Snurra pizza! Ge mig DIN idé för FZ-pizzan!

Skribent

@Gustav Höglund: Har faktiskt inte provat någon Vulkanpizza än, men kanske måste ta bilen till Enköping någon dag för att prova på. Finns ett ställe där som har groteskt stora rätter samt även Vulkanpizza och andra specialare.

https://www.pizzeriatullen.se

Backloggens befriare
Skrivet av Jiminy:

Vad är detta för mästerkock du känner som tar order från ett gamingforum? Verkar lite skevt men vem vet ? 🤔

Eh, fattar ingenting av ditt inlägg?


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av anon_326443:

En klassisk pizza, som en pizzabagare äter, om hen nu blir tvingad, är en cappricciosa, för bagaren vet, vilka ingredienser som är färska.

Ja, det är i princip den enda jag äter personligen.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av hannes.theorell:

Så inte ens en halvinbakad och ha Dennis-korv inlindad i kanten?

Denniskorv kan man aldrig helt räkna bort, så klart..


signatur

Ad hoc addendum

Skrivet av Shadee:

@gh0glund: Har faktiskt inte provat någon Vulkanpizza än, men kanske måste ta bilen till Enköping någon dag för att prova på. Finns ett ställe där som har groteskt stora rätter samt även Vulkanpizza och andra specialare.

https://www.pizzeriatullen.se

Hur kan jag inte känna till det stället? Jag arbetar inte långt därifrån.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skribent
Skrivet av hannes.theorell:

Hur kan jag inte känna till det stället? Jag arbetar inte långt därifrån.

Jag upptäckte det när jag såg Matkomas youtubeklipp.

Backloggens befriare

@Joakim Bennet - klart det blir video! Vill inte säga för mycket än bara, inga detaljer spikade än, men mer info kommer!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av anon_326443:

En klassisk pizza, som en pizzabagare äter, om hen nu blir tvingad, är en cappricciosa, för bagaren vet, vilka ingredienser som är färska.

Om bagaren vet att ananasen är färsk, gör han en cappricciosa då?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av anon_326443:

En klassisk pizza, som en pizzabagare äter, om hen nu blir tvingad, är en cappricciosa, för bagaren vet, vilka ingredienser som är färska.

Don't order fish on Mondays.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Backloggens befriare
Skrivet av Gustav Höglund:

Don't order fish on Mondays.

Ba för kul: hur länge får en fisk kallas färsk, om den legat på is?


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Freakon:

Om bagaren vet att ananasen är färsk, gör han en cappricciosa då?

https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/g34lzo/i_asked_mast...


signatur

Ad hoc addendum

Frilansare

@keffkebab:
Åh, hoppas på riktigt toppraffel!

Ook
Bibliotekarie (UU)

Kan vara (god) idé att göra någon form av godispizza, om det är möjligt för dig att göra efterrättspizzor? Har inget riktigt bra förslag här mer än någon form av nutellapizza spetsad med koffein / jolt cola om det nu ska vara någon form av gaming pizza FZ-style.

Backloggens befriare
Skrivet av Ook:

Kan vara (god) idé att göra någon form av godispizza, om det är möjligt för dig att göra efterrättspizzor? Har inget riktigt bra förslag här mer än någon form av nutellapizza spetsad med koffein / jolt cola om det nu ska vara någon form av gaming pizza FZ-style.

Eftersom att planen blir att göra detta för skojs skull och när tid finns/på fritiden så kan jag ju göra vad jag vill, tänker jag.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Nu har vi varit uppe och provkört en helg i alla fall. Får se vart det landar, men kändes bra, även om man snabbt inser att man är noob på att snurra pizza professionellt, så är det ju också en del av hela grejen, att lära sig nåt nytt, testa, utvecklas.

Men som sagt, en del ideér för FragZåne finns, men tar gärna emot förslag fortfarande.

Så här blev i alla fall resultatet i helgen..

Rulla in en deg och låt den rulla...

Första pizzan ut ur ugnen, på en test-deg...

Första pizzorna som går till betalande gäster...

Mer pizzor till gäster...

Experimentpizza numero uno... I introduce, Gravlax-pizzan
En svensk sommarklassiker i ny förpackning.
Gravad lax, hovmästarsås, kokt potatis, creme fraiche, dill, och och lite god cheddar...

Experimentpizza numero due... Pizza di Nonna
Tomatasås, mozzarella, rökt makrill, bladspenat, gräddvinaigrette...


signatur

Ad hoc addendum

Skribent

@keffkebab Ser ju riktigt fina ut! Även om jag inte är något fan av fisk.

