Recension - Doom Eternal

Medlem

Jag är lite splittrad när det gäller Doom Eternal. Gillar spelet, men vissa grejer gör att jag inte pallar spela längre sessioner. Ska precis leta upp Hayden och är tio timmar in (har gått tillbaka för att plocka secrets). Gillar verkligen inte hur ammo är hanterat i Eternal, miljöerna känns sämre designade än i Doom 2016.

Vissa jämför Doom eternal Med Doom 1, 2 eller 3 men jag känner inte alls igen mig i den jämförelsen.

Medlem

Nu har jag kört cirka 17 timmar. Doom eternal "känns" som doom 2016 på steroider eller får 2016 att se mediokert ut. Främst är jag imponerad hur pass mycket snyggare spelet är med id tech 7, riktig magi hur allt kan flyta med tanke på hur mycket som händer samtidigt. Kör på nightmare och spelet är mycket svårare än DOOM 2016. Främst för att fienderna rör sig på helt andra sätt, sen för att variationen sätter mer krav på dig än förra spelet. Det räcker inte att spela i 3, 5 eller 10 timmar, kör minst 15 så får du en bättre helhetsbild av spelet.

Det märks att det finns mycket kärlek för doom fortfarande hos id software. Finns många referenser att hitta i spelet som hyllar doom tidigare skapare. Jag vill utforska, veta mer om lore osv.

För de som fortfarande tycker spelet är för enkelt, prova master levels eller "rosa portaler", där kommer du att få svettas, jag lovar. Den adrenalinkick man får av att klara av en svår bana är rätt svårlagen, längesedan jag kände så ett i spel. Men du kommer att bli ganska trött efter ett tag, bra med pauser

Vad gäller ammo var det inget jag hade problem med så länge man fokuserar på "rätt" fiender i början av striderna och farmar när man behöver. Hade problem i början, men sen släppte det ganska snabbt.

Själva platformingsegmenten var ju de mest irriterande, inte jämt, men på flertalet platser var det rent av onödigt knepigt att ta sig fram. Sen har jag aldrig gillat det här med checkpoints...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Älskar Doom (2016), hatar Doom Eternal. Hatar allt med det, miljöerna, plattformandet, konstanta glory kills, tvång till motorsåg mer eller mindre, handligen, font, hud, att vi nu har en hub, ja, allt. Så sjukt mycket färgglada föremål i spelet också, visserligen indikationer på att slå här, skjut här, men usch. Nej tack.

Medlem

Tål inte fokusen på glory kills och de repetitiva fienderna. Gillade dock inte förra Doom heller, tyckte Doom 3 tog serien i en mer intressant riktning.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av magma:

Själva platformingsegmenten var ju de mest irriterande, inte jämt, men på flertalet platser var det rent av onödigt knepigt att ta sig fram. Sen har jag aldrig gillat det här med checkpoints...

Kul att du gillar det! Och jag håller med, när man väl hamnar i flytet är det magiskt. Kom och tänka på just checkpoints när du nämnde det... själv är man i grunden en quicksave-människa.

Skrivet av Djavulen:

Älskar Doom (2016), hatar Doom Eternal. Hatar allt med det, miljöerna, plattformandet, konstanta glory kills, tvång till motorsåg mer eller mindre, handligen, font, hud, att vi nu har en hub, ja, allt. Så sjukt mycket färgglada föremål i spelet också, visserligen indikationer på att slå här, skjut här, men usch. Nej tack.

Huben är lite märklig. De flesta trodde nog att man skulle kunna välja uppdrag lite mer fritt men det handlar ju bara om att låsa upp grejer. Så att du kan låsa upp mer grejer i menyerna.


signatur
Medlem

Efter att ha spelat en del nu i helgen så måste jag säga att jag gillar det mycket mer än jag trodde. Var ju skeptisk efter vi var och testade det, men nu när jag sitter i hemmamiljö så känner jag att saker flyter på bättre och att jag kom in i det mer. Tycker att höjdpunkterna är Slayer Gates, det är något med långa utdragna fajter som det klickar för mig. Dock kör jag på "Normal" och med extraliven i första playtrough. Kanske blir det mycket mer frustrerande när man uppar svårighetsgraden för runda 2.

