Forumet: För vr-köp behövs bättre spel, lägre pris och glada sambors godkännande

Robot
Forumet: För vr-köp behövs bättre spel, lägre pris och glada sambors godkännande

Ni berättade vad ni krävde för att skaffa virtual reality.

#half-life-alyx, #virtual-reality


Avstängd

Röstningen borde även ha "har haft tidigare men ej längre." tror det finns en del...

Medlem

Ångrar fortfarande inte att jag valde ett VR headset före en ultra Wide gaming monitor när jag köpte första gången. Nu duger 27" skärmen och mest fokus för gaming ligger på VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det hade varit nice om spelens licens var kopplade till hårdvaran. Då hade inte alla pengar man lagt på VR spel varit bortkastade om man ville sälja sitt headset senare!

Medlem

En Index med inside-out tracking för 5000 SEK inklusive moms och ett dussin spel som håller Alyxnivå vore ju guld. Det är väl i princip det jag sitter och väntar på också innan jag byter ut CV1:an. Inget headset checkar alla boxar just nu.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Jag har full respekt för att priset kan vara avskräckande. Sedan önskar man sig naturligtvis allt det där andra som högre upplösning och trådlöshet osv. Det som måste sägas är att dessa faktorer spelar betydligt mindre roll än man kan tro. Upplösningen är i princip inget du tänker på eftersom du är så inne i den värld du befinner dig i. Lite samma med sladden (även om trådlösa alternativ absolut finns redan). Man får ändå sätta det i relation till att folk då hellre sitter och spelar på en platt skärm en halvmeter framför ansiktet. Det är en helt bisarr tanke för mig numera. Priset är en sak, men de flesta andra argument jag ofta hör kommer från folk som inte har någon som helst erfarenhet av VR och bara vill trycka ned något dom inte förstår eller ens upplevt.

Medlem
Skrivet av sebrock:

Jag har full respekt för att priset kan vara avskräckande. Sedan önskar man sig naturligtvis allt det där andra som högre upplösning och trådlöshet osv. Det som måste sägas är att dessa faktorer spelar betydligt mindre roll än man kan tro. Upplösningen är i princip inget du tänker på eftersom du är så inne i den värld du befinner dig i. Lite samma med sladden (även om trådlösa alternativ absolut finns redan). Man får ändå sätta det i relation till att folk då hellre sitter och spelar på en platt skärm en halvmeter framför ansiktet. Det är en helt bisarr tanke för mig numera. Priset är en sak, men de flesta andra argument jag ofta hör kommer från folk som inte har någon som helst erfarenhet av VR och bara vill trycka ned något dom inte förstår eller ens upplevt.

Helt rätt med upplösningen - dock vill jag nog påstå att allt hänger på hur öppna ytor man befinner sig på.
Tar du Halflife så är det sanslöst bra i Oculus Rift CV1 (Man tänker inte alls på upplösningen..allt känns naturligt) medan ett öppet spel typ Flygsimulator kan den lägre upplösningen vara något irriterande.

Med det sagt så är jag superfan av VR och har flera tusen timmar bakom mig nu


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av sebrock:

Jag har full respekt för att priset kan vara avskräckande. Sedan önskar man sig naturligtvis allt det där andra som högre upplösning och trådlöshet osv. Det som måste sägas är att dessa faktorer spelar betydligt mindre roll än man kan tro. Upplösningen är i princip inget du tänker på eftersom du är så inne i den värld du befinner dig i. Lite samma med sladden (även om trådlösa alternativ absolut finns redan). Man får ändå sätta det i relation till att folk då hellre sitter och spelar på en platt skärm en halvmeter framför ansiktet. Det är en helt bisarr tanke för mig numera. Priset är en sak, men de flesta andra argument jag ofta hör kommer från folk som inte har någon som helst erfarenhet av VR och bara vill trycka ned något dom inte förstår eller ens upplevt.

Just sladden var nog ett av mina största störeslemoment i Alyx. Men då snurrar inte jag med kontrollen utan jag vill snurra i verkligheten och sedan gå med spaken. Lindade in mig i sladden flera gånger om.

