Kommer Nintendo, Xbox och Playstation någonsin få ordentlig konkurrens?

Frilansare
Kommer Nintendo, Xbox och Playstation någonsin få ordentlig konkurrens?

Såg en intressant tråd på Reddit så tänkte ta upp frågeställningen här också:
Kommer vi någonsin få se en konsolutmanare till de tre stora tillverkarna med sina Playstation, Nintendo och Xbox? Tidigare hade vi ju Sega som en av bjässarna, men den här världsordningen har ju varit helt cementerad.

Är det molntjänsterna som till slut kommer att luckra upp branschen, eller blir det bara så att de stora förflyttar sin verksamhet och fortsätter dominera?

Medlem

Inte med det som liknar dagens konsoler tror jag.
Men Facebook, Apple, Google och amazon lär bara bli större när det gäller spel tror jag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Backloggens befriare

Jag tänker mig att FZ i samarbete med supporterprogrammet och Sweclockers kommer att ta fram en superkonsol till 2025 som bräcker hela skiten!!


signatur

Ad hoc addendum

Avstängd
Skrivet av Joakim Bennet:

Såg en intressant tråd på Reddit så tänkte ta upp frågeställningen här också:
Kommer vi någonsin få se en konsolutmanare till de tre stora tillverkarna med sina Playstation, Nintendo och Xbox? Tidigare hade vi ju Sega som en av bjässarna, men den här världsordningen har ju varit helt cementerad.

Är det molntjänsterna som till slut kommer att luckra upp branschen, eller blir det bara så att de stora förflyttar sin verksamhet och fortsätter dominera?

En väldigt bra frågeställning.
Hoppas människan tänker till innan dem svarar på denna.
Men jag ser Stadia som den enda utmanaren för tillfället.
Sen längre fram. I framtiden. Om ca 10-15 år så kan inte jag veta.
Sitter inte på någon sådan kunskap.

Men Stadia kanske kan utmana om 20-25år.
Innan dess tror jag det är svårt med en ny utmanare. Men inte omöjligt.

Medlem

Vare sig vi vill eller inte kommer mobilt spelande bara öka. Jag tror att det blir svårare att nå ”casuals” med en konsol framöver. Med det sagt, är det Google eller Samsung som är konkurrenten då? Apple eller Huawei?

Jag tror inte att någon ny aktör kommer slå sig in på marknaden med en renodlad konsol, men jag tror att de tre stora kommer behöva tänka mer tjänst och mindre produkt (MS gör mycket rätt här) och när steget mot en tjänstefiering är taget ser konkurrensen helt annorlunda ut.

Medlem
Skrivet av Vamp:

Vare sig vi vill eller inte kommer mobilt spelande bara öka. Jag tror att det blir svårare att nå ”casuals” med en konsol framöver. Med det sagt, är det Google eller Samsung som är konkurrenten då? Apple eller Huawei?

Jag tror inte att någon ny aktör kommer slå sig in på marknaden med en renodlad konsol, men jag tror att de tre stora kommer behöva tänka mer tjänst och mindre produkt (MS gör mycket rätt här) och när steget mot en tjänstefiering är taget ser konkurrensen helt annorlunda ut.

Med mobilt spelande tänker du spel på mobiltelefoner? eller allt mobilt?
Där har vi ju Nintendo som veteraner, men även Facebook har faktiskt en "mobil VR-spelplattform" i form av Oculus Quest som bara växer. Tror även Apple försöker slå sig in på nånting mobilt och så har dom "tjänst" i startgroparna.
Google kan man säga är fortfarande i startgroparna med streaming och jag tror även Amazon har nå planer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Att någon skulle ge sig in i det fysiska konsolracet och på allvar försöka konkurrera med drakarna tvivlar jag på. Det är oerhört kostsamt och skulle kräva en enorm investering. Det krävs oerhört mycket mer än att beställa en AMD-krets fastlödd på ett moderkort. Det krävs ett ständigt utvecklande ekosystem av hårdvara, mjukvara, support och verktyg för potentiella spelutvecklare och en oerhörd massa varumärkesbyggande. Och allt det i kombination med egen spelutveckling, för enda sättet att utmärka sig mot konsoldrakarna är med egenutvecklade unika titlar.

