Final Fantasy VII Remake spelades av 2,3 miljoner på tre dagar, enligt inofficiella siffror

Robot
Final Fantasy VII Remake spelades av 2,3 miljoner på tre dagar, enligt inofficiella siffror

En av de största PS4-lanseringarna någonsin, i så fall.

#final-fantasy-vii-remake, #square-enix


Medlem

Är hittills missnöjd, tyvärr. Tråkiga sidoquester, väldigt ojämn grafik, pinsamma dialoger, massa onödig utfyllnad, etc.

Nostalgi, musik samt striderna håller skeppet flytande dock.

Ska spela klart, men just nu är det årets besvikelse för mig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är hittills missnöjd, tyvärr. Tråkiga sidoquester, väldigt ojämn grafik, pinsamma dialoger, massa onödig utfyllnad, etc.

Nostalgi, musik samt striderna håller skeppet flytande dock.

Ska spela klart, men just nu är det årets besvikelse för mig.

Intressant att din åsikt om spelet är den direkta motsattsen till vad majoriteten(?) tycker.

Vissa sidoquests är självfallet som du säger lite tråkiga men det är en så oerhört liten del av spelet som de dåliga questsen utgör. Att grafiken skall vara "väldigt ojämn" är i mitt tycke en stor överdrift. Punkterna som man märker tydligt är t.ex. de ökända dörrarna som saknar texturer samt den lite lackluster skyboxen. Utöver det är grafiken väldigt bra.

Medlem
Skrivet av Striva:

Intressant att din åsikt om spelet är den direkta motsattsen till vad majoriteten(?) tycker.

Vissa sidoquests är självfallet som du säger lite tråkiga men det är en så oerhört liten del av spelet som de dåliga questsen utgör. Att grafiken skall vara "väldigt ojämn" är i mitt tycke en stor överdrift. Punkterna som man märker tydligt är t.ex. de ökända dörrarna som saknar texturer samt den lite lackluster skyboxen. Utöver det är grafiken väldigt bra.

Varför är det intressant? Åsikter baseras ju inte på vad andra tycker?

Håller inte med. Grafiken är skitbra ibland, direkt skräp ibland. Exempelvis ljuseffekterna som kan göra skärmen vit en stund. Sedan är designen och miljöerna oftast väldigt generiska och alldeles för linjära.

Helheten för mig hittills är klart undermålig. Är övertygad om att fler kommer att ventilera liknande efter att hypen dött ut.

Med det sagt så glädjer jag mig mycket åt de som finner glädje och njutning av spelet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Är hittills missnöjd, tyvärr. Tråkiga sidoquester, väldigt ojämn grafik, pinsamma dialoger, massa onödig utfyllnad, etc.

Nostalgi, musik samt striderna håller skeppet flytande dock.

Ska spela klart, men just nu är det årets besvikelse för mig.

Kände lite samma, tyvärr. De pinsamma dialogerna känner jag dock inte igen mig i, men det kan vara för att jag spelar med japanskt tal och överlag är väldigt anime-skadad.

För mig var det dock de nya "spökena" som totalt sabbade allt jag hade hoppats på att spelet skulle bli. Det borde vara olagligt att skända originalets kulturarv på detta sätt.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Kände lite samma, tyvärr. De pinsamma dialogerna känner jag dock inte igen mig i, men det kan vara för att jag spelar med japanskt talk och överlag är väldigt anime-skadad.

För mig var det dock de nya "spökena" som totalt sabbade allt jag hade hoppats på att spelet skulle bli. Det borde vara olagligt att skända originalets kulturarv.

Just dialogerna är kanske något som jag är överkänslig mot, tycker det stylitgt och onaturligt oftast. Ibland skiner det till, absolut. Men överlag är det för stelt och falskt(?). Diggade dock Aerith, hon bär med sig mycket charm och kul dialog. Cloud är också helt okej, han växer under tiden man spelar på ett bra sätt.

