Playstation 5 och Xbox Series X - så skiljer sig kontrollerna

It's not a lake, it's an ocean

Jag tror att de kommer kännas klart olika varandra när man väl håller dem i händerna. Själv har jag alltid föredragit Xbox-kontrollen (exklusive Duke, men även den var faktiskt bättre än DualShock som ända fram till DualShock 4 varit alldeles för liten och värdelös att använda i racingspel). DualSense ser dock ut att vara Sonys bästa hittills. Hoppas den inte är för lätt och att batteritiden är bra denna gång.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

KoP
Medlem

Föredrar fortfarande xbox kontrollens lösning som låter dig välja emellan att antingen använda batteripack eller AA-batterier. Kör själv med ett gäng uppladdningsbara AA-batterier vilket funkar smidigt då det alltid finns laddade batterier tillgängligt. Inbyggda batterier är lite utav en styggelse. Vet inte hur många gånger jag t.ex varit tvungen att investera i en ny eltandborse dom senaste 10 år pga att batteriet tappat så mycket effekt, men det är nog en 4-5 gånger. :/

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Hur menar du med "stup i kvarten"?
Mina batterier håller i minst en vecka eller två, sen tar jag bara nya från laddaren.
2450mAh batt kostar bara 69kr för 4st på Ikea och det är samma som Eneloop, de håller i typ 3 år innan de börjar degraderas.
Det tar kanske 5 sekunder att byta istället för att behöva ladda i timmar eller köpa två handkontroller för att inte få ett oplanerat avbrott i spelandet.

Skrivet av KoP:

Föredrar fortfarande xbox kontrollens lösning som låter dig välja emellan att antingen använda batteripack eller AA-batterier. Kör själv med ett gäng uppladdningsbara AA-batterier vilket funkar smidigt då det alltid finns laddade batterier tillgängligt. Inbyggda batterier är lite utav en styggelse. Vet inte hur många gånger jag t.ex varit tvungen att investera i en ny eltandborse dom senaste 10 år pga att batteriet tappat så mycket effekt, men det är nog en 4-5 gånger. :/

Åh andra sidan, en USB-kabel med lite längd kostar inte så mycket heller, så det går att motverka avbrott i spelandet där med. Med DS4 v2 får du dessutom minskad lag om du kör med kabel
Kan inte påstå att jag märker någon skillnad i batteritid på mina DS4 dosor, laddar väl någon gång i veckan, det är absolut inte så att det är märkbart som på en eltandborste (har samma upplevelse som @KoP där).

Men, kul med alternativ! Det är ju det som är roligt med nya, och framför allt, olika släpp

Medlem

DS4 känns överlägset bättre i mina händer! Nu kunde man ju tro att det beror på att jag har 10000+ timmar speltid med DS4 och typ <5 timmar med Xboxkontrollers. Men det är ju naturligtvis tvärt om!

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Hur menar du med "stup i kvarten"?
Mina batterier håller i minst en vecka eller två, sen tar jag bara nya från laddaren.
2450mAh batt kostar bara 69kr för 4st på Ikea och det är samma som Eneloop, de håller i typ 3 år innan de börjar degraderas.
Det tar kanske 5 sekunder att byta istället för att behöva ladda i timmar eller köpa två handkontroller för att inte få ett oplanerat avbrott i spelandet.

Nackdelen med AA är att det är rätt stor och tunga. Mina fingrar gillar batteripaketet på Xbox 360:s dosa. När det gäller Dual Shock 4 så räcker mina batterier för några dagars spelande innan de måste laddas. Detta innebär dock inte något spelavbrott för egen del då jag har fyra dosor (för att kunna spela PES med vänner) och en alltid står på laddning (som tsom går betydligt snabbare än att ladda ur batteriet). Jag förstår dock att alla inte har lust att ha flera kontroller. Då löser man dock laddningen enkelt genom att köpa en långa micro-USB-kabel. Då kan man spela med kontrollen som samtidigt laddas.

Medlem

@Ac3 Toni: Tja, att byta batterier en gång i veckan slipper man om man har inbyggda batterier. Kontrollerna laddas när man inte spelar, och de få gångerna de har tagit slut under en spelsession kopplar man bara i sladden och fortsätter spela. Det kan man heller inte göra om man är beroende av AA-batterier. Om man inte har några hemma, eller om de uppladdningsbara är oladdade kan man inte spela överhuvudtaget. Inbyggda batterier är helt överlägsna externa sådana, enligt mig.


signatur

Kunskapsförmedlare.

KoP
Medlem
Skrivet av Whatamada:

Åh andra sidan, en USB-kabel med lite längd kostar inte så mycket heller, så det går att motverka avbrott i spelandet där med. Med DS4 v2 får du dessutom minskad lag om du kör med kabel
Kan inte påstå att jag märker någon skillnad i batteritid på mina DS4 dosor, laddar väl någon gång i veckan, det är absolut inte så att det är märkbart som på en eltandborste (har samma upplevelse som @KoP där).

Men, kul med alternativ! Det är ju det som är roligt med nya, och framför allt, olika släpp

Eltandborse var kanske en ganska kass jämförelse.. vette 17 vad dom använder för skitbatterier. :'D DS4 dosan och dess batteri som jag har använt i flera år har iofs inte tappat märkbar effekt. ╮(′~‵〞)╭ Och jo, ibland får man lyfta på arslet och koppla in den där usb-kabeln när batteriet är på väg att dö. (ಥ_ಥ)

Medlem

Gillar bägge kontrollerna, men tycker dualsense är mer spännande. Förstår dock inte idiotin med AA batterier igen, år 2020.

