FZ-läsarna: Resident Evils bästa tid är nu

Robot
FZ-läsarna: Resident Evils bästa tid är nu

Formkurvan skvallrar om att det var bra förr, men att det är ännu bättre nu.

#formkurvan, #fz, #resident-evil, #skräck, #survival-horror


Medlem

Jag har aldrig förstått hypen för RE4. Alldeles för stel kontroll, och långt, segt, och linjärt. Inte alls nån resident evil-feeling. 7an var äntligen ett steg tillbaka till rätta formen.

Medlem

Remaken av tvåan (och treans demo) är helt rätt format för modern RE. Dessutom mer sansade fiender i de äldre berättelserna, femman och sexan gick ju helt jävla bananas på den fronten.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

7an var riktigt obehagligt, kunde it spela ut det själv.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

De där jävla doberman-zombiehundarna gav mig sån panik i remaken av 2:an

Medlem

Jag och kompisen såg fram emot 6:an, äntligen ett RE co-op. Slutade att vi spelade mindre än 1h sen stängde vi av.

En annan gång startade vi Resident Evil: Revelations 2 för att vi fick reda på att det också hade co-op. Spelade lite längre men stängde också av det efter ett tag.

Kul att se att vi inte var ensamma om att tycka att det var skräp.

Medlem

Intressant! För mig skulle det nog se ut som följande:

  1. Resident Evil 3: Nemesis

  2. Resident Evil 2

  3. Resident Evil

  4. Resident Evil 5

  5. Resident Evil 4

Medlem

Remakes kan aldrig få högre betyg än originalet. Det är en omöjlighet.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Tänk 7:an i VR. Fy fasiken vad man hade fått panik där ^^ Utav alla RE så är 7:an definitivt obehagligast även om man kan få en quick scare i de andra här och där.

Quake-konnässsör

Tycker det är synd att utvecklarna inte har använt inventory systemet som de hade i RE4 betydligt fler gånger än vad som har gjorts, var som ett eget lite mini spel att listanut hur man skulle få ihop alla stuff man hade på sig.

Medlem
Skrivet av Roten:

Remakes kan aldrig få högre betyg än originalet. Det är en omöjlighet.

Har inte helt klart för mig vad definitionen av remake är till 100% (remaster, remake och allt vad det heter). Dock skulle jag nog säga att det finns versioner som kommer efter originalet som kan vara bättre.

Tittar vi på original RE så kom dels en directors cut som var en "big deal" när den kom och vette tusan om inte remake/remaster (GC, senare PC) på det spelet gjorde allt rätt. Är själv rätt "picky" med alla dessa nya versioner av spelen (re2 reM. kan ha samma eller liknande story, men det är ju så stor skillnad i gameplay att det knappt kan ses som re2 i mina ögon), men vissa tycker jag är på gränsen till bättre än originalet.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Jag har aldrig förstått hypen för RE4. Alldeles för stel kontroll, och långt, segt, och linjärt. Inte alls nån resident evil-feeling. 7an var äntligen ett steg tillbaka till rätta formen.

Jag försökte spela 4an, men pallade inte med, just, kontrollerna. Kom till första byn och tänkte sedan, inte värt det... Kanske skulle ge nytt försök dock..

FM-guru
F.d. Sisyr

Aldrig riktigt fattat hypen med remakes, oavsett om vi snackar Resident Evil eller något annat IP. Visst, de har förstås mer existensberättigande än ditot inom filmvärlden, men ändå.

För mig är nog RE 7 den främsta titeln, även om jag hade kunnat säga originalet eller tvåan av nostalgiska skäl.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jag försökte spela 4an, men pallade inte med, just, kontrollerna. Kom till första byn och tänkte sedan, inte värt det... Kanske skulle ge nytt försök dock..