Tycker att spökena är lite spännande, även om jag inte förstår exakt vilken funktion de fyller. Det är dock ingenting jag minns från originalet alls. Det stör dig att dem har lagt till detta då det inte fanns med i storyn från början?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Tycker att spökena är lite spännande, även om jag inte förstår exakt vilken funktion de fyller. Det är dock ingenting jag minns från originalet alls. Det stör dig att dem har lagt till detta då det inte fanns med i storyn från början?

De var inte med i originalet, nej. Det är en kombination av att de förstör många scener som helt enkelt inte tjänar något på deras existens och att de, utan att spoila för mycket, har en så stor inverkan i storyn att den helt enkelt inte ens kommer påminna om originalet i kommande episoder.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

De var inte med i originalet, nej. Det är en kombination av att de förstör många scener som helt enkelt inte tjänar något på deras existens och att de, utan att spoila för mycket, har en så stor inverkan i storyn att den helt enkelt inte ens kommer påminna om originalet i kommande episoder.

Alright, tack för info. Det verkar förklara att det finns en hel del som anser att remaken är en uppföljare alternativt en fri nytolkning.

FF7:ReImagined hade kanske varit en bättre titel?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag som har kört igenom spelet, tycker att spel bjöd på humor och nostalgi glädje och tänkte fan va bra det här är tack som fan square enix!! Sen kom slutet som ändrade allt som hände i final fantasy 7, du slåss med några whispers och slår ihjäl en super stor ande som styr ödet. helt plötsligt så ändrades storyn i crisis core, någon viktig detalj där som gjorde så att cloud blev en ex-soldat osv.. Zack är nu vid liv och du har din lilla trupp som har sett framtiden och har dessutom ändrat storylinen. Det är inte en den remaken som folket längtade efter inte vi som är födda på tidigt 80tal och körde orginalet för 23år sen. känner mig sviken! lurad! mitt inre barn som har så fina minnen och ledsna fick allt raderat. tack vare slutet! fucking Reboot till remake!!

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Alright, tack för info. Det verkar förklara att det finns en hel del som anser att remaken är en uppföljare alternativt en fri nytolkning.

FF7:ReImagnied hade kanske varit en bättre titel?

Ja, det hade varit mycket bättre om de var helt ärliga med vad de skapat från första början. Det är väldigt svårt att få oss som mer eller mindre avgudat originalet från dag ett att helt plötsligt acceptera att den fantastiska storyn byts ut mot något som snarare hör hemma i Kingdom Hearts.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Jag som har kört igenom spelet, tycker att spel bjöd på humor och nostalgi glädje och tänkte fan va bra det här är tack som fan square enix!! Sen kom slutet som ändrade allt som hände i final fantasy 7, du slåss med några whispers och slår ihjäl en super stor ande som styr ödet. helt plötsligt så ändrades storyn i crisis core, någon viktig detalj där som gjorde så att cloud blev en ex-soldat osv.. Zack är nu vid liv och du har din lilla trupp som har sett framtiden och har dessutom ändrat storylinen. Det är inte en den remaken som folket längtade efter inte vi som är födda på tidigt 80tal och körde orginalet för 23år sen. känner mig sviken! lurad! mitt inre barn som har så fina minnen och ledsna fick allt raderat. tack vare slutet! fucking Reboot till remake!!

Är på kapitel 17 så jag har bara ett par bossar kvar men det är nice att de har lite överraskningar att bjuda på. Vissa viktiga punkter tror jag knappast kommer att förändras dock, De kan väl inte vara så fula att de gör så att Aerith inte dör dock, även om det är många som önskat att det fanns nåt sätt att rädda henne eller få henne tillbaka.

Körde på normal fram till Reno&Rude bossfighten, stångade mig fett blodig och sänkte till easy. Kör resten på easy nu.

Medlem
Skrivet av Hordaland:

Ja, det hade varit mycket bättre om de var helt ärliga med vad de skapat från första början. Det är väldigt svårt att få oss som mer eller mindre avgudat originalet från dag ett att helt plötsligt acceptera att den fantastiska storyn byts ut mot något som snarare hör hemma i Kingdom Hearts.

