Hur ofta behåller, säljer du spel?

Hur ofta behåller, säljer du spel?

Hur ofta behåller du spel du köpt och hur ofta säljer du spel du köpt? Blir du av med alla spel som du inte gillar? Behåller du några eller många favoriter? Säljer du ett spel så fort du klarat av den? Är du en samlare eller inte? Önskar du att man kunde sälja sina digitala versioner av spel, på t.ex. Steam, Epic Games Store, Origin, Good Old Games, PS Store, Xbox One, Switch? Ni med så stor spelsamling att det blir trångt i hemmet, hur gör ni?

Jag behåller det mesta jag köper i spelväg (oavsett vad jag tycker om produkterna), förr i tiden sålde jag spel någon gång ibland - men i vuxenlivet har det blivit mindre vanligt. Men jag undviker att köpa spel som jag i förhand tror är tråkigt/dåligt/inte min smak - man kan få uppenbarelser om spel via recensioner, let's plays osv.

Medlem

Sålt ett spel i hela mitt liv när jag var 7 år, och det ångrar jag än idag. Probotector till Super Nintendo.

Medlem
Skrivet av Monsterfrukost:

Hur ofta behåller du spel du köpt och hur ofta säljer du spel du köpt? Blir du av med alla spel som du inte gillar? Behåller du några eller många favoriter? Säljer du ett spel så fort du klarat av den? Är du en samlare eller inte? Önskar du att man kunde sälja sina digitala versioner av spel, på t.ex. Steam, Epic Games Store, Origin, Good Old Games, PS Store, Xbox One, Switch? Ni med så stor spelsamling att det blir trångt i hemmet, hur gör ni?

Jag behåller det mesta jag köper i spelväg (oavsett vad jag tycker om produkterna), förr i tiden sålde jag spel någon gång ibland - men i vuxenlivet har det blivit mindre vanligt. Men jag undviker att köpa spel som jag i förhand tror är tråkigt/dåligt/inte min smak - man kan få uppenbarelser om spel via recensioner, let's plays osv.

Köper enbart spel digitalt idag, så är lite svårt att sälja av ett utan att hela samlingen försvinner.


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

Medlem

Säljer alla fysiska spel så snart jag är klar. Köper t.ex. ett spel till PS4, spelar klart det på en vecka och säljer det sedan, förstår inte människor som behåller spel som inte är samlarutgåva eller så. Man måste vara bra ekonomiskt oansvarig om man har fysiska spel i hyllan för flera tusen, som bara sjunker i värde för varje dag, inte konstigt att folk klagar över att de inte har "råd" med nya spel. Det vore även helt underbart om man kunde sälja eller byta in digitala spel också.

I övrigt spelar jag så mycket jag kan via speltjänster, t.ex. Jedi: Fallen Order via Origin för 100 kr istället för att köpa det för 500 kr, eller Gears 5 via Xbox Gamepass för 50 kr istället för att betala 500 kr. Bara där har jag sparat drygt 850 kr jämfört med att köpa dem vid lansering.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Samlar på spel så jag behåller det mesta. Är det nåt nytt spel som inte klickar så kan det hända att jag slänger ut det till försäljning. Köper dock för det mesta spel jag verkligen vill ha så det händer inte så ofta.

Sålde lite mer grejer förr dock när pengarna sina.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Behåller de spelen jag gillar och kan tänka mig att spela om (även om det innebär om 5-8 år). Har senaste åren köpt flera spel jag spelat förr, sålt och senare ångrat att jag sålde haha.

Medlem

Har nog aldrig sålt ett spel när jag varit klart med det.
Lånar ut till vänner som vill spela det och de gör likadant.

Säljer alltid ett spel jag spelat klar om jag köpt det fysiskt, på så sätt kan jag köpa ett nytt spel för 399 kr istället för 699 kr. Den enda anledningen att spara spel vore att det ser snyggt ut i en hylla men tycker inte att PS4 fodral är särskilt snygga. I så fall skulle man sparat NES, SNES eller N64 fodral.

Medlem

Jag har aldrig sålt ett spel, fast visserligen sålde jag mitt NES till en kompis och då följde det med ett par spel. Men, jag har aldrig satt det i system där jag köper, spelar, säljer.

Medlem

Säljer alltid mina fysiska spel när jag är klar med dem, då jag vet att jag aldrig kommer återvända till dem. Har så många andra spel jag kan spela och uppleva nya upplevelser istället.

Säljer inte.


signatur

Viam inveniam aut faciam

jbx
Medlem

Har i många år köpt nästan alla nya spel och sen sålt de efter en genomspelning. Så brukade snitta 100-150kr i utgift per spel.
Men när jag i somras gick över till pc så är det betydligt dyrare för mig att spela, hårdvara för 47000kr och spel för ca 500kr st.. nåväl, smakar det så kostar det.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Har inte sålt ett spel, och spel hyllan växer stadigt :). Det är kul att samla

Fragtjuv

Det är väldigt sällan jag säljer mina spel eftersom det är lite småkul att ha kvar dem. Däremot så skänkte jag de flesta av mina PS3-spel en gång i tiden.