För mig är RE4 det spel som inledde spelseriens dekadens, som stort RE-fan tvingade jag mig till att spela igenom det men för min del är det resor sämre än RE1-3 på så många sätt. Code Veronica dansar i cirklar runt potatisbönderna i den jämnbruna sörja som är RE4. Grå bönder i en färglös spelvärld på spanska landsbyggden är långt ifrån RE-känslan för min del. Jag tror att RE4 är så populärt för att det var mångas första kontakt med serien. Har en känsla av att väldigt många kom in vid RE4 (pga ålder/intresse) och tyckte då att det var toppen...men jämfört med mästerverken RE1-3 är RE4 skräp i mina ögon. Satte mig och började spela RE4 remake till Xbox One för någon månad sedan men stängde av efter fem minuter och gick och diskade istället.

Medlem
Jag tror du har fel där
Skrivet av Butatista:

För mig är RE4 det spel som inledde spelseriens dekadens, som stort RE-fan tvingade jag mig till att spela igenom det men för min del är det resor sämre än RE1-3 på så många sätt. Code Veronica dansar i cirklar runt potatisbönderna i den jämnbruna sörja som är RE4. Grå bönder i en färglös spelvärld på spanska landsbyggden är långt ifrån RE-känslan för min del. Jag tror att RE4 är så populärt för att det var mångas första kontakt med serien. Har en känsla av att väldigt många kom in vid RE4 (pga ålder/intresse) och tyckte då att det var toppen...men jämfört med mästerverken RE1-3 är RE4 skräp i mina ögon. Satte mig och började spela RE4 remake till Xbox One för någon månad sedan men stängde av efter fem minuter och gick och diskade istället.

Resident Evil till GC har 96% på metacritic. Nittiosex! Det är inte bara kidzen som gillar det.
Jag älskar skiten och hade spelat RE1, lite RE2 och RE0 före. De var väl bra på sitt sätt, och betydligt läskigare... Men inte lika roliga.

RE4 är oftast ren spelglädje. På ett sätt som påminner om Super Mario Galaxy. Jag blir glad av det.

Quick time eventsen har väl åldrats.
Men RE4 har imho tusen gången bättre kontroller (för ärligt talat är ju RE1 kontrollerna riktigt usla) och hade för sin tid skitsnygg grafik.
Många episka setpieces också. Bossen på båten....
Det var nån som gnällde över leriga bönder. Men det eskalerar ju snart till enorma bossar, slott med puzzel för att öppna dörrar och hemliga lab. Byt ut slott mot herrgård så känns det ju rätt bekant...

RE4 var i topp, tillsammans med exempelvis Ninja Gaiden och Metroid Prime bland mina favoritspel från den generationen.

Medlem

Hmm.. tråkigt att se Code Veronica så långt ner på listan. I mina ögon är CV det sista klassiska RE och många gånger bättre än RE3 tex. Personligen hoppas jag mer på en CV remake än RE4, men det lär inte hända.

Jag är dock medveten om att min stora kärlek till Dreamcast till viss del speglar av sig och förbättrar mitt minne av flera spel till konsolen.

1. Resident Evil 2 Remake
2. Resident Evil Remake
3. Resident Evil: Code Veronica
4. Resident Evil 4
5. Resident Evil 3: Nemesis
...
...
...
46. Resident Evil 5
47. Resident Evil 6

Inte spelat RE7. Ska göra det efter RE3 Remake.

Medlem

Hur kan man inte sätta 4an högre?! Fatta hur banbrytande det var. Helt jävla fantastiskt spel fortfarande 😊

Avstängd

Svårt att förstå varför man köper och spelar RE:3 remake.
För allting från RE:2 känns igen.

Mekanismen. Spelstilen. Inget banbrytande.
Allt från RE:2 speglar sig i detta spel.

Jag hade inte lagt en krona på detta spel.
Men se någon spela igenom det är jag okej med.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Svårt att förstå varför man köper och spelar RE:3 remake.
För allting från RE:2 känns igen.

Mekanismen. Spelstilen. Inget banbrytande.
Allt från RE:2 speglar sig i detta spel.

Jag hade inte lagt en krona på detta spel.
Men se någon spela igenom det är jag okej med.

Jag har samma inställning. RE3 Remake är säkerligen ett helt ok spel för sig, men om man spelat RE2 Remake så blir det bara mer av samma. Inget fel i sig, men kommer avstå. Blir säkert en YouTube let’s play vid tillfälle.