Dock, finner att ammodelningen mellan vissa vapen är problematiskt. Inte ens använt ballistan, bara för att den äter så mycket ammo. Minigun samma där liksom. Känns lite väl hemmande.


signatur

Videomupp

Medlem

Snart klar med första vändan och gillar spelet, men det toppar inte 2016 års Doom.
För mycket fokus på plattformshoppande och konstanta krav på glorykills etc (som många tidigare nämnt) tar bort en hel del av nöjet med själva stridandet för mig.
Jag föredrar miljöerna från 2016 också, blasted hellscapes blev tröttsamt efter första uppdraget.

Men det är fortfarande ett härligt köttigt spel och allt är lika barnsligt argt och aggressivt som 2016 så man sitter o njuter på hög volym framför datorn

Doom2016 var 5/5 för mig, detta är nog 3.5/5.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Spela ut spelet igår. Betydligt bättre än DOOM 2016. Nu sitter alla nya mekanikerna och jag är badass åta bara fan. Fick tomefan gåshud igår när ja lira för ja ägde så hårt. De här är GOTY contender helt klart.

Medlem

Det här spelet måste spelas på PC right? mus-tangentbord?

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Man ska inte ta FZs recensioner seriöst. De brukar ge icke-spel högt betyg, t.ex. interaktiva berättelser utan riktig gameplay. Tror inte att de flesta där spelar spel på fritiden

Det har börjat kännas på det sättet, antagligen en överdrift men känns inte som att det är gamers kvar utan man skriver det som genererar klick istället för att faktiskt tycka till, bara att de kör med ett 1-5 system säger allt, folk hakar upp sig på betyget och genererar klick på artikeln, kolla bara denna recension. Står fast vid att de borde ta bort siffrorna helt och hållet och bara lämna en rekommendation istället "Spel X passar för dig som gillar XYZ i spel men inte för dig som gillar ZYX". Då blir man av med de här diskussionerna varenda gång de släpper en recension, men som sagt, då tappar de klicks.

SoL
Medlem

@RaZken håller med dig till 99% jag älskar Doom2016 men när jag drog igång eternal ville jag bara tillbaks till 2016. Kör på ultra violonce och det känns ibland omöjligt att ducka fienderna hur mycket jag än hoppar och dashar träffar dom mig med sina målsökande eldbollar.. musiken kändes mest som ett irriterande oväsen och designen på banorna var tråkiga..

Men! Efter att ha nått super Gore nest som det så roligt heter öppnade spelet plötsligt upp sig, designen blev bättre och musiken likså. Jag har uppgraderat ammo sen start så jag har ganska bra med ammo nu

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Esri:

Det har börjat kännas på det sättet, antagligen en överdrift men känns inte som att det är gamers kvar utan man skriver det som genererar klick istället för att faktiskt tycka till, bara att de kör med ett 1-5 system säger allt, folk hakar upp sig på betyget och genererar klick på artikeln, kolla bara denna recension. Står fast vid att de borde ta bort siffrorna helt och hållet och bara lämna en rekommendation istället "Spel X passar för dig som gillar XYZ i spel men inte för dig som gillar ZYX". Då blir man av med de här diskussionerna varenda gång de släpper en recension, men som sagt, då tappar de klicks.

FZ har funnits i snart 24 år, haft 1- till 5-skala sedan vi började recensera spel (även om vi fuskade med halvor under en period). Vad tror du smäller högst, ett par procent klick extra på en recension eller ett långvarigt byggande av relation med läsarna?

Huruvida betygsskalor har ett existensberättigande är en långrandig diskussion. Vi uppmanar alltid att minst läsa plus- och minusspalten, allra helst hela recensionen. En trea är också ”bra”, alltså inte ett ”dåligt” betyg.

Och om du läst texten, tycker jag inte till om spelet? Och isf, vad för sorts åsikter saknar du?


signatur
Medlem
Skrivet av SorbP:

Du missar spel-perfektion.

Synd för dig det här är typ årets spel än så länge för en action-junkie som mig själv.

Det lyckas även med att naila Miyazaki-principen perfekt. Svårighet som får en att hela tiden utvecklas, det är magnifikt.

Spelet är inte för casual-scrubs det här är ett hardcore spel för hardcore FPS-spelare. Tycker man sånt är ointressant så kommer man inte digga det här.

Men diggar man sådant är det här något av det bästa som någonsin producerats, i fucking love it haft råstånd och gåshud sedan introsekvensen.

Tävlat i fps spel på hög nivå så skicklighet är inget problem hur svårt är det att dodga och skjuta dessa tills dom blinkar blåa har kollat igenom spelet inte svårt att sikta på en fiende för att få armor sen skjuta den eller hitta weakpoint sen trycka på X knapp och döda den.

Det är flowet jag har problemet och att execute systemet måste bli repetivt och tråkigt, så när du kommer med svårighet i ett sp spel för det första och ett doom spel för det andra som aldrig varit svåra fps spel.

Jag kommer ifrån quake/ut/doom dagarna själva men att anse dom är sjuka svårighetsgrader är ju helt fel argument då det finns grymt mycket svårare spel och kompetetiva.

phi
Medlem

Jag har väl spelat ca 5 timmar nu fördelat på två sessions och jag är redan mätt. Det är för mycket lallande med pusselhoppande och trixande i striderna som gör att jag i alla fall tappar känslan av att det är DOOM jag spelar. Man får slut ammo, måste använda motorsågen men har slut soppa i fanskapet och måste nu leta en bränsletank och hela flytet i striden försvinner. Det blir otroligt tjatigt helt enkelt.

Kör på Nightmare och har dött ett par gånger hittills om man bortser ifrån det där jävla hoppandet som man failat ibland. Så särskilt svårt tycker jag inte att det är och det har hittills räckt med att bara missbruka Glory Kills med Seek and Destroy och Dazed and Confused-runorna så är man i princip odödlig i striderna.

Skribent

Det är ett rätt märkligt spel på sitt vis. Liknar väldigt mycket 2016 på ytan, men när man börjar spela så inser man att hela motorn i bilen är utbytt. I förra så behövde du inte tänka på ammon speciellt mycket, glory kills var mest för att få igen lite liv, men också för nöjes skull.

Nu handlar det om att hela tiden om en balans.

...ska jag ta igen liv med en glory kill? eller behöver jag motorsåga för ammo?....och dessa beslut ska göras mitt i rasande strider.

När allt flyter på är det en av de mest tillfredställande striderna jag upplevt i ett spel. Dvs när du lyckas mörda 40 demoner på rad i en kavalkad av blod och tarmar. Men sen finns det ställen som är rejält frustrerande också och det är plattformssekvenserna. Jag skulle säga att vissa är rent dåliga utformade och det är ofta allt känns klumpigt eller så är det osäkert vart man ska.

Nästa grej är att bandesignen överlag. Spelet ska utspela sig på jorden och jag hade gärna fått se lite mer på det temat. Nu känna det mer bara som vi trillat ned i helvetet ytterligare en gång....sen var det ju det här med arena-banorna....

I nuläget är jag bara lite osäker på vad jag tycker om det? Jag förstår hur utvecklarna tänkt, dock som sagt osäker på om jag gillar det...måste smälta allt lite till.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kul lir. Har bara hunnit köra ~4 timmar än så länge, det buggar ur en del. Senast försvann platåer man skulle hoppa till. Fick starta om. Sen frös spelet när jag kom till hembasen, då fick det bli gonatt.
Men köttigt och kul än så länge.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Tävlat i fps spel på hög nivå så skicklighet är inget problem hur svårt är det att dodga och skjuta dessa tills dom blinkar blåa har kollat igenom spelet inte svårt att sikta på en fiende för att få armor sen skjuta den eller hitta weakpoint sen trycka på X knapp och döda den.

Det är flowet jag har problemet och att execute systemet måste bli repetivt och tråkigt, så när du kommer med svårighet i ett sp spel för det första och ett doom spel för det andra som aldrig varit svåra fps spel.

