Fragtjuv
Forza Horizon 4

I en tid före Xbox Game Pass hade jag aldrig kommit på tanken att skaffa Forza Horizon 4. Mitt intresse för bilspel stannar vid intensiva matcher i Mario kart där det snarare är de röda skalen som lockar än själva bilkörningen. Däremot så fanns det något i Horizon-seriens öppna spelvärld som lockade. Att på egen hand få utforska en värld och upptäcka vad den har att erbjuda är alltid oerhört tillfredsställande. Och när vi nu lever i en tid där Forza Horizon bara är ett klick bort, i och med Game pass, så kunde jag inte hålla mig från att testa det.

Det första jag slås av är hur snyggt och polerat spelet är. Vattnet stänker mot vindrutan när jag flyger fram över Englands smala landsvägar och det flyter på bra i stabila 60 fps med alla inställningar på ultra. Jag får också poäng för minsta lilla omkörning och när jag river ner några trästolpar och en stenmur belönas även det. Det får mig att känna mig betydligt bättre på att ratta min Ferrari än vad jag verkligen är. Eftersom jag är ovan vid genren är jag glad över att spelet har en bekväm inlärningskurva. Jag får hjälp med växling och inbromsningar och kan i den “tutorial”-liknande inledningen kamma hem den ena förstaplatsen efter den andra. Jag belönas med ingame-valuta och influence-poäng samt låser upp nya tävlingar och fordon. Att spelet är så frikostig med till exempel nya forden, som jag får genom att snurra vad som kan beskrivas som en digital enarmad bandit, är till en början något som lockar till att spela vidare. Det är väldigt lätt att tänka “bara ett lopp till” för att jag kanske har en 911 Turbo inom räckhåll. Frågan är emellertid om detta inte är nyhetens behag. Ytterligare några timmar in i spelet så kanske jag inte känner behov av ytterligare ett par sneakers eller frågar mig varför jag ska välja att ratta en Volvo när det står en Zonda i samma garage.

Det märks tydligt att Playground Games har tänkt stort med det här spelet. Antalet bilar känns oändligt och det finns allt från tävlingar med sportbilar på landsväg till personbilar på trånga stadsgator. Det här skapar naturligtvis stor variation men jag tycker ändå att kvalitén på tävlingarna är stor. Det är betydligt roligare när det går fort än när jag får välja ett fordon i någon av de segare klasserna. Det kan tyckas banalt att klaga på en sådan sak men det finns en risk att det blir för mycket och ibland är det bättre att sats på kvalité framför kvantitet.

Hur fungerar då den öppna spelvärlden? Jodå, den är fantastiskt vacker att titta på när man susar fram över asfalten och årstiderna ger en variation i både natur och körkänsla. Det finns många vägar att upptäcka, fartkameror att håna och skyltar förstöra. Att ibland glömma allt vad tävlingar heter och bara åker ner till den vackra kusten eller upp bland de regniga bergen gör att spelet känns mer än bara ett bilspel. Forza Horizons fjärde del är något jag kommer att återkomma till lite då och då framöver för med sin arkadkänsla och öppna spelvärd så är det ett perfekt bilspel för mig.

Forza Horizon 4
3
Bra
+
Oerhört vackert och välpolerat
+
Storbritannien är en vacker plats
+
Lätt att komma in i
-
Kvalitén på bilklasserna
-
Vissa tävlingar är roligare än andra
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Intressant och bra skrivet.
Jag och kompisarna föredrar C och D klasserna av bilar då det är mera realistiska bilar att ratta runt i på dom Brittiska vägarna och dom beskedliga hastigheterna gör det både lättare att behålla kontrollen och samtidigt njuta av omgivningarna.

Ibland startar vi spelet bara för att glida omkring i varsin Volvo medans vi snackar om allt och inget med varandra.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Fragtjuv
Skrivet av SID 6.7:

Intressant och bra skrivet.
Jag och kompisarna föredrar C och D klasserna av bilar då det är mera realistiska bilar att ratta runt i på dom Brittiska vägarna och dom beskedliga hastigheterna gör det både lättare att behålla kontrollen och samtidigt njuta av omgivningarna.

Ibland startar vi spelet bara för att glida omkring i varsin Volvo medans vi snackar om allt och inget med varandra.

Då kan jag förstå att de bilarna passar perfekt! Nu har jag bara spelat spelet själv än så länge!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

It's not a lake, it's an ocean

Jag skrev en recension (http://www.frispel.net/2018/10/recension-forza-horizon-4/) av spelet när det släppts, tycker fortfarande att det är ett av de absolut bästa spelen till Xbox One. Spelar det fortfarande varje vecka.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Fragtjuv
Skrivet av Ruffles:

Jag skrev en recension (http://www.frispel.net/2018/10/recension-forza-horizon-4/) av spelet när det släppts, tycker fortfarande att det är ett av de absolut bästa spelen till Xbox One. Spelar det fortfarande varje vecka.