Medlem
Skrivet av Roten:

Remakes kan aldrig få högre betyg än originalet. Det är en omöjlighet.

Ta ett bra spel. Göra det lite eller mycket bättre och det skulle alltså inte kunna få bättre betyg enligt dig.

Wow.

Woooooow.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Ta ett bra spel. Göra det lite eller mycket bättre och det skulle alltså inte kunna få bättre betyg enligt dig.

Wow.

Woooooow.

Det här ämnet har diskuterats tidigare här på FZ, men låt mig förklara.

Vi tar ett riktigt bra spel, exempelvis Super Metroid. Otvivelaktigt ett riktigt bra spel, som har allt - spelkänsla, kontroll, grafik, ljud och story - samt är banbrytande för det som senare ska kallas för "metroidvania" genren.

Gör vi nu en remake på detta 30 år senare, vad händer då? Jo, en remake innebär en grafisk och ljudmässig uppgradering för att passa nuvarande generations hårdvara. Denna kan då svårligen ges höga betyg för spelkänsla, kontroll, story och att det är banbrytande. Det kan ges höga betyg i ljudmixning, men själva musiken är redan skriven. Grafiken då? Jo, den kan vara snygg, men det är inte något nytt som framställs. Det är fortfarande Samus Aran, Ridley m fl som visas upp.

"Ta ett bra spel, gör det bättre..." Så om jag jag tar Sagan om Ringen och skriver till några kapitel - blir det då per automatik bättre och förtjänar att få ett högre betyg än originalet?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Roten:

Det här ämnet har diskuterats tidigare här på FZ, men låt mig förklara.

Vi tar ett riktigt bra spel, exempelvis Super Metroid. Otvivelaktigt ett riktigt bra spel, som har allt - spelkänsla, kontroll, grafik, ljud och story - samt är banbrytande för det som senare ska kallas för "metroidvania" genren.

Gör vi nu en remake på detta 30 år senare, vad händer då? Jo, en remake innebär en grafisk och ljudmässig uppgradering för att passa nuvarande generations hårdvara. Denna kan då svårligen ges höga betyg för spelkänsla, kontroll, story och att det är banbrytande. Det kan ges höga betyg i ljudmixning, men själva musiken är redan skriven. Grafiken då? Jo, den kan vara snygg, men det är inte något nytt som framställs. Det är fortfarande Samus Aran, Ridley m fl som visas upp.

"Ta ett bra spel, gör det bättre..." Så om jag jag tar Sagan om Ringen och skriver till några kapitel - blir det då per automatik bättre och förtjänar att få ett högre betyg än originalet?

Vad pratar du om? I ditt första exempel tar du ett spel som är ”perfekt” och får det att låta som att alla remakes är på spel som redan är perfekta (vilket inte är fallet) i ditt andra exempel påstår du att oavsett vad som läggs till så skulle det göra spelet bättre? Inget av exemplen går att applicera på RE2 remake som förfinar och moderniserar något som redan var bra, men inte perfekt.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Kavakava83:

Hur kan man inte sätta 4an högre?! Fatta hur banbrytande det var. Helt jävla fantastiskt spel fortfarande 😊

Ja, det var en solklar 10/10 när det släpptes till Gamecube. Otroligt bra. Jag minns att det överraskade mig hela tiden, nästan så att jag blev utmattad av allt som hände. När jag började spela om det på Xbox One häromåret tyckte jag däremot att det hade åldrats en hel del. Men jag kanske ska ge det en ny chans.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Vamp:

Vad pratar du om? I ditt första exempel tar du ett spel som är ”perfekt” och får det att låta som att alla remakes är på spel som redan är perfekta (vilket inte är fallet) i ditt andra exempel påstår du att oavsett vad som läggs till så skulle det göra spelet bättre? Inget av exemplen går att applicera på RE2 remake som förfinar och moderniserar något som redan var bra, men inte perfekt.

Vad är det som du inte förstår? Om du inte förstår det så pratar jag om en objektiv bedömning av spelet, inte en subjektiv sådan. Med remakes är det svårt att vara objektiv, en fälla som ack så många recensenter gått i. Subjektivt innebär det dock, som du skriver, att spelet kan upplevas "bättre".


