Playstation 5-fakta – 10,28 TFLOPSo och 825 GB SSD

Medlem

De flesta här i tråden borde nog inse att Tflops inte betyder ett skit och bara är en marketing gimmick. 2070 super har mindre tflops än ett 1080ti.
Gissa vilket som vinner.
PS5 har en mycket högre klockfrekvens på sin GPU, Xbox har bara sin höga CPU klock när den boostar utan SMT.
För att inte tala om att PS5 har snabbare minne, scenariot där PS5 klår xbox är inte speciellt otroligt.

Medlem

Själv står jag hellre ut med 1-2 sekunders laddningstider och har den allra bästa konsolversionen av t.ex. Grand Theft Auto VI. Får se om jag faller för grupptrycket (alla vänner, utan undantag, köper PS5) eller om jag trots allt köper det som jag är mest sugen på - Series X.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Själv står jag hellre ut med 1-2 sekunders laddningstider och har den allra bästa konsolversionen av t.ex. Grand Theft Auto VI. Får se om jag faller för grupptrycket (alla vänner, utan undantag, köper PS5) eller om jag trots allt köper det som jag är mest sugen på - Series X.

Kommer knappt vara någon skillnad.
Och om man kollar på prestandan hos Xbox, presterar den mycket sämre än ett 2070 super i t.ex. minecraft med ray tracing.

Medlem
Skrivet av Jim128:

Själv står jag hellre ut med 1-2 sekunders laddningstider och har den allra bästa konsolversionen av t.ex. Grand Theft Auto VI. Får se om jag faller för grupptrycket (alla vänner, utan undantag, köper PS5) eller om jag trots allt köper det som jag är mest sugen på - Series X.

Du kanske borde titta på Sonys GDC presentation eller läsa igenom tidigare inlägg, det handlar om betydligt mer än att vänta någon sekund extra.
GTA är ett bra exempel på när PS5 kan få stora fördelar av att ha så snabbt lagringautrymme.

Medlem
Skrivet av loerk:

Kommer knappt vara någon skillnad.
Och om man kollar på prestandan hos Xbox, presterar den mycket sämre än ett 2070 super i t.ex. minecraft med ray tracing.

DF verkar inte hålla med dig. I Gears 5 helt icke-optimerat var den på samma nivå som ett 2080.
We'll be covering more on this soon, but there was one startling takeaway - we were shown benchmark results that, on this two-week-old, unoptimised port, already deliver very, very similar performance to an RTX 2080.
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-inside...

Skrivet av NuZ:

Med yield fattar jag och BC är ju mjukvarustyrt. Men i senare skede antingen klocka ner eller upp med en uppdatering? Alltså rent pengamässigt göra båda konsolerna på samma chip. Det borde ju vara möjligt med PS5 också. Nu har de valt variabel såhär för ljudnivå och värmeutveckling och fördela kraften där den behövs. Men borde alltså kunna gå?! Tack för länken!

Du vet nog mer än mig om sånt där, förmodligen. Känner inte att det behövs boostas något i det här läget dock. DF tror att det är ett smartare val att inte köra boostat.

"PS5 is predictable but it forces developers to make choices that won't be necessary on Series X. I think fixed clocks are a better choice in this case BUT we'll see how it goes."

Medlem

Varför är det så viktigt med bakåtkompatibilitet? Det är ju bara att spara på den gamla konsolen så är det finemang. Jag köper inte en ny konsol för att spela gamla spel

Medlem
Skrivet av Ribcage:

DF verkar inte hålla med dig. I Gears 5 helt icke-optimerat var den på samma nivå som ett 2080.
We'll be covering more on this soon, but there was one startling takeaway - we were shown benchmark results that, on this two-week-old, unoptimised port, already deliver very, very similar performance to an RTX 2080.
https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-inside...

Du vet nog mer än mig om sånt där, förmodligen. Känner inte att det behövs boostas något i det här läget dock. DF tror att det är ett smartare val att inte köra boostat.

"PS5 is predictable but it forces developers to make choices that won't be necessary on Series X. I think fixed clocks are a better choice in this case BUT we'll see how it goes."

Och vad är ett 2070 super? I princip 2080 prestanda. Så jo, det jag nämnde stämmer ganska precis överens med vad DF säger.
Minecraft kördes i 1080p 30fps när Microsoft visade upp det på X.
Ett 2080/2070 super kör samma eller lite bättre frames i 1440p.

Inte direkt någon nyhet att en konsol skulle ha sämre ray tracing performance än en PC dock.
Utvecklare kommer nog hitta bra sätt att använda det på dock.

Medlem

Ingen boosted clock på Series X.

