Recension - Final Fantasy VII Remake

Robot
Recension - Final Fantasy VII Remake

Första delen pekar på ett storslaget äventyr i görningen.

#betyg, #final-fantast-vii-remake, #recension


The Ashen One

Bra skrivet!
Fick hem spelet igår, då jag hämtade ut det på posten kl 9, har spelat 24 timmar i sträck och måste säga att det här var det bästa jag spelat på evigheter!
Kunde verkligen inte slita mig från spelet. Håller med vad du säger om texturer, dörrar har man inte lagt tid på alls, texturerna är gräsliga , men det brydde jag mig om i en timma sen var det glömt.
Däremot har jag inte haft problem med långa bossfighter, tycker själv att de hittils varit för lätta.
Älskar vapensystemet samt materia upplägg.
Game of the year för mig. Full pott!
Nu måste jag sova 4 timmar sen spela vidare!

Medlem

Håller med om det mesta här. Jag gillar stridssystemet som fan, klockren mix av ATB och realtid. Säger bara en sak: Transference Module + Tifa = Limit Break for days.

För det mesta tycker jag att de har lyckats utöka spelet på ett naturligt sätt, men det finns definitivt ett fåtal tillfällen där man känner att, nä, nu drar de bara ut på det för sakens skull.

Texturerna är ett bekymmer som jag hoppas blir patchat inom kort. Dörrar är det tydligaste exemplet. Sen är jag inget fan av 2D-bakgrunderna som används som Midgars backdrop, särskilt när man tittar ner på slummen uppifrån. Det ser riktigt dassigt ut. Möjligen är det en PS4-begränsning - kanske ser bättre ut med högre texturupplösning och lite effekter, men jag tycker att bilderna är vinklade fel så det känns onaturligt när man vrider kameran.

Med det sagt så har jag haft svinkul under mina 34 timmar med spelet och ser fram emot de sista som är kvar innan jag är färdig. Funderar på hur progression kommer skötas till nästa del men eftersom man redan kan maxlevla och maxa all sin materia här så lär det ju bli en total reset, inget överförande av saves eller dylikt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@MyInsanity: Tack! Ja det är inte att bosstriderna är svåra, utan att de tar för lång tid och det är alldeles för många av dem tätt inpå varandra. Ska inte spoila något om resten av spelet, men det finns värre passager än det du upplevt. Det är så klart en individuell fråga, vissa uppskattar möjligheten att få den utmaningen ofta medan jag tyckte att det var alldeles för många avbrott i den suveräna handlingen jag ville följa. Det var många tillfällen där jag log med hela ansiktet över hur snyggt de löst situationer från originalet och nya saker som introduceras, fantastisk bra spelupplevelser brister till trots


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Arzei: jag håller med om att det finns ett fåtal tillfällen där nya sektioner känns lite skohornade, men mitt största problem med det var snarare att det innebar att jag skulle behöva slåss mot en eller flera bossar till där. Det känns lite som att de tagit i från tårna med antalet bossar eftersom Midgar-sektionen i originalet inte hade så många sett till hela speltiden där. För min del tog de i alldeles för hårt, "less is more" är något utvecklargruppen bör tänka på inför del två.

Alltså ... jag har tankar om det där med progression och hur nästa del kan hanteras baserat på slutet, men det går inte att filosofera om utan att spoila så vi får ta en diskussion om det när du klarat ut spelet


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Jag gillar inte stridssystemet helt, störigt som fan med väldigt rörliga fiender som far upp på väggar/tak så man har noll koll på vad man ska blocka/dodga från alla andra fiender man är omringad av...

Saknar också lite av "öppenheten" då spelet troligtvis kommer vara extremt linjärt rakt igenom, iofs inte så konstigt då man bara kommer vara i midgar. Blir mer o mer sugen på att spela originalspelet.

kört ca 15-20timmar

Medlem

Mycket bra skriven recension! Håller med i det mesta men håller inte med om att det är för långa och många bossfighter. Jag tycker det har lyckats helt perfekt med just den här delen i spelet. Jag var rädd att spelet skulle bli för lätt vilket många Final fantasy spel är. Men här har dom lyckats få en perfekt balans. Det känns verkligen som man lyckats med något utmanande efter många fighter och älskar att man ibland blir direkt fångad i en ny fight när man tror att man kan pusta ut.

För mig är spelet betydligt bättre än väntat. Efter att jag inte spelat FF7 sen tonåren så inser man hur mycket man glömt men också hur mycket man kommer ihåg. Detta spel ger en riktigt bra nostalgikänsla och berättelsen är ju som sagt ruskigt bra. Jag ger spelet en stark 5/5 och ser verkligen fram emot nästa del. Är dock lite rädd att det kommer dröja länge i och med den nivå de lagt sig på.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Lasrod: Tackar och bockar för de vänliga orden! Nej det är inte svårighetsgraden jag har invändningar mot utan mängden bossar och hur lång tid de tar. Utvecklarna har ju pratat om att alla bossar ska ha tre etapper som stegrar i svårighetsgrad, och det skulle jag inte ha några problem med om man genom att utnyttja spelsystemet kunde avhandla bossen snabbt. Vid några tillfällen blev jag glatt överraskad av att de introducerar en viss boss bara för att bli lite less när striden drar ut på tiden. Det går snabbare när man får bättre förmågor och magier, så problemet minskas en bit in i spelet, men sen händer något som gör det irriterande igen (men det ska jag inte diskutera här) Håller med om det du skriver om tonårens upplevelser, många delar i Remake är som man minns att spelet upplevdes då. En bra remake med andra ord

Mina invändningar är ju som sagt subjektiva, om man tycker stridssystemet är kul och uppskattar ett större antal bossar finns det ju inte mycket att störa sig på med Remake.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Avstängd

Jag blev grymt osugen på detta när jag såg senaste gameplay. Blir till att köpa på någon rea.

Har inte dessa som gör alla FF-spel lärt sig än vad folk gillar? Kassandra i AC-odyssey skulle fulltständigt spöa skiten ur cloud. Han verkar inte kunna klättra uppför klippor eller höjder för den delen, gillar inte linjära spel.

Skämt å sido, square har lite att lära.


signatur

PS5 och inget annat.

Avstängd

Och sedan så har dom gjort jätte bra spel innan men nä, tror detta blir en riktig flopp. Det blir inget RDR2 i försäljningar.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Grymt bra recension. Kan inte annat än hålla med.
Fick faktiskt samma feeling som jag fick med originalet.
Inte allt, men mycket, känns extremt polerat.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av breahl:

Och sedan så har dom gjort jätte bra spel innan men nä, tror detta blir en riktig flopp. Det blir inget RDR2 i försäljningar.

Jag förstår verkligen inte hur du tror detta kommer att bli en flopp. Du tror seriöst detta kommer floppa på även den japanska marknaden då?

To each their own I guess.

Dex
Medlem
Skrivet av breahl:

Jag blev grymt osugen på detta när jag såg senaste gameplay. Blir till att köpa på någon rea.

Har inte dessa som gör alla FF-spel lärt sig än vad folk gillar? Kassandra i AC-odyssey skulle fulltständigt spöa skiten ur cloud. Han verkar inte kunna klättra uppför klippor eller höjder för den delen, gillar inte linjära spel.

Skämt å sido, square har lite att lära.

Förstår verkligen inte här. Att alla inte gillar spelet är inget konstigt. Så är det med alla spel. Men av vad man har sett och läst av dom som har spelat det och av recensenter så skulle jag påstå att du har fel att dom inte har lärt sig vad folk gillar och istället faktiskt har gjort helt rätt i sin design och detta kommer sälja väldigt bra.