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Känns verkligen som att RE fått ett uppsving iom 7:an, men också RE2:Remake.

Personligen så fastnade jag aldrig för 1-3 när det begav sig. Fyran däremot, damn. En av få gånger jag skippade World of Warcraft och satt uppe hela natten för att spela klart. Mycket bra, håller än idag.

Femman var kul, där och då.

Älskar sjuan.

Älskar RE2 Remake.

Hoppas på att Capcom gör en Zelda och släpper spel i RE2:Remake stil ena året, andra året ett spel likt RE7. Kanske inte exakt vart annat år, men att man varvar mellan dessa.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Vad pratar du om? I ditt första exempel tar du ett spel som är ”perfekt” och får det att låta som att alla remakes är på spel som redan är perfekta (vilket inte är fallet) i ditt andra exempel påstår du att oavsett vad som läggs till så skulle det göra spelet bättre? Inget av exemplen går att applicera på RE2 remake som förfinar och moderniserar något som redan var bra, men inte perfekt.

Mjo men att säga vilket som är bättre när det kommer till re2 är svårt då det är så mkt ändrat i det spelet, när det kommer till remake. Iom att de helt ändrat på spelstilen så är det helt annat spel. Det är remake i samma stil som att göra half-life till 3-person, eller ändra need for speed till att du kör båt istället för bil.
När du ändrar ett spel på det sättet så kommr du locka in andra spelare och du kommer få andra utlåtande. Jag faller tillbaka till re:1 med deras remaster, och där står jag helt bakom att remaken är de bättre av två spelen.
Har kvar stämningen, förfinat kontrollerna, samt utvecklat storyn något.
Sätter mig hellre och spelar det än originalet i dagsläget. När det kommer till re2 så är det upp till vilket TYP av spel jag är sugen på..

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Mjo men att säga vilket som är bättre när det kommer till re2 är svårt då det är så mkt ändrat i det spelet, när det kommer till remake. Iom att de helt ändrat på spelstilen så är det helt annat spel. Det är remake i samma stil som att göra half-life till 3-person, eller ändra need for speed till att du kör båt istället för bil.
När du ändrar ett spel på det sättet så kommr du locka in andra spelare och du kommer få andra utlåtande. Jag faller tillbaka till re:1 med deras remaster, och där står jag helt bakom att remaken är de bättre av två spelen.
Har kvar stämningen, förfinat kontrollerna, samt utvecklat storyn något.
Sätter mig hellre och spelar det än originalet i dagsläget. När det kommer till re2 så är det upp till vilket TYP av spel jag är sugen på..

Spelstilen är inte ändrad. Det är fortfarande survival horror om än i modern skrud. Kärnan är kvar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Jag försökte spela 4an, men pallade inte med, just, kontrollerna. Kom till första byn och tänkte sedan, inte värt det... Kanske skulle ge nytt försök dock..

Gört. Mycket bra spel.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Spelstilen är inte ändrad. Det är fortfarande survival horror om än i modern skrud. Kärnan är kvar.

Skulle nog säga att spelstilen är ändrad, dock är genrern samma. Kärnan med story och lore må vara samma, men lägger over-the-shoulder mer i en horror-action kategori. Originalets kontroller är ju inte inbjudande för "intressant" gameplay.,

Skribent
Skrivet av Konstig Inombords:

Svårt att förstå varför man köper och spelar RE:3 remake.
För allting från RE:2 känns igen.

Mekanismen. Spelstilen. Inget banbrytande.
Allt från RE:2 speglar sig i detta spel.

Jag hade inte lagt en krona på detta spel.
Men se någon spela igenom det är jag okej med.

Så var det ju back in the days också. Var väl ett utfyllnadsspel i väntan på ”riktiga” uppföljaren.

Personligen tycker jag det alltid varit någonstans i botten på listan i jämförelse med alla andra RE-spel. Tycker det är där serien börjar balla ur med monsterskräck, mutanter och skit...jämfört då med 1-2 som är mer krypande zombieskräck.


signatur

"Writer and Fighter"

12
Skriv svar