Snurra pizza! Ge mig DIN idé för FZ-pizzan!

Backloggens befriare
Snurra pizza! Ge mig DIN idé för FZ-pizzan!

Tjena FZ!

Kommer antagligen snurra pizza i sommar som det ser ut, under rätt fria tyglar, och då är det ju verkligen dags att ta itu med det här med FZ-pizzan.

Jag har en del uppslag, som jag vill hålla hemliga, men kom gärna med idéer.
Är du medlem i FZ-redaktionen? Då kan det vara så att du får ett meddelande vad det lider... För det här kan, som det av någon anledning brukar få när jag är inblandad, få oproportionerligt stora proportioner.


signatur

Ad hoc addendum

Om det inte är en inbakad 'French hot dog' så vill jag inte ha.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Jag tänker en dubbelpizza - d.v.s. vanlig pizza, topping, sedan uppochnedvänd pizza med tomatsås ovanpå. Toppingen är öppen för diskussion.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Megadelux
Skrivet av Baronova:

Jag tänker en dubbelpizza - d.v.s. vanlig pizza, topping, sedan uppochnedvänd pizza med tomatsås ovanpå. Toppingen är öppen för diskussion.

Plus en på detta. "disco" osv brukar som kallas. mega-calzone för att gemene man skall förstå. Dom är grymma. Men man vill alltid ha en liten sås till, att doppa lock och kanter i för det blir lätt torrt.

Backloggens befriare
Skrivet av Baronova:

Jag tänker en dubbelpizza - d.v.s. vanlig pizza, topping, sedan uppochnedvänd pizza med tomatsås ovanpå. Toppingen är öppen för diskussion.

Skrivet av renod:

Plus en på detta. "disco" osv brukar som kallas. mega-calzone för att gemene man skall förstå. Dom är grymma. Men man vill alltid ha en liten sås till, att doppa lock och kanter i för det blir lätt torrt.

UFO heter de där jag kommer ifrån.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

UFO heter de där jag kommer ifrån.

Perfekt för FZ då med andra ord!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Skägg.
10 Chambers

Följer! Kebab for gibs?


signatur
Backloggens befriare
Skrivet av hannes.theorell:

Om det inte är en inbakad 'French hot dog' så vill jag inte ha.

Kommer nog att göra dig besviken tyvärr...

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Följer! Kebab for gibs?

Kebab är absolut inte omöjligt. Vi har redan börjat spåna på att göra egen kebab av något slag.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Namn: LOL (Lax Och Lök)
Beskrivning: En somrig pizza med purjolök och rökt lax och en klick gräddfil och lite dill. Svenska smaker som man kanske inte förknippar med en pizza, men som gifter sig fint! Givetvis med en gamer touch på namnet!

Notera, bör vara en "blanc, dvd ingen tomatsås

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Lord Silver:

Namn: LOL (Lax Och Lök)
Beskrivning: En somrig pizza med purjolök och rökt lax och en klick gräddfil och lite dill. Svenska smaker som man kanske inte förknippar med en pizza, men som gifter sig fint! Givetvis med en gamer touch på namnet!

Notera, bör vara en "blanc, dvd ingen tomatsås

Det där lät ju som en riktig hit, blev sugen på riktigt!


signatur

Jump in.

Backloggens befriare
Skrivet av Lord Silver:

Namn: LOL (Lax Och Lök)
Beskrivning: En somrig pizza med purjolök och rökt lax och en klick gräddfil och lite dill. Svenska smaker som man kanske inte förknippar med en pizza, men som gifter sig fint! Givetvis med en gamer touch på namnet!

Notera, bör vara en "blanc, dvd ingen tomatsås

Passar nog bättre än du tror för där den kommer göras. Inte alls en dum idé, men blir nog svårt att få med gemene FZ-medlemmen på det tåget, men vi kan ju hoppas.

p.s. Min f.d. kollega vill nu skrika på dig "DET HETER BIANCO, VEM HAR HITTAT PÅ BLANC? DET ÄR FRANSKA!" på sin italienska brytning. d.s.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Ost Tomatsås Lök Champinjoner Jalapeños Oxfilé Tacosås och vitlökssås i burk att sprinkler över efter smak.

Blir inte mycket bättre än så

Medlem

Jag har länge velat ha en pizza som ger variation, som alltså inte har samma topping/fyllning över hela pizzan. T ex en kvart av den har skinka och champ, en kvart har räkor, krabba och vitlökssås, en kvart har köttfärs, lök och bearnaise, den sista kvarten kanske kebab eller liknande som är lite starkare med jalapenos och kebabsås.

Ovanstående är givetvis bara förslag, det går ju att göra tema-pizzor med olika delar. T ex olika årstider på varje del. Eller en del fågel, en del skaldjur och en del "mitt i mellan". Eller varför inte per land/kök: en del Italien, en del Mexico, en del svennebanan-pizza osv. En "pizza knäppgök" för oss som gillar frukt med skinka över hela och sedan en del med ananas, en del med banan + curry och en del med kyckling + vitlökssås.