Jag kommer ifrån quake/ut/doom dagarna själva men att anse dom är sjuka svårighetsgrader är ju helt fel argument då det finns grymt mycket svårare spel och kompetetiva.

Ge det en chans, tycker flowet är brilliant. Execution mekaniken är mer eller mindre ett måste att använda men det vävs in seamlessly i spelet imo.


signatur

P.L.U.R

Medlem

Håller helt med recensionen!

Älskade förra spelet och har sett fram emot detta länge.
Är 7-8 timmar in och det är någonting som bara inte stämmer, svårt att sätta fingret på det.

Förstår inte riktigt vad det är jag inte riktigt gillar. Känslan är bara lite off på något sätt.
Känns lite som man tryckt in för mycket i spelet (nya "mechanics " etc) och den klassiska retrokänslan är som bortblåst.

Absolut inte ett dåligt spel, men än så länge är jag besviken. Hade hoppats på mer av samma vara som DOOM som jag tyckte var fantastiskt och har spelat massvis med gånger.

Får spela klart det och se vad som händer!

Medlem
Skrivet av SoL:

@RaZken håller med dig till 99% jag älskar Doom2016 men när jag drog igång eternal ville jag bara tillbaks till 2016. Kör på ultra violonce och det känns ibland omöjligt att ducka fienderna hur mycket jag än hoppar och dashar träffar dom mig med sina målsökande eldbollar.. musiken kändes mest som ett irriterande oväsen och designen på banorna var tråkiga..

Men! Efter att ha nått super Gore nest som det så roligt heter öppnade spelet plötsligt upp sig, designen blev bättre och musiken likså. Jag har uppgraderat ammo sen start så jag har ganska bra med ammo nu

Vart lite smått vansinnig över hur jävla orättvist fienderna betedde sig på en Slayer Key bana...
Att bli träffad genom väggar känns inte direkt polerat. Så fick till sist ändra svårighetsgrad till Normal från UltraVoilence.
Allt med Eternal överlag känns bitvis jäkligt buggigt. Vet inte hur många gånger jag fått starta om checkpoints för att dörrar och dyl inte har öppnat sig efter att man klarat av alla fiender.
Kör utan compass, objektmarkering och info-updates å sånt skit, så ibland kan de hända att man letar efter en utväg som inte finns... (Eftersom portar och sånt som ska öppnas har låst sig och gör det väldigt ofta.)

Skrivet av BigD:

Håller helt med recensionen!

Älskade förra spelet och har sett fram emot detta länge.
Är 7-8 timmar in och det är någonting som bara inte stämmer, svårt att sätta fingret på det.

Förstår inte riktigt vad det är jag inte riktigt gillar. Känslan är bara lite off på något sätt.
Känns lite som man tryckt in för mycket i spelet (nya "mechanics " etc) och den klassiska retrokänslan är som bortblåst.

Absolut inte ett dåligt spel, men än så länge är jag besviken. Hade hoppats på mer av samma vara som DOOM som jag tyckte var fantastiskt och har spelat massvis med gånger.

Får spela klart det och se vad som händer!

Är i princip samma sits. Jag gillar Eternal samtidigt som jag smått hatar det. Och kan inte sätta exakt finger på varför jag ens tycker så.
Men jag antar att det krystade platformandet och ammo-jagandet som ställer till det.
En del idiotiska checkpoints bidrar också till känslan av "ofärdigt".

Hade de bara skippat DonkeyKong platforms-eländet så hade det vart avsevärt mycket bättre.
Och hela grejen med att man inte kan såga sönder samtliga fiender med motorsågen längre känns bara fel.
Hade vart önskvärt ifall det skulle komma ett spelläge där man inte behövde jaga rätt på ammo hela tiden.
Det här nya spelsättet att dansa efter en specifik mekanik är inte roligt helt enkelt.

Den "dansen" jag hade med DOOM 2016 är så fjärran från Eternal, vilket är jävligt synd.

Medlem

Klarade spelet nu igår och har gjort 100% på alla banor. Bara multiplayer jag inte spelat.

Även om jag inte helt gillar det måste säga att jag börjar gilla grejen med att få ammo från fiender, ja då slipper man leta ammo lådor som i gamla doom. Funkar riktigt bra när man vant sig. Men ja jag håller nog med recensionen att det "skaver" lite ändå.

Checkpoints funkar väldigt bra, det finns gått om dem så man behöver aldrig spela om speciellt mycket om man skulle råka åka på pisk. Om det hade varit "quick save" hade det blivit sämre då jag brukar glömma att spara ibland vilket kan leda till att behöva spela om 30-60min ibland i vissa spel...

Tyckte de hade lyckas göra väldigt bra banor. Arena rummet var riktigt skoj.
Btw, är det bara jag eller känns det som att gubben "svävar/glider" fram ,känns inte alls som att man går?
Skoj att köra om banor med cheat codes som ger oändlig ammo

Finns väl bara en grej jag ogillar med spelet och det är MARUDERS.

Skulle nog ge spelet 4 av 5 i betyg.

Medlem

Jag tycker spelet är riktigt bra, har spelat runt 10 timmar nu. Har även börjat om för att hitta alla gömda saker i spelet. Rätt så bra också för man får starta med vapnen och uppgraderingarna som man har låst upp senare i spelet. Det går också fortsätta på den checkpointen som man har kommit till i huvud kampanjen, så även när man började om så kan man gå tillbaka där man slutade sist.

Men det känns som att det är den typen av spel där man ska testa sig själv vad man klarar av. Tycker spelet är roligare när man spelar på svårare svårighetsgrad. Kör nu utan problem på ultra violence, testade på nightmare. Men tyckte det var lite för svårt, ska nog prova det senare när jag har unlockat lite mer.

Man har också märkt att dom har tagit mycket inspiration av Predator filmerna eller senaste alien vs predator spelet. Doom guy är typ en ny predator med shoulder cannon, wrist blades.
När han sliter av huvudet på prästen så är dom att han samlar på en trofé från avp spelet.

Tycker det är riktigt roligt när man drar en blood punch på cacodemon, dom bara rullar iväg som en fotboll.

@Gaara: Glidantet är typiskt quake. Många som spelade quake hoppade hela tiden för att få karaktären att röra sig snabbare så det var nästan som att köra rutschkana genom banorna. Det var nog bra att dom lade till glidet, för att man ska få quake känslan när man spelar.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag är superbesviken på Doom Eternal. Doom 2016 är fortfaranade det bästa FPS action-spelet jag spelat. Håller med 3/5. Känns som reviews på Metacritic är sponsrade.

Skägg.
10 Chambers

Jag hade inte haft några problem med resurssamlandet om man kunde bära mer ammo totalt och inte var lika beroende av det - resurssamlande kontra resurshantering alltså. Det hade man kanske kunna lösa genom att sänka mängden ammo och liknande för varje steg man ökade svårighetsgraden. Alternativt gjort ett renodlat ”retroläge”.

Jag bara gissar att moddar kommer att lösa detta, i alla fall på pc.


signatur
Medlem

Jag har blivit lite skeptisk, efter att ha varit hysterisk sugen ända sedan jag spelade förra liret och eternal utannonserades.

Samtidigt så tycker jag att det som gjorde att jag blev handlöst (och armlöst och benlöst) förälskad i förra Doom var just de där tillfällena när det var riktigt svårt och man tvingades använda varenda resurs för att klara en del av spelet. Man var tvungen att hela tiden röra sig och skjuta som attan för att slutligen stå som segrare på en hög av döda demoner.

Men jag kan tänka mig att när de tvingar in en i den spelstilen så kanske de hamnar snett och det istället känns fel, jag vet inte. Får se den dag jag har tid att köpa det


signatur

K9
:.:

Medlem
Skrivet av Haddock:

Det här spelet måste spelas på PC right? mus-tangentbord?

