Hur häller/blandar du upp din oboy?

Medlem
Hur häller/blandar du upp din oboy?

Är du en sådan som lägger i oboyen i glaset först och sedan häller på mjölk för att därefter veva runt allt med skeden.
Eller är du den som häller i mjölk först och sedan skedar upp tills det blir en bra färg.

Eller hur gör du?


signatur

"High life on low budget"

Skribent

Nu har jag inte druckit Oboy på åratal, men man häller i mjölk först och sedan Oboy, precis som med snabbkaffe. Annars får man ju liksom en massa i botten som kan vara svår att få utblandad.

Medlem

Mjölk först, sen pulvret. Finns inget annat.

Medlem

Oboy?
Har inte gjort sedan...

Medlem

Precis som inom bakning är det alltid smidigast att lösa eventuella klumpar genom att hälla i pulvret först, sedan lite mjölk. Vispa/blanda det hela tills det är klumpfritt och förhållandevis tjockt, därefter tillsätter du önskad mängd mjölk och blandar tills du är nöjd. Detta förutsätter givetvis att det inte finns några sjuka jävlar där ute som tycker om de där små klumparna som flyter upp till toppen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Är du en sådan som lägger i oboyen i glaset först och sedan häller på mjölk för att därefter veva runt allt med skeden.
Eller är du den som häller i mjölk först och sedan skedar upp tills det blir en bra färg.

Eller hur gör du?

Mjölk sen pulver är så det är tänkt att man ska göra och det absolut lättaste och mest normala.
Finns säkert avarter som gör annorlunda som med allt annat.

Medlem

Oboy, here we go again mjölk först såklart. Sedan pulver och blanda.

Medlem

Jag brukade hälla i mjölken först och sedan pulvret men... tycker att det blir så himla klumpigt då så har bytt till att hälla i pulvret och sedan mjölken. Blir bättre då imo.


signatur

Halo kompis!

Moderator | Testpilot

Tvyärr håller jag oftast i pulver först och sedan mjölk, men som många säger händer det att det blir klumpigt i botten om jag inte rör om ordentligt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Mjölk först, sedan pulver. Rör om minimalt för att få maxad chokladsörja i botten. Och självklart gäller dubbla mängden pulver jämfört med rekommendationen på paketet. Det är inte O'boy utan tuggmotstånd (och omedelbar diabetes).


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Brukade köra bägge sätten. Minns med vrede de gångerna man hällt upp oboyen först för att sedan upptäcka att mjölken var slut. Eller att det fanns en slatt mjölk som man desperat försökt blanda med en full potion oboy.

Hur mycket oboy använde ni? Mina morföräldrar höll stenhårt på tre teskedar eller en matsked, men då smakade ju det ingenting.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Bussovic:

Jag brukade hälla i mjölken först och sedan pulvret men... tycker att det blir så himla klumpigt då så har bytt till att hälla i pulvret och sedan mjölken. Blir bättre då imo.

Håller med, det blev alltid massa oupplösta klumpar oavsett hur mycket man rörde om med skeden. Efter många år på "fel" sätt så har man nu gått över till pulver först.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Använder helst försluten behållare så jag kan skaka fram en perfekt blandning.


signatur

Övning ger träning.

Medlem
Skrivet av Seybsnilksz:

Använder helst försluten behållare så jag kan skaka fram en perfekt blandning.

Den lät bra, men skummas inte mjölken då?


signatur

"High life on low budget"

Skägg.
10 Chambers

@bent toe: Oh, ooh! Snart reggar sig väl en representant från Oboy...

Men! När jag drack Oboy som mest, någon gång i tonåren, kändes de där klumparna ibland som små flavor features, så droppar av koncentrerad choklad liksom.


signatur
Medlem

vi har oboy hemma ibland men otroligt sällan man dricker.
Mjölk först pulver sen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

KoP
Medlem

Skopar ner några skedar Oboy, häller på en lite skvätt mjölk och vispar runt tills det blir en tjock massa. Häller på resterande mängd mjölk samtidigt som jag sakta rör runt.

Fördelen: Slipper klumpar och behöver inte vispa runt så mycket för att pulvret och mjölken ska blanda sig.

Medlem

Pulver först och mjölk sen, precis som med musli/flingor.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Tyckte jag då: Mjölken går i först! Vill inte ha en gegga på botten.
Funderar jag över nu: Finns det bättre lösningar?!

Medlem

Man fyller halva glaset med mjölk, blandar i den mängd oboy man vill ha, sedan blandar man som tusan och fyller resten av glaset med mjölk. Klumpar och geggig botten är för barbarer.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Den lät bra, men skummas inte mjölken då?

Några bubblor blir det men de dör snabbt ner.


signatur

Övning ger träning.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Längesedan nu och skiter ärligt talat i ordningen.

Det viktiga är proportionerna mjölk/pulver, där vissa (galningar) verkar vara ute efter en flytande chokladkaka snarare än en mjölkdryck.

En skopa räcker, ljus O'boy for life.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Oboy Lover

Jag tycker att pulvret borde bladas först.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Längesedan nu och skiter ärligt talat i ordningen.

Det viktiga är proportionerna mjölk/pulver, där vissa (galningar) verkar vara ute efter en flytande chokladkaka snarare än en mjölkdryck.

En skopa räcker, ljus O'boy for life.

+1

Medlem

Kom att tänka på den här.

https://youtu.be/A9OuRGm0Ovw

Hm när andra kollar fragzonefredag så... lägger jag tid på att hitta den här videon lol.

Medlem

- En bra Oboy reder sig självt

Gammalt djungelordspråk


signatur

IDKFA

Medlem
Medlem
Skrivet av Belfry:

Precis som inom bakning är det alltid smidigast att lösa eventuella klumpar genom att hälla i pulvret först, sedan lite mjölk. Vispa/blanda det hela tills det är klumpfritt och förhållandevis tjockt, därefter tillsätter du önskad mängd mjölk och blandar tills du är nöjd. Detta förutsätter givetvis att det inte finns några sjuka jävlar där ute som tycker om de där små klumparna som flyter upp till toppen.

Hädelse, klumparna är ju vad som sätter guldkorn i vardagen. Dem fiskas upp med en sked och smackas sedan sönder med tungan.


signatur

Constants and variables

Medlem

Oj vad många som dricker oboy.. ni vet säkert hur mycket socker ni får i er.. jag drack ju oboy när jag var liten sen gick jag över till kaffe.. aldrig tittat tillbaka😁

Älskade att doppa knäckebröd med smör o ost i oboyen

Däremot har jag sett valrhona kakao och blivit sugen på testa

Frilansare

Mjölk först, sen pudra över pulvret och röra samtidigt. MEN! Känns som om det klumpar sig mer nu än på 90-talet?

12
Skriv svar