Final Fantasy VII klart bäst i serien, enligt FZ-läsarna

Robot
Final Fantasy VII klart bäst i serien, enligt FZ-läsarna

Slutsats? Det var bättre förr, och allra bäst under 90-talet och tidigt 00-tal.

#final-fantasy, #square-enix


Medlem

Spelade 7an först, sen 6an. Båda är fantastiska spel.

8an och framåt har jag inte gett tid.

Medlem

7:an är ett bra spel, men verkligen inte det bästa Final Fantasy. Vart lite förvånad att så många valde 7:an, fast ändå inte.

Medlem

FF7 i alla ära men långt ifrån det bästa.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Spelade femman och sexan först men tror jag var lite för ung när det släpptes för att riktigt kunna sätta mig in i dom (åtta respektive tio år, spelade vid release)
Var tretton när jag spelade sjuan för första gången och det var nog därför jag uppskattar det mest, första spelet som verkligen fick mig att fastna för grinding och story.

Medlem

Håller helt med övriga om topp 3. Fantastiska spel allihopa. Trodde dock att 9 skulle komma högre än 10.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Backloggens befriare
Skrivet av Freakon:

Håller helt med övriga om topp 3. Fantastiska spel allihopa. Trodde dock att 9 skulle komma högre än 10.

Huh? IX är ju på tredje plats och X på fjärde?


signatur

Ad hoc addendum

Avstängd

Har aldrig träffat någon som föredrar FFIX framför FFVII som faktiskt har spelat ut båda spelen.

Medlem

7an är ett mästerverk rakt igenom. Med världen däribland midgar, junon, kratern och karaktärerna samt Sephiroth som är överlägset bästa antagonisten i något spel jag spelat. Inte att förglömma mystiken. Jag menar en del tror än idag att det är Jenova som kontrollerar Sephiroth fast det är tvärtom.

Medlem

Final fantasy X är ett mästerverk. VII it stark andraplats.

SoL
Medlem

Lite of topic kanske men fa-an vilket grymtande och stönande det är på karaktärerna i ff remake

Medlem

Ni som är sugna på remaken, så går den att köpa redan nu på Elgiganten!
Var och hämtade mitt ex idag! 👌

Medlem

Älskar FFVII men FFX är min absoluta favorit.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Medlem

Klart som tusan det mäst älskade spelet van inte förvånad alls så säger bara Grattis FF7.

Medlem
Skrivet av Save7heDay:

Final fantasy X är ett mästerverk. VII it stark andraplats.

Anser tyvärr att X är ett av de sämre FF spelen. Det var här de började tappa bort den stora öppna världen (när du kan åka runt i slutet väger tyvärr inte upp), cringe story, tråkiga karaktärer osv. :/

Gamla rpgs var ju enda gången man faktiskt kunde undersöka områden och hitta saker som inte tillhörde main-storyn. Så första gången det fanns en "öppen värld".

Dessvärre är jag ganska emot den moderna utveckligen av JRPG's, som började i samma era som FFX, där man kör real-time combat och tråkiga 3d världar, samtidigt som det är generiska japanska karaktärer. FFXIII är den absoluta höjdpunkten, men FFXV är inte långt borta.

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

FF7 i alla ära men långt ifrån det bästa.

Det är helt ok att skriva vad det bästa är, enligt dig.

Medlem

@keffkebab: Haha, oj. Läste fel, skyller på trötthet.

Min topp tre är alltså:

1 VII
2. VI
3. X

Egentligen vill jag sätta IX på plats 3, men när jag spelade om det häromåret så tröttnade jag relativt snabbt då striderna är sega. Spelade om X häromveckan och striderna håller fortfarande mycket bra. Dock är atmosfären mycket härligare i IX. Kanske ska ge en version där man kan speeda upp spelet en chans.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Backloggens befriare

@Freakon: Lätt hänt

Ja, jag håller också X högre än IX, har inget emot IX, men det är alltid så förbenat poppis bland folk.. =p


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Välförtjänt så klart. Remaken kommer att hamna högt upp på den listan, sanna mina ord. Enastående spel!

Moderator | Testpilot
Skrivet av brinkstar:

Anser tyvärr att X är ett av de sämre FF spelen. Det var här de började tappa bort den stora öppna världen (när du kan åka runt i slutet väger tyvärr inte upp), cringe story, tråkiga karaktärer osv. :/

Gamla rpgs var ju enda gången man faktiskt kunde undersöka områden och hitta saker som inte tillhörde main-storyn. Så första gången det fanns en "öppen värld".

Dessvärre är jag ganska emot den moderna utveckligen av JRPG's, som började i samma era som FFX, där man kör real-time combat och tråkiga 3d världar, samtidigt som det är generiska japanska karaktärer. FFXIII är den absoluta höjdpunkten, men FFXV är inte långt borta.

Samma här. Har svårt att förstå varför FFX är så hyllat annat än nostalgi.

Problemet för min del är ungefär samma som folks problem med FFXII (Därav min nostalgikommentar ovan), det är alldeles för linjärt. Striderna är i och för sig mycket bättre - och storyn likaså. Men annat än det har jag svårt att hänga med i vad som gör spelet kul.

Anledningen till att jag började älska Final Fantasy var just den relativt öppna världen. Även om den i praktiken inte var överdrivet i NES och SNES-titlarna så lyckades de ändå få det att kännas som en stor och öppen värld. Mycket för att det finns tonvis med ställen att utforska som grottor, städer, slott och annat - men ännu mer när man väl fick tag på fordon och kunde åka till en annan kontinent.