PS5 GPU däremot lär väl gå ner i 2GHz pga att den varierar så den hamnar på 9.2 tflops iaf. lol

lol
"Cerny ‘Oh shit, our 9tf doesn’t compare to their 12! We need to overclock the gpu’

Sony Tech team ‘We don’t have the power envelope to cope with that sir’

Cerny ‘Make it so we can underclock the cpu to give the extra power for the gpu overclock, we'll call it boost and suggest it’s ‘innovative’ "

Medlem

Ungefär lika roligt som när MS påstår att deras standard SSD och ljudkort är innovativa, när de inte är i närheten av vad Sony utvecklat.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av dTexN:

Fråga till datorkunnig!!
Eftersom jag har 6cores och dessa 8. Kommer då framtida spel kräva minst 8 eftersom spel främst görs för konsol? Eller fungerar det inte så?
Jag har högre klock men färre

Vanligtvis så kräver spel inte cores utan klockfrekvens. Så du är safe Sen är detta en PS5 tråd, så om ett spel kodas för PS5, så kommer det anpassas för PC, där plattformen PC är enormt stor, så de kan inte bara koda för "måste ha minst 8 cores"


signatur

I drank what?

KoP
Medlem
Skrivet av NuZ:

Man ska alltid lira med headset. De ”flesta” TV i alla prisklasser har fruktansvärt ljud.

Så sant. Lirar alltid med headset när jag kör Xbox elr PS. Har iofs ett par sjyssta högtalare kopplade till tv'n men tycker ändå inlevelsen blir bättre med hörlurar. Ljudet kommer närmare.

NuZ
Testpilot
Skrivet av KoP:

Så sant. Lirar alltid med headset när jag kör Xbox elr PS. Har iofs ett par sjyssta högtalare kopplade till tv'n men tycker ändå inlevelsen blir bättre med hörlurar. Ljudet kommer närmare.

Helt sant!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Ja lagringen och ljudet är 2st stora fördelar till Sony.

Sonys SSD ger ca 1.5s snabbare laddtid än på Xbox, nån hade räknat på det tydligen.
Så fördelen är väldigt liten, men den finns.

Ljudet: Båda konsoler har dedikerade ljudkort med raytracing-funktion.
Skillnaden är att PS5 inte kommer stödja Dolby Atmos pga Sony felaktigt trott att Atmos bara klarar 32 "objekt" samtidigt.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:

Jepp. 40% högre tflop count mellan xbone och ps4 gör skillnaden denna gång minimal.

Effektiviteten på dessa nya GPUs är så pass stor att den reella skillnaden förmodligen blir till en större fördel än vad vi tror.
Sen är ju både CPU och GPU (+ ray tracingen på ytterligare 13TF) kraftigare på Series X.
Tyvärr ett praktfiasko av Sony, det hade varit bättre om dom var mer lika i prestanda så multiplats kan släppas snabbare.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av loerk:

PS5 har en mycket högre klockfrekvens på sin GPU, Xbox har bara sin höga CPU klock när den boostar utan SMT.

Vet inte om jag förstår dig rätt nu, men det är väl bara PS5 som använder boost för att komma upp i dom där 10TF?
Enligt det jag läst så skulle Xboxen ha samma frekvens hela tiden för att det ska bli lättare för spelutvecklarna.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av matt76:

Ungefär lika roligt som när MS påstår att deras standard SSD och ljudkort är innovativa, när de inte är i närheten av vad Sony utvecklat.

Dock så anger Sony inte om deras är kyld.
Den i Series X har kylning (även det där 1TB extraminnet) så prestandan kommer vara konstant.
Extraminnet till PS5 har väl ingen kylning alls, för man kunde väl använda vilken sorts SSD man ville eller har jag förstått rätt?


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Effektiviteten på dessa nya GPUs är så pass stor att den reella skillnaden förmodligen blir till en större fördel än vad vi tror.
Sen är ju både CPU och GPU (+ ray tracingen på ytterligare 13TF) kraftigare på Series X.
Tyvärr ett praktfiasko av Sony, det hade varit bättre om dom var mer lika i prestanda så multiplats kan släppas snabbare.

Nja, det återstår att se vad prislappen säger innan vi kan säga fiasko.
Diffar det $100 i pris även denna generation misstänker jag att Sony kommer gå vinnande även denna generation.
När det gäller multiplats och allmän försäljning är det inte vi som verkligen är intresseraden och antagligen köper båda konsoler pga exklusiva spel som är den stora marknaden.
För "massan" som inte sätter sig in i det hela så värst så kommer den där tusenlappen antagligen avgöra mer än både raytracing, teraflops och annat.

