Sony förtydligar: majoriteten av alla PS4-spel kommer vara kompatibla med PS5

Robot
Sony förtydligar: majoriteten av alla PS4-spel kommer vara kompatibla med PS5

Hundratals titlar har redan testats och tusentals till står och väntar.

#Bakåtkompatibilitet, #Playstation-5


Medlem

Det var i mina öron en självklarhet när de först sa det. Han sa ju de top hundra som ett exempel bara

Medlem

Ja, det var en kollektiv missuppfattning där den negativa kritiken fick styra skutan. Med tanke på att det mer eller mindre är pc-komponenter i maskinerna vore det märkligt om de inte var kompatibla.

Medlem

Fortfarande otydligt kan jag tycka. Vad menas med överväldigande majoritet? Allt över 50% är en majoritet. Var går gränsen till överväldigande? 75%? 90?

NuZ
Testpilot

Mycket bra att de förtydligar det. Synd att inte 1-3 är med också. Finns fantastiska spel där. Men de lär väl som tidigare pumpa ut remasters för fullpris så Vart är mitt Parasite Eve dock


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent
Skrivet av Nioreh:

Fortfarande otydligt kan jag tycka. Vad menas med överväldigande majoritet? Allt över 50% är en majoritet. Var går gränsen till överväldigande? 75%? 90?

Det vet de nog inte själva än så länge eftersom spelen först måste testas och eventuellt även modifieras något av respektive utvecklare ifall det finns problem med koden.

Medlem

Tror nog inte det var en missuppfattning utan snarare SONY som ändrat sig.

Medlem

Jag tycker mig ha läst något om "PS4 Legacy Mode" någonstans för ökad kompabilitet men jag kan ha fel?

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Mycket bra att de förtydligar det. Synd att inte 1-3 är med också. Finns fantastiska spel där. Men de lär väl som tidigare pumpa ut remasters för fullpris så Vart är mitt Parasite Eve dock

Väldigt mycket information som vi ännu inte vet om ps5. Kanske kommer. Kanske inte kommer. Återstår att se


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Avstängd
Skrivet av Emsa:

Tror nog inte det var en missuppfattning utan snarare SONY som ändrat sig.

Skulle vara intressant att veta vad du baserar det på.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Alla stora företag borde rycka någon slumpmässig person från gatan som får lyssna på deras tal som sen ska återberätta allt så att dom kan höra hur personen tolkade informationen.

Medlem

Detta är kanske en dum fråga men låt det vara det isåfall. Men gäller bakåtkompatibiliteten bara fysiska ex eller kommer man även kunna ladda ner sina digitala spel man köpt till ps4an och spela på ps5an? 😘

Medlem

Även om så lite som de 80 populäraste spelen skulle inkluderas så täcker det garanterat 100% av de spel jag spelat och/eller är intresserad utav. Hela poängen med next gen är väl att ge utvecklarna bättre möjligheter med sina kommande spel. Har läst någonstans att bakåtkompatibilitet är samtidigt den mest efterfrågade och den minst utnyttjade funktionen hos konsoler.

Avstängd

Jag köper inte en NY konsol för att sitta och spela gamla PS1, 2 eller 3 spel, bakåt kompabilitet är så överskattat. Må hända att jag spelar något PS4-spel igen för att jag har så många. Annars så finns ju PS-now för er som prompt ska spela gamla spel som är 20 år gamla, det mesta finns där!


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Damage control deluxe


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Avstängd
Skrivet av Godofcheese:

Damage control deluxe

När har förtydligande av något blivit damage control?

Otroligt många verkar greppa efter halmstrån här. Vad är ni så rädda för?


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Troll1:

Har läst någonstans att bakåtkompatibilitet är samtidigt den mest efterfrågade och den minst utnyttjade funktionen hos konsoler.

Inte så konstigt när konsoler aldrig varit bakåtkompatibla tidigare. Nuvarande generation till nästa generation är den första som blir det på riktigt.

Som PC-spelare förstår jag inte riktigt att detta är en fråga, jag ser det som en självklarhet.

Avstängd
Skrivet av Fulci:

Inte så konstigt när konsoler aldrig varit bakåtkompatibla tidigare. Nuvarande generation till nästa generation är den första som blir det på riktigt.

Som PC-spelare förstår jag inte riktigt att detta är en fråga, jag ser det som en självklarhet.

Detta är ju ganska långt ifrån sanning.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Detta är ju ganska långt ifrån sanning.

Vad är det som är långt från sanning?

Avstängd
Skrivet av Fulci:

Vad är det som är långt från sanning?

Att konsoler aldrig varit bakåtkompatibla


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skägg.
10 Chambers

De sa ju tydligt på streamen att de testat de 100 mest spelade titlarna och att de majoriteten av dem fungerar. Så detta är som sagt bara ett förtydligande.


signatur
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

När har förtydligande av något blivit damage control?

Otroligt många verkar greppa efter halmstrån här. Vad är ni så rädda för?

