Valves Gabe Newell välkomnar konkurrensen med Epic Games Store

Robot
Valves Gabe Newell välkomnar konkurrensen med Epic Games Store

"Konkurrens för spelbutiker är grymt för alla."

#Epic-games-store, #Gabe-Newell, #Steam


Medlem

Men nu i dagsläget är det ju inte någon konkurrens som försigår.
Exklusivitet är inget man kan konkurrera mot, förutom med egen exklusivitet, och ingen vinner på det, förutom utgivarna.

*hurr durr steam tar 30% så exklusiviteter är bra, då kanske valve ändrar sin cut*

Varför måste bara Valve göra en ändring och inte andra som t.ex gog, Microsoft, Sony och Nintendo
Same cut.
But steam bad

Epic is shit (atm), change my mind.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

för min del är det väldigt svårt att locka mig ifrån en plattform som jag äger nästan alla mina spel på.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Godofcheese:

Men nu i dagsläget är det ju inte någon konkurrens som försigår.
Exklusivitet är inget man kan konkurrera mot, förutom med egen exklusivitet, och ingen vinner på det, förutom utgivarna.

*hurr durr steam tar 30% så exklusiviteter är bra, då kanske valve ändrar sin cut*

Varför måste bara Valve göra en ändring och inte andra som t.ex gog, Microsoft, Sony och Nintendo
Same cut.
But steam bad

Epic is shit (atm), change my mind.

GOG har redan ändrat sin cut efter Epics intåg.

Avstängd

PC är PC ändå. Att man kanske måste ladda ner en extra gratis launcher gör ingenting för egen del. Varför det är så viktigt för vissa att allt måste finnas på Steam har jag aldrig förstått mig på.

Sen är det också lite kul att man aldrig ser dessa kommentarer om ett spel är exklusivt till Steam.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Jag har sagt det förut och säger det igen, främsta problemet med Epic idag är Tencent.

Även om nu Tim Sweeney hävdar att han bibehåller kontrollen och det inte ska finnas någon form av dataövervakning, censur eller dylikt, är det ganska svårt att lita på det.

Epic Store Privacy Policy som den var skriven för ett år sedan verkade bryta mot EUs GDPR lag. Deras Privacy Policy var allmänt otydligt, hur ens info behandlas och vem som fick ta del av informationen. Tim sa då att de inte delade med sig av informationen till någon, vilket kändes ytterst ickeförpliktande. Vad jag vet har deras Privacy Policy på den punkten fortfarande inte uppdateras eller förtydligats, men jag kan ha fel här och rätta mig gärna i så fall.

Sen har vi det här med censur. Efter Blizzards Hongkong fiasko hävdade Tim att Epic inte kommer censurera eller banna politiska uttalanden. Detta är och kommer framöver vara upp till bevis. Oavsett kommer det fortfarande under tiden vara svårt att bevisa att ingen självcensur pågå här.

Och även om man nu verkligen kan lita på Tim Sweeneys påståenden och vi idag inte behöver vara oroliga, vilket jag är väldigt skeptiskt mot, finns alltid problemet med hur det kommer se ut i framtiden. Historiskt sett har det sällan slutat speciellt bra när större bolag får in foten.

Jag undviker Epic Store av samma anledning jag försöker undvika Apple och Facebook, och stänger av Googles datainsamling så mycket det går. Dessa bolag är illa nog som det är. Ett bolag direkt kopplat till en auktoritär diktatur, gör saker och ting knappast bättre.

För Epic precis som Blizzard kan verkligen inte påstå att de behöver pengarna. Visst att vinsten inte blir lika stor men det är inte som att det drabbar någon fattig här. Och när de väljer att gå den här vägen, får de också acceptera att deras image besudlas tillsammans med deras spel och tjänster.

Om Epic fixar dessa problem, köper ut sig eller skaffar en annan investerare, då skulle jag troligtvis vara betydligt mer öppen för att använda deras butik.

Medlem

Nej du Gabe, du hade nog gärna viljat fortsätta vara ensam på täppan.

Medlem

Jobbigt för dom som e bundna till enbart Steam. Lite svårt å lira spel från Blizzard/activision och nyare titlar från EA. Eller varför inte star Citizen i framtiden som kräver egen launcher. Det verkar ju dessutom som att det kommer bli flera launchers i framtiden då flera företag vill ha sina egna butiker för att minska på mellanhänderna för att sälja spelet direkt till sina kunder.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Skribent
Skrivet av Godofcheese:

Men nu i dagsläget är det ju inte någon konkurrens som försigår.
Exklusivitet är inget man kan konkurrera mot, förutom med egen exklusivitet, och ingen vinner på det, förutom utgivarna.

*hurr durr steam tar 30% så exklusiviteter är bra, då kanske valve ändrar sin cut*

Varför måste bara Valve göra en ändring och inte andra som t.ex gog, Microsoft, Sony och Nintendo
Same cut.
But steam bad

Epic is shit (atm), change my mind.

Är man störst så blir man i blickfånget när det händer något annorlunda. Det inte bara McDonaldsmat man blir fet av men du ser inte en Netflixdokumentär om pizzerian på hörnet och vad som händer om man äter deras mat tre gånger om dagen i en månad eller hur deras pizza ser ut efter att varit i kylen i ett år.

Det är sådant man får lev med när man är störst.

Medlem

Jag väntar fortfarande på att de ska börja konkurrera på riktigt. Jag antar att det finns avtal som gör att de inte får sälja spel med allt för stor prisskillnad på olika butiker och att det är därför spel på Epic Store har samma pris som på Steam (trots den stora skillnaden i vad de olika tar betalt från utvecklarna).

När det blir riktig konkurrens det är då blir det intressant. Det är då butiker på riktigt börjar slåss om att pressa priser och skapa bästa lösningarna för oss slutkunder.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

GOG har redan ändrat sin cut efter Epics intåg.

What now
Du vet att gog hade en 40% cut innan right?
Dom använder atm 30% som är industri standard.

Dock så avslutade dom sin fair pricing grej som dom hade


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skribent
Skrivet av Sapiens:

Jag har sagt det förut och säger det igen, främsta problemet med Epic idag är Tencent.

Även om nu Tim Sweeney hävdar att han bibehåller kontrollen och det inte ska finnas någon form av dataövervakning, censur eller dylikt, är det ganska svårt att lita på det.

Epic Store Privacy Policy som den var skriven för ett år sedan verkade bryta mot EUs GDPR lag. Deras Privacy Policy var allmänt otydligt, hur ens info behandlas och vem som fick ta del av informationen. Tim sa då att de inte delade med sig av informationen till någon, vilket kändes ytterst ickeförpliktande. Vad jag vet har deras Privacy Policy på den punkten fortfarande inte uppdateras eller förtydligats, men jag kan ha fel här och rätta mig gärna i så fall.

Sen har vi det här med censur. Efter Blizzards Hongkong fiasko hävdade Tim att Epic inte kommer censurera eller banna politiska uttalanden. Detta är och kommer framöver vara upp till bevis. Oavsett kommer det fortfarande under tiden vara svårt att bevisa att ingen självcensur pågå här.

Och även om man nu verkligen kan lita på Tim Sweeneys påståenden och vi idag inte behöver vara oroliga, vilket jag är väldigt skeptiskt mot, finns alltid problemet med hur det kommer se ut i framtiden. Historiskt sett har det sällan slutat speciellt bra när större bolag får in foten.

Jag undviker Epic Store av samma anledning jag försöker undvika Apple och Facebook, och stänger av Googles datainsamling så mycket det går. Dessa bolag är illa nog som det är. Ett bolag direkt kopplat till en auktoritär diktatur, gör saker och ting knappast bättre.

För Epic precis som Blizzard kan verkligen inte påstå att de behöver pengarna. Visst att vinsten inte blir lika stor men det är inte som att det drabbar någon fattig här. Och när de väljer att gå den här vägen, får de också acceptera att deras image besudlas tillsammans med deras spel och tjänster.

Om Epic fixar dessa problem, köper ut sig eller skaffar en annan investerare, då skulle jag troligtvis vara betydligt mer öppen för att använda deras butik.

Vad får dig att tro att Steam på något sätt samlar in mindre information än de företag du undviker? Eller är det så att du accepterar Steam för att ha en plattform att spela på, men väljer bort övriga för att minimera dina avtryck på nätet? Ärlig fråga alltså, ingen trigger eller bait.

I Steams privacy policy står t.ex att de sparar t.o.m dina privata chatloggar:
3.3 Other Data You Explicitly Submit
We will collect and process Personal Data whenever you explicitly provide it to us or send it as part of communication with others on Steam, e.g. in Steam Community Forums, chats, or when you provide feedback or other user generated content. This data includes:

https://store.steampowered.com/privacy_agreement/

Sedan säkert massa data på din mobil också om du har Steam Guard.

Jag tror alla stora företag är lika illa. Information är makt och de stora företagen gör som de vill oavsett lagar. De jagar kryphål tills de blir bötfällda, summorna som de sedan blir bötfällda med är bara en piss i havet jämfört med omsättningen.

Vet inte vad man ska göra åt allting om man vill leva ett normalt liv i dagens samhälle.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Godofcheese:

What now
Du vet att gog hade en 40% cut innan right?
Dom använder atm 30% som är industri standard.

Dock så avslutade dom sin fair pricing grej som dom hade

Har du någon som helst källa för det påståendet? Enligt GOG själva så har man ingen satt procent utan förhandlar den från fall till fall. Ibland är det 30%, oftast inte.

Att de skulle ha haft 40% som standard någonsin hittar jag absolut ingenting om, däremot att det tidigare fanns som ett alternativ (i utbyte fick man förskottsbetalning).

Medlem

“Vidare säger han att något som är mycket mer skrämmande än konkurrens är de som försöker hindra konkurrens, och delar ut en känga till Apple och deras "modell för att kontrollera allt".”

Jag förstår inte riktigt den kritiken. Apple är väl inte den enda aktörer på marknaden att välja bland? Gillar man inte deras race finns det andra teknikföretag att vända sig till.

Sen kör jag exempelvis just nu Tidal som musiktjänst och den funkar fint på flera av Apples plattformar. Steam Link går även att köra (efter viss väntan).

Hur menar Gabe att Apple skulle bete sig? Inte blanda sig i så många branscher? Licensiera deras dator-OS till andras datortillverkare?

Medlem

Ger gärna mina pengar till Valve. They're the good guys. När någon annan konkurrent visar samma good will för ALLA, då kan jag fundera på att köpa spel någon annan stans. De främjar öppenhet och valfrihet och lägger ner mycket pengar för att alla ska ha möjlighet att spela spelen som finns på Steam. De hade garanterat kunnat tjäna mer pengar om de var ett förstag som enbart bryr sig om pengar och att lura folk, men såna är inte Valve. Det är iaf min känsla.

Medlem
Skrivet av excentri:

Ger gärna mina pengar till Valve. They're the good guys. När någon annan konkurrent visar samma good will för ALLA, då kan jag fundera på att köpa spel någon annan stans. De främjar öppenhet och valfrihet och lägger ner mycket pengar för att alla ska ha möjlighet att spela spelen som finns på Steam. De hade garanterat kunnat tjäna mer pengar om de var ett förstag som enbart bryr sig om pengar och att lura folk, men såna är inte Valve. Det är iaf min känsla.

Vad är det för god vilja som Valve visar som dom andra inte gör?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Samma sak som jag och Epic har sagt ett tag nu då.. Beredd att ge upp - pöbeln?

Att på allvar förespråka vad som i princip är outmanat monopol till förmån för att typ få ha sina spel i samma bibliotek är ju mer eller mindre efterblivet.

Sjukt att det ska krävas, och det skall komma till det, att ägaren utav monopolet måste ryta till innan folk eventuellt tänker efter i två minuter.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Precis så, håller med Gabe till fullo.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

What now
Du vet att gog hade en 40% cut innan right?
Dom använder atm 30% som är industri standard.

Dock så avslutade dom sin fair pricing grej som dom hade

Vi har aldrig haft 40% cut. Källa: Vi säljer spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Samma sak som jag och Epic har sagt ett tag nu då.. Beredd att ge upp - pöbeln?

Att på allvar förespråka vad som i princip är outmanat monopol till förmån för att typ få ha sina spel i samma bibliotek är ju mer eller mindre efterblivet.

Sjukt att det ska krävas, och det skall komma till det, att ägaren utav monopolet måste ryta till innan folk eventuellt tänker efter i två minuter.

Vem är det som förespråkar monopol? Att konkurrens är bra tycker nog de flesta. Att tycka att det Epic håller på med är fel betyder inte att man tycker konkurrens är dåligt.

Att du tror att det Gabe säger skulle vara nånting som får Epic kritiker att tänka om förstår jag mig inte på alls.

Medlem
Skrivet av Barak:

Vad är det för god vilja som Valve visar som dom andra inte gör?

Valve är inte börsnoterade utan ett privatägt företag som gör vad de själv vill. Man kan tycka vad man vill om steam, men faktum är att de hade för många år sedan kunnat börja köpa upp exklusiviteter och tvinga till sig sådana uppgörelser, men det gjorde de inte.

De har i stor utsträckning satsat på saker de själv tycker är intressanta och drivit utvecklingen framåt när det gäller "Input/output"-prylar på PC sidan.

Visst "Steam machines" var ingen succé, men den i viss mån drev mini-ITX utvecklingen framåt. Samt Xbox series X och PS5 är i princip just vad dom förutspådde.

Steam controller - ingen superframgång, men dom testade nya saker och även om de inte säljs längre finns det unika ideér och har sin fanbase.

VR - Ja, det är väl där Valve satsar just nu med Alyx på gång.

Valve satsar sina pengar på att utveckla nya saker i stället för att krossa andra genom att köpa upp dem, förmodligen för att de har så mycket pengar så att de kan göra på det viset iofs, men ändå

De är trots allt inte styrda av kostymnissar som vill krossa all spelglädje, utan folk som brinner för sin sak.

Det handlar inte bara om att folk vill "samla alla spel på samma ställe" skulle jag säga, även om det är en sida av det för en del.

Jag är dessutom ingen "steam-fanboy" skulle jag vilja tillägga. Tycker själva klienten blivit drakoniskt säkerhetsberoende ( Kanske pga för många folk som inte klarar grundläggande säkerhetstänk iofs ), samt de har försämrat reorna markant med sitt anpassa till "minsta gemensama nämnare" tänk, alla skall med och lyssna på de som skriker högst... Reornas event har blivit fördummade och ointressanta tycker jag.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem
Skrivet av Shadee:

Vad får dig att tro att Steam på något sätt samlar in mindre information än de företag du undviker? Eller är det så att du accepterar Steam för att ha en plattform att spela på, men väljer bort övriga för att minimera dina avtryck på nätet? Ärlig fråga alltså, ingen trigger eller bait.

I Steams privacy policy står t.ex att de sparar t.o.m dina privata chatloggar:
3.3 Other Data You Explicitly Submit
We will collect and process Personal Data whenever you explicitly provide it to us or send it as part of communication with others on Steam, e.g. in Steam Community Forums, chats, or when you provide feedback or other user generated content. This data includes:

https://store.steampowered.com/privacy_agreement/

Sedan säkert massa data på din mobil också om du har Steam Guard.

