Kommer Nintendo, Xbox och Playstation någonsin få ordentlig konkurrens?

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Stadia är närmast att bli den fjärde och representerar nog hur framtiden kommer att se ut. Det är nog inte traditionella konsoler som vi har det nu, oavsett vad man tycker om det.

Ser man lite på hur Stadia växer med egna studios etc. så finns det potential, om Google inte backar ur vill säga. De är ju som de är.

Google Stadia verkar tilltala en på miljonen.
Det förstår man.
Dem som har extrema avseenden eller något liknande.
Men vi måste vara ärliga att den inte gjort den succén som alla förväntade sig.
Men jag är glad att den passar vissa individer med vissa avseenden.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Klart det kommer att ske, redan i höst faktiskt!

https://www.youtube.com/watch?v=-nCsRGSEAKM

Tyckte du själv att detta blir en utmanare? En familjekonsol med spel som inte får ha högre rating än 10 års gräns. Yejj då blir det åka av. Vill man spela pong med farfar så visst... Ser ordet flopp när jag vänder på kartongen i butiken. Gizmodo going down Hard flopp... Pinsamt dålig

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_646:

Bara för att du inte ser någon användning av Stadia betyder det inte att det inte finns någon marknad för det. Den passar perfekt för mig som länge har varit en gamer men inte längre orkar med att uppgradera datorn i all oändlighet för att kunna spela eller köpa konsoler som inte ger samma flyt.

Problemet med Stadia är att tjänsten inte har attraherat vare sig core gamers eller casual gamers (om de slitna uttrycken ursäktas). Knappt någon har visat intresse för Stadia, så Google har missat målet helt och hållet. En tafflig lansering med alldeles för lite att erbjuda från start är säkert en förklaring, men grundproblemet är att tekniken inte riktigt är där ännu. I Sverige fungerar det säkert för många, men på den stora nordamerikanska är streaming långt bort. Som ett komplement för vissa kan det fungera, men inte som en huvudtjänst för flertalet. Inte än.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag tror att med 5G så kommer streaming av spel funka bättre. Jag tror att Sony, Microsoft, Google alla ser det framför sig, men av någon anledning verkar dom ha svårt att prata om det. Stadia släpptes nog lite för tidigt men kan möjligtvis "återuppstå" när 5G börjar bli mainstream.

Medlem
Skrivet av Baver:

men jag undrar om intresset finns när åtminstone de två senaste konsolgenerationerna har proklamerats som den sista. Finns liksom ingen poäng med att ta marknadsandelar på en marknad som antagligen är död om 10 år.

Enda som skulle ta död på den är om de lyckas göra internets responstid så snabb att den inte märks och det kommer aldrig hända. Därför kommer pc och konsol gejming finnas kvar även om 10 år, precis som det gjort i 40 år. Däremot kommer streaming ta en del av kakan men vissa står inte ut med tanken av att streaming är framtiden även med lite latancy.

Inaktiv
Skrivet av Kazutoyo:

Precis, företaget Gaikai höll på med streaming för över 10 år sedan och Sony köpte dom i 2012. Sedan lanserade Sony PS Now för 5-6 år sedan, som dock först lanserades i Sverige i början av förra året. Och om man ska jämföra Stadia med PS Now så tycker jag det är en enorm fördel till PS Now, så många fler spel.

Problemet som jag ser det är att Sony har inte kraften