Därför det blev en grej som folk pratat negativt om. Det står till och med i artikeln, men du kanske skippade läsa den? Att man sen går ut efteråt är helt klart att försöka begränsa skadan av tidigare uttalande. Att du sen tolkar det som att greppa efter halmstrån och frågar vad folk är rädda för är skrattretande.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Att konsoler aldrig varit bakåtkompatibla

Här är vad jag skrev om du missade det.
"Nuvarande generation till nästa generation är den första som blir det på riktigt."

Vilket innebär att hårdvara och operativ är så lik tidigare generation att gamla spel kan köras på nya utan problem. Det har funnits bakåtkompatibilitet mellan konsolgenerationer tidigare, men inte på samma sätt som det blir nu mellan denna och nästa.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Inte så konstigt när konsoler aldrig varit bakåtkompatibla tidigare. Nuvarande generation till nästa generation är den första som blir det på riktigt.

Som PC-spelare förstår jag inte riktigt att detta är en fråga, jag ser det som en självklarhet.

Nu sitter du och mytar lite

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Backward-compatible_...

Själv så älskar jag att spela mina gamecube spel på mitt wii u eller vanliga wii
Eller mina ps1 och ps2 spel på min phat ps3


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Nu sitter du och mytar lite

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Backward-compatible_...

Själv så älskar jag att spela mina gamecube spel på mitt wii u eller vanliga wii
Eller mina ps1 och ps2 spel på min phat ps3

Det är inte samma sak, och jag tror det snarare är du som har problem med läsförståelsen.

För att förtydliga: Alla vet om att man kan använda brute force för bakåtkompabilitet med äldre spel, helt enkelt för att det finns tillräcklig kraft för att emulera äldre spel.

Avstängd
Skrivet av Fulci:

Därför det blev en grej som folk pratat negativt om. Det står till och med i artikeln, men du kanske skippade läsa den? Att man sen går ut efteråt är helt klart att försöka begränsa skadan av tidigare uttalande. Att du sen tolkar det som att greppa efter halmstrån och frågar vad folk är rädda för är skrattretande.

Ah ok. Då är jag med och förstår hur du tänker.
Vanligtvis när folk spottar ur sig damage control one liners brukar det vara något i stil med Emsas inlägg som är bakomliggande mening, vilket jag tolkade det som.

Hur tolkar du annars Emsas kommentar då?

Edit: som förtydligande så används uttrycket damage control vanligtvis endast i fall av bortförklaringar. Inte förtydliganden


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av Fulci:

att gamla spel kan köras på nya utan problem.

Ja men, alltså... Master System-spel kunde köras på Mega Drive utan problem. Game Boy-spel kunde köras på GBC utan problem. GB- och GBC-spel kunde köras på GBA utan problem. GBA-spel kunde köras på DS utan problem. DS-spel kunde köras på 3DS utan problem. PS1-spel kunde köras på PS2 utan problem. PS1- och inledningsvis också PS2-spel kunde köras på PS3 utan problem. Och GC-spel kunde köras på Wii utan problem. Och var inte även Wii U bakåtkompatibel? Så liksom... Ja.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Skrivet av Fulci:

Inte så konstigt när konsoler aldrig varit bakåtkompatibla tidigare. Nuvarande generation till nästa generation är den första som blir det på riktigt.

Som PC-spelare förstår jag inte riktigt att detta är en fråga, jag ser det som en självklarhet.

PS2 fat kan spela PS1-spel.
PS2 Slim klarar av färre antal PS1 och PS2-spel.
PS3 original kan spela PS1-spel och vissa PS2-spel.
Senare PS3 modeller behöll PS1-spelfunktionen, men tog bort PS2-spelfunktionen.
Nintendo 3DS kan spela Nintendo DS-spel.
Nintendo Wiis äldre modeller kan spela Nintendo GameCube spel och har även slots för GameCube minneskort och GameCube handkontroller.
Xbox One, bakåtkompatibel med Xbox 360 och OG Xbox, men de konsoler ovanför har mer äkta bakåtkompatibilitet där man inte behöver internet + övriga processer.

Har prövat bakåtkompatibelitetsfunktioner in real life på PS2, PS3, Wii, Nintendo 3DS.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Inte så konstigt när konsoler aldrig varit bakåtkompatibla tidigare. Nuvarande generation till nästa generation är den första som blir det på riktigt.

Som PC-spelare förstår jag inte riktigt att detta är en fråga, jag ser det som en självklarhet.

Från Sony är det är BARA ps4 som inte varit bakåtkompatibel med föregående generation. Microsoft har kört bakåtkompatibilitet på alla sina konsoller. Nintendo har varit bakåtkompatibla i varierande grad på både handhållet och stationärt sedan gameboy advanced.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Skulle vara intressant att veta vad du baserar det på.

Med tanke på kritiken dom har fått. Releasen ligger mer än 9 månader bort vad det verkar så dom har lång tid att arbeta på bättre stöd för tidigare titlar.

12
Skriv svar