Jag förstår, tack för input.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Är på kapitel 17 så jag har bara ett par bossar kvar men det är nice att de har lite överraskningar att bjuda på. Vissa viktiga punkter tror jag knappast kommer att förändras dock, De kan väl inte vara så fula att de gör så att Aerith inte dör dock, även om det är många som önskat att det fanns nåt sätt att rädda henne eller få henne tillbaka.

Som det såg ut på alla flashbacken man fick se i spelet. Så är det just dom där grejerna som man kommer att kunna påverka.. spoilers btw Zack lever..

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Som det såg ut på alla flashbacken man fick se i spelet. Så är det just dom där grejerna som man kommer att kunna påverka.. spoilers btw Zack lever..

Jo, så mycket förstod jag. Minns knappt flertalet grejer från orginalet, vilket på sätt och vis kanske är bra?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är hittills missnöjd, tyvärr. Tråkiga sidoquester, väldigt ojämn grafik, pinsamma dialoger, massa onödig utfyllnad, etc.

Nostalgi, musik samt striderna håller skeppet flytande dock.

Ska spela klart, men just nu är det årets besvikelse för mig.

Äntligen lite nyktra åsikter , har nu spelat 10 timmar och jösses vad jag skämms över många dialoger som bara är konstiga och krystade, sen alla japanska anime stön i tid och otid ? *kräks* .
cirkus artisten som kom dansade och flygande med sin motorcykel i början avgjorde det hela och jag insåg att det här spelet uppenbarligen är gjort för att spelas av barn.
Orginalet var dystopiskt och en mörk berättelse medans detta känns som ett happy hardcore rave som har lika mycket gameplay som ett quicktime event, och fullt med meningslösa hinder för att dryga ut speltiden.
Men visst finns det många ljuspunkter
Men inte tillräckligt för att ens vilja spela igenom det än mindre bli sugen på någon ep2.

Rpg tronen hålls med lätthet fortfarande av CDproject red.

Grafik 9/10
Ljud 5/10 ( tekniskt urusel)
Gameplay 5/10 (vilket gameplay?)

Medlem
Skrivet av gerald:

Äntligen lite nyktra åsikter , har nu spelat 10 timmar och jösses vad jag skämms över många dialoger som bara är konstiga och krystade, sen alla japanska anime stön i tid och otid ? *kräks* .
cirkus artisten som kom dansade och flygande med sin motorcykel i början avgjorde det hela och jag insåg att det här spelet uppenbarligen är gjort för att spelas av barn.
Orginalet var dystopiskt och en mörk berättelse medans detta känns som ett happy hardcore rave som har lika mycket gameplay som ett quicktime event, och fullt med meningslösa hinder för att dryga ut speltiden.
Men visst finns det många ljuspunkter
Men inte tillräckligt för att ens vilja spela igenom det än mindre bli sugen på någon ep2.

Rpg tronen hålls med lätthet fortfarande av CDproject red.

Grafik 9/10
Ljud 5/10 ( tekniskt urusel)
Gameplay 5/10 (vilket gameplay?)

Du sammanfattar mina tankar och känslor mycket väl.

Nästan aldrig har man fullt team, utan tvingas att döda monster med en känsla av handikapp. Och efter man har fullt team och det börjar att bli kul, då vänder det och man är ensam igen. 10 timmar senare så är striderna svagare än från början, märkligt nog. Stridsystemet är asgrymt, men väldigt underutnyttjat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Som det såg ut på alla flashbacken man fick se i spelet. Så är det just dom där grejerna som man kommer att kunna påverka.. spoilers btw Zack lever..

De flesta teorier folk har anser fortfarande att Zack är död. De visioner som man såg var endast saker som skulle ha kunnat hänt.

Dock är just allt som personer trycker ut sig just nu teorier då ingen riktigt vet vad allt tyder på. Vi får antagligen veta mer i del 2 av remaken om det visar sig vara mer än visioner eller kommer det inte nämnas alls då det inte betydde något.