Jag tror alla stora företag är lika illa. Information är makt och de stora företagen gör som de vill oavsett lagar. De jagar kryphål tills de blir bötfällda, summorna som de sedan blir bötfällda med är bara en piss i havet jämfört med omsättningen.

Vet inte vad man ska göra åt allting om man vill leva ett normalt liv i dagens samhälle.

Som jag sa, jag undviker Epic Store av samma anledning jag försöker undvika Apple och Facebook, och stänger av Googles datainsamling så mycket det går. Dessa bolag är illa nog som det är. Ett bolag direkt kopplat till en auktoritär diktatur, gör saker och ting knappast bättre.

Och det är av denna anledning företag som Epic befinner sig i en betydligt sämre situation, som dessutom inte ens var nödvändig för någon ekonomisk överlevnad, utan bara grundar sig i ren girighet.

Innebär detta att jag automatiskt tycker Steam bra, absolut inte. Men vad jag vet har Valve hittills inte kompromissat och sålt ut sig, att deras tjänst i framtiden riskerar att indirekt styras av en diktatur.

Jag tror vi måste sluta vara så apatiska till allt och börja begära lite mer från våra politiker och företag. De har allt för länge haft fritt spelrum att sälja ut vår kultur, företag, kunskap osv utan några som helst konsekvenser.

Sen tror jag vi måste sluta med det här om du är emot A är du automatiskt för B. Tror mig, jag är oftast emot B också, men det finns ju olika nivåer av helvetet och vi kanske ska börja med att ta oss ifrån den värsta nivån först.

jbx
Medlem

Använder typ endast game pass för mitt achievement-beroende ska stillas, räknas de som en launcher?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Det enda som definitivt kan avgöra vilken av butikerna/plattformarna som är bäst, är en brottningsmatch mellan Gabe och Tim.

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

PC är PC ändå. Att man kanske måste ladda ner en extra gratis launcher gör ingenting för egen del. Varför det är så viktigt för vissa att allt måste finnas på Steam har jag aldrig förstått mig på.

Sen är det också lite kul att man aldrig ser dessa kommentarer om ett spel är exklusivt till Steam.

Som det femtioelva gånger tidigare skrivits i alla dessa EPiC trådar så är skillnaden att Valve inte cashar för att sno exklusiviteter. Sånt dirty håller EPiC på med. Det är ju utgivaren som valt att lägga spelet på Steam.

Sedan störa jag mig på att EPiC launcher inte har några funktioner jag önskar. Har inge problem att ha flera launchers även om endast 1 skulle vara skönt så klart.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Avstängd
Skrivet av CARTMAN:

Som många gånger skrivits tidigare i alla dessa EPiC trådar så är skillnaden att Valve inte cashar för att sno exklusiviteter. Sånt håller EPiC på med. Det är ju utgivaren som valt att lägga spelet på Steam.

Utgivaren som även accepterar budet från Epic.

Men det är väl där skon klämmer för de flesta... Att utgivare blivit erbjuden en annan kanal och inte längre tvingas till Steam/Valve och dess monopol.

Om en utgivare före epics intåg inte lade sitt spel på Steam betydde det att spelet inte existerade. Såvida utgivaren inte var en av dom större som kör egen launcher (ea/ubi...)


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem
Skrivet av TryNotDo:

Valve är inte börsnoterade utan ett privatägt företag som gör vad de själv vill. Man kan tycka vad man vill om steam, men faktum är att de hade för många år sedan kunnat börja köpa upp exklusiviteter och tvinga till sig sådana uppgörelser, men det gjorde de inte.

De har i stor utsträckning satsat på saker de själv tycker är intressanta och drivit utvecklingen framåt när det gäller "Input/output"-prylar på PC sidan.

