Escape From Tarkov - Officiela tråden [Nybörjarhjälp]/[Guides] - Allmänt

Medlem
Skrivet av Rullstol:

Stort tack för hjälpen!

Har precis leverat klockan till Prapor och snubblande nära lvl 5. Har mest kört Scav runs på shoreline och lootat lite caches.

Gjorde misstaget att köra Scav på factory, har de ggr jag försökt enbart blivit dödat av andra player scavs.

Jo, inte så värt att dra in på Factory som scav i början. Det är dock en bra map att lära dig fights osv, då den är snabb, liten och close-range.

Och bra jobbat! Den questen kan vara dryg i början, då customs construction area är en main hub för fighting.

https://escapefromtarkov.gamepedia.com/Escape_from_Tarkov_Wik... är något som är väldigt bra att använda för quests osv.

Medlem

Haha jag fattar verkligen inget, Har spelat både PMC och Scav och jag instadör typ direkt.

Ska man skjuta allt som rör sig?

Verkar galet komplicerat spel.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

Haha jag fattar verkligen inget, Har spelat både PMC och Scav och jag instadör typ direkt.

Ska man skjuta allt som rör sig?

Verkar galet komplicerat spel.

Spelar du scav, så ska du helst undvika att döda andra scavs, då dessa inte kommer att skjuta dig, om dem nu inte är player scavs(eller om du har skjutit dem). För det mesta så kan du se att de är human players genom deras rörelser då ai scavs har en viss pathing, eller att dem har två vapen.

Som PMC, så ska du ju helst skjuta allt som rör sig. :v Som sagt, kör offline games för att lära dig hur du spelar lite mer, innan du kör online. (finns ju ett val att klicka i, när du försöker köra igång en map)

Kan vara komplicerat ibland då det är mycket information att absorbera.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Spelar du scav, så ska du helst undvika att döda andra scavs, då dessa inte kommer att skjuta dig, om dem nu inte är player scavs(eller om du har skjutit dem). För det mesta så kan du se att de är human players genom deras rörelser då ai scavs har en viss pathing, eller att dem har två vapen.

Som PMC, så ska du ju helst skjuta allt som rör sig. :v Som sagt, kör offline games för att lära dig hur du spelar lite mer, innan du kör online. (finns ju ett val att klicka i, när du försöker köra igång en map)

Kan vara komplicerat ibland då det är mycket information att absorbera.

Ska testa offline och se om jag kan leva lite längre 🤣


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem
Skrivet av Hymer:

Ska testa offline och se om jag kan leva lite längre 🤣

do ittt. Kolla mycket på hur scavs rör sig och så, så du kan se när du spelar online, om det är en ai scav eller en spelare.

Lär dig också extracts offline. Hjälper mycket. Finns många maps på wikin jag länkade.

Medlem

Ok, jag fick precis ett system appreciation message med en mängd high gear prylar?!

Kan dessa ligga kvar i message lagringen eller måste jag roffa åt mig dem nu?

När jag försökte ta prylarna så fick jag error messages och vissa saker (alla vapen) försvann...jahapp

Medlem
Skrivet av Rullstol:

Ok, jag fick precis ett system appreciation message med en mängd high gear prylar?!

Kan dessa ligga kvar i message lagringen eller måste jag roffa åt mig dem nu?

När jag försökte ta prylarna så fick jag error messages och vissa saker (alla vapen) försvann...jahapp

Ska finnas kvar om du reloggar och kollar samma meddelande. Ibland får man ett "item move" bug, och då är det bara att restarta spelet så är allt kvar, antingen i ditt inventory, eller i dina dms från traders/system.

men, jag är osäker på om dessa saker ligger kvar faktiskt. Ibland kan de vara temporära. Men för alla andra traders så ska allt liggar kvar om du inte har plats att ta dem för tillfället. (rewards från quests osv) men insurance försvinner efter 2-3 dagar.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jjWcIue0_PCsbLQAiL5Vr... detta är en ammo chart från NoFoodAfterMidnight, som de flesta streamers använder.

