Fortnite-strul delux!

Skägg.
10 Chambers
Fortnite-strul delux!

Äldsta grabben ska få börja spela Fortnite. Han har lirat mycket Overwatch på pc (samt Minecraft och Roblox) så han har vant sig att lira med mus och tangentbord. De flesta polare kör dock på PS4 men Fortnite har ju tvingat fram cross-play mellan alla tänkbara plattformar så det borde inte vara något problem, eller?

Fel, fel, fel.

De två användarnamn (ett PS4, ett Xbox One) vi försökte addera via Epic Game Launcher vill inte hittas. De kan heller inte sonens. Då får jag snilleblixten att vi kan sparka igång vår PS4, och sedan länka kontona. Och det börjar bra, vi hittar det andra PS4-kontot och där står det ”add Epic friend”. Trycker, men för felmeddelande om att kontot inte tar emot vänförfrågningar. Testar med Xbox One-kontot, det verkar funka, request går iväg för där stod det bara ”add friend”. Testar på skoj att addera pc-kontot från vår PS4, inga problem, de hittar varandra direkt och vi kan lira ett par matcher. Med voice chat!

Börjar leta efter merge-funktionen men den har Epic tydligen stänkt men det ska ändå gå att länka ett PSN-konto till PC-kontot. Försöker sätta igång processen men Epic får aldrig kontakt med PSN. Nehepp.

Får tag i en tredje polares kontonamn, funkar utan problem att lägga till från PC och det att att personen lirar Creative. I alla fall i Epic Games-launchern. Enligt Fortnite har personen inte varit inne på två dagar, fast vi vet att det lirades bara för en stund sedan.

Summa summarum, jag blir inte klok på cross-play-upplägget. Mellan våra maskiner och konton hemma fungerar det utan problem, mot andras inte särskilt.

Har ni stött på liknande problem och hur har ni löst det?


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Äldsta grabben ska få börja spela Fortnite. Han har lirat mycket Overwatch på pc (samt Minecraft och Roblox) så han har vant sig att lira med mus och tangentbord. De flesta polare kör dock på PS4 men Fortnite har ju tvingat fram cross-play mellan alla tänkbara plattformar så det borde inte vara något problem, eller?

Fel, fel, fel.

De två användarnamn (ett PS4, ett Xbox One) vi försökte addera via Epic Game Launcher vill inte hittas. De kan heller inte sonens. Då får jag snilleblixten att vi kan sparka igång vår PS4, och sedan länka kontona. Och det börjar bra, vi hittar det andra PS4-kontot och där står det ”add Epic friend”. Trycker, men för felmeddelande om att kontot inte tar emot vänförfrågningar. Testar med Xbox One-kontot, det verkar funka, request går iväg för där stod det bara ”add friend”. Testar på skoj att addera pc-kontot från vår PS4, inga problem, de hittar varandra direkt och vi kan lira ett par matcher. Med voice chat!

Börjar leta efter merge-funktionen men den har Epic tydligen stänkt men det ska ändå gå att länka ett PSN-konto till PC-kontot. Försöker sätta igång processen men Epic får aldrig kontakt med PSN. Nehepp.

Får tag i en tredje polares kontonamn, funkar utan problem att lägga till från PC och det att att personen lirar Creative. I alla fall i Epic Games-launchern. Enligt Fortnite har personen inte varit inne på två dagar, fast vi vet att det lirades bara för en stund sedan.

Summa summarum, jag blir inte klok på cross-play-upplägget. Mellan våra maskiner och konton hemma fungerar det utan problem, mot andras inte särskilt.

Har ni stött på liknande problem och hur har ni löst det?

Jag förstår tyvärr inte problemet är det att du inte kan ”adda” vänner över plattformar? Det beror på att de ej har länkat ett ”riktigt epic konto” al’a PC. Jag har gjort så här med mitt och mina grabbars konton (kräver dock 3st mailadresser för min del). Jag skapade ett PC konto, länkade mina profiler från Switchen, Xboxet och PS4an till det. Sedan skapade jag ett konto var åt barnen och länkade sedan deras ps4 och switch konto till det. Så enkelt förklarat alla har ett PC konto med länkade profiler från respektive konsol/mobil.

Som jag tolkat det från epic så skapas ett ”spök” konto om du inte länkar det till ett ”riktigt” epic konto och kan bli problem. Nu var de säkert supporten som dumförklara mig med de orden men de funka

Lycka till!

Sen att du inte kan länka ett psn konto är för att det psn kontot redan har varit eller är länkat till ett annat epic konto. Sony tillåter inte att man ”länkar om” ett konto. Tror de har med sitt snack om att skydda spelare och sälja konton osv


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers

@NuZ: Grabbens konto på PC är helt färskt, så det kan omöjligt vara länkat till PSN. Det märkliga är också att personerna på konsol vi försöker adda har kunnat bli vänner med andra pc-spelare. Och som sagt, det var inga problem att bli vän med kontot vi skapade på vår PS4.

Jag ska rota mer i det idag men annars får jag väl kontakta supporten,


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@NuZ: Grabbens konto på PC är helt färskt, så det kan omöjligt vara länkat till PSN. Det märkliga är också att personerna på konsol vi försöker adda har kunnat bli vänner med andra pc-spelare. Och som sagt, det var inga problem att bli vän med kontot vi skapade på vår PS4.

Jag ska rota mer i det idag men annars får jag väl kontakta supporten,

Jaha ok ok, låter konstigt. Ja de brukar svara inom ett dygn. Iaf de 2 gånger jag varit i kontakt med dem så lycka till och hoppas de löser sig i isoleringstider 👍


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
1
Skriv svar