Farornas Konung

Ser ju riktigt nice ut! Vad tyckte gästerna??

Medlem

Ser goda ut, även om dom skiljer sig mot de som vi har här. Speciellt fisk-pizzorna då. Låter udda men utesluter inte att det blev bra.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Inget fan av experimentpizzor för det mesta men de andra såg riktigt fina ut faktiskt, blir hungrig. Framförallt första pizzan där är ju drömpizzan för min del, med lite parmesan också.

Backloggens befriare

@Jonny Myrén @conthox @JonseredRocks @Ftmch: tack!

Jo, det är ju just tanken, att inte göra "vanlig" pizza. Det kan man ju få tag på redan. Sedan kommer vi ju ha ett gäng standard-pizzor också.
Detta var ju också bara en provhelg, så vi körde på de pizzor de redan erbjuder. När/om vi tar över pizzerian i sommar kommer vi ju ändra mer. Och då kommer vi erbjuda allt ifrån en "klassisk" neopolitanskinspirerad margherita till det mest otippade men goda vi kan komma på.


signatur

Ad hoc addendum

Skribent

@keffkebab har ni övervägt att experimentera med själva degen något? Typ tillsätta öl eller något annat spännande? Det kanske inte går att göra så mycket utan att sabba konsistens och dylikt, men det vore helt klart intressant

Medlem

@keffkebab: När jag skrev att dom skiljer sig åt mot de vi har här så menade jag inte (bara) fyllning/topping på experiment-pizzorna. (För det är ganska obvious ) Rätta mig om jag har fel, men dom vanliga som ni har där är något mindre med tjockare botten. Nu vet jag inte om det är en sak som skiljer sig åt mellan orter/regioner eller om det är just er pizzeria som valt den varianten, men de är i alla fall inte som de jag har i den lokala kvarterspizzerian här och runt omkring. Inget dåligt med det alls, det var bara en reflektion.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Backloggens befriare

@conthox:
Det har inte riktigt funnits en pizzeria här innan, de sålde pizza förra året också, men då på en färdiggjord botten (oväntat bra faktiskt). Men nu vill de ju "steppa upp" Lite, och då erbjöd vi oss att försöka hjälpa dem göra det, trots att varken jag eller min kollega har någon professionell erfarenhet av att baka pizza, så är vi båda kockar med lång erfarenhet och med stor förkärlek för Italien och pizza.

Dessa bottnar är ju inte alls av den typen som du får i en vanlig svensk pizzeria (kvarterspizzeria finns ju redan i området), utan mycket mer åt det napolitanska hållet med längre vilotider och endast mjöl, jäst och salt i degen. De är lite mindre (i diameter) än en "standard" men inte mycket. Tanken är att de ska bli större till nästa omgång, learning by doing.


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av Jonny Myrén:

@keffkebab har ni övervägt att experimentera med själva degen något? Typ tillsätta öl eller något annat spännande? Det kanske inte går att göra så mycket utan att sabba konsistens och dylikt, men det vore helt klart intressant

Hädelse!
Nä, snarare tvärtom, som jag skrev till @conthox, att vi strävar efter att få en så "ren" deg som möjligt, med maximal smak, och det har vi lyckats med, nu ska den vara tweakas i form.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@keffkebab: Jag tror ni gör helt rätt. Bara balansen mellan deg och fyllning/topping blir rätt. Men det är ju subjektivt, jag har en kollega som älskar tjocka degbottnar. (Så länge dom är välgräddade då såklart, dom skall ju inte vara degiga som i "ej tillräckligt gräddade".) Men själv så vill jag inte att den skall vara för tjock, som typ en Pan Pizza, för då blir det ju mer som en varm smörgås med lite pålägg...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Fläskfilé
Räkor
Ananas
Gorgonzola
Zucchini
Oliver
Nötfärs
Enbär


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Backloggens befriare

@conthox: Nä, alltså, kanterna är fluffiga, men själva bottnen är tunnare än en vanlig kvarterspizza..


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

@keffkebab: Ah, det låter ju riktigt nice


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Backloggens befriare
Skrivet av conthox:

@keffkebab: Ah, det låter ju riktigt nice

Ja, det tycker vi också


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Ja jävlar vad hungrig man blev här då. Pizzorna ser riktigt fina ut, speciellt för att vara de första versionerna. Ser fram emot att se er finslipa FragZånen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Skriv svar