Jag har två st DS4 som sitter i en sony laddarstation, tar den ena slut byter man till den andra, hur smidigt som helst.

Sen köpte jag en xbox one x och tänkte vad fasen är detta, AA-batterier fortfarande? Hade en 360 tidigare och tyckte det kändes gammalt redan då mot DS3 kontrollerna.

Dessutom så ingick ju inte batteripack till xbox one x utan då var man tvungen att punga ut 300kr till för ett sådant, då sitter man alltså med en handkontroll som kostar nästan 1000kr.

Och sen så kommer de alltså att köra denna lösning igen? Huvvaligen..


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Medlem
Skrivet av KoP:

Eltandborse var kanske en ganska kass jämförelse.. vette 17 vad dom använder för skitbatterier. :'D DS4 dosan och dess batteri som jag har använt i flera år har iofs inte tappat märkbar effekt. ╮(′~‵〞)╭ Och jo, ibland får man lyfta på arslet och koppla in den där usb-kabeln när batteriet är på väg att dö. (ಥ_ಥ)

Fast, i ärlighetens namn, batteriet i eltandborstar är fan sämst!

Medlem
Skrivet av lampis:

Att Xbox-kontrollen har AA-batterier ser jag som ett stort minus. Tyngre, omständigt och omodernt.

Ser det som ett stort plus.
Tar batteriet slut när man spelar, är det bara att poppa in två nya och köra vidare.
Är det inbyggt måste du koppla in kabel eller lägga kontrollern på laddning några timmar.

Medlem

AA batterier, 2020?
Bara kassa leksaker från Kina som fortfarande har det...


signatur

yolo

Medlem
Skrivet av lampis:

Att Xbox-kontrollen har AA-batterier ser jag som ett stort minus. Tyngre, omständigt och omodernt.

Tycker precis tvärtom. Det finns en anledning till att jag har 8 Microsoft kontroller och 2 Sony. Sonys PS4 kontroller håller i typ 30 minuter pga. den satans inbyggda lampan som inte går att stänga av. Japaner kan verkligen klanta till det som ingen annan.

Skaffa uppladdningsbara batterier och du behöver aldrig mer vänta på att spela pga urladdad batteri. Dessutom kan du använda de till 1000 andra saker. Vad kan du göra med den inbyggda? Förutom att ladda kontrollen...absolut ingenting.

Sen ska vi inte snacka om miljön. Senast ville HTC ha 3.000 kr för att byta en sketen batteri i mobilen. Jo, tjena, visst bara att göra det. Fullt fungerande mobil med kanon CPU, RAM, skärm, hårdvara måste kasseras pga en sketen inbyggd batteri. För att det är "modernt". Och sen har man "skolstrejk för klimatet"...give me a break. Ett skämt alltihopa.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Tycker precis tvärtom. Det finns en anledning till att jag har 8 Microsoft kontroller och 2 Sony. Sonys PS4 kontroller håller i typ 30 minuter pga. den satans inbyggda lampan som inte går att stänga av. Japaner kan verkligen klanta till det som ingen annan.

Skaffa uppladdningsbara batterier och du behöver aldrig mer vänta på att spela pga urladdad batteri. Dessutom kan du använda de till 1000 andra saker. Vad kan du göra med den inbyggda? Förutom att ladda kontrollen...absolut ingenting.

Sen ska vi inte snacka om miljön. Senast ville HTC ha 3.000 kr för att byta en sketen batteri i mobilen. Jo, tjena, visst bara att göra det. Fullt fungerande mobil med kanon CPU, RAM, skärm, hårdvara måste kasseras pga en sketen inbyggd batteri. För att det är "modernt". Och sen har man "skolstrejk för klimatet"...give me a break. Ett skämt alltihopa.

Om dina handkontroller håller i 30 minuter är de trasiga. Alla mina håller i många timmar innan de behöver laddas, och då kopplar man bara in sladden och spelar samtidigt. Mycket smidigare än att fippla med lösa batterier. Angående att klanta till det så tar Microsoft det priset på grund av RRD på Xbox 360. Värdelös kvalitet.

Att din HTC skulle ha en kanonprocessor och RAM låter också som en kraftig överdrift. Det var länge sedan HTC gjorde något bra i min mening.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
Skrivet av Döbringer:

AA batterier, 2020?
Bara kassa leksaker från Kina som fortfarande har det...

made in China var det ja

Bara kassa leksaker från Kina som kör med inbyggda batterier.

Slopa delningsknappar och funktioner!

Medlem

Jag är verkligen också i team-AA-batterier, så sjukt mkt smidigare med uppladdningsbara än att behöva koppla in med sladd (hatar sladdar)

Medlem
Skrivet av KoP:

Eltandborse var kanske en ganska kass jämförelse.. vette 17 vad dom använder för skitbatterier. :'D DS4 dosan och dess batteri som jag har använt i flera år har iofs inte tappat märkbar effekt. ╮(′~‵〞)╭ Och jo, ibland får man lyfta på arslet och koppla in den där usb-kabeln när batteriet är på väg att dö. (ಥ_ಥ)

Precis, INGEN ska behöva lyfta på arslet mot sin vilja

12
Skriv svar