Just fordonen är också något de f*ckade upp i FFX. Flygskeppet är bara en tråkig lista med ställen där man i praktiken bara teleporterar runt.

Näe, riktigt tråkigt. Förstår att folk gillar striderna och storyn, men allt annat som är viktigt för mig är som bortblåst.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Har aldrig träffat någon som föredrar FFIX framför FFVII som faktiskt har spelat ut båda spelen.

Jag föredrar IX före VII å har lirat båda flera gånger. Tycker mer om riddar å trollkarlar osv osv, än science/steampunk etc., plus tycker karaktärerna hade så mycket mer personlighet i 9an än 7an. Steiner är ju tusen gånger intressantare än Barret, dagger framför Aeris, Vivi är helmysig etc.
Men det kan även ha att göra med att 9an är nyare och de hade möjlighet att visa uttryck bättre med den grafiken vs 7an också, vilket jag kände igår efter att ha lirat FF7Remake i fem-sex timmar; nu är karaktärerna så mycket mer än de var i vanliga.

Medlem

Jag är nyfiken på hur många som har spelat om dessa spel de senaste åren, och hur många som spelade dem som barn/unga vuxna och helt enkelt minns spelen som fantastiska.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Avstängd
Skrivet av Vileoxe:

FF7 i alla ära men långt ifrån det bästa.

Ibland undrar jag hur lätt människan blir påverkad ?
Då tänker jag på final fantasy 7.
Är det så att en del tycker den är bra för att andra tycker den va bra.
Eller är det verkligen ett subjektiv tycke ?

Eller har man blivit påverkad av flera skribenter eller något liknande ?
För Final Fantasy 7 är inte i visas tycke Ka-Booom - vilket innebär den bästa delen i serien.

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Ibland undrar jag hur lätt människan blir påverkad ?
Då tänker jag på final fantasy 7.
Är det så att en del tycker den är bra för att andra tycker den va bra.
Eller är det verkligen ett subjektiv tycke ?

Eller har man blivit påverkad av flera skribenter eller något liknande ?
För Final Fantasy 7 är inte i visas tycke Ka-Booom - vilket innebär den bästa delen i serien.

FF7 har varit hyllat som ett av tidernas bästa spel ända sedan det först släpptes så det har nog helt enkelt att göra med att spelet är oerhört bra enligt väldigt många.
Onekligen det bästa i serien sett till vad massorna tycker, men självklart inte det bästa enligt varje individ. Men det är inte individens åsikt som är intressant i en omröstning

edit:
Lägger till också att FF7 var för många det första FF spelet de spelade, och det första på den "nya generationens" spelkonsoler och i en tid då gaming började bli mainstream. Det får såklart genomslag!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Det är helt ok att skriva vad det bästa är, enligt dig.

Om jag nu skulle göra en top 5 rank.

1.FF6
2.FF9
3.FF14
4.FF7
5.FF8


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Konstig Inombords:

Ibland undrar jag hur lätt människan blir påverkad ?
Då tänker jag på final fantasy 7.
Är det så att en del tycker den är bra för att andra tycker den va bra.
Eller är det verkligen ett subjektiv tycke ?

Eller har man blivit påverkad av flera skribenter eller något liknande ?
För Final Fantasy 7 är inte i visas tycke Ka-Booom - vilket innebär den bästa delen i serien.

Det är rent objektivt ett oerhört bra spel, hyllat av massor med rätta. Men när man spelade det första gången spelar säkert också in. Jag var 18 när det kom och hade aldrig varit med om något liknande. Hade jag varit 40 då hade jag kanske inte blivit lika imponerad. Eller om jag hade spelat för första gången nu.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Jag är nyfiken på hur många som har spelat om dessa spel de senaste åren, och hur många som spelade dem som barn/unga vuxna och helt enkelt minns spelen som fantastiska.

Jag spelade nian när det kom 2000 och spelade om det 2018. Det var fortfarande extremt bra. Sjuan spelade jag första gången 1997 och jag spelade om det nu i julas. Det var också fortfarande extremt bra. Jag trodde inte att det skulle vara så bra fortfarande.

Avstängd
Skrivet av Tamazin:

Jag föredrar IX före VII å har lirat båda flera gånger. Tycker mer om riddar å trollkarlar osv osv, än science/steampunk etc., plus tycker karaktärerna hade så mycket mer personlighet i 9an än 7an. Steiner är ju tusen gånger intressantare än Barret, dagger framför Aeris, Vivi är helmysig etc.
Men det kan även ha att göra med att 9an är nyare och de hade möjlighet att visa uttryck bättre med den grafiken vs 7an också, vilket jag kände igår efter att ha lirat FF7Remake i fem-sex timmar; nu är karaktärerna så mycket mer än de var i vanliga.

Första skivan av FFIX är helt fantastisk. Sedan faller det enormt i mitt, och många andras, tycke. Lite det jag menade med att de flesta inte spelat klart det. Sen finns det ju såklart folk som föredrar det ena över det andra på grund av många olika saker, men ja, det verkar mest vara ganska ytliga saker såsom setting och personligheterna som karaktärerna visar utåt. När man snackar världsstrukturen, bakgrundshistorian och allmänna karaktärsöden känns det helt plötsligt inte som att så många vill hoppa in och försvara FFIX längre.

Medlem

Jag började med FFVI på min ombyggda SNES back in the days. Och det är enligt mig det bästa Final Fantasy.

Medlem

(X)10an var det bästa! Och efter det så hände något väldigt fel med FF serien. Spelen blev bara sämre och sämre. Tills nu för 7an ser riktigt bra ut. Men jag kommer definitivt inte att köpa 16 el 17.

12
Skriv svar