Bakåtkompatibilitet: Hur viktigt är det?

Skribent
Bakåtkompatibilitet: Hur viktigt är det?

Som bekant blev det en hel del rabalder efter missförståndet kring bakåtkompatibiliteten för kommande Playstation 5 och Microsofts påföljande försäkran om att Xbox Series X kommer stödja alla Xbox One-spel.

Det är uppenbarligen ett viktigt inslag för många gamers, men hur viktigt är det? Rösta nedan!

jbx
Medlem

För mig personligen är det helt oviktigt, jag köper ny konsol för nya spel. Men samtidigt som jag tycker det så spelar jag red alert 2 på PCn...


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

NuZ
Testpilot

Finns så många bra spel man vill spela igen. Bara som GTAV t.ex när nästa gen kommer eller Halo eller Jack &Dexter. Ps1 och 2 har många bra spel som Parasite Eve och Silent hill 2 osv. Att de begränsar det och gör remasters (läs inte remake) och säljer dessa som fullprisspel är för mig helt galet. Dags att säga ifrån. Så svårt är det inte. Kolla Xbox t.ex. de ger oss vad vi vill ha och sedan är de bra så. PS3 när den kom och hade bakåtkompatibilitet så var det mycket uppskattat. Jag har kvar min fat ouppdaterad pga det. Har nog över 1000st ps1-3 spel.

Tillägg: Det är en speciell känsla att visa spel jag spelade när jag var ung för mina barn o ge dem samma känsla. Rätt coolt faktiskt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skribent

Det är väldigt viktigt men inte avgörande tycker jag. Jag vill inte ha massa konsoler framme, men samtidigt vill jag ha möjligheten att spela mina äldre spel om jag nu skulle vilja det.

Medlem

Tycker egentligen det är extremt viktigt för man vet aldrig när andan faller på att spela ett av alla de gamla spel man har. Tyvärr har det nästan aldrig fungerat för mig då senast jag fick sug efter att spela TES: Oblivion igen men då var det bara att ta fram 360:it från pensionen som Netflixmaskin och plugga i stortvn igen.

Men valde ändå viktigt, men inte avgörande. Det är ju faktiskt för de nya spelen som man köper en ny konsol.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Skönt att kunna göra sig av med den gamla konsolen när man köper en ny. Så det är en trevlig bonus.

Medlem

Det är inte avgörande, men det är väldigt trevligt när det är tillgängligt!

Tycker att en ny konsol ska ha nya bra spel och nya bra funktioner, men man vill även spela äldre spel.

Bakåtkompatibilitet gör det mer bekvämt, att man har färre konsoler att växla mellan. Så denna funktion är alltid uppskattad!

Om bakåtkompatibilitet fattas så avgörs konsolköp utifrån om konsolen är intressant nog på egen hand. Vill ha Nintendo Switch trots att det saknar bakåtkompatibilitet.

Medlem

Bör väl vara självklart. Som om jag köper en ny dator och inte mina äldre spel fungerar där. Vilka av er hade tyckt att det var ok?

Backloggens befriare

Mitt emellan väldigt viktigt och en bra bonus säger jag.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Självklart skadar det inte, men i slutändan tror jag det är en feature som gör sig bäst i marknadsföring jämfört med i verkligheten.

Medlem
Om Bakotkombilitet

Jag tycker det vore bra att ha en konsol som tar även gamla konsollers spel som px 1 px2 px3 px4

Avstängd

Inte ett dugg viktigt. Vill jag spela gamla spel kan jag göra det på de äldre modellerna. Förutom 360 spelen jag har vill säga. Rrod nummer x satte stopp för det


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Inaktiv

Helt meningslöst. Hostar inte upp flera tusen på en ny maskin för att spela gamla spel.

Inkludera bakåtkompabilitet så slipper vi allt tjat om remasters och remakes.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Högst oviktigt. En rolig bonus på sin höjd. Främst för att jag oftast inte spelar om spel, det är möjligen om jag har de som digitalt och känner efter ett par år att köra igenom det igen. Men nej, en ny konsol köper jag för nya spel och upplevelser.

Medlem

Helt meningslöst, alla vet ju att konsolspel är så dåliga att de inte bör liras igen...

...är det ni säger eller?

xD

Medlem

Det är inget måste, men det vore verkligen en stor fördel och väldigt trevligt att kunna spela PS1- och PS2-spel igen med en trådlös kontroll med ett hörlursuttag i sig, och med en klar bild som HDMI ger. Jag skulle bli väldigt glad om det visade sig att PS5an kan spela PS1- och PS2-skivor samt digitala PS1- och PS2-spel som gick att köpa under PS3-tiden.

När det gäller PS3 BC så är jag inte lika intresserad då det enda PS3-spel som jag riktigt bryr mig om är NieR och skulle hellre vilja se en remaster av det spelet. Fast det finns ju en del mindre intressanta PS3-spel också som Demon's Souls, Folklore, 3D Dot Game Heroes osv.

Inaktiv
Skrivet av Ribcage:

Bör väl vara självklart. Som om jag köper en ny dator och inte mina äldre spel fungerar där. Vilka av er hade tyckt att det var ok?

Antagligen alla som inte tankar bensin i sin nya dieselbil bara för att dom hade en bensinare förut.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Antagligen alla som inte tankar bensin i sin nya dieselbil bara för att dom hade en bensinare förut.

Det var en hemskt dålig liknelse. Drivmedel med spel...
Snarare att du inte kan köra på samma vägar eller köra samma personer i din nya bil.

Medlem

En generation bak är ett krav för mig idag. Finns så otroligt mycket bra spel som man inte har hunnit spela denna generation, det kommer att gynna första året med nya konsoler. Utgår från att det i vanlig ordning är snålt med nya feta spel år ett. Perfekt att gå igenom backloggen på sin nya maskin då. Gärna med lite extra upplösning och fps.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv
Skrivet av Ribcage:

Det var en hemskt dålig liknelse. Drivmedel med spel...
Snarare att du inte kan köra på samma vägar eller köra samma personer i din nya bil.

Ganska bra liknelse med tanke på att den ena enheten har absolut inget med den andra att göra förutom märket på huven. Vägarna skulle bara symbilisera att det går spela spel på den i det fallet som du nämner. Hårdvara vs mjukvara. Bara för att man köper samma märke så kan man ju aldrig förutsätta att allt som funkade på förra modellen ska funka på den nya,helt orealistiskt.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Ganska bra liknelse med tanke på att den ena enheten har absolut inget med den andra att göra förutom märket på huven. Vägarna skulle bara symbilisera att det går spela spel på den i det fallet som du nämner. Hårdvara vs mjukvara.

Ett problem med liknelsen är väl att man inte sitter inne på en massa diesel eller bensin (med stor sannorlikhet) medans spel är något du sitter på som kräver din gamla bil för att köra. Men visst som det är formulerat så nej man köper kanske inte gamla spel till en ny konsol om de inte passar.
Jag spelar tom PS2 + PS3 fortfarande tack vare min PS3 vilket är sjukt nice.

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Ganska bra liknelse med tanke på att den ena enheten har absolut inget med den andra att göra förutom märket på huven. Vägarna skulle bara symbilisera att det går spela spel på den i det fallet som du nämner. Hårdvara vs mjukvara. Bara för att man köper samma märke så kan man ju aldrig förutsätta att allt som funkade på förra modellen ska funka på den nya,helt orealistiskt.

Märket på huven bestämmer inte drivmedel nej.
Ja precis, om vägarna symboliserar spel och du inte kan köra på samma vägar så var det en bättre liknelse. Att PS4-spel inte har något med PS5 att göra stämmer inte heller. Det fallerar på så många ställen för dig. Npjs, bra försök.