Dex
Medlem
Skrivet av breahl:

Och sedan så har dom gjort jätte bra spel innan men nä, tror detta blir en riktig flopp. Det blir inget RDR2 i försäljningar.

Så om ett spel inte kommer upp i RDR2 försäljningar så blir det en riktigt flopp? Väldigt intressant tanke. Väldigt många fantastiska spel som är totala floppar då tydligen som ändå har sålt jätte bra och varit helt fantastiska.

Medlem
Skrivet av breahl:

Och sedan så har dom gjort jätte bra spel innan men nä, tror detta blir en riktig flopp. Det blir inget RDR2 i försäljningar.

Tror du på riktigt att detta blir en flopp? Kul åsikt, inte sett en enda hittills som tänker så. Jag tror motsatsen, detta blir succé. Men det får framtiden utvisa såklart


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av dex20:

Förstår verkligen inte här. Att alla inte gillar spelet är inget konstigt. Så är det med alla spel. Men av vad man har sett och läst av dom som har spelat det och av recensenter så skulle jag påstå att du har fel att dom inte har lärt sig vad folk gillar och istället faktiskt har gjort helt rätt i sin design och detta kommer sälja väldigt bra.

Så upplever jag också det. Sen, varför göra ett spel för en publik som uppenbarligen ändå inte är intresserade? Alla vill inte ha Assasins Creed, GTA, osv.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot

@Loevet: Jag är intresserad av att veta vilken karaktär du spelade mest OCH vem som var roligast att spela. Man kan tycka att det hänger ihop, men det finns ju gånger när det inte är samma.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Gillar det verkligen, av det jag har spelat hittils så känner jag att en 4/5 är verkligen spot-on. Kvaliteten på NPC's facial animationer och environment textures skär verkligen i ögonen ibland dock.

Medlem

Klockrent skrivet!


signatur

Spela så mycket du orkar, och helst lite till.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@uberpwnage2.0: Ja alltså, karaktärsutbudet i Remake är ju inte så stort så jag har ju inte mycket att välja på Överlag föredrog jag att spela med Cloud, Barret och Aerith eftersom de kompletterar varandra bra. Barrets långdistansattacker och abilities är ofta användbara, och Aeriths helande kapacitet (och klena långdistansattacker) är en bra backup till Clouds hårdnackade köttande. Men de sektioner där Barret inte är tillgänglig och man får spela med Tifa gillade jag också, att förbättra hennes hastighet med vapenuppgraderingar och driva fram Limit Breaks snabbt som @Arzei är inne på gör henne riktigt potent. Det är ju en av förbättringarna med Remake, att de olika karaktärerna nu faktiskt har distinkta skillnader och fördelar vilket de inte riktigt hade i originalet. Utöver Barrets långdistansattacker var deras Limit Breaks egentligen det enda som särskiljde dem åt, alla kunde formas nästan exakt likadant med materia.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Skribent
Skrivet av breahl:

Har inte dessa som gör alla FF-spel lärt sig än vad folk gillar? Kassandra i AC-odyssey skulle fulltständigt spöa skiten ur cloud. Han verkar inte kunna klättra uppför klippor eller höjder för den delen, gillar inte linjära spel.

Skämt å sido, square har lite att lära.

Alltså, jag håller lite med här...men det gäller typ alla spel efter jag spelat Zelda BOTW och AC Odyssey, stör mig som fan på osynliga väggar nu i spel XD. De spelen har förstört mig i sättet att du är helt fri att röra dig vart du vill. Speciellt i open world-spel.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

För mig som inte spelat ett enda spel ur FF-serien så blir jag nu riktigt sugen. Jäkla synd att det bara släpps till Playstation bara :/ Nåja, ifall det tar för lång till för ett ev PC-släpp så lär jag väl få chansen ihop med PS5.

Medlem

Tack för en välskriven recension.