Medlem

rätt roligt med teorier om karaktärer som inte finns, eftersom square kan tekniskt sätt säga nä men det kom en helig elefant och den hade kraften att heala alla som dött tidigare och så nu lever alla =D

Medlem
Skrivet av Natrium:

rätt roligt med teorier om karaktärer som inte finns, eftersom square kan tekniskt sätt säga nä men det kom en helig elefant och den hade kraften att heala alla som dött tidigare och så nu lever alla =D

Jovisst kan dem det. All kontroll gällande deras ip:n ligger i Square Enix händer.

Medlem

Zack lever det fick vi se, när the whisper försvann ifrån slag fältet där zack stod. helt fu..ing banannas! inte på något bra sätt alls. fan säger jag bara. varför äns ta upp final fantasy 7 ur lådan igen och sen går ut med att man ska åter skapa spelet och sen säger att man ska vara sann trogen till storyn och sen så får vi se ett maskhål i slutet som skickar cloud till rymden där livet inte har börjat än "big bang". och slut bossen! är en mega whisper som håller tiden och linjerna på plats och du slår ihjäl honom och allt ändras. blir lite som att säga det som hände för 23år sen och den storyn som berättades inte blev av tack vare tids hoppet och zack överlevde och cloud behöver nu inte ta upp fighten där zack slutade. Att hålla på quantum fysik och tids linjer i spel är så dumt och farligt, mkt som kan gå fel. plotholes som inte går och förklara och andra skumma saker som händer. Är det bara jag som är emot sånt här skit. Sen så kan jag ju inte påstå efter det där slutet att spelet är en Remake.
Remaster= högre texture
Remakes= hela spelet skapats på nytt men håller sig till storyn från orginalet. Dock så kan det förekomma att man lägger till mer saker.
Reboots= Kan innebära att spelet skapats på nytt med en ny tolking..

inte att remaken ska vända ut och in på storyn. Då är det ju inte samma spel längre.

Grymt besviken!

Medlem

De är dock inte säkert att Zack lever i våran timeline. Kolla så får ni se att stamp på chipspåsen i Zack scenen är en annan hundras än den vi såg i spelet.

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Zack lever det fick vi se, när the whisper försvann ifrån slag fältet där zack stod.

Det är konstigt att du väljer att tro på något, som i nuläget är i klass med fanfiction, bara för att få dig att tycka illa om spelet.

Avstängd
Skrivet av Striva:

Det är konstigt att du väljer att tro på något, som i nuläget är i klass med fanfiction, bara för att få dig att tycka illa om spelet.

Hela spelet är just nu i klass med fanfiction. Det är det som är problemet.

Medlem
Skrivet av erson:

De är dock inte säkert att Zack lever i våran timeline. Kolla så får ni se att stamp på chipspåsen i Zack scenen är en annan hundras än den vi såg i spelet.

Det är ju just de som kruxet, det där att hoppa in olika tidlinjer för att ändra saker.. ta ett till exempel du sätter dig i en tidsmaskin och sen drar tillbaka då när dinosaurier en gång levde och sen så börjar du slå ihjäl vissa saker typ som en mygga och kanske rent utav lämnar något där vilket kan leda till stor förändringar sen när du reser tillbaks till nutiden.

Och nu spelet så gör du ju just nu detta reser tillbaks och ändra vilket kan leda till stora och små förändringar.. som stamp ikonen kan mycket väl ha ändras och mycket annat.

och sen sägs det också om man nu lyckas skapa ett sånt där tidshål\tidslinje där du kan gå in i och ändra saker
så skapas det en ytligare en tidslinje och helt plötsligt så har du 10 tals olika tidlinjer med olika events..

sjuka grejer!!

Medlem
Skrivet av Hellspites:

Det är ju just de som kruxet, det där att hoppa in olika tidlinjer för att ändra saker.. ta ett till exempel du sätter dig i en tidsmaskin och sen drar tillbaka då när dinosaurier en gång levde och sen så börjar du slå ihjäl vissa saker typ som en mygga och kanske rent utav lämnar något där vilket kan leda till stor förändringar sen när du reser tillbaks till nutiden.

