Bästa videokonferensen?

Medlem

Flesta kunderna kör teams, vi på jobbet också och det funkar markant bättre än skype. Ibland är det dock lite organisationspolicys som bråkar för ex. övertag av skärm och då brukar det bli zoom alternativt teamviewer.

Pratade med en kompis här om dan, de hade haft videomöte med 8000 personer (ja, 8k) och det hade tydligen funkar hur bra som helst.

Medlem

Borde inte Discord funka väldigt bra för videokonferenser? Imo så är discord 110% bättre än Skype.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: På jobb är vi tvungna att använda MS Teams, som tog över efter Skype for Business (som ska skrotas till fördel Teams).

Att växla till teams från skype var som att gå till Skype från annat när Skype var nytt. Riktigt bra ljud, väldigt snabb bilddelning. Dock lär Teams kosta pengar. Det enda som är sämre i Teams jämfört med Skype for Business är chatfunktionen, som är hemsk i jämförelse.


signatur

I drank what?

Medlem

Har varit imponerad av Zoom sedan universitetet flyttade verksamheten dit, vet att tjänsten även används inom företag också men har ingen koll på hur det fungerar i en sådan miljö.

Medlem

https://protonmail.com/blog/zoom-privacy-issues/
För er som kör Zoom kan detta vara tänkvärt, dock så tror jag absolut inte de är ensamma om detta. OBS! Jag säger inte att man inte ska använda Zoom, utan att man kanske ska tänka efter en eller två gånger, som med mycket annat

Medlem

Vi kör MS Teams på jobbet.
Har funkat bra än så länge tycker jag.

Medlem

Vi kör Teams på jobb. Tyvärr fungerar det skitkasst. Under alla år är videokonferens, även med två deltagare något som verkar vara omöjligt att få till i Enterprise världen. Helt omöjligt att få en jämn och bra kvalitét. Att däremot streama spel i 1080p med knivskarp bild lyckas vi (världen) med. Stort frågetecken...

Medlem

Använder Teams på jobbet och tycker det fungerar ok i den miljön.

Privat använder jag Wire (från en av Skypes co-funder plus före detta anställda) och Steam för chat, för voice chat används oftast TeamSpeak (med Wire/Ventrilo/Mumble som backup).

Videokonferans? Det skyr jag som pesten själv, men är ganska säker på att Wire fungerar till detta också

Medlem
Skrivet av emilakered:

Tycker Teams/Skype är rätt bra för det här, faktiskt! Den "slimmade" klienten som kickas via webbläsaren, och rakt in i ett möte bara. Tror jag har 100 % success rate för det senaste månaderna.

Teams fungerar jättebra. Enda jobbiga är fildelningen när det sparas i Sharepoint. Varje gång man skickar en ny fil till någon, som man skickat till någon annan får man notiser om att skriva över denna, haha. Sen ogillar jag att det är giffar i ett "företagsprogram".

Medlem

Jobbar i skolvärlden och har provat många tjänster under förra veckan..Håller med att Teams och Zoom är riktigt bra och funkar för de flesta verksamheter. Det mest imponerande är att det funkat så bra när alla ska in samtidigt.

Någon dag låg allt nere då körde vi discord

Medlem

Vi använder Cisco Jabber mellan domstolen och sjukvården såhär i Coronatider. Bra kryptering och fantastisk bild.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Skype fasas ut nu, och ska ersättas av Teams. Kör Teams när man måste, och Discord när man kan.

Enbart Skype for business håller på fasas ut.

För övrigt, på högskolan där jag går används Zoom i undervisningen. Privat och mellan gruppmedlemmarna i grupparbete används Discord.

Skrivet av Dreijer:

Teams fungerar jättebra. Enda jobbiga är fildelningen när det sparas i Sharepoint. Varje gång man skickar en ny fil till någon, som man skickat till någon annan får man notiser om att skriva över denna, haha. Sen ogillar jag att det är giffar i ett "företagsprogram".

Har ni giffarna i Teams så är det för att det inte stängts av i inställningarna för Teams i er tennant. Så det går att göra sig av med det struntet om man/ens IT-organisation vill

Vad är det för fel mIRC? Tycker det låter onödigt avancerat det där med video o sånt

Medlem

Vi kör Teams på jobbet. Det har faktiskt fungerat över förväntan när vi väl lyckats lära upp alla stofiler i hur man använder det. T.o.m. våra riktiga Neandertalare kan hantera det nu. Bild/ljud-kvaliteten har varit bra också.

Medlem

Lägger också min röst på Teams. Dock ett tag sedan jag testade. Då fanns ingen Teams för privatpersoner än?

Ett tips är väl att använda en lösning som faktiskt andra använder. Så fort man väljer något där folk måste installera massa skit så slutar det sällan bra.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Enbart Skype for business håller på fasas ut.

Kanske, men ser inte varför man skulle använda något annat.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Hej allesammans. Vilket verktyg som man ska välja beror på vem ni ska träffa och vad ni ska göra.
1. Bara ha ett möte och sitta och snacka några stycken - Zoom (enkelt, kräver inte någon inloggning/registrering för att delta)
2. Ni är en grupp som träffas regelbundet (Teams, Skype, alla deltagare är registrerade i plattformen. Har presence funktionalitet.
3. Vi vill göra med än snacka, dvs arbeta, utbilda osv - Adobe Connect, mycket mer funktioner än starta kamera och dela skärm.

Medlem

Eftersom det verkar vara endel missförstånd angående Teams/Skype for Bussines/Skype så är det så här.

Microsoft hade innan ett kommunicationsverktyg som hette Lync, som stöde voice, video och chat, samt telefoni om man integrerade det. Detta var ett företagsverktyg och fungerade inte för privata.

För att breda sig köpte de upp det Israeliska(?) vertyget Skype, dels för att nå privatpersoner, dels för att få tag i teknologin.

Eftersom Skype hade väldig gott ansende och Lync inte alls like bra, byta man namn på Lync till Skype for Business. Man började även att konsolidera och använda teknologi från Skype i SfB. Detta fungerade sådär och därför bestämde man sig för att utveckal ett efterföljare som fick namnet Teams, eftersom tanke med nya vertygen inte bara var att kommunisera, utan att samarbeta.

Förutom Teams, kan jag rekommendera Zoom för företag.

/IT Arkitekten

@Kehldon: Skype har väl aldrig varit israeliskt?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

@Kehldon: Skype har väl aldrig varit israeliskt?

Det var väl svenskt, innan M$ köpte upp det, om jag inte minns helt galet?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: Mycket möjligt att jag blandade ihop det med icq.

Skägg.
10 Chambers

Nu har jag testat Teams. Gillar nog hangouts mer där man har bilderna sida vid sida.


signatur
Medlem

Google meet funkar okej i undervisningssyfte.

Skrivet av Dunder:

Det var väl svenskt, innan M$ köpte upp det, om jag inte minns helt galet?

Svenskt/danskt -> Ebay -> Några investerare -> Microsoft.

Det vart många miljarder till svensken i Ebay-affären.


signatur

Viam inveniam aut faciam

12
Skriv svar