Jag är en av de som upplevde JRPG-grenen för första gången genom FFVII och håller det som ett av de bästa spelen någonsin. Jag vill givetvis ha mer av FFVII-världen och karaktärerna. Men jag ställer mig undrande till hur det här kommer påverka min upplevelse av FFVII och därmed blir jag kluven till om jag ska skaffa spelet eller inte. I recensionen lyfts att Square lyckas väva ihop det nya med det gamla - vilket är skönt att höra. Men jag skulle gärna vilja höra av remaken gör med din upplevelse av FVII. Hur den förändras.

Exempelvis tycker jag att Square har misslyckats med att få röstskådespeleriet trovärdigt i FF-serierna (inkl Advent Children). Det har hela tiden balanserat på gränsen till att karaktärerna är töntiga. Hur påverkas karaktärerna av att vara röstsatta?

Vidare tycker jag att upplevelsen av Midgar förändras när staden helt plötsligt (!) befolkas av människor. I FVII var det få scener (vad jag kommer ihåg) som innehöll andra karaktärer förutom de man skulle interagera med. Det var en ganska enslig stad. Nu är det folk ute som syns och låter.

Bilden kanske inte påverkas alls och är därför inte en intressant frågeställning... Men det tror jag inte och därför hade en reflektion om detta varit intressant att läsa.

Medlem

Det här såg faktiskt inte särskilt kul ut - jag är stor rpg fantast, men har aldrig kommit in i FF (eller jrpg överhuvudtaget direkt).

Jag vet inte vad jag hoppats på, men trots att spelet var mycket snyggt föll det inte mig i smaken..

Nåja, grattis till alla er som är fans!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Känslan finns där, designen på Midgar, karaktärerna och musiken sitter spot on. Men! Ett stort men tyvärr, är att striderna som jag var orolig för är totalt förvirrande. Man kämpar oftast mer med kameran än att njuta av att slakta fiender. Och oftast ser man inte fienderna för dom är utanför kameran när man skall gå från fiende till fiende. När striderna sitter är dom roliga men oftast gör dom tyvärr inte det.

För övrigt tycker jag Square E tagit sig lite vatten över huvudet med storleken av första delen. Mycket av det nya känns bra, riktigt bra men vissa bitar känns bara onödigt. Originalet jämfört med remaken går rakt på sak utan massa lull. Skall dom ha samma syn på övriga delar som kvarstår av spelet så kommer det komma mååånga delar i remaken.

Trots mediokert stridsystem i mitt tycke når remaken riktigt långt med musik i högsta klass och dom gör karaktärerna rättvisa originalet. Vi som spelat originalet känner igen oss och det nya storydelarna har dom vävt in på ett riktigt bra sätt.

Förutom lågupplösta texturer så har jag inte träffat på några buggar. Väntar med spänning på del 2 i denna remake samt PS5 eller PC satt man kan avnjuta spelet i 60fps.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Scahn: Tack och bock! Ja hur pass väl upplevelsen från originalet skulle förvaltas till Remake var också ett orosmoment för mig inför lanseringen, men jag får faktiskt säga att de hanterat det riktigt bra. Midgar-sektionen i originalet är utan tvekan den bäst temposatta inledningen av ett spel jag upplevt i spelindustrin, och den går så klart inte att bevara när den korta inledningen expanderas till ett helt spel. Men grejen med Remake är att de har gjort något eget av det. Berättelsen är densamma men utökad, och den får en egen temposättning som också fungerar riktigt bra. Med undantag för några få sektioner som känns lite som utfyllnad passar allting in och mycket förstärker faktiskt berättelsen i originalet.