Medlem

Introducerade för sambon och hon är nog mer inne i VR än mig just nu (från det att hon varit en icke gamer)...

Medlem

Priset är den största faktorn för min del - eftersom det finns så få spel som jag tycker verkar riktigt bra. Jag hade gärna hyrt ett Oculus Quest med kabel över en helg för att spela ut Alyx men att köpa ett headset bara för det spelet? Njaaeee.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Just sladden var nog ett av mina största störeslemoment i Alyx. Men då snurrar inte jag med kontrollen utan jag vill snurra i verkligheten och sedan gå med spaken. Lindade in mig i sladden flera gånger om.

Kiwi v2 silent cables och sätt upp den i taket. Funkar hur bra som helst

Medlem

Först ny dator, sedan VR... 😭


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem

Rätt roligt att folk skriver att det är dyrt men som har inga problem att köpa en ny mobil för 10k. Man får väll prioritera eller. Själv har jag riktigt kul med min index 😁😁👍👍

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Rätt roligt att folk skriver att det är dyrt men som har inga problem att köpa en ny mobil för 10k. Man får väll prioritera eller. Själv har jag riktigt kul med min index 😁😁👍👍

Man kanske prioriterar telefonen som används dagligen mer än ett VR headsets som används ibland om ens det med tanke på bristen av vettiga spel?

Medlem
Skrivet av McNord:

Man kanske prioriterar telefonen som används dagligen mer än ett VR headsets som används ibland om ens det med tanke på bristen av vettiga spel?

Alyx
Superhot
Walking Dead: Saints & Sinners
Boneworks
Windlands 2
Jet Island
Red Matter
H3VR
Elite Dangerous
Racket NX
Pistol Whip
Budget Cuts 1, 2
Beat Saber
Downward Spiral: Horus Station
Organ Quarter
Doom VFR
Final Assault
The Gallery Ep1, Ep2
Skyrim
Fallout
No Man's Sky
Dirt Rally
Project Cars 2
Assetto Corsa
DCS World
Pavlov
In Death
Ironwolf VR

Medlem
Skrivet av aakerlind:

Alyx
Superhot
Walking Dead: Saints & Sinners
Boneworks
Windlands 2
Jet Island
Red Matter
H3VR
Elite Dangerous
Racket NX
Pistol Whip
Budget Cuts 1, 2
Beat Saber
Downward Spiral: Horus Station
Organ Quarter
Doom VFR
Final Assault
The Gallery Ep1, Ep2
Skyrim
Fallout
No Man's Sky
Dirt Rally
Project Cars 2
Assetto Corsa
DCS World
Pavlov
In Death
Ironwolf VR

Allt du listar är bra spel men flesta med stort sett noll hype som gör att icket VR dedikerade spelare vet om dom
Många tror nu att det bara är half life alyx som finns som "riktigt" spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av aakerlind:

Kiwi v2 silent cables och sätt upp den i taket. Funkar hur bra som helst

Har funderat på det länge men det tar emot att göra hål i taket.

Medlem

"och glada sambors godkännande"
Inte alls relevant i denna fråga för många tror jag.

Utöver det:
- Lägre pris.
- Kanske speltitel lanserad samtidigt: Robocop VR, Terminator VR, Predator VR. Hur svårt kan det vara för att väcka intresse?
- VR system(display) med inställning i hårdvara för IPD*
- Bättre upplösning

*(avstånd mellan dina pupiller)

Medlem

Lägre pris
Mindre klumpig VR utrustning
Ett nytt jobb

Inaktiv
Skrivet av aakerlind:

Alyx
Superhot
Walking Dead: Saints & Sinners
Boneworks
Windlands 2
Jet Island
Red Matter
H3VR
Elite Dangerous
Racket NX
Pistol Whip
Budget Cuts 1, 2
Beat Saber
Downward Spiral: Horus Station
Organ Quarter
Doom VFR
Final Assault
The Gallery Ep1, Ep2
Skyrim
Fallout
No Man's Sky
Dirt Rally
Project Cars 2
Assetto Corsa
DCS World
Pavlov
In Death
Ironwolf VR

Nu talar jag ju bara för mig själv såklart, men bara de tre översta tycker jag är de enda "vettiga" vr spelen i den listan. Än så länge. Ok, Beat Saber är ju skoj också, en stund.