Ammo är generellt mycket viktigare än vapnet du använder. Du behöver ju inte försöka köpa det starkaste som loerk sa. Ta det som det kommer. Du kan till exempel hitta mycket BT ammo till AK på reserve, överallt. Vilket är en bra AK ammo i början.

Mat och vatten är väldigt viktigt. Kolla sport bags så ofta du kan, då dessa har mycket när det kommer till mat/dryck, för att kunna loot med dig dessa till stashen.

Det beror på vilka knivar du använder. Det finns en barter till Peackeeper för en mp5, men då måste du ha 10x av "Bars knife A-260"

Försök att köra matcher på offline mode så du kan lär dig kartorna lite utan att dö till alla svettiga spelare.

Och du kan bara sälja vissa saker till Fence, typ väldigt trasiga armors som inte är värda att repaira mer och så. Han tar typ 3x av det vanliga priset för items, så köp helst inget från honom.

Ingen av den ammunition jag nämnde är "starkast". M855A1 eller M856A1 till 5.56 är det enda som går att rekommendera såhär sent i patchen, M855 och M856 kommer inte ens igenom faceshields.
BT är dessutom bättre än BP, så du ska nog inte rekommendera bättre ammo samtidigt som du säger att man inte behöver ta med det bästa Men det är alltid värt att ta BS om man har råd.

Medlem
Skrivet av loerk:

Ingen av den ammunition jag nämnde är "starkast". M855A1 eller M856A1 till 5.56 är det enda som går att rekommendera såhär sent i patchen, M855 och M856 kommer inte ens igenom faceshields.
BT är dessutom bättre än BP, så du ska nog inte rekommendera bättre ammo samtidigt som du säger att man inte behöver ta med det bästa Men det är alltid värt att ta BS om man har råd.

Du läste det jag skrev på helt fel sätt. Jag höll med dig, och sa att han inte borde försöka använda "starkaste" ammon, då det inte är värt för honom i början. (Reading comprehension 101, derp) BT är relativt billig och kan ofta hittas på diverse maps, så det är inte värt att köpa bp över detta.

.

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Du läste det jag skrev på helt fel sätt. Jag höll med dig, och sa att han inte borde försöka använda "starkaste" ammon, då det inte är värt för honom i början. (Reading comprehension 101, derp) BT är relativt billig och kan ofta hittas på diverse maps, så det är inte värt att köpa bp över detta.

.

Haha sorry, såg inte att du skrev "som loerk sa".
Venne, jag har jämt köpt BP eftersom man låser upp det så tidigt, aldrig gillat att köpa ammo på fleamarket eftersom priserna blir så överdrivna.
Även om man är tvungen nu när de begränsade mängden ammo som går att köpa.
Samtidigt så är nog patch .12 den som det är lättast att få pengar i.

Medlem
Skrivet av loerk:

Haha sorry, såg inte att du skrev "som loerk sa".
Venne, jag har jämt köpt BP eftersom man låser upp det så tidigt, aldrig gillat att köpa ammo på fleamarket eftersom priserna blir så överdrivna.
Även om man är tvungen nu när de begränsade mängden ammo som går att köpa.
Samtidigt så är nog patch .12 den som det är lättast att få pengar i.

Jo, lättare att farma guld nu. Mycket mer som är värt att sälja då all vill ha dessa till hideout crafting osv. Och Jacket-buffen har ju också hjälpt mycket. Du kan ju få vilka keys som helst i dem.

Inaktiv

Såg EFT's nya trailer på PCG Streamen och kom ihåg att jag köpte det typ.. 2015..?

Sparkade igång det i söndags, insåg att jag inte fattade ett skit. Kollade på en timmes "Beginner tutorial" på youtube. Började sen spela.
Har bara lyckats ta mig ut ur zonen en gång och då med en scav mitt i natten utan nåt värdefullt på sig.
Var nära att komma ut med värdefulla grejer med min PMC en gång men hittade inte extraktionspunkten vid Gas Station på Customs. Hade den i min lista på extractions och det var grön rök utanför, men inget hände. Sen gick tiden ut och jag blev missing in action. Då blev man ju lite saltig.

Hårt spel, men jäklar vad beroendeframkallande. Och jag som är lite milsim-nörd dreglar ju över vapen-funktionerna och animationerna. Kommer nog bli en del timmar i det här. Ser fram emot att se om spelet släpps snart.

