Platformers - Vilket är det bästa platformer-spelet?

Rayman Origins och Legends

Mycket bättre coop spel också än New Mario U och allt det heter


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Klonoa: Door to Phantomile till PS1, fullkomligt älskar det spelet. En nyversion släpptes till Wii, men gillar inte den lika mycket. Sliskigt sockersött, roligt gameplay, fantastisk musik och så överraskar spelet med världens sorgligaste slut som får dig att böla.

Skrivet av shelter:

Nämner några på Amiga: Flashback, Benefactor, Superfrog, Another World.

Spelar inte så mycket plattformsspel annars, det jag kört mest all time är ju Little Big Planet men det är för man lirar det med barnet.

Min favorit när det gäller plattformsspel till Amigan är Marvin's Marvelous Adventure. Helt klart det jag spelat igenom mest i alla fall, men nu så är det väl snart 20 år sedan jag spelade det sist.

Medlem

Loadrunner, nuff said.

Medlem

@Sapiens:
Vi har fått rätt svar, ni kan sluta kommentera nu!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Känns lite som att det inte är riktigt klart vad exakt som är ett plattformsspel. Personligen tycker jag inte att man kan kalla alla sidoscrollande 2D spel för plattformsspel. Metroid, Symphony of the night, Another world, Flashback...alla bra spel men inget av dom är ett plattformsspel.

Super Mario Bros är ett plattformsspel....

Medlem

Nya doom måste ju vara ett av dom sämsta?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det var länge sedan man hade en konsol och när man hade det var det inte många spel då man inte hade så mycket pengar. De plattformare som gick varmt var dock Sonic 2 + 3 samt Global Gladiators (se nedan).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av newlander:

Loadrunner, nuff said.

Yep, lode runner funkar fortfarande >_<

http://loderunnerwebgame.com/game/

Medlem

Super Mario World är ohotad etta för min del.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Min favorit när det gäller plattformsspel till Amigan är Marvin's Marvelous Adventure. Helt klart det jag spelat igenom mest i alla fall, men nu så är det väl snart 20 år sedan jag spelade det sist.

Hade nog gillade det där om jag hade det på den tiden. Men kände inte alls till spelet.

Medlem

Turrican II.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Commander Keen 4-6 Oj jag är gammal


signatur

"I had a dream with terrible chromatic aberration."
- John Carmack

Medlem
Medlem
Medlem

Inside
Limbo
Flashback

Medlem

Har generellt sett svårt för platformers men Super Meat Boy är ju riktigt kul.

Medlem

Tror att det flesta här blandar ihop plattformers med side scrollers. Metroid är inte en plattformer t.ex. Det är en lagom flytande genre men hela saken med plattformers är att just hoppande på plattformar är större delen av spelet, att undvika att ramla ner i hål t.ex.

Går vi på de klassiska så skulle jag säga Super Mario 3, Super Mario World 1 och 2 samt Donkey Kong Country 2.

Kollar vi på moderna så är Shovel Knight, Celeste, Shantae and the Pirate's Curse några av de mest underhållande.

Medlem

Mario bros 3 och Rayman Legends skulle jag säga. Hade jövligt roligt med det spelet

Medlem

Earthworm Jim


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Fragtjuv

Är inte så bekant med genren längre men älskade första Trine. Favoriten kommer emellertid alltid att vara Super Mario World.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Röstar troligen på Super Mario World men bland nyare spel så uppskattade jag Celeste väldigt mycket.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Känns lite som att det inte är riktigt klart vad exakt som är ett plattformsspel. Personligen tycker jag inte att man kan kalla alla sidoscrollande 2D spel för plattformsspel. Metroid, Symphony of the night, Another world, Flashback...alla bra spel men inget av dom är ett plattformsspel.

Super Mario Bros är ett plattformsspel....

Är nog benägen att hålla med. Svårt skilja skilja mellan plattform och Metriodvania ibland.

Medlem

Min absoluta favoritgenre, som gör sig bäst på 8 eller 16 bitar!
Mega Man 3, Super Metroid och Super Mario Land 2 Yoshis Island är sedan länge mina favoriter.

Bra plattformare görs inte idag i samma mängd som förut, men Shovel Knight är ändå ett spel som jag gärna återkommer till.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Super Mario world och Sonic and Knuckles är riktigt bra plattformsspel. Men kontrollen är tightare nu för tiden.Så i närtid skulle jag nog säga Sonic Mania, Monster boy eller Ori. De två sista är nog mer Metroidvania dock.

Ion
Medlem

Känns som Mario alltid varit kungen av plattformsspel? Super Mario World och SMB3 är ju skitbra spel. New SMB Wii var också kul. 3d-spelen fastnade jag inte riktigt för, även om de var välgjorda. Kameran blir liksom i vägen hela tiden.

Måste jag välja så väljer jag Super Mario World. Det spelet jag återkommer till varannat år eller så. Kan förövrigt rekommendera bsnes om ni ska spela på Windows, den är riktigt bra (och har en CRT-shader om man vill ha riktig old-skool-känsla).

Medlem

Det finns såklart givna klassiker från 80 & 90-talet till NES och SNES, men skulle vilja belysa 3st riktigt mysiga och otroligt charmiga platformare som kom lite senare.

De första två är Namco's bortglömda maskot Klonoa 1 & 2 till PS1 (även Remaken till Wii) och PS2. Så enastående enkelt 2.5D platformande med fantastisk musik. Artstylen är gudomligt charmig och det är tidlösa klassiker för mig.

Den tredje belysningen kom för några år sen till PC och sen senare till PS4, XBO & Switch, nämligen A Hat In Time.
En platformare som är likt Super Mario 64 på många sätt och vis men har sin alldeles egna identitet och charm. Hela spelet verkligen lyser av kärlek från utvecklarna som gjort en riktig fullpottare som sin första titel.
Communityt är fantastiskt och det finns inbyggt modstöd i PC versionen för att krydda med otaliga timmar extra innehåll.
Även Fanart communityt är helt galet duktiga och det finns så många snygga verk att spana in!
Spelet har även äckligt bra soundtrack ska tilläggas.

Medlem

Hollow Knight är helt klart i toppen av "action-platformare", fenomenalt spel.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Så svårt, jag har inte spelat jättemycket plattformsspel, framför allt inte de senaste åren. Men här är ett par favoriter.
Oddworld
Crash bandicooot

Medlem
Skrivet av Chiral:

Commander Keen 4-6 Oj jag är gammal

Jag hade tänkt skriva samtliga keen spel.
Fantastiska och de finns på Steam.
Men jag tror inte att jag kan utse ett eller ens top 5.
Så jag får dra en lista med mina favoriter.
prince of Persia, Captain comix, crystal caves, push-over, Duke nukem 1-2 & Manhattan project, super Mario world, duck tales, another world, flash back, black thorn, lost vikings, b.o.b., Evo, pre historic, cool spot, castlevania, metroid och till sist Ori.
Har nog glömt hälften.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

För mig är det Super Mario Bros. 3. Ettan skapade i princip hela genren och SMB3 förbättrade allt från originalet. Det är alltid bråk om vilket spel som är bäst, Mario 3 eller World, men jag tycker att Mario 3 förtjänar platsen mer.

Instämmer! Lillsyrran fick ett SNES när det släpptes. Önskade sig egentligen ett NES men fick nöja sig med ett SNES. När vi drog igång Super Mario All Stars och fick se grafiklyftet från NES var det inga ledsna miner längre. Sedan dess har SMB3 alltid varit min favorit. Spelar det just nu dagligen med barnen.

123
Skriv svar