Veckans fråga: Har du ett VR-headset?

Robot
Veckans fråga: Har du ett VR-headset?

Kommer VR någonsin slå brett eller kommer det förbli en nicheprodukt?

#veckans-fråga


Medlem

Konstiga svarsalternativ. Räckte det inte med "Ja" och "nej"?

Vad ska jag svara om jag inte har ett VR-headset, men är intresserad, men inte har beslutat om jag ska köpa ännu.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av cm0s:

Konstiga svarsalternativ. Räckte det inte med "Ja" och "nej"?

Vad ska jag svara om jag inte har ett VR-headset, men är intresserad, men inte har beslutat om jag ska köpa ännu.

Just nu är det väldigt lång leveranstid, lite så jag tänkte. La till ett "har inte bestämt mig"-alternativ.


signatur
Medlem

Jag är intresserad, men jag anser att det är alldeles för dyrt i förhållande till antalet spel jag är intresserad av. Avvaktar i ytterligare fem år, då har det kanske hänt något om Alyx blir någon form av kickstart för AAA-VR på allvar.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Testpilot

Skulle svarat "nej, har inte råd" om det fanns som ett alternativ.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Skulle svarat "nej, har inte råd" om det fanns som ett alternativ.

Haha samma här.

Medlem

Funderat på att skaffa ett PSVR, men vet inte hur länge jag skulle tycka att det är roligt. Så väntar tills PS5 kommer ut, då kan man antagligen få ett för en lite billigare peng.

Medlem

Tre anledningar till att jag inte har köpt ett än:
- kostnaden.
- bristen på "bra" spel. (som jag gillar att spela)
- Sen är det som vanligt i hårdvarubranchen att "ska man inte vänta sex månader till för att se om det kommer något bättre...".

Vill inte betala dyra pengar för något som kan bli obsolet inom ett par månader/att man måste uppgradera. Tänker Occulus och deras dåliga upplösning exempelvis. (Detta kanske har rättats till nu förvisso)


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Yesbox.
Jag vann ett på en tävling för några år sedan till PCn.
Älskar att använda det på Elite Dangerous även om bilden är lite grynig.

Köpte VR-headset till PS4 också och det har varit några roliga timmar på bl.a Beat Saber där.

Använder dock VR extremt sällan nu jämfört med i början.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Jag har alla headset Oculus någonsin gjort (med från Kickstartern) plus senaste som är Index. Men så jobbar jag med det också... Varjo är helt magiskt men lite för dyrt fortfarande...

Användandet har gått upp och ned men nu spelar jag i princip inget annat än VR. Helt tappat intresset för platta spel bortsett från lite köttaspel som Quake Champions ibland. Någon jag absolut lagt ned helt och hållet är story-drivna plattspel.

Medlem

Har ett, används endast till sim racing. I övrigt har jag inte så stort intresse för vr

Medlem

Har ett DK2, men svarade nej, då det i princip inte går att använda längre. Måste prova ett av de nyare innan jag bestämmer mig. DK2 blev jag bakis av

Medlem

Har haft en Rift CV1 sedan den kom, i princip. Första året så var det rätt ont om content. Året efter det var det ont om kvalitativt content som nyttjade händerna ordentligt. Men nu finns det ju Lone Echo, Echo Arena/Combat, Asgard's Wrath, Stormland, Boneworks och (självklart) Half-Life Alyx, för att bara nämna några favoriter. Så för mig känns det definitivt värt det nu, även om man har undrat lite till och från under åren.