Inaktiv
Skrivet av Ribcage:

Märket på huven bestämmer inte drivmedel nej.
Ja precis, om vägarna symboliserar spel och du inte kan köra på samma vägar så var det en bättre liknelse. Att PS4-spel inte har något med PS5 att göra stämmer inte heller. Det fallerar på så många ställen för dig. Npjs, bra försök.

Kanske fallerar på många ställen men drog bara dumma exempel för att motbevisa på samma idiotiska uttalande. Men alla spel ska funka på föregående enheter på PC, hört talas om diskett och cd skivor, kassettband funkar också på nya PC? Allt funkar på PC utan problem? Jepp, allt har funkat på PC varenda enhet i mannaminnes tid lev i den världen

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Bör väl vara självklart. Som om jag köper en ny dator och inte mina äldre spel fungerar där. Vilka av er hade tyckt att det var ok?

Hur mycket extra hade du betalat för att få allt bakåtkompatibelt? Inte så att det är lätt idag att få igång spel från 1990 på en PC du en gång köpt. Men börjar bli lättare när allt blir digitaliserat, gissar att inte många sitter på en CD spelare eller diskettstation till sin PC längre. 😉
Jag ser det mest som en bonus och inget jag skulle vilja betala mycket extra för. Då hade jag hellre sett mer prestanda åt de nya spelen istället.

Medlem

Tycker att det är viktigt på många sätt, men inte ett måste. Det som är bra med bakåtkompatibilitet är att man kan spela äldre spel i framtiden när de gamla konsolerna börjar dö. Både PS3 och Xbox 360 löper stor risk att drabbas av YLOD och RROD, och utan officiell bakåtkompatibilitet för PS3-spel så riskerar en stor del av generationen att gå förlorad. Nu tvivlar jag på att det kommer gå så pass långt, utan detta är värsta tänkbara scenario om det inte kommer en lösning för att spela fysiska PS3-spel på något annat än PS3.

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hur mycket extra hade du betalat för att få allt bakåtkompatibelt? Inte så att det är lätt idag att få igång spel från 1990 på en PC du en gång köpt. Men börjar bli lättare när allt blir digitaliserat, gissar att inte många sitter på en CD spelare eller diskettstation till sin PC längre. 😉
Jag ser det mest som en bonus och inget jag skulle vilja betala mycket extra för. Då hade jag hellre sett mer prestanda åt de nya spelen istället.

T.ex. att få allt jag äger på steam kompatibelt med mitt nya grafikkort? Jag hade försökt köpa det grafikkort som hade stöd för spel jag äger. Förstår om det är problem med spel från 90-talet. Det är lite skillnad mot generationen innan som här med PS4 och PS5. På PC behöver man inte betala extra för det, utan det ses som självklart mer eller mindre. Mina Amiga-disketter kommer såklart inte fungera på min nuvarande. Men PC har så många bra möjligheter att spela såna spel ändå.

Medlem

Jag tycker det är viktigt att det finns bakåtkompatibilitet en generation bak.

Om jag köper Xbox One Series, så kanske jag fortfarande spelar Xbox One spel och vill inte ha två konsoler bredvid varandra, så då kan det vara skönt att ha allt i en konsol. Många kanske vill sälja sin Xbox One men kunna köra spelen på nya konsolen som man inte har mer än ett spel dag ett. Då får man en smärtfri och smidig övergång.

Att kräva att jag ska kunna köra mina gamla 360 spel med dvd skivor känns lite passe. Då kan jag lika bra använda Xbox One eller 360 konsolen för detta ändamålet.

Samma sak med PS5 räcker om den är bakåtkompatibel med PS4, men inte nödvändigt med PS3 stöd.

Medlem

Det är väl schysst om det finns om man får för sig att spela nåt utan att behöva dra fram en konsol till, men det är inte nödvändigt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

12
Skriv svar