De stora konsoljättarna har redan börjat bredda sina verksamheter mot en framtid fylld av tjänster och cloud gaming, och troligtvis är det där konkurrensen blir hårdast i framtiden när hårdvara blir mindre lönsamt att utveckla. Stadia finns troligtvis inte kvar speciellt länge. Google har alldeles för lätt att dra ur pluggen när något inte är en omedelbar hit. Däremot kommer andra segla upp och erbjuda tjänster som kommer konkurrera med de tre stora konsoljättarna.

Streamat spelande är framtiden.
Det enda som krävs är en bra och stabil upplevelse, ett stort urval spel och att de kräsna spelarna stryks medhårs.

Enklare sagt än gjort, men just nu är det ett ganska öppet mål. En duglig aktör inom den närmsta tiden kan närmast få monopolställning om de spelar sina kort rätt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Blu-ray Disc Association sköter blu-raystandarden och flera olika medlemmar tillverkar sina egna maskiner och oavsett vilket filmbolag man köper en skiva från, så kan man bara trycka in skivan och titta på den, oavsätt om blu-rayspelaren är från Oppo, Panasonic eller vad det nu kan vara.

Det vore tufft om det kom någon sorts "Console Association", så kunde man köpa en maskin från LG, Samsung eller vad som helst, och dom kunde alla köra spelskivor från alla utvecklare och utgivare, inklusive Nintendo, Sony och Microsoft. Nästan som en PC. Fast det kommer ju inte ske, både Sony och Microsoft har sin egna streaming och Nintendo kör alltid sin egna grej också.

Inaktiv

Tror helt klart att Stadia kommer att ta en del av den kakan inom några år nu när den är fri för alla att testa och där var en själva kan se vad den kan leverera på den utrustning och uppkoppling man har. Jag har själv redan börjat lägga konsolerna åt sidan för att helt gå mot Stadia för att det är så bekvämt att både bara köpa och starta spel samt slippa tänka på att uppgradera.

Det intressanta är att det går rykten om att utvecklare redan har fått tillgång till nästa generation hårdvara för Stadia. Så skulle jag gissa lär Xbox och Stadia ligga bra till då de redan börjat investera i cloud gaming. Nintendo lär även de ligga bra till pga sina exklusiva spel och vågar satsa på nya och innovativa saker med sin hårdvara.

Sony kan ha svårt framöver om de bara satsar på snabb hårdvara då molnet kommer kunna erbjuda bättre för billigare och Amazon har inget att visa upp än och är inte alls vana vid spelmarknaden så de lär ha det kämpigt att slå sig in tror jag.

Medlem

Klart det kommer att ske, redan i höst faktiskt!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

It's not a lake, it's an ocean

För tio år sedan satt jag och nästan väntade på att Samsung skulle ge sig in i konsolracet. De hade/har resurserna. I dag tvivlar jag starkt på att någon kommer försöka. Det är betydligt mindre kostsamt och mycket mer attraktivt att bara lansera en ny streamingtjänst. Detta kommer vi se mer av, helt klart, och i förlängningen är det förstås ett hot mot den traditionella konsolbranschen. Men Google har med Stadia visat att det inte räcker att vara stor och rik för att lyckas. Du måste ha en tjänst som folk efterfrågar också.

Märkligt, för övrigt, hur Nintendo liksom existerar i ett parallellt universum till allt detta.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Till Nintendo Switch finns ju snart mobiltelefoner, surfplattor som snart har bättre prestanda.

Vore kul om Google eller Apple kunde försöka göra något gemensamt, kanske Nvidia.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Blu-ray Disc Association sköter blu-raystandarden och flera olika medlemmar tillverkar sina egna maskiner och oavsett vilket filmbolag man köper en skiva från, så kan man bara trycka in skivan och titta på den, oavsätt om blu-rayspelaren är från Oppo, Panasonic eller vad det nu kan vara.

Det vore tufft om det kom någon sorts "Console Association", så kunde man köpa en maskin från LG, Samsung eller vad som helst, och dom kunde alla köra spelskivor från alla utvecklare och utgivare, inklusive Nintendo, Sony och Microsoft. Nästan som en PC. Fast det kommer ju inte ske, både Sony och Microsoft har sin egna streaming och Nintendo kör alltid sin egna grej också.

Det var ju det 3DO försökte sig på. Det gick sådär.
https://en.wikipedia.org/wiki/3DO_Interactive_Multiplayer
The 3DO Interactive Multiplayer, often called the 3DO, is a home video game console developed by The 3DO Company. Conceived by entrepreneur and Electronic Arts founder Trip Hawkins, the 3DO was not a console manufactured by the company itself, but a series of specifications, originally designed by Dave Needle and R. J. Mical of New Technologies Group, that could be licensed by third parties. Panasonic produced the first models in 1993, and further renditions of the hardware were released in 1994 by GoldStar (now LG Electronics) and in 1995 by Sanyo.