Och nu spelet så gör du ju just nu detta reser tillbaks och ändra vilket kan leda till stora och små förändringar.. som stamp ikonen kan mycket väl ha ändras och mycket annat.

och sen sägs det också om man nu lyckas skapa ett sånt där tidshål\tidslinje där du kan gå in i och ändra saker
så skapas det en ytligare en tidslinje och helt plötsligt så har du 10 tals olika tidlinjer med olika events..

sjuka grejer!!

"Sjuka grejor". Vill också påstå att det är onödiga grejor. INGEN har efterfrågat detta. Det skulle vara en Remake, inget annat.

SquareEnix måste få hjälp att komma in i matchen. Gärna av någon västerländsk studio.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är hittills missnöjd, tyvärr. Tråkiga sidoquester, väldigt ojämn grafik, pinsamma dialoger, massa onödig utfyllnad, etc.

Nostalgi, musik samt striderna håller skeppet flytande dock.

Ska spela klart, men just nu är det årets besvikelse för mig.

Jag är heller inte helt nöjd. Det här har varit mitt mest emotsedda spel någonsin. Originalet är mitt favoritspel och jag har levt med det spelet i minnet och tankarna i 23 år. Så förväntningarna var förstås orimliga. Jag gillar mycket, men ogillar också mycket. Sidouppdragen är - som alltid är fallet - uteslutande urtrista. Många scener är alldeles för utdragna. Det kokas verkligen soppa på spik i det här spelet. Musik som är oerhört tätt förknippad med vissa specifika platser och händelser är på flera ställen i spelet utbytt mot ny musik, vilket för mig är helt oförlåtligt. Det är ofta alldeles för mycket over the top med bombastisk musik, explosioner och strid efter strid efter strid. Nästan som en Michael Bay-film. Jag blir matt. De lugnare stunderna tenderar tyvärr att snarare bli sega. Originalet har ett tempo som känns perfekt avvägt.

Till spelets plus hör att jag tycker att karaktärerna är ännu bättre här. De lever verkligen upp. Som Jessie, som Aerith och Tifa. Grafiken är för det mesta strålande, originalmusiken är briljant (därför stör det mig ännu mer att den så ofta är ersatt med nyskriven musik), stridssystemet är jättebra, nostalgifaktorn är ofta precis så hög som jag hoppats. Spelet är dessutom extremt linjärt och består nästan bara av korridorer. Dessutom får vi - trots den väl tilltagna speltiden - inte se särskilt mycket nytt av Midgar. Jag hade förväntat mig att man skulle få komma till helt nya delar av staden, men så är det tyvärr inte.

Så: spelet blandar och ger. Mycket bra, mycket som är mindre bra och med en del ändringar vad gäller musik och story som är helt obegripliga. If it ain’t broken, don’t fix it, som det ju heter. Mitt betyg landar ändå på en fyra, men det är en svag fyra, på gränsen till trea. Självklart är jag därför besviken eftersom jag hade förväntat mig/hoppats på ett spel som skulle vara fulländat. Jag ser ändå fram emot kommande delar.

Dex
Medlem

Kan verkligen inte hålla med vissa personer i denna tråden. Jag är väldigt nöjd med spelet än så länge och är originalet ett av mina absoluta favorit spel någonsin. Kan hålla med om att sidouppdragen knappast är dom bästa, men det var det nog ingen som förväntade sig heller.

Personen innan som klagade över att originalet var mörkare och det var mycket barnsligare måste jag verkligen ifrågasätta om personen har spelat båda spelen. Bara jämför bossarna och fienderna som finns i båda spelen så kan man omöjligt påstå att originalet är mörkare. Mycket mer påtagligt allt negativt som händer i staden jämfört med originalet så förstår verkligen inte det påståendet.

Musiken tycker jag också har varit klockren så här långt. Får väldigt mycket vibbar från originalet från musiken.

Tycker verkligen dom har fått Midgar att kännas mycket mer levande och fått Shinra att verkligen vara onda. Gillar verkligen högkvarteret och alla experimenten man får se som dom har gjort.