Härligt! Då har du med andra ord spelar under en lång period. Vad gör du i spelet när du spelar nu för tiden? Freeride eller onlinematcher?


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av joelthor100:

Härligt! Då har du med andra ord spelar under en lång period. Vad gör du i spelet när du spelar nu för tiden? Freeride eller onlinematcher?

Jag kör korta sessioner p.g.a. familjesituationen, har kört mig less på de DLC som har släppts så nu är jag mest inne och prickar av utmaningar. Det fylls ju på hela tiden, finns fortfarande massor att göra. Intressant nog tycker jag att årstidsbytena känns förvånansvärt fräscha fortfarande. Alltid lika kul att gå från höst till vinter och från vinter till vår.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag gillar både Forza 3 och 4. (pc)


signatur

autograph

Inaktiv

Ett av denna gens grymmaste spel om inte det grymmaste. Passar alla från små till stora. Duktiga som mindre duktiga. Att det ingår I gamepass är awesome. Ruskigt bra grafik jämfört med motståndet är ett plus.

Medlem

Något jag aldrig förstod var rewind-funktionen. Jag kan undvika att använda den för att få lite mer pengar men den känns som ett fusk, eller är det något jag missuppfattat?

Medlem

Det är ett riktigt kul spel, men föredrar miljön i trean framför GB. Fyran är stabilare på PC annars är det ju inte så mycket som skiljer dem åt.

Ambassadör
Xbox

Kul med fler recensioner!

Jag älskar FH4, så jäkla bra.


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers

Jag lirade det ordentligt mycket under julen, vilket känns som en månad sedan. Som du säger, spelet är riktigt bra på att bygga upp illusionen om att man är grym på att köra bil. Kan rekommendera Lego-tillägget och även den andra än som släpptes för ett tag sedan. Trevliga, bytesize-upplevelser.


signatur
Fragtjuv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag lirade det ordentligt mycket under julen, vilket känns som en månad sedan. Som du säger, spelet är riktigt bra på att bygga upp illusionen om att man är grym på att köra bil. Kan rekommendera Lego-tillägget och även den andra än som släpptes för ett tag sedan. Trevliga, bytesize-upplevelser.

Tack för tipsen!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem
Medlem
Skrivet av Kago1316:

Något jag aldrig förstod var rewind-funktionen. Jag kan undvika att använda den för att få lite mer pengar men den känns som ett fusk, eller är det något jag missuppfattat?

Samma i "Grid". Jag undrar också.
Men bra ibland, eftersom jag är så dålig.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag lirade det ordentligt mycket under julen, vilket känns som en månad sedan. Som du säger, spelet är riktigt bra på att bygga upp illusionen om att man är grym på att köra bil. Kan rekommendera Lego-tillägget och även den andra än som släpptes för ett tag sedan. Trevliga, bytesize-upplevelser.

LEGO?
Shit, det har jag inte sett, ännu...


signatur

autograph

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av autograph:

LEGO?
Shit, det har jag inte sett, ännu...

Öppningen till Lego-världen ligger norrut, i ett område med massa tågspår. Borde vara utmärkt på kartan.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Öppningen till Lego-världen ligger norrut, i ett område med massa tågspår. Borde vara utmärkt på kartan.

Tack, men jag menade mest bara att... "Lego" - i ett Forza-bilspel?
Men jag ska kolla det ändå.
Längtar efter ett nytt coolt tema nästa gång.


signatur

autograph

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av autograph:

Tack, men jag menade mest bara att... "Lego" - i ett Forza-bilspel?
Men jag ska kolla det ändå.
Längtar efter ett nytt coolt tema nästa gång.

Lego-tillägget är överraskande kul. Väldigt snyggt och välgjort. Det höll rätt länge.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Lego-tillägget är överraskande kul. Väldigt snyggt och välgjort. Det höll rätt länge.

Ok. Jag har inte provat, än.
Men jag tänker bara på när jag spelade "Lego Racer", visst, det var ju kul. Men i Forza. Det var... oväntat.


signatur

autograph

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av autograph:

Ok. Jag har inte provat, än.
Men jag tänker bara på när jag spelade "Lego Racer", visst, det var ju kul. Men i Forsa. Det var... oväntat.

Lite smågalet, kanske. Men Playground har ju tagit ur svängarna förr, som i Hot Wheels-tillägget till Forza Horizon 3. Det är fortfarande det roligaste av dem alla, tycker jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar