De första betygen till Half-Life: Alyx är svinhöga

Robot
De första betygen till Half-Life: Alyx är svinhöga

Vi hoppas att detta ger Valve självförtroende att fortsätta storyn i Half-Life.

#half-life-alyx


Medlem

För en som älskade hela Orange Box till Xbox 360, men som inte har haft en PC sen 2003, så känns det uppriktigt jobbigt att inte kunna spela Alyx.
Jag drömmer och hoppas, även om jag inte tror att det kommer att bli så, att det kommer en port till PS5 och deras VR-satsning.

Hur som helst, oerhört kul att Half-Life gjort comeback!

Medlem

Sist Gaben hadde för högt självförtroende slutade han göra spel, så hoppas hans självförtroende bli lagom bra denna gången

Medlem
Skrivet av Saurfange:

Sist Gaben hadde för högt självförtroende slutade han göra spel, så hoppas hans självförtroende bli lagom bra denna gången

Ja precis. Så som jag förstått det är det inte en fråga om brist på självförtroende, utan snarare att de inte sett en poäng i att göra en uppföljare. När de jobbat på varje del av Half-Life har de pushat tekniken/möjligheterna framåt, och det var först nu med VR som de kände att det var dags att göra ett nytt spel.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Ja precis. Så som jag förstått det är det inte en fråga om brist på självförtroende, utan snarare att de inte sett en poäng i att göra en uppföljare. När de jobbat på varje del av Half-Life har de pushat tekniken/möjligheterna framåt, och det var först nu med VR som de kände att det var dags att göra ett nytt spel.

Medlem

Är det nåt Valve har är det självförtroende.

Medlem

Jag har förstått på alla VR-haters att det här spelet kommer suga, stämmer inte det alltså

KoP
Medlem

Då jag varken har en gaming-pc eller ett VR-headset får jag nöja mig med att kolla på en playthru på YouTube. Dock kul att H-L är tillbaks.

Medlem

Välförtjänt beröm, IMO. Utan tvekan det absolut bästa i VR-väg hittills. Lone Echo blev äntligen petat från förstaplatsen.

Jag köper att folk är upprörda över att det är VR-only, men VR har ett enormt hönan-eller-ägget problem och att alla headsets är slut överallt tyder på att Alyx hjälper till att lösa det. Ett nödvändigt ont.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Riktigt kul! Känns som detta kan öppna en ny våg för VR. Är lite dåligt insatt men även Oculus Quest verkar vara en ögonöppnare. Jag har tyvärr inte tid eller pengar för VR just nu och funderade inte ens på det av flera faktorer, men Quest är ett steg i precis den riktning jag tycker är nödvändigt för att jag själv ska kunna äga ett VR-headset så småningom.

Kul att ni som har VR-headset och gillar det nu får ett riktigt AAA-spel som heter duga!

Medlem
Skrivet av marsson90:

Ja precis. Så som jag förstått det är det inte en fråga om brist på självförtroende, utan snarare att de inte sett en poäng i att göra en uppföljare. När de jobbat på varje del av Half-Life har de pushat tekniken/möjligheterna framåt, och det var först nu med VR som de kände att det var dags att göra ett nytt spel.

Ett litet problem kan bli om de bestämmer sig för att göra HL3. Ska det bara vara till VR?(skulle bli en del klagomål) Går det att skapa samma upplevelse till både VR och vanliga skärmar eller måste de bygga två spel?

Medlem

"Sounds like It's Wonka fans only"

Medlem

Jag älskar det. Spelar det på sambons VR. Körde 2,5 timmar i sträck och jag som är VR-ovan drabbades då av lite yrsel och huvudvärk. Nog en vanesak. Och man bör inte spela så långa sessioner åt gången.

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag älskar det. Spelar det på sambons VR. Körde 2,5 timmar i sträck och jag som är VR-ovan drabbades då av lite yrsel och huvudvärk. Nog en vanesak. Och man bör inte spela så långa sessioner åt gången.

Dels en vanesak och dels kanske lite ändring av komfortinställningar som behövs. Jag körde tre timmar igår med smooth locomotion och enda anledningen till att jag slutade var att min Rift CV1 trycker mot pannan en del vilket blir obekvämt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Kan känna att man bör vara extra noggrann med källkritik i ett sådant här fall som konsument, då detta spel är i en så speciell situation - dels nostalgiskt men också att det mer eller mindre är vedertaget att det ska sälja VR som varit en minst sagt stapplande produkt när det gäller spelutbud.

Det sagt, det är ju också rätt givet att det här spelet åtminstone sticker ut från mängden utan att ens spela det själv, eftersom det faktiskt är en produkt som hade en enorm budget bakom sig. Jag ska vara ärlig och säga att det inte är riktigt lika lockande för mig, av den anledningen att jag inte ser speciellt stor 'replayability' i merparten VR-spel som inte bara simulerar något man gör med händerna. Det är så svårt att gå ifrån långsamma titta-runt-spel (inte minst för att förhindra illamående) när man designar VR-gameplay, och vill man ha mer än så i sina spel är det inte riktigt plattformen där det återfinns. Hur som helst är det en faktor för mig, men det är ju subjektivt.

Medlem

Spelade i kanske 2 timmar igår kväll, närvarokänslan är fantastisk. Känslan när en strider kliver omkring över skallen på är rätt mäktig.

Skönt att spela något med Vive:n som verkligen känns AAA.

"Äntligen" passar bra på flera plan här

Medlem
Skrivet av toern:

Kan känna att man bör vara extra noggrann med källkritik i ett sådant här fall som konsument, då detta spel är i en så speciell situation - dels nostalgiskt men också att det mer eller mindre är vedertaget att det ska sälja VR som varit en minst sagt stapplande produkt när det gäller spelutbud.

Det sagt, det är ju också rätt givet att det här spelet åtminstone sticker ut från mängden utan att ens spela det själv, eftersom det faktiskt är en produkt som hade en enorm budget bakom sig. Jag ska vara ärlig och säga att det inte är riktigt lika lockande för mig, av den anledningen att jag inte ser speciellt stor 'replayability' i merparten VR-spel som inte bara simulerar något man gör med händerna. Det är så svårt att gå ifrån långsamma titta-runt-spel (inte minst för att förhindra illamående) när man designar VR-gameplay, och vill man ha mer än så i sina spel är det inte riktigt plattformen där det återfinns. Hur som helst är det en faktor för mig, men det är ju subjektivt.

Får hoppas att det blir ändring på det och att det kommer experimenteras mycket i och med att Valve nu släpper verktyg för VR.
Alyx är inte bara till för att pusha hårdvara, utan också till hör att pusha user generated content som HL 1 och 2 när dom släpptes.

https://www.half-life.com/en/alyx/ :

"A set of Source 2 tools for building new levels will be available for the game, enabling any player to build and contribute new environments for the community to enjoy. Hammer, Valve’s level authoring tool, has been updated with all of the game's virtual reality gameplay tools and components"

Att skapa i VR måste vara grymt, tänkt dig att få gå in i den värld som du skapar istället för att se det på en skärm typ. Men man kommer nog att få hoppa imellan skärm och VR tills vidare, vilket man kanske inte man behöver göra i Dreams.

Medlem

Jag har aldrig fattat varför linjär story i spel alltid tas fram som något negativt?

Personligen har jag aldrig varit särskild imponerad över nuvarande "icke-linjära" spel. De spelardrivna valen är bara tomma skal som sällan ens gör någon skillnad ändå. Tekniken för att göra någon typ av egna val med faktiskt substans är inte där helt enkelt.

Då upplever jag hellre än välgjord linjär story och jag är glad över att HL:Alyx är helt linjärt.

Medlem

Jag har aldrig varit såhär sugen på VR. Varför finns inte Oculus rift S i lager ...
känns som en "lagom" peng för ett hyffsat headset.

Medlem
Skrivet av Lowlife:

Spelade i kanske 2 timmar igår kväll, närvarokänslan är fantastisk. Känslan när en strider kliver omkring över skallen på är rätt mäktig.

Skönt att spela något med Vive:n som verkligen känns AAA.

"Äntligen" passar bra på flera plan här

Det blir bättre


signatur

Idono. That's me!

Medlem

folk är nog mer glada att ett half life spel har släppts än att det är i VR.
ja själv ser inte förtjusningen med VR.

visst de kan väl va kul o vara "inne" i en spelvärld men för mig så slås det i bitar så fort man ska börja använda kontrollerna.
för det hela blir så extremt styltat när du inte har samma rörlighet och möjlighet som du har i andra spel.

med andra ord så blir det som att spela med tank kontroller fast lite roligare situation att du är nu inne i spelet.

med det sagt så är jag inte imponerad,
jag tror inte dom har löst grejen med VR ännu.

ge mig en kontroll med samma möjligheter att kunna hoppa från hustak till hustak eller att kunna slåss som en riktig slagskämpe och fortfarande uppleva allt i VR.
det för mig hade vart en bättre lösning.

spel är en verklighetsflykt, jag vill kunna göra mer än vad min kropp tillåter i verkligheten, låt mig dubbelhoppa och skjuta nån rätt i melonen, låt mig få göra roundhouse sparkar och fri-hands volter.

men tills dess så for folk väl nöja sig med detta.

1
Skriv svar