Något jag alltid reagerar på är att folk som inte har testat VR ofta har en ofullständig eller direkt felaktig uppfattning om många saker. Dyker alltid upp folk som påstår att man måste ha 10m2 dedikerad yta, lägga minst 12k på utrustningen och att alla spel bara har teleport som locomotion.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Tycker synd om er som inte är intresserade

Medlem

Ja.
Kör Oculus Quest just nu + PCVR med Link-kabel. körde ett från Lenovo tidigare.
jag gillar att spela med VR så mycket (speciellt sen jag skaffade Quest) så många vanliga "plattskärmsspel" har blivigt ointressanta.
Tex
FPS går typ fetbort, Battlefield, Cod, Pubg ingen känsla i jämförelse att spela "shoters" i VR.
Thirdperson shoters och äventyr är många också ointressanta. Spel som RE2 Remake, Red Dead Redemption 2 är 2 senaste spelen som jag bara inte "idast" köra vidare i. Många tankar är i dom spelen är "det hade varit så mycket bättre i VR".
Idag om jag spelar plattskärms spel så är det mer långsamt där man "tänker" lite.
Vissa typer av strategi spel eller typ "bilspel" som mudrunner osv
Annars är jag ute efter upplevelser i spel och underhållning och där bjuder VR på så mycket mer.
För mig finns det fler spel och fler kategorier av spel som funkar bättre i VR än på plattskärm.
Man kan också spela spel i helt andra syften, tex som "träning".
Jag ångrar inte att jag för över 1år sen "avbröt" mitt köp av en 34" ultrawide gaming skärm och köpte ett VR-headset ist (som var billigare).


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av B-itta:

Tycker synd om er som inte är intresserade

Är det inte mer synd om de som är intresserade men inte har råd? Typ som jag...

Medlem

Köpte nyss oculus quest så har bara börjat skrapa på ytan, men utav det lilla jag testat så är jag jätte imponerad, kommer nog köra streaming från vr desktop till questen. Måste ju testa HL:Alyx 🤤

Medlem

Nej: men om jag hade mer utrymme vid datorn samt har inte råd att lägga så mycket på ett high-end headset som är det enda som jag skulle köpa
Har förövrigt nya prylar i datorn med 2080 super så kan driva det mesta

Medlem

Klarar själv inte riktigt av VR då jag får yrsel/illamående ungefär samma som när man kollar på 3D-filmer på bio.

Medlem

@B-itta:

Varför? Vi har det ganska bra. En sak mindre att känna att man måste uppgradera vartannat år.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är för mycket bök med VR tycker jag personligen.

Medlem

Röstade:
"Nej, Inte intresserad"

Och jag menar det som ett direkt svar på frågan, dvs Jag är inte intresserad av ett "VR-Headset".
När "VR glasögon" dyker upp och när VR hårdvaran kostar som ett tillbehör och inte lika mycket eller mer än datorn du ev kopplar ihop den med, DÅ är jag intresserad.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Shit va folk värkar vara negativa. Själva har jag skit kul med min index 🤣🤣. Men spekulera vidare så spelar jag vidare. Ciao.

Medlem

Död teknik vars enda livstecken på årtal har varit Half-Life:Alyx. Är inte det minsta intresserad förrän det finns en klar framtid för formatet samt en stabil spelkatalog som inte domineras av diverse gimmick-titlar. Så verkar inte bli fallet och Alyx topp på knappt 50 000 aktiva spelare under releasedagen indikerar knappast att det är någonting värt för fler utvecklare att satsa på.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Död teknik vars enda livstecken på årtal har varit Half-Life:Alyx. Är inte det minsta intresserad förrän det finns en klar framtid för formatet samt en stabil spelkatalog som inte domineras av diverse gimmick-titlar. Så verkar inte bli fallet och Alyx topp på knappt 50 000 aktiva spelare under releasedagen indikerar knappast att det är någonting värt för fler utvecklare att satsa på.

Du har så fel.
Men du har redan bestämt dig så ska inte försöka övertala en som vägrar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

nä inget intresse för min sida, för dyrt o verkar bara en värdelös gimmick som roar för stunden...

Medlem

Har haft, sålde vidare. behövs som alternativ för min del.

Medlem

Kommer nog att köpa så småningom men känns lite tidigt än. Hoppas på fler kvalitetsspel.

Medlem

Har den första Viven, var imponerad av hur bra Alyx såg ut. De är duktiga på Valve!

12
Skriv svar