Medlem

Känns ju inte helt omöjligt att Steam breddar sin satsning till molnbaserad gaming.

Medlem

En comeback från Gizmondo-gänget hade varit ngt.... om inte annat för att jag vill ha ytterligare en matig dokumentär att lyssna på.

Medlem

Vem som helst kan bygga en konsol och fixa allt som krävs runt produktion etc. Finns många större och mindre företag som inte skulle ha så stora problem med detta. Det som förmodligen sätter stopp för de flesta är att det inte finns någon ekonomi i ett sådant äventyr på grund av hur avtalen runt spel fungerar idag. Och har du inte de ekonomiska musklerna att fixa avtal med publishers samt fixa kompetenta exklusiva titlar för att sno åt dig marknadsandelar, så är det oerhört svårt.

Alla de tre stora aktörerna idag investerar stora summor i spelutveckling för att hålla sig relevanta.

Avstängd
Skrivet av Ruffles:

För tio år sedan satt jag och nästan väntade på att Samsung skulle ge sig in i konsolracet. De hade/har resurserna. I dag tvivlar jag starkt på att någon kommer försöka. Det är betydligt mindre kostsamt och mycket mer attraktivt att bara lansera en ny streamingtjänst. Detta kommer vi se mer av, helt klart, och i förlängningen är det förstås ett hot mot den traditionella konsolbranschen. Men Google har med Stadia visat att det inte räcker att vara stor och rik för att lyckas. Du måste ha en tjänst som folk efterfrågar också

Märkligt, för övrigt, hur Nintendo liksom existerar i ett parallellt universum till allt detta.

Så enkelt och bra förklarat.
Trött på människor som strör på något gott på Stadia.
Bara för att dem tror det är framtiden.

Medlem

Tror det är svårt att utmana tre giganter som har varit så länge i branschen.
Då ska man verkligen ha nåt utöver det vanliga.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv
Skrivet av Konstig Inombords:

Så enkelt och bra förklarat.
Trött på människor som strör på något gott på Stadia.
Bara för att dem tror det är framtiden.

Bara för att du inte ser någon användning av Stadia betyder det inte att det inte finns någon marknad för det. Den passar perfekt för mig som länge har varit en gamer men inte längre orkar med att uppgradera datorn i all oändlighet för att kunna spela eller köpa konsoler som inte ger samma flyt.

Nu kan man istället snabbt hoppa in, slippa allt vad uppdateringar och kompabilitetsproblem heter och bara spela istället. Sedan förstår jag att detta inte är för "hardcore gamers" men det är faktiskt en väldigt minoritet som är det där majoriteten bara vill ha lätt tillgång och en låg tröskel in för att kunna spela.

Avstängd
Skrivet av anon_646:

Bara för att du inte ser någon användning av Stadia betyder det inte att det inte finns någon marknad för det. Den passar perfekt för mig som länge har varit en gamer men inte längre orkar med att uppgradera datorn i all oändlighet för att kunna spela eller köpa konsoler som inte ger samma flyt.

Nu kan man istället snabbt hoppa in, slippa allt vad uppdateringar och kompabilitetsproblem heter och bara spela istället. Sedan förstår jag att detta inte är för "hardcore gamers" men det är faktiskt en väldigt minoritet som är det där majoriteten bara vill ha lätt tillgång och en låg tröskel in för att kunna spela.

Jag tror inte den marknaden är stor.
Om man tittar på din sista mening.
Så gillar människan bekvämlighet.
Jag tror Stadia är långtifrån det där.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Klart det kommer att ske, redan i höst faktiskt!

https://www.youtube.com/watch?v=-nCsRGSEAKM

Ok, så jag kollade typ inte på videon, tryckte egentligen fel, men det första jag såg var Tommy Tallarico, det är han som gjort musiken till bland annat Earth Worm Jim på snes.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Bara för att du inte ser någon användning av Stadia betyder det inte att det inte finns någon marknad för det. Den passar perfekt för mig som länge har varit en gamer men inte längre orkar med att uppgradera datorn i all oändlighet för att kunna spela eller köpa konsoler som inte ger samma flyt.

