Helikopterpengar i USA, snart i Sverige? Köpa hårdvara nu?

Medlem
Helikopterpengar i USA, snart i Sverige? Köpa hårdvara nu?

Som det verkar förbereds just nu ett helikoptersläpp av 1000$ till de flesta vuxna i USA
https://www.forbes.com/sites/vineerbhansali/2020/03/17/helico...

Man har även ganska länge diskuterat idén inom eurozonen och det skulle kanske inte vara en skräll om man bestämmer sig för att göra samma sak i EU, men som vanligt är väl Sverige sist ut.

Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva ett helikoptersläpp i ett västerländskt land men plötsligt är vi alltså väldigt nära ett.

Jag hade planerat en komplett uppgradering av burken i höst, lagomt till Cyberpunk typ, men jag gissar att inflationen kommer löpa amok med kronan om det ska börja strösslas pengar över landet. Å andra sidan kommer jag ha "gratis"-pengar att lägga på datorprylar men får då eventuellt mindre datordelar per krona istället.

Hur skulle ni gjort?

Inaktiv

Intressant, har inte alls tänkt på att detta kan hända.

Men jag tänker att staterna som inte har de skyddsnät som vi i Sverige/Skandinavien har kanske leder till att folket där har ett större behov av detta.

Känns rätt overkill i Sverige om jag ska vara ärlig och hoppas inte att det genomförs.

Intressant! Ska sätta mig och läsa vidare inom detta ämnet när jag får tid.

Edit: hade nog investerat pengarna om de nu mot all förmodan hade delats ut. Tråkigt svar jag vet.

Medlem

Om vi nu antar att siffrorna gällande coronafall i Kina faktiskt stämmer, så är det rimligt att den avtagande spridningen i bland annat Kina, Sydkorea, och Japan, även kommer ske i Europa och resten av världen. USA saknar ett skyddsnät och arbetare får varken sjukersättning, arbetslöshetsersättning, eller studiemedel. Det innebär att de (om situationen förvärras) behöver helikopterpengar för att överleva. Jag har otroligt svårt att se en liknande situation i ett land som Sverige, det ska gå riktigt illa innan det blir aktuellt.

I en väldigt krass och pragmatisk syn på situationen så är det än så länge "bara" äldre och redan sjuka personer som dör av Covid-19. Det är först om viruset muterar och börjar drabba unga och friska människor på samma sätt som vi verkligen står inför en global kris utan dess like.

Skrivet av apocalypse101:

jag gissar att inflationen kommer löpa amok med kronan om det ska börja strösslas pengar över landet. Å andra sidan kommer jag ha "gratis"-pengar att lägga på datorprylar men får då eventuellt mindre datordelar per krona istället.

Om du verkligen tror det så har du nog andra saker att prioritera i livet än en ny dator. Kinas produktion är snart tillbaka på 100 % och det ser inte ut att bli någon vidare brist på varken PS5, Xbox, eller andra komponenter.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

jbx
Medlem

Vi har ju socialtjänsten så varför skulle de behövas helikopterpengar här?
Vem som helst kan ju ansöka om hjälp om ekonomin kraschar. Det som skulle kunna göras är väl att socialtjänsten blir mindre ”stränga” till personer som verkligen har drabbats ekonomiskt av virus-krisen..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Idén med helikopterpengar har inget med välgörenhet eller sociala skäl att göra.

Milton Friedman kom på idén som ett sätt att få igång hjulen i en dåligt fungerande ekonomi att rulla igen. Googlar man så ser man att diskussionerna om helikopterpengar i just USA kommit ganska långt redan innan pandemin kom på tapeten så det var väl något av en ickefråga nu när allt stannade.

Och om någon ändå tror att det har att göra med att människor ska få mat på bordet så kan ni väl fundera på hur länge ni tror en amerikansk familj kan mätta sig med 1-2000$?

Inflation och växelkurs är tydligen inte helt korelerade och oavsett helikopterpengar håller jag tummarna och väntar till i höst.

Jag tror personligen på svenska helikopterpengar innan midsommar
(realistiskt sett så blir det väl Swedbanks med fleras aktieägare de enda som får ta emot några pengar som vanligt. Men hoppet, om en "gratis" uppgradering, är det sista som sviker mig )

"Inom Europeiska unionen är det dock olagligt att staten lånar eller finansieras av sin centralbank"


signatur

Viam inveniam aut faciam

1
Skriv svar