Jag har gått i tanken att sälja min PS4 men nu när Last of us part 2 blivit försenat igen så får jag antagligen aldrig sålt den.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Sålt ett spel i hela mitt liv när jag var 7 år, och det ångrar jag än idag. Probotector till Super Nintendo.

Sålde hela min NES samling för att köpa PlayStation 1995. Ett misstag som jag ångrar än idag.
Samlar på NES, SNES, SFC, FC, SMD, SMS, GB, GBC, GBA och N64 idag - men svårt att fylla tomrummet av bla Captain Skyhawk (ESP, CIB m svensk A4)...


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Kontot avslutas

Det har gått i perioder för mig.
Sålde mycket spel när jag hellre ville ha de digitalt.
Sen sålde vi en massa spel när vi behövde få in pengar en sommar. Jag ångrar det inte eftersom vi då behövde pengarna och sen hade jag ju min gamla Wii softmoddad så jag kunde spela de spelen där istället.
Nu försöker jag då och då köpa tillbaka vissa av spelen som jag sålde den sommaren, främst Super Mario Sunshine och Paper Mario: Thousand-Years Door.

Annars ångrar jag faktiskt inte att jag har sålt några spel, säljer jag något så är det spel som jag ändå inte gillar eller spel som jag redan äger någon annanstans.

Dock är jag lite rädd för det med de digitala spelen som jag äger. Är rädd för att de tillslut inte kommer gå att ladda ner igen.
Så jag försöker främst köpa fysiska spel idag.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Läste "Hur ofta behåller, säljer du din tjej?" Ptjaa det beror väl på om det är inför ett storsläpp eller inte annars kan man ju behålla henne.

On topic: Nä nu för tiden när man är 30+ och plånboken inte består av veckopeng har jag faktiskt inte haft en tanke på att sälja, har dessutom blivit van vid digitala köp en då. För samlare förstår jag att man vill ha fysiskt exemplar - då hade jag nog inrett ett eget rum till spelprylar. Det hade varit roligt.

Medlem

Behåller allt och har så gjort i typ 30 år.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Belfry:

Säljer alla fysiska spel så snart jag är klar. Köper t.ex. ett spel till PS4, spelar klart det på en vecka och säljer det sedan, förstår inte människor som behåller spel som inte är samlarutgåva eller så. Man måste vara bra ekonomiskt oansvarig om man har fysiska spel i hyllan för flera tusen, som bara sjunker i värde för varje dag, inte konstigt att folk klagar över att de inte har "råd" med nya spel. Det vore även helt underbart om man kunde sälja eller byta in digitala spel också.

I övrigt spelar jag så mycket jag kan via speltjänster, t.ex. Jedi: Fallen Order via Origin för 100 kr istället för att köpa det för 500 kr, eller Gears 5 via Xbox Gamepass för 50 kr istället för att betala 500 kr. Bara där har jag sparat drygt 850 kr jämfört med att köpa dem vid lansering.

Anledningen till att jag har kvar alla mina spel är för att, tro det eller ej, jag spelar om dem. Även om det tar allt från 1 år till 10 så spelar jag ofta om dem på något sätt. Det gäller givetvis inte alla titlar, men då får jag ha dem i hyllan och ha det som en form av samling istället. Föredrar att ha en spelhylla över en bokhylla så att säga.

Så Persona 5 Royal jag kommer köpa av dig kommer stanna hos mig FÖR ALLTID!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Så Persona 5 Royal jag kommer köpa av dig kommer stanna hos mig FÖR ALLTID!

Haha, då ska jag väl i alla fall vara glad över att det får ett värdigt hem att leva ut sina dagar i.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

förstår inte människor som behåller spel som inte är samlarutgåva eller så. Man måste vara bra ekonomiskt oansvarig om man har fysiska spel i hyllan för flera tusen, som bara sjunker i värde för varje dag, inte konstigt att folk klagar över att de inte har "råd" med nya spel.

Nej, man behöver inte vara "ekonomiskt oansvarig". Personligen har jag inte heller några som helst ekonomiska problem, och har råd att spendera på nya spel. Jag gillar att kunna plocka fram ett spel ur hyllan och lira det igen, precis som vissa personer har böcker i sina hyllor som de kanske plockar fram då och då, eller filmer.

Medlem

Brukar i regel behålla nästan allt jag köper i spelväg, dels för att kunna spela om dom igen om jag skulle vilja de men även som ett minne.

Jag har aldrig riktigt gillat tanken av att köpa ett nytt spel för att klara de på 1-2 veckor för att sedan byta in för att få ett annat nytt spel billigare. Fast jag förstår folk som gör det dock, alla är vi olika.