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Rätt roligt att folk skriver att det är dyrt men som har inga problem att köpa en ny mobil för 10k. Man får väll prioritera eller. Själv har jag riktigt kul med min index 😁😁👍👍

Jag håller med. Min telefon fick jag gratis av frugan, skulle aldrig lägga några stora pengar på en telefon. Oculus Quest däremot köpte jag så fort den kom ut. Det finns gott om bra spel dessutom. Bara SuperHot, Beat Saber, Pistol Whip kan man spela en hel livstid. På det finns Saints and Sinners, Asgards Wrath, Blade & Sorcery, Zero Caliber är några andra extremt bra exempel även om jag personligen inte gillar Blade & Sorcery.

Håller även med den som skrev att det känns absurt att sitta en halvmeter framför en datorskärm och klicka på en mus och tangentbord när man kan vara "inne" i spelet och använda sina händer. Sikta, skjuta, ladda om vapnena.

Medlem
Skrivet av Carter:

"och glada sambors godkännande"
Inte alls relevant i denna fråga för många tror jag.

Utöver det:
- Lägre pris.
- Kanske speltitel lanserad samtidigt: Robocop VR, Terminator VR, Predator VR. Hur svårt kan det vara för att väcka intresse?
- VR system(display) med inställning i hårdvara för IPD*
- Bättre upplösning

*(avstånd mellan dina pupiller)

Där tror du fel

Medlem

@aakerlind: Glöm inte Gorn och Blade & Sorcery för dem som vill ha Arena strider med närstridsvapen och magi.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Maddox:

@aakerlind: Glöm inte Gorn och Blade & Sorcery för dem som vill ha Arena strider med närstridsvapen och magi.

Absolut! Det finns fler VR-spel som är riktigt bra och jag orkade inte lista alla. Du har också pannkaka-till-VR-konverteringar som GTA5 som folk kanske är intresserade av men som inte riktigt faller mig i smaken.

Myten att "hurrdurr det finns inga spel till VR" kanske fungerade för några år sedan, men inte nu. Självfallet finns det inte hundratusentals titlar till VR som det finns till plattskärm men det finns ändå tillräckligt för att ge det en chans och ha roligt många timmar framöver.

Medlem
Skrivet av RykoStars:

Priset är den största faktorn för min del - eftersom det finns så få spel som jag tycker verkar riktigt bra. Jag hade gärna hyrt ett Oculus Quest med kabel över en helg för att spela ut Alyx men att köpa ett headset bara för det spelet? Njaaeee.

Dessutom måste du köpa Alyx för ditt hyrda VR-set, och det är bortkastade pengar sen!

Medlem
Skrivet av ernstp:

Dessutom måste du köpa Alyx för ditt hyrda VR-set, och det är bortkastade pengar sen!

Är väll samma sak vilket spel man än köper.
Köpa, spela och klara ut den stort sett inte röra mer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har nu en oöppnad oculus Quest i min hand.. Äntligen fick jag tag på en. Alyx är på nedladdning, jag är ledig tills måndag natt.. Lets see what all the fuzz is about

Medlem
Skrivet av CeeM:

Har nu en oöppnad oculus Quest i min hand.. Äntligen fick jag tag på en. Alyx är på nedladdning, jag är ledig tills måndag natt.. Lets see what all the fuzz is about

Quest:en är väl lite jobbig att koppla till PC.... ?

Medlem
Skrivet av ernstp:

Quest:en är väl lite jobbig att koppla till PC.... ?

Nä.du kör virtual desktop från pcn och streamar trådlöst


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av ernstp:

Quest:en är väl lite jobbig att koppla till PC.... ?

Nej då det var den verkligen inte 🙂
Köpte även en 3 meter usb c kabel så det gick skitsmidigt. Har bara testat THE lab än men satan så häftigt. Många många år sen man fick den här känslan av "tv spel". Ska även prova att koppla den trådlöst men lite rädd för lagg och artefakter.

12
Skriv svar