Variationerna och möjligheterna är oändliga, ser fram emot både bilder och recensioner

(Som en parentes: om du har en pizza med t ex kronärtskocka på, sätt inte hela i mitten som en del gör utan dela på den och sprid ut bitar av den över hela. Ett annat tips är att inte ha för stora köttbitar, som ibland kan vara lite sega att bita av. Lättare då att få hela biten i munnen i en tugga.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Eftersom det varken finns riktig kebab eller kebabsås utanför Småland, så föreslår jag en pizza som går att göra likvärdig i hela landet.

Tomatsås och ost som bas, kycklingbitar (ej kycklingkebab), pommes, och vitlökssås.

Det går givetvis att komplettera skinka och/eller lök om så önskas.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skribent
Skrivet av conthox:

Jag har länge velat ha en pizza som ger variation, som alltså inte har samma topping/fyllning över hela pizzan. T ex en kvart av den har skinka och champ, en kvart har räkor, krabba och vitlökssås, en kvart har köttfärs, lök och bearnaise, den sista kvarten kanske kebab eller liknande som är lite starkare med jalapenos och kebabsås.

Ovanstående är givetvis bara förslag, det går ju att göra tema-pizzor med olika delar. T ex olika årstider på varje del. Eller en del fågel, en del skaldjur och en del "mitt i mellan". Eller varför inte per land/kök: en del Italien, en del Mexico, en del svennebanan-pizza osv. En "pizza knäppgök" för oss som gillar frukt med skinka över hela och sedan en del med ananas, en del med banan + curry och en del med kyckling + vitlökssås.

Variationerna och möjligheterna är oändliga, ser fram emot både bilder och recensioner

(Som en parentes: om du har en pizza med t ex kronärtskocka på, sätt inte hela i mitten som en del gör utan dela på den och sprid ut bitar av den över hela. Ett annat tips är att inte ha för stora köttbitar, som ibland kan vara lite sega att bita av. Lättare då att få hela biten i munnen i en tugga.)

Typ som en vulkanpizza?

Medlem

@Shadee: Njae. Som en vanlig, bara att man delar upp den i områden. En sådan som du länkade till skulle ha på tok för mycket deg och nästan ingen fyllning/topping för min smak.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Farornas Konung

Har bara en sak att säga: BOG.

Skribent

Peperoni bara måste den inkludera. De är som små ljuvliga pizzor i sig själva.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Eftersom det varken finns riktig kebab eller kebabsås utanför Småland, så föreslår jag en pizza som går att göra likvärdig i hela landet.

Tomatsås och ost som bas, kycklingbitar (ej kycklingkebab), pommes, och vitlökssås.

Det går givetvis att komplettera skinka och/eller lök om så önskas.

Riktig kebab och kebabsås finns det gott om i Skåne bl a.
Er kebab och sås är helt okej men i slutändan är det bara en variant på riktig kebab

Den pizzan är god. Ätit exakt den flera gånger i t ex Alvesta och Växjö.

Backloggens befriare
Skrivet av JonseredRocks:

Har bara en sak att säga: BOG.

Ja, något med bog måste ju skapas.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Passar nog bättre än du tror för där den kommer göras. Inte alls en dum idé, men blir nog svårt att få med gemene FZ-medlemmen på det tåget, men vi kan ju hoppas.

p.s. Min f.d. kollega vill nu skrika på dig "DET HETER BIANCO, VEM HAR HITTAT PÅ BLANC? DET ÄR FRANSKA!" på sin italienska brytning. d.s.

Nä det är sant förstås! Å ber om ursäkt för det felaktiga ordet, visste ju att det var fel språk men var osäker på det italienska ditot

Backloggens befriare
Skrivet av Lord Silver:

Nä det är sant förstås! Å ber om ursäkt för det felaktiga ordet, visste ju att det var fel språk men var osäker på det italienska ditot

Ja, jag gjorde ju samma misstag i hans sällskap en gång 😂😂 trodde han skulle explodera 😁


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv

Kyckling, färsk paprika, skivad lök, majskorn, fefferoni, färsk skivad tomat, färsk basilika, ingen curry!
Naturligtvis lagd på en botten med hemgjord tomatsås, och en ost som heter Kavaljer.

PS.
Degklumpen ska väga mellan 75-85 gram, innan du bakat ut den, och det ska vara riktiga kanter på pizzan.
DS.

phi
Medlem

Napolitansk pizzadeg med ananas, banan och surströmming på.

Jag kallar den för "Brööl".

Medlem

Calskrove, googla den och använd som inspiration

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ja, jag gjorde ju samma misstag i hans sällskap en gång 😂😂 trodde han skulle explodera 😁

Vad är detta för mästerkock du känner som tar order från ett gamingforum? Verkar lite skevt men vem vet ? 🤔

Medlem

Jag gillar hy gamla hederliga Bussolapizzan vars fyllning består av tomatsås, ost, skicka och räkor.
Det vore trevligt med en specialvariant som även har kräftsjärtar och krabbakött på.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Shadee:

Kanske det finaste att komma från Piteå sedan Ronny Eriksson och Lennart Jähkel.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Skrivet av keffkebab:

Kommer nog att göra dig besviken tyvärr...

Så inte ens en halvinbakad och ha Dennis-korv inlindad i kanten?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv

En klassisk pizza, som en pizzabagare äter, om hen nu blir tvingad, är en cappricciosa, för bagaren vet, vilka ingredienser som är färska.

Skriv svar