Platformers - Vilket är det bästa platformer-spelet?

Medlem
Platformers - Vilket är det bästa platformer-spelet?

Spelmarknaden växer sig allt större, och utbudet av spel är minst sagt överväldigande idag. Bland de vanligaste genrerna tillhör platformers. Med platformers som släppts för jämnan sedan 80-talet finns det därför en hel del att välja bland, vilket fick mig att tänka.

Vilket är (enligt dig) det bästa platformer-spelet, och vad är det som gör spelet så bra?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Releasehästryttare

Förmodligen Terraria för det är ett så komplett spel med massa kul saker att göra.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Celeste är smått fantastiskt och bör spelas, speciellt om man gillar lite svårare plattformsspel! Kontrollerna är snortighta, nivådesign och grafik håller högsta klass och musiken är grym.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Moderator | Testpilot

För mig är det Super Mario Bros. 3. Ettan skapade i princip hela genren och SMB3 förbättrade allt från originalet. Det är alltid bråk om vilket spel som är bäst, Mario 3 eller World, men jag tycker att Mario 3 förtjänar platsen mer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Oj, oerhört svårt att svara på. Så många som man spelat genom åren. Måste nog ta mig en rejäl funderare. 🤔

På rak arm med nyare spel i tanken måste jag säga.
The Messenger
Celeste
Hollow Knight.

Men tveksam om dessa kvalar in som bästa genom tiderna efter man har lurat lite på frågan. Återkommer!

Medlem

Jag slår ett slag för Crash Bandicoot. Ett klassiskt plattformsspel som är charmigt och är lika kul idag som det var för flera år sen, iallafall för mig.

Medlem

Symphony of the night, Mega Man 2, SMB3 och Super Mario 3D world

jbx
Medlem

Ori spelen är underhållande och estetiskt vackra, slår ett slag för Ori and the will of the wisps.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Jag börja först med spel sent i den första playstationets era, så jag missa helt plattformarens storhetstid. Ska jag vara ärlig så är det en av de genrer jag gillar minst, då jag är så dålig på dom, samt att dom oftast är snorsvåra med oförlåtande game over,.

Men några är helt okej. Heart of darkness var faktiskt ett spel jag faktiskt spela "back in the days". Hollow Knight är en riktig pärla. Ska jag nämna en 3D-plattformare så håller jag Mario Galaxy rätt högt.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Nes - Super Mario Bros 3, Mega Man 2
SNES - Super Mario World, Donkey Kong Country, Super Metriod,
Amiga - Turrican 2

Medlem

De flesta plattformsspel med tighta kontroller för det finns inget värre än ett plattformsspel där kontrollerna känns fel. Ta tex Ori, Hollow Knight, MMX eller Blasphemous där varje input du gör känns helt rätt medan ett spel som Chasm är lite delay i form av animationer och andra konstigheter. Sen måste ett spel ha lite coyote-time för att det ska funka riktigt bra.

Inaktiv

Om man ser till den estetiska inriktningen och berättelsen så helt klart Ori, väldigt bra fysik och move-set som man får lära sig i en bra och lagom takt samt att man tvingas inte att använda dem om man inte har ett behov av det.

Medlem

Ett som jag tycker är enkelt, kul och beroendeframkallande är Give up, Robot

Medlem

Älskar bl.a Super Mario World.

Skribent

Jag får nog säga Hollowknight. Riktigt skön kontroll, fantastiska miljöer och sådär lagom svårt.

Medlem

Svår fråga.

Plattform är egentligen ingen favorit för mig, men det finns guldkorn.

Favoriten sett till minnen blir Super Mario 64.

Favoriten sett till att jag kan spela det idag blir delat mellan Super Meat Boy, Celeste och Mario Odyssey.

Bubblare: Mario Galaxy, Mario World, Mario 3, Donkey Kong Country, Super Ghost and Goblins, Shovel Knight.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Skulle nog säga Super Metroid eller Super Castlevania IV, men lutar mest åt Super Castlevania IV.

Medlem

Nämner några på Amiga: Flashback, Benefactor, Superfrog, Another World.

Spelar inte så mycket plattformsspel annars, det jag kört mest all time är ju Little Big Planet men det är för man lirar det med barnet.

Medlem

Super Mario world/Super Metroid

Avstängd

Super Mario galaxy 2

Medlem

Another world är så fantastiskt fint spel.


signatur

IDKFA

Medlem

Ori and the blind forest

Medlem

Super Mario World och Flashback på gamla goda tiden.

Bionic Commando remaken på PS3an fick rätt hårt också.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Sonic 2 till Sega Mega Drive är fortfarande den roligaste och därmed bästa plattformaren som gjorts.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Turrican 2
Superfrog
Another world
Alla på amiga...


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem

Salt and Sanctuary!
(Är ett rikigt bra Dark Souls i 2D)


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem

Min första favorit var nog Jumpman Jr på C64.

Men andra favoriter genom tiderna har varit: Turrican 2 (Amiga), Bro Force (PC) ge mig en uppföljare!, Prince of Persia (Amiga), Impossible Mission (C64), Dead Cells (Xbox), Flashback (Amiga), Robocod 2 (Amiga), Super Meat Boy (Xbox), Cup Head (Xbox), Super Mario Odyssey (Switch), Super Mario Bros 3.

Medlem

Mega man spelen har alltid varit riktigt bra samt väldigt svåra samt många roliga bossar. Turrican 2 är med en favorit

Medlem

SMB3


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Super Metroid - Klassiker som håller än idag även om det är lite lätt om man har spelat det otaliga gånger. Delvis Alien-inspirerad, väldigt atmosfärisk plattformare med stämning som går att ta på. Enligt mitt tycke bästa inkarnationen av ett Metroid-spel i serien.

Charmigt till tusen!

123
Skriv svar