Angående röstskådespeleriet tycker jag att det överlag också är riktigt bra. Det är nya röstskådisar i Remake, inte samma som i Advent Children. Kärngänget levererar alla bra röstskådespeleri, på förhand tyckte jag att Barret lät lite väl överdriven i sin framtoning men det är bara vid några fåtal tillfällen han kan bli "lite mycket". Remake ger även honom mer djup i hans relation till Marlene exempelvis. Tifa röstskådespelas av Britt Baron från Netflix-serien Glow, när jag var och förhandsspelade Remake i London tyckte att hennes röst kändes bekant Det finns några NPC:s som levererar lite halvskakigt röstskådespeleri, men de viktiga karaktärerna tycker jag faktiskt håller hög klass.

Att Midgar befolkas av massa människor upplever jag bara som positivt. I originalet stöter man på en liten grupp människor trots att man befinner sig i metropolen Midgar. Det berodde både på tekniska och resursmässiga begränsningar från den tiden, men de större bosättningarna i Remake gör att staden känns mer levande, och när "saker händer" med Sector 7 längre fram får det lite extra tyngd här. Som sagt, berättarmässigt måste jag applådera vad Square Enix Business Division 1 gjort här, synd bara att de inte kunde slagit boss-chefen på fingrarna med en linjal och lärt ut konceptet "less is more"


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Hoppas verkligen spelet kommer till PC om ett år eller så. Läste betyget men inte recensionen i sig, kommer undvika allt tills jag själv får lägga tassarna på det.

Ambassadör
Xbox

Väldigt bra recension!

Cementerar min ståndpunkt att vänta med detta tills alla delar är släppta dock, och på fetare hårdvara.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Scahn: Tack och bock! Ja hur pass väl upplevelsen från originalet skulle förvaltas till Remake var också ett orosmoment för mig inför lanseringen, men jag får faktiskt säga att de hanterat det riktigt bra. Midgar-sektionen i originalet är utan tvekan den bäst temposatta inledningen av ett spel jag upplevt i spelindustrin, och den går så klart inte att bevara när den korta inledningen expanderas till ett helt spel. Men grejen med Remake är att de har gjort något eget av det. Berättelsen är densamma men utökad, och den får en egen temposättning som också fungerar riktigt bra. Med undantag för några få sektioner som känns lite som utfyllnad passar allting in och mycket förstärker faktiskt berättelsen i originalet.

Angående röstskådespeleriet tycker jag att det överlag också är riktigt bra. Det är nya röstskådisar i Remake, inte samma som i Advent Children. Kärngänget levererar alla bra röstskådespeleri, på förhand tyckte jag att Barret lät lite väl överdriven i sin framtoning men det är bara vid några fåtal tillfällen han kan bli "lite mycket". Remake ger även honom mer djup i hans relation till Marlene exempelvis. Tifa röstskådespelas av Britt Baron från Netflix-serien Glow, när jag var och förhandsspelade Remake i London tyckte att hennes röst kändes bekant Det finns några NPC:s som levererar lite halvskakigt röstskådespeleri, men de viktiga karaktärerna tycker jag faktiskt håller hög klass.

Att Midgar befolkas av massa människor upplever jag bara som positivt. I originalet stöter man på en liten grupp människor trots att man befinner sig i metropolen Midgar. Det berodde både på tekniska och resursmässiga begränsningar från den tiden, men de större bosättningarna i Remake gör att staden känns mer levande, och när "saker händer" med Sector 7 längre fram får det lite extra tyngd här. Som sagt, berättarmässigt måste jag applådera vad Square Enix Business Division 1 gjort här, synd bara att de inte kunde slagit boss-chefen på fingrarna med en linjal och lärt ut konceptet "less is more"

Tack för ett utvecklat svar.

Jag får helt enkelt införskaffa det och pröva. Jag tycker det är avgörande att spelet i varje dimension blir bättre - eller hade tydlig intention att bli bättre - än originalet. Att göra om ett av världens bästa spel någonsin innebär att det finns en färdig benchmark och med den skyhöga förväntningar.

Medlem

Jag har bara spelat 10 timmar så jag kan inte uttala mi... 100 av 100 punkt

123
Skriv svar