Nu kan man istället snabbt hoppa in, slippa allt vad uppdateringar och kompabilitetsproblem heter och bara spela istället. Sedan förstår jag att detta inte är för "hardcore gamers" men det är faktiskt en väldigt minoritet som är det där majoriteten bara vill ha lätt tillgång och en låg tröskel in för att kunna spela.

Håller med! Har själv vart en gamer sen jag var liten med typ alla konsoler, men sen man fick barn har man inte haft tid eller råd att investera i konsoler, så Stadia passade ju som handen i handsken, bara å streama lite när man har lust och slippa köpa en dyr konsol först. Man kan hoppa på och av som man vill.

Medlem

@Hipshot: Det förklarar varför det nya Earthwormspelet är exklusivt för konsollen.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Ambassadör
Xbox

Stadia är närmast att bli den fjärde och representerar nog hur framtiden kommer att se ut. Det är nog inte traditionella konsoler som vi har det nu, oavsett vad man tycker om det.

Ser man lite på hur Stadia växer med egna studios etc. så finns det potential, om Google inte backar ur vill säga. De är ju som de är.


signatur

Jump in.

Medlem

Google och Amazon är giftiga företag som borde kunna slänga ut något vettigt på marknaden men de verkar bara satsa på streaming. Musklerna har de dock för en vanlig konsol. Men det är bra som det är med SONY, MicroSoft och Nintendo tycker jag.
Det behövs inte mer exklusiviteter så man måste handla flera konsoler även om dagens spelklimat verkar bryta exklusivitetsmönstret och släpps på fler format..

Skrivet av keffkebab:

Jag tänker mig att FZ i samarbete med supporterprogrammet och Sweclockers kommer att ta fram en superkonsol till 2025 som bräcker hela skiten!!

En limited edition med Gurras "The Destroyer of Framsidan" tryne på konsolen förbokar jag.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Kanske Atari VCS scamen som jag backade 😂😅


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av anon_646:

Tror helt klart att Stadia kommer att ta en del av den kakan inom några år nu när den är fri för alla att testa och där var en själva kan se vad den kan leverera på den utrustning och uppkoppling man har. Jag har själv redan börjat lägga konsolerna åt sidan för att helt gå mot Stadia för att det är så bekvämt att både bara köpa och starta spel samt slippa tänka på att uppgradera.

Det intressanta är att det går rykten om att utvecklare redan har fått tillgång till nästa generation hårdvara för Stadia. Så skulle jag gissa lär Xbox och Stadia ligga bra till då de redan börjat investera i cloud gaming. Nintendo lär även de ligga bra till pga sina exklusiva spel och vågar satsa på nya och innovativa saker med sin hårdvara.

Sony kan ha svårt framöver om de bara satsar på snabb hårdvara då molnet kommer kunna erbjuda bättre för billigare och Amazon har inget att visa upp än och är inte alls vana vid spelmarknaden så de lär ha det kämpigt att slå sig in tror jag.

Jag kanske jar fel här men är inte psnow cloud gaming i allra högsta grad. Funkar på både pc och ps4. Köpte inte sony nått företag enbart i detta syfte? Så helt akterseglade är inte sony här. 😉

Medlem
Skrivet av Blaze_sw:

Jag kanske jar fel här men är inte psnow cloud gaming i allra högsta grad. Funkar på både pc och ps4. Köpte inte sony nått företag enbart i detta syfte? Så helt akterseglade är inte sony här. 😉

Precis, företaget Gaikai höll på med streaming för över 10 år sedan och Sony köpte dom i 2012. Sedan lanserade Sony PS Now för 5-6 år sedan, som dock först lanserades i Sverige i början av förra året. Och om man ska jämföra Stadia med PS Now så tycker jag det är en enorm fördel till PS Now, så många fler spel.

Medlem

Ä, men content is king. Finns en massa tech-bolag som skulle klara att sy ihop maskin, mjukvara och verktyg. Men ingen skulle köpa produkten om det inte finns spel till, och ingen skulle satsa på att porta spel om det inte finns några kunder som köper dem.

Skulle behöva vara en satsning i likhet med Epic store, där man signar exklusivitet på en del viktigt innehåll, och säljer både hårdvara och spel med brakförlust.
Enda möjlighet jag kan se som inte handlar om ren streaming är Apple. De har kassan och varumärket för att kunna klara det, men jag undrar om intresset finns när åtminstone de två senaste konsolgenerationerna har proklamerats som den sista. Finns liksom ingen poäng med att ta marknadsandelar på en marknad som antagligen är död om 10 år.

12
Skriv svar