Det jag skulle vilja att de ändrade är att göra natten något mindre oförlåtlig. Man ser ju faktiskt ingenting alls utan ficklampa eller NVG om det är molnigt på natten.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Såg EFT's nya trailer på PCG Streamen och kom ihåg att jag köpte det typ.. 2015..?

Sparkade igång det i söndags, insåg att jag inte fattade ett skit. Kollade på en timmes "Beginner tutorial" på youtube. Började sen spela.
Har bara lyckats ta mig ut ur zonen en gång och då med en scav mitt i natten utan nåt värdefullt på sig.
Var nära att komma ut med värdefulla grejer med min PMC en gång men hittade inte extraktionspunkten vid Gas Station på Customs. Hade den i min lista på extractions och det var grön rök utanför, men inget hände. Sen gick tiden ut och jag blev missing in action. Då blev man ju lite saltig.

Hårt spel, men jäklar vad beroendeframkallande. Och jag som är lite milsim-nörd dreglar ju över vapen-funktionerna och animationerna. Kommer nog bli en del timmar i det här. Ser fram emot att se om spelet släpps snart.

Det jag skulle vilja att de ändrade är att göra natten något mindre oförlåtlig. Man ser ju faktiskt ingenting alls utan ficklampa eller NVG om det är molnigt på natten.

Det är bara att bita ihop och kämpa på! Svårighetskurvan i början är rätt tuff. Men till sist hittar man sin spelstil och lär sig vilka ställen på X karta som är marginellt mera safe om man bara ska ta sig ut och inte letar gunfight. Sparkade igång att spela denna wipe i helgen oxå. Jag verkar ha lyckats komma över det mesta av min gear-fear osv och typ skiter i om jag dör. Det har faktiskt lett till att jag klarar mig lite bättre än när jag satt handsvettig och tryckte i en buske för jag hörde fotsteg.

Inaktiv
Skrivet av Lognoreng:

..jag hörde fotsteg.

På tal om det.
Satt och grävde i mitt inventory och plötsligt hörde jag vad som lät som en liten sten som rullade nerför en backe.
Tittade upp och mycket riktigt, där smyger det nån utmed en kulle bara 5-6m ifrån mig. Han fick smaka Mosin på nära håll.
Höll på att få byta underkläder efter det.

Är det så pass bra ljuddesign i spelet att man hör om folk kliver på glas och sånt?
Jag vill gärna tro det men känns som det kan ha varit ett random environment ljud och ren tillfällighet att det var nån där.

Var nere i nån bunker med massa glasflaskor och skräp på golvet och jag tyckte att jag gjorde så mycket oväsen så fort jag rörde mig att halva servern borde hört mig. Hjälpte inte att jag plötsligt hörde ljudet av en rasslande buske utanför och inte vågade röra mig på 3min.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

På tal om det.

Igenkänningsfaktor där!

Ja, du hör om nån går på glas/trä/metall osv. Skillade players kan veta exakt vart du är för att dom hörde att du gick på den där metallbiten som dom vet exakt vart den är. Buskar/träd är livsfarliga. Sitter du i en buske när det blåser så rasslar det osv..
Har du dessutom lurar på dig så låter dina ljud ÄNNU mer. Men det finns lite störnings/environment ljud som ibland lurar en lite, (det finns ett litet "klick" i ambient som man kan förväxla med att man pillar med ett vapen tex)

Det känns alltid som hela servern hör om man släpper en smygfis typ, jag kör ofta ganska stealthy för jag har inte världens bästa aim nuförtiden och många gånger har mindre försiktiga spelare gett mig info om vartifrån dom kommer för att dom sprintar till exit (med godbitar i väskan). Bara att sikta mot ljudet och vänta in dom. Så fort jag ens anar ett ljud som jag tror jag inte gjort så fryser jag allt, och bara lyssnar. Men generellt, om du går eller crouchar på lägsta fart så hörs du inte så långt. Man lär sig vad man kommer undan med med tiden, men jag skulle väl säga att ofta så dör man pga att man redan gett sin position till motspelaren via ljud.