Helt klart, så bör alla fps spel spelas. Men finns ju galna tokar som trivs bättre med en handkontroll och sunkig fps. Så visst, vatos locos amigos.


signatur

- pixelfantast

Medlem

"cheat codes som ger oändlig ammo" ... överväger att använda fusk för första gången sedan jag var en liten parv.


signatur

- pixelfantast

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

FZ har funnits i snart 24 år, haft 1- till 5-skala sedan vi började recensera spel (även om vi fuskade med halvor under en period). Vad tror du smäller högst, ett par procent klick extra på en recension eller ett långvarigt byggande av relation med läsarna?

Huruvida betygsskalor har ett existensberättigande är en långrandig diskussion. Vi uppmanar alltid att minst läsa plus- och minusspalten, allra helst hela recensionen. En trea är också ”bra”, alltså inte ett ”dåligt” betyg.

Och om du läst texten, tycker jag inte till om spelet? Och isf, vad för sorts åsikter saknar du?

Tycker du verkligen att ert 1-5 betyg är det som håller kvar era läsare? Det är nog den konstigaste frågan jag har sett. Att kritisera sättet ni skriver artiklar på nuförtiden jämfört med för 3-5 år sedan är en legitim fråga då ni väldigt ofta landar i Aftonbladet ClickBait landet med artiklar. Långt ifrån alla men det har blivit vanligare och vanligare och varje gång ni gör det så fylls kommentarsfältet av folk som är trötta på er och den typen av artiklar så er relation till läsarna tar uppenbart skada av det. Att kvalitén overall på FZ har sjunkit är tydligt för min del, den brinnande kärleken för spel behöver en nytändning.

Sen gällande just din recension så tycker jag att den förklarade tillräckligt, jag tittar inte på siffran längst ner eftersom att den, lustigt nog, är poänglös. Vore det inte mer intressant som sida att hitta ett unikt sätt att sätta betyg på, något sätt att sticka ut ifrån mängden 1-5, 1-10, 1-100 sidor som spyr ur sig siffror som ofta känns som en eftertanke? Ta fram något som betyder något istället, gör det roligt för läsarna. Ett annat exempel som är mera extremt än FZ är Gametrailers, de kunde göra en video, väl gjord, snygg, med massor med info om ett spel och de sågade spelet, *Boom* 87% eftersom att poängen betyder ingenting. Har läst vissa recensioner här som har varit likadana, texten och betygen ser inte ut att vara länkade.

Och låt mig bara avsluta med detta så du inte gör som vanligt och går in i super defensive mode. Din recension var bra, jag såg klart och tydligt i det du skrev att du hade kanske förväntat dig mer eller kanske något annat av det och det fanns saker du inte var överens med. Själv så har jag spelat igenom spelet och märkte inte av det alls, sure det skiljer sig till vissa delar ifrån 2016 men gameplayen är i princip likadan, iaf om man kör på Nightmare. Sen något som gjorde att du fick mig att skratta var dina 5 tips, de påminde mig om den klassiska Doom recensionen ifrån någon tidning på 90:talet med kommentaren "Skjut på Cyberdemonen tills han dör".

Redaktör
Skrivet av Esri:

Tycker du verkligen att ert 1-5 betyg är det som håller kvar era läsare? Det är nog den konstigaste frågan jag har sett. Att kritisera sättet ni skriver artiklar på nuförtiden jämfört med för 3-5 år sedan är en legitim fråga då ni väldigt ofta landar i Aftonbladet ClickBait landet med artiklar. Långt ifrån alla men det har blivit vanligare och vanligare och varje gång ni gör det så fylls kommentarsfältet av folk som är trötta på er och den typen av artiklar så er relation till läsarna tar uppenbart skada av det. Att kvalitén overall på FZ har sjunkit är tydligt för min del, den brinnande kärleken för spel behöver en nytändning.

Sen gällande just din recension så tycker jag att den förklarade tillräckligt, jag tittar inte på siffran längst ner eftersom att den, lustigt nog, är poänglös. Vore det inte mer intressant som sida att hitta ett unikt sätt att sätta betyg på, något sätt att sticka ut ifrån mängden 1-5, 1-10, 1-100 sidor som spyr ur sig siffror som ofta känns som en eftertanke? Ta fram något som betyder något istället, gör det roligt för läsarna. Ett annat exempel som är mera extremt än FZ är Gametrailers, de kunde göra en video, väl gjord, snygg, med massor med info om ett spel och de sågade spelet, *Boom* 87% eftersom att poängen betyder ingenting. Har läst vissa recensioner här som har varit likadana, texten och betygen ser inte ut att vara länkade.

