy-paste från 2'an, vilket egentligen är en bra sak eftersom det var så bra.
Men man märkte ändå att alla animationer var exakt som i 2'an, speciellt Nemesis som är Mr X uppskruvad till 11.

Lite fundersam över röstskådespelet dock. Verkade inte alls lika vasst som i RE2R.

Medlem

Väldigt buggigt, men snyggt, det här med survivor var dock ingenting för mig...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

skippa demot, vill ha hela upplevelsen när jag köper spelet.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

RE2 verkar bättre. Utifrån demot verkar 3:an bli mycket mer action-orienterat vilket är tråkigt.

Medlem

Alldeleses för kort ärligt talat, jag kunde lika gärna struntat i demot. Men bra performance iaf, kunda maxa allting.

Medlem

Jag gillar det. Det ser grymt ut, och ska bli kul och se mer av Raccoon City.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

NuZ
Testpilot

Älskar att de fixat kniven, dodge funktionen är suverän. Stämningen är på topp och bra ljussättning i HDR. Undrar bara hur man egentligen ska göra i slutet? Jag bara sprang och släckte elden. Ska man ”mosa” på han? Hur gjorde ni?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Nja, avstår.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av NuZ:

Älskar att de fixat kniven, dodge funktionen är suverän. Stämningen är på topp och bra ljussättning i HDR. Undrar bara hur man egentligen ska göra i slutet? Jag bara sprang och släckte elden. Ska man ”mosa” på han? Hur gjorde ni?

Dodgar man I rätt ögonblick så går spelet över I slowmotion så att man kan mejja lite extraskott. Fick ner han på knä 4 ggr så antar att han inte går att döda i demon.
Hittade 6 bobble heads men Såg att det tydligen ska finnas 20 😊

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kavakava83:

Dodgar man I rätt ögonblick så går spelet över I slowmotion så att man kan mejja lite extraskott. Fick ner han på knä 4 ggr så antar att han inte går att döda i demon.
Hittade 6 bobble heads men Såg att det tydligen ska finnas 20 😊

Ja jag märkte det och ett bra tillägg i spelet tycker jag. Haha ja jag hitta 5st


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Nu verkar resistance-betan ligga ute också! Får bli att testa med polarna i kväll.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Linusenen:

Nu verkar resistance-betan ligga ute också! Får bli att testa med polarna i kväll.

Va? Hittar det inte

Edit: hitta det på ps store under RE3s spelsida
Står att det inte funkar när man startat det. Så är väl den 27e som sagt. Väldigt bra musik och intro scen. Detta kommer bli bra tror jag.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av DoLoN69:

Jag gillart! Det enda som jag störde mig på var när han väste staaarrrrsss? Va katten var set där? Jag hade väntat mig att ljudsystemet skulle hicka till i alla fall.

Hur menar du här, tycker du att det är konstigt att han faktiskt väser "stars" eller låter det bara annorlunda än hur det borde?

Skrivet av Kaiser_Johan:

RE2 verkar bättre. Utifrån demot verkar 3:an bli mycket mer action-orienterat vilket är tråkigt.

Well originalet var ju också mer action-orienterat än tvåans original, och det är ju trots allt en remake.

Inaktiv

Tycker som jag gjorde om tvåan, det är bra gjort och ser väldigt bra ut men gameplayet blir tråkigt snabbt.
I Resident Evil 7 var halva grejen att det var som en interaktiv skräckfilm där man inte visste vad som skulle komma näst. Det gjorde spelet spännande, iaf första halvan.
I dessa spel går man bara runt och skjuter zombies i huvudet och det är typ allt. Visst att det är remakes av gamla spel men själva spelloopen känns ganska uråldrig.

Medlem

Har kollat på streamer som spelade det, och såg ganska mediokert ut. Men det är ett demo och förhoppningsvis är det bara minimalt av själva kontentan. Fallerade att få en skön "horror"-känsla av det jag såg.

Det är väl drm skit som man får med vid köp så blir att titta på streams tills det är borta.

Annars ser man fram emot spelet.

Medlem

Jag är kluven, jag har platinum i både RE1R, RE7 och RE2 remake, är ett inbitet fan av serien och älskar främst de gamla spelen med statiska kameravinklar. Suget ökades inte alls av demot, och ja, nu dömer jag ut spelet enbart på ett demo MEN, det känns på flera plan som det tekniskt inte är mer imponerande än RE2 remake, ibland t.o.m. sämre.

Att man fortfarande ser fiender på avstånd lagga i 8fps eller vad det är på konsollerna känns B. RE är cheesy, vissa titlar mer än andra men jag tyckte bara demot kändes så himla meh med karaktärerna, och när Jill ser Nemesis så är kommentarern typ bara, "undra varför han gör så".. Ja hon har säkert mött honom X antal gånger vid det här laget men ändå.

När jag spelande 3an back in the days kändes det mer läskigt, detta kändes mest MEH. 7an var precis det jag älskade med RE, skrämmande och stämningsfullt, och visst har 7an fördelen att det är något helt nytt men jag får ändå intrycket av att RE 3 remake och även 2an är betydligt mer fokuserade på action än någon form av skräck-faktor.

Otroligt kluven. Jag hade detta som ett av mina 99% garanterade köp för våren och som jag tänkte ta platinum i, men jag vetitusan om jag är så sugen efter demot. Re 2 remaken gav mig det jag behövde, jag förväntade mig lite mer framsteg i 3ans remake både tekniskt och designmässigt men nu känner jag bara ge mig RE8 istället och ett riktigt RE.

Inaktiv
Skrivet av anon_306295:

Tycker som jag gjorde om tvåan, det är bra gjort och ser väldigt bra ut men gameplayet blir tråkigt snabbt.
I Resident Evil 7 var halva grejen att det var som en interaktiv skräckfilm där man inte visste vad som skulle komma näst. Det gjorde spelet spännande, iaf första halvan.
I dessa spel går man bara runt och skjuter zombies i huvudet och det är typ allt. Visst att det är remakes av gamla spel men själva spelloopen känns ganska uråldrig.

Mja du har nemesis som kan dyka upp lite när som helst... Han gav en hel del stress när han dök upp. Men visst man kanske tröttnar på honom också. Jag var väl 10 när jag spelade trean.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Hur menar du här, tycker du att det är konstigt att han faktiskt väser "stars" eller låter det bara annorlunda än hur det borde?

Well originalet var ju också mer action-orienterat än tvåans original, och det är ju trots allt en remake.

När man körde originalet för en tid sen så blev man livrädd för just.. Staaarrrrsss.. nu blev jag inte det. Plus att det kändes mer som ett orm vässss än ett monster vääääässs 🤪


signatur

Den som har flest prylar när han dör vinner!

Medlem

Riktigt hypad. Har älskat serien sedan dessa kom ut och Re 2 remake var vad jag förväntade mig, förutom hur dom försökte få ihop B scenarios utan att lyckas. Re 3 remake är mer action fokuserad såsom re 3 originalet var jämfört me dom andra i serien.

1
Skriv svar