Medlem

Den enda verkliga fördelen PS5 har är dess dubbelt så snabba SSD lösning. Men Series X är inte heller så dum. Det är typ 1 sekund mot 2 sekunder. Men på precis allt annat är den bra mycket efter i hårdvaran. Det kommer i stort sätt bara vara Sony 1sta part studios som kommer att dra användningen av den snabbare SSD lösningen och dem spel Sony beställer från 3de part, typ det Spiderman var till Sony. Multiplats kommer fortfarande att göras för alla format. Det är PC, Xbox Series X/S och Playstation 5. Alla Techsiter är eniga med att 12 är alltid mer än 10. 560 är alltid mer än 440. 52 är alltid mer än 36.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Effektiviteten på dessa nya GPUs är så pass stor att den reella skillnaden förmodligen blir till en större fördel än vad vi tror.
Sen är ju både CPU och GPU (+ ray tracingen på ytterligare 13TF) kraftigare på Series X.
Tyvärr ett praktfiasko av Sony, det hade varit bättre om dom var mer lika i prestanda så multiplats kan släppas snabbare.

...och så här säger en ingenjör som tidigare jobbade med GPU-hårdvara hos AMD:

"Anyone making calls as far as which console "wins" based on specs alone doesn't understand how this works. These are complicated, proprietary systems with a massive list of varying components. They aren't PCs running Win10.

This is going to be fascinating to watch."

https://twitter.com/mikeev/status/1240676447762755588

Edit: Jag är absolut ingen expert på detta men AMD säger väl att RDNA 2 kan göra betydligt mer per klockcykel än tidigare arkitektur - borde det då inte göra mer reell skillnad med att höja klockfrekvensen (likt Sony) än att öka antalet compute units (likt MS)?

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Sonys SSD ger ca 1.5s snabbare laddtid än på Xbox, nån hade räknat på det tydligen.
Så fördelen är väldigt liten, men den finns.

SSD hastighet blir antagligen det som kommer påverka speldesign mest dom kommande åren. Enligt Cerny så är det också det som var mest efterfrågat av utvecklare. Hur fort spel bootar är nog det minst intressanta i sammanhanget, utan det är hastigheten som data kan hämtas från lagringsutrymmet under spelets gång som är intressant.

Microsoft förstår också att det kommer göra skillnad vilket dom nämde med "Xbox Velocity Architecture" som utnyttjar 100GB från lagringsutrymmet.

Konstigt att så många ignorerar eller missförstår vad snabb SSD kommer innebära för nästa generation, det påminner om när det skulle komma till PC och det var många som var skeptiska till att betala mer för mindre lagringsutrymme. När det kommer till konsoler så kommer det dock vara betydligt fler fördelar än när det kom till PC.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

SSD hastighet blir antagligen det som kommer påverka speldesign mest dom kommande åren. Enligt Cerny så är det också det som var mest efterfrågat av utvecklare. Hur fort spel bootar är nog det minst intressanta i sammanhanget, utan det är hastigheten som data kan hämtas från lagringsutrymmet under spelets gång som är intressant.

Microsoft förstår också att det kommer göra skillnad vilket dom nämde med "Xbox Velocity Architecture" som utnyttjar 100GB från lagringsutrymmet.

Konstigt att så många ignorerar eller missförstår vad snabb SSD kommer innebära för nästa generation, det påminner om när det skulle komma till PC och det var många som var skeptiska till att betala mer för mindre lagringsutrymme. När det kommer till konsoler så kommer det dock vara betydligt fler fördelar än när det kom till PC.

Det finns mer än bara en SSD i ekvationen när det gäller microsofts konsol
Det finns de som snackar om "Kraken" i PS5 som om jag förstått rätt är vad som klarar packa upp filerna från SSD med 5GB/s, men Xbox motsvarighet packar upp 6GB/s...de har bara inte snackat om det än.
Följ kodaren Jose Fajardo på twitter och läs vad han skrivit om de senaste dagarna är mitt tips.
Killen har insikt i det mesta.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Det finns de som snackar om "Kraken" i PS5 som om jag förstått rätt är vad som klarar packa upp filerna från SSD med 5GB/s, men Xbox motsvarighet packar upp 6GB/s...de har bara inte snackat om det än.

8-9GB/s som Sony nämner som normal hastighet är den data som kan flyttas inklusive uppackning. När allt "stämmer" perfekt tror jag att det nämnts att deras teoretiska maxhastighet ligger runt 22GB/s.

Medlem
Medlem

Kan någon översätta till lekmanna-termer😛

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Vet inte om jag förstår dig rätt nu, men det är väl bara PS5 som använder boost för att komma upp i dom där 10TF?
Enligt det jag läst så skulle Xboxen ha samma frekvens hela tiden för att det ska bli lättare för spelutvecklarna.

Det är ett antagande folk har gjort ja.
Detta ändrar dock inte på faktumet att Tflops inte är något annat än PR lingo.
Båda konsollerna ger nog samma prestanda. PS5 kan till och med vara aningen snabbare tack vare snabbare vram.
FP32 är inte allt när det kommer till Tv-spel.

Skriv svar