It's not a lake, it's an ocean

Jag behåller alla numera. När jag var yngre och hade skralt med kosing hade jag inget annat val än att byta och sälja spel. Mitt sämsta byte någonsin var när jag bytte bort Silent Hill 2 mot Blinx på Xbox. Jag suktade efter ett plattformsspel, och sådana vimlade det inte av på Microsofts konsol. (Jag köpte förstås Silent Hill 2 igen senare.)


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Behåller alla men när det väl dyker upp en "complete" eller "definitive" edition av något av spelen jag har så köper jag det, för då finns allt på skvian och då skänker jag oftast bort den första utgåvan av sagda titeln.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Behåller allt och har gjort i alla tider. Alla fysiska kopior jag köper är spel som jag är säker på att jag kommer att tycka om. Vill gärna ha möjligheten kunna spela om spelen i framtiden.

Dessutom nostalgi, personligt värde och eventuellt samlarvärde.

jbx
Medlem
Skrivet av lerb:

Blev nyfiken på vad du har för hårdvara för det var ju en häftig summa pengar! Om man får lov att fråga alltså

Byggde en dator från grunden så jag räknade in alla tillbehör också, men visst:

Chassi: Lian Li PC-o11 dynamic
Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming
Lagring: 1.2TB-SSD 2.5TB-HDD
GPU: Nvidia RTX 2080Ti 11GB (Asus Rog Strix Gaming OC)
CPU: Intel i7 9700K
CPU Kylning: Corsair Hydro H100i Pro RGB
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3000 MHz
Nätaggregat: Corsair RM750W 80plus Gold
Fläktar: 2st NoctuaNF-S12B och 3st Corsair LL120 RGB
Skärm:Asus Rog Swift PG279Q 165Hz G-sync 1440p IPS 27”
Headset: Steelseries Artic 7 wireless white.
Tangentbord: Logitech G915 mechanical wireless RGB
Mus: Razer Mamba Elite Chroma & SteelsSeries Rival 650 Wireless
Musmatta: Razer Firefly Chroma och Razer Goliathus Speed Cosmic
Gamepad: Xbox Elite Controller V2 with Xbox Wireless adapter for PC.
+ högtalare och led-strips


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Belfry:

Säljer alla fysiska spel så snart jag är klar. Köper t.ex. ett spel till PS4, spelar klart det på en vecka och säljer det sedan, förstår inte människor som behåller spel som inte är samlarutgåva eller så. Man måste vara bra ekonomiskt oansvarig om man har fysiska spel i hyllan för flera tusen, som bara sjunker i värde för varje dag, inte konstigt att folk klagar över att de inte har "råd" med nya spel. Det vore även helt underbart om man kunde sälja eller byta in digitala spel också.

I övrigt spelar jag så mycket jag kan via speltjänster, t.ex. Jedi: Fallen Order via Origin för 100 kr istället för att köpa det för 500 kr, eller Gears 5 via Xbox Gamepass för 50 kr istället för att betala 500 kr. Bara där har jag sparat drygt 850 kr jämfört med att köpa dem vid lansering.

Här tog vi i, ekonomiskt oansvarig för att man behåller spel. Eller så kanske man är smart och köper spelen när de kostar 100-200kr och behåller dem istället för att förlora 100-200kr och förlora hela spelet också.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Här tog vi i, ekonomiskt oansvarig för att man behåller spel. Eller så kanske man är smart och köper spelen när de kostar 100-200kr och behåller dem istället för att förlora 100-200kr och förlora hela spelet också.

Ja, det verkar som om det var väldigt svårt att förstå mitt resonemang. Givetvis syftar jag till nylanseringar och fullpris, därav jämförelsen mellan speltjänster och just fullpris. Jag skrev först ekonomiskt inkompetent, men ändrade till oansvarig eftersom jag misstänkte att någon skulle ta illa vid sig, det verkar som om det sker oavsett ordval dock. "Ekonomiskt slösaktig" vore kanske ett bättre ordval, då kan väl ingen tolka det fel eller bli upprörd.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Sedan cirka 3 år tillbaka så köper jag bara spel digitalt.
Betalar aldrig fullpris för ett "endast kampanj" spel utan väntar på rea.
Spel som innehåller både sp och mp kan jag betala fullpris för.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jag har sålt spel en gång i mitt liv och det ångrar jag än idag. Jag sålde ett dussintal Nintendo 64-spel för att finansiera min GameCube. Jag älskar GameCuben men önskar att jag hade hittat en annan lösning då jag saknar ett gäng guldklimpar från N64an. Jag behöll dock själva konsolen och Banjo-Kazooie.

Jag tycker att det är trevligt att ha en samling, även om det blir mindre och mindre sånt nuförtiden iom digitala spel. Sedan är det även trevligt att kunna hävda någon form av "fair use" om man vill emulera något gammalt, har man ändå köpt spelet så...


signatur

H-How can she slap, kupo!?

12
Skriv svar