Sen får man se vad slutet innebär med om det nu blir en annan tidslinje eller vad som händer, men det är ju omöjligt att säga nu vad konsekvenserna blir. Tror folk överreagerar rätt mycket och intalar sig att det bara kommer bli skit av allting när vi egentligen inte vet någonting alls vad som kommer hända i dom andra delarna.

Personligen är jag väldigt nyfiken på nästa del och ska bli väldigt kul och se om dom kan leva upp till förväntningarna!

Avstängd
Skrivet av dex20:

Tror folk överreagerar rätt mycket och intalar sig att det bara kommer bli skit av allting när vi egentligen inte vet någonting alls vad som kommer hända i dom andra delarna.

Personligen tror jag att nästa del kommer bli mycket bättre än smörjan vi precis fick ta del av. Då är vi dessutom redan informerade om att det kommer vara ett sönderslaget nonsensäventyr och kan gå in med en annan inställning. Men de som på allvar tror att vi kommer få något som i närheten ens påminner om originalet fortsättningsvis är oerhört naiva. Det kommer förmodligen bygga upp till ett stort krig med Wutai och eftersom de "spoilade" både att Jenova var en alien och inte en ancient samt att en svarthårig soldier som påminner om Cloud existerar så tror jag inte så mycket fokus kommer ligga på att gräva i Clouds hjärna eftersom spelaren nu direkt kan lägga pusselbitarna på plats. Till och med Hojo säger till Cloud att han inte är en soldier, något han inte gör i originalet. I Originalet har Hojo till en början ingen direkt koll på Cloud.

Medlem
Skrivet av dex20:

Kan verkligen inte hålla med vissa personer i denna tråden. Jag är väldigt nöjd med spelet än så länge och är originalet ett av mina absoluta favorit spel någonsin. Kan hålla med om att sidouppdragen knappast är dom bästa, men det var det nog ingen som förväntade sig heller.

Personen innan som klagade över att originalet var mörkare och det var mycket barnsligare måste jag verkligen ifrågasätta om personen har spelat båda spelen. Bara jämför bossarna och fienderna som finns i båda spelen så kan man omöjligt påstå att originalet är mörkare. Mycket mer påtagligt allt negativt som händer i staden jämfört med originalet så förstår verkligen inte det påståendet.

Musiken tycker jag också har varit klockren så här långt. Får väldigt mycket vibbar från originalet från musiken.

Tycker verkligen dom har fått Midgar att kännas mycket mer levande och fått Shinra att verkligen vara onda. Gillar verkligen högkvarteret och alla experimenten man får se som dom har gjort.

Sen får man se vad slutet innebär med om det nu blir en annan tidslinje eller vad som händer, men det är ju omöjligt att säga nu vad konsekvenserna blir. Tror folk överreagerar rätt mycket och intalar sig att det bara kommer bli skit av allting när vi egentligen inte vet någonting alls vad som kommer hända i dom andra delarna.

Personligen är jag väldigt nyfiken på nästa del och ska bli väldigt kul och se om dom kan leva upp till förväntningarna!

Ta av dig hype filtret , barnsligheten som är rätt typisk för japansk populärkultur genomsyrar spelet.
De borde ringt utvecklarna av last of us eller witcher för konsultation.
Detta spel är snart bortglömt som mediokra spel tenderar att snabbt bli.
Trist om jag trampar på ömma tår XD

Medlem

Jag blir lite ledsen. Så länge har jag sett fram emot det hör spelet och att det skulle kunna ge mig samma underbara, otroliga upplevelse som originalet gjorde 1997. Det var kanske naivt. Jag är 40 år nu, det går inte att bli berörd av ett spel på samma sätt som när jag var 18. Men oavsett det sp har jag drömt om att på nytt få uppleva FFVII så som det har levt kvar i minnet i alla år. Nu blev det inte alls så, så det känns tråkigt. Eftersom det är det här som är remaken kommer jag ju aldrig få den Remake jag drömt om så länge.

123
Skriv svar