Visst "Steam machines" var ingen succé, men den i viss mån drev mini-ITX utvecklingen framåt. Samt Xbox series X och PS5 är i princip just vad dom förutspådde.

Steam controller - ingen superframgång, men dom testade nya saker och även om de inte säljs längre finns det unika ideér och har sin fanbase.

VR - Ja, det är väl där Valve satsar just nu med Alyx på gång.

Valve satsar sina pengar på att utveckla nya saker i stället för att krossa andra genom att köpa upp dem, förmodligen för att de har så mycket pengar så att de kan göra på det viset iofs, men ändå

De är trots allt inte styrda av kostymnissar som vill krossa all spelglädje, utan folk som brinner för sin sak.

Det handlar inte bara om att folk vill "samla alla spel på samma ställe" skulle jag säga, även om det är en sida av det för en del.

Jag är dessutom ingen "steam-fanboy" skulle jag vilja tillägga. Tycker själva klienten blivit drakoniskt säkerhetsberoende ( Kanske pga för många folk som inte klarar grundläggande säkerhetstänk iofs ), samt de har försämrat reorna markant med sitt anpassa till "minsta gemensama nämnare" tänk, alla skall med och lyssna på de som skriker högst... Reornas event har blivit fördummade och ointressanta tycker jag.

Av de tre största allmänna plattformar inom PC är det bara CD Projekt (GOG) som är börsnoterade.

Sen så höll Steam också på med exklusivitetsavtal under sina första år också, tex. 'Darwinia' och något Kung Fu-spel jag glömt namnet på. Så är rädd att de faktiskt sjönk till den nivån ändå. Folk blev arga då också, men tvivlar på att det hade blivit sånt liv idag om Steam hade betalat för exklusivitet idag (inte för att de behöver det, de har, tills väldigt nyligen, haft ett järngrepp inom PC så sjukt länge. Om ditt spel inte fanns på Steam, så hade man automatiskt misslyckats).

Dessutom, så kan vi väl nämna några av de sämre sakerna de gjort:

Introducerade lootboxar till PC-världen via Team Fortress 2 (tidigare förekom lootboxar nästan endast i mobilspel).

Jobbade med Bethesda med 'Paid Mods', det är inte bara Bethesda som ska få kängan för det.

Fajtades som fan med Australienska regeringen över att tillåta returer på spel, som tur är förlorade de.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Som jag sa, jag undviker Epic Store av samma anledning jag försöker undvika Apple och Facebook, och stänger av Googles datainsamling så mycket det går. Dessa bolag är illa nog som det är. Ett bolag direkt kopplat till en auktoritär diktatur, gör saker och ting knappast bättre.

Epic förstod jag berodde på Tencent, men vad är det med Apple och Facebook som gör att du undviker dem? Något med Kina där med?

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Nej du Gabe, du hade nog gärna viljat fortsätta vara ensam på täppan.

Tvivlar starkt på det. En så pass intelligent och kreativ person som Gabe behöver motstånd och utmaning för att njuta av livet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av star-affinity:

“Vidare säger han att något som är mycket mer skrämmande än konkurrens är de som försöker hindra konkurrens, och delar ut en känga till Apple och deras "modell för att kontrollera allt".”

Jag förstår inte riktigt den kritiken. Apple är väl inte den enda aktörer på marknaden att välja bland? Gillar man inte deras race finns det andra teknikföretag att vända sig till.

Sen kör jag exempelvis just nu Tidal som musiktjänst och den funkar fint på flera av Apples plattformar. Steam Link går även att köra (efter viss väntan).

Hur menar Gabe att Apple skulle bete sig? Inte blanda sig i så många branscher? Licensiera deras dator-OS till andras datortillverkare?

Tror han syftar på att de inte tillåter konkurrerande butiker till appstore. På android kan man ladda ner andra Stores eller ladda ner från nätet. Detta går inte på Apples ios

12
Skriv svar