Och låt mig bara avsluta med detta så du inte gör som vanligt och går in i super defensive mode. Din recension var bra, jag såg klart och tydligt i det du skrev att du hade kanske förväntat dig mer eller kanske något annat av det och det fanns saker du inte var överens med. Själv så har jag spelat igenom spelet och märkte inte av det alls, sure det skiljer sig till vissa delar ifrån 2016 men gameplayen är i princip likadan, iaf om man kör på Nightmare. Sen något som gjorde att du fick mig att skratta var dina 5 tips, de påminde mig om den klassiska Doom recensionen ifrån någon tidning på 90:talet med kommentaren "Skjut på Cyberdemonen tills han dör".

Betyg är en extremt snabb summering av vad recensenten tycker. Vi har kört det från start och vi kommer inte sluta med det, eftersom väldigt många uppskattar en snabb, tydlig siffra som summerar läget. Jag ser inte värdet i att söka något unikt eller eget där - poängen är ju att det ska vara snabbt och tydligt. Och jag håller verkligen inte med om att kommentarsfältet "fylls av folk som är trötta" på oss: alla storspel leder till debatt, där vissa håller med och andra inte.

Vi gör inte "clickbait", varken nu eller förr. Däremot är det fler som kommenterar och diskuterar numera, och mer tyck kan leda till fler motsättningar - kanske det du reagerar på. Sen uppmanar vi ju aktivt folk att snacka, t.ex. med grejer som "Diskutera - lutar du åt PS5 eller Xbox Series X?". Men kallar man det "clickbait" kan man ju lika gärna be oss lägga ner forumet helt - det är folk som pratar om sina spelintressen utifrån stekhet ny info om de nya spelmaskinerna.


signatur
Inaktiv

Jag tror folk har för mycket fritid nu i karantän.
Gnäll över mig, omogenhet under mig.

Medlem
Skrivet av Razken:

Vart lite smått vansinnig över hur jävla orättvist fienderna betedde sig på en Slayer Key bana...
Att bli träffad genom väggar känns inte direkt polerat. Så fick till sist ändra svårighetsgrad till Normal från UltraVoilence.
Allt med Eternal överlag känns bitvis jäkligt buggigt. Vet inte hur många gånger jag fått starta om checkpoints för att dörrar och dyl inte har öppnat sig efter att man klarat av alla fiender.
Kör utan compass, objektmarkering och info-updates å sånt skit, så ibland kan de hända att man letar efter en utväg som inte finns... (Eftersom portar och sånt som ska öppnas har låst sig och gör det väldigt ofta.)

Är i princip samma sits. Jag gillar Eternal samtidigt som jag smått hatar det. Och kan inte sätta exakt finger på varför jag ens tycker så.
Men jag antar att det krystade platformandet och ammo-jagandet som ställer till det.
En del idiotiska checkpoints bidrar också till känslan av "ofärdigt".

Hade de bara skippat DonkeyKong platforms-eländet så hade det vart avsevärt mycket bättre.
Och hela grejen med att man inte kan såga sönder samtliga fiender med motorsågen längre känns bara fel.
Hade vart önskvärt ifall det skulle komma ett spelläge där man inte behövde jaga rätt på ammo hela tiden.
Det här nya spelsättet att dansa efter en specifik mekanik är inte roligt helt enkelt.

Den "dansen" jag hade med DOOM 2016 är så fjärran från Eternal, vilket är jävligt synd.

Hahaha "git gud" säger jag bara. Easy svårighetsgraden finns som sagt för personer som dig. För mig går det hur bra som helst att köra på svåraste svårighetsgraden. Har inte heller stött på några buggar.
Håller dock med om att det är kasst att man inte kan motorsåga de större demonerna också. Tycker inte heller om att man inte har något ammo alls. Men det bör gå att fixa via mods så småningom.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Skriv svar