Unvik buskar och träd som pesten dock.. Det låter som en hel elefanthjord springer genom en glasbutik såfort du snuddar ett löv...

Inaktiv

@Lognoreng: Coolt! Påminner om Hunt Showdowns ljudsystem.

Medlem

@anon_79617: Inte spelat, men jag gillar såna här system, dock tycker jag tarkov's ljudvolym är kanske snäppet over the top ibland...

Och apropå tidigare posts hade jag nyss en player som smög på mig och sköt en slug i bakhuvet på mig på >10 meter och jag hörde ingenting förrän det sa *PANG* i skallen (sluggen studsa på hjälmen). Så man kan komma nära

Medlem

Mojo: Det var du som rasslade i busken, btw. Antar att du var i zb-014 bunkern nära huset på Woods. Man rör buskar när man går omkring därnere, mest något som dem inte har fixat än.

Och om ni inte har kört igång binaural på sound settings än, så gör det. Hjälper med ljud. Dem hållar också på att justera det nya ljud-systemet så det kommer att vara lite konstigt för ett tag.

Inaktiv

@Arkaith: Haha det förklarar saken. Det stämmer att det var på Woods.

Medlem

@anon_79617: Du måste gå in i old gas station och sen bege dig till källaren. Där ligger extract.

Har börjat lira nu igen efter patchen.
Älskar att de har gjort om hur fleamarket fungerar, men hatar att de har begränsat mängden ammo man kan köpa ännu mer.
Känns sådär att man måste sitta och köpa ammo i 2 resets för att ha tillräckligt för en raid.

Och priserna på fleamarket har nått riktigt dumma höjder nu.

Medlem
Skrivet av loerk:

Och priserna på fleamarket har nått riktigt dumma höjder nu.

Kanske just för att dom justerat mängden ammo man kan köpa av dealers

Medlem
Skrivet av Raahzel:

Kanske just för att dom justerat mängden ammo man kan köpa av dealers

Ja det säger väl sig självt? Men när t.ex. BS kostar 2000 rubel per skott och 7N39 går för 995 roobies så blir man lite irriterad.
Sättet de balanserar det här på är så jädrans dumt.

Jag som t.ex. har rätt gott om rubel nu vid level 11 efter att jag sålde det jag plockade på mig lider ju inte direkt.
Men går det dåligt för någon så blir det i stort sett omöjligt då de måste springa omkring med skit eller alternativt ta med sig så lite ammo att de knappt klarar en raid.

De borde återgå till större mängder nu när de har fixat fleamarket så man inte kan köpa och sälja vidare.

Inaktiv
Skrivet av loerk:

@Mojo: Du måste gå in i old gas station och sen bege dig till källaren. Där ligger extract.

Jo jag var där nere, men det kom inte upp nån nedräkning.
Läste sen på reddit att det kan ha varit så att den exfil-punkten är bakom bensinmacken vid nån grind.

Sjukt kul spel, men ogillar buggen som gör att ens skott inte registreras. Tar en paus nu tills de fixat det då jag råkat ut för den två ggr nu och förlorat massor av dyra grejer pga det.
Köpte en MP5 och en Beretta, två av mina favoritvapen i film och spel. Mötte direkt en snubbe i skogen i Customs och tömde hela MP5an i ansiktet på honom. Hann vända och börja springa mot skydd sen satte han ett skott i mig och jag dog på en gång. Värt.
Hade försäkrat, men fick inte tillbaka allt.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jo jag var där nere, men det kom inte upp nån nedräkning.
Läste sen på reddit att det kan ha varit så att den exfil-punkten är bakom bensinmacken vid nån grind.

Sjukt kul spel, men ogillar buggen som gör att ens skott inte registreras. Tar en paus nu tills de fixat det då jag råkat ut för den två ggr nu och förlorat massor av dyra grejer pga det.
Köpte en MP5 och en Beretta, två av mina favoritvapen i film och spel. Mötte direkt en snubbe i skogen i Customs och tömde hela MP5an i ansiktet på honom. Hann vända och börja springa mot skydd sen satte han ett skott i mig och jag dog på en gång. Värt.
Hade försäkrat, men fick inte tillbaka allt.

Ja om du körde Scav så är det nog bakom macken. Men om det är PMC är det alltid i källaren.

Ja 9mm kan vara träligt om du stöter på någon med lite schysst utrustning. En level 3 faceshield stoppar nästan all 9mm, så då är det bättre att du siktar på mage/ben.

Men SMG är jädrans kul i detta spel. Tänk också på att börja skjuta från höften så mycket du kan, din karaktär använder inte "hipfire" som i andra spel utan här simulerar utvecklarna "Point fire" vilket nyttjas av olika styrkor runt om i världen. Dvs, du skjuter väldigt pricksäkert på korta avstånd utan riktmedel.
Fast det kanske du redan visste.

Inaktiv

@loerk: Tacksam för tips!

Medlem

Kan precis ha slängt iväg den mest lönsamma kulan någonsin.
Med .366 TKM utan kolv också, ibland är scav runs så sjukt roliga.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

På tal om det.
Satt och grävde i mitt inventory och plötsligt hörde jag vad som lät som en liten sten som rullade nerför en backe.
Tittade upp och mycket riktigt, där smyger det nån utmed en kulle bara 5-6m ifrån mig. Han fick smaka Mosin på nära håll.
Höll på att få byta underkläder efter det.

Är det så pass bra ljuddesign i spelet att man hör om folk kliver på glas och sånt?
Jag vill gärna tro det men känns som det kan ha varit ett random environment ljud och ren tillfällighet att det var nån där.

Var nere i nån bunker med massa glasflaskor och skräp på golvet och jag tyckte att jag gjorde så mycket oväsen så fort jag rörde mig att halva servern borde hört mig. Hjälpte inte att jag plötsligt hörde ljudet av en rasslande buske utanför och inte vågade röra mig på 3min.

LOL, den bunkern är buggad. Buskarna över bunkern låter när du går under dem. Så man tror att det är någon annan.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Jo jag var där nere, men det kom inte upp nån nedräkning.
Läste sen på reddit att det kan ha varit så att den exfil-punkten är bakom bensinmacken vid nån grind.

Sjukt kul spel, men ogillar buggen som gör att ens skott inte registreras. Tar en paus nu tills de fixat det då jag råkat ut för den två ggr nu och förlorat massor av dyra grejer pga det.
Köpte en MP5 och en Beretta, två av mina favoritvapen i film och spel. Mötte direkt en snubbe i skogen i Customs och tömde hela MP5an i ansiktet på honom. Hann vända och börja springa mot skydd sen satte han ett skott i mig och jag dog på en gång. Värt.
Hade försäkrat, men fick inte tillbaka allt.

Som eftergående skrev. 9mm är katastrof mot viss armor. Ammo är allt i spelet, för att effektivt slakta med 9mm behöver du armor penetrating ammo. Annars är taktiken att köra mycket flesh damage på utsatta områden. Alltså benen.

Tarkov är inte som någon annan shooter. Ammo är extremt viktigt.

Medlem
Skrivet av srpski1sin:

Som eftergående skrev. 9mm är katastrof mot viss armor. Ammo är allt i spelet, för att effektivt slakta med 9mm behöver du armor penetrating ammo. Annars är taktiken att köra mycket flesh damage på utsatta områden. Alltså benen.

Tarkov är inte som någon annan shooter. Ammo är extremt viktigt.

9 mm är katastrof rent generellt denna wipe. Ingen mening att köra detta om du nu inte ska köra "leg meta", vilket inte är så effektivt som det brukade vara. Om du nu inte har råd med bättre, dvs. Man tar ju vad man har.

Och yes. Vapen spelar mindre roll, ammon är det det viktigaste. Som tur är så finns det folk som hjälper dig att hålla koll på detta. typ Nofoodaftermidnight's ammo charts.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Pp8tKScb0jB66cOCJSAlN...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1VuxGkweKB118mF1kcBmVP...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1jjWcIue0_PCsbLQAiL5Vr...

Han var tvungen att göra flera, då den första hade så mycket trafik.

Medlem

*Shameless bump*

Vad tycker ni (de av er som fortfarande spelar) om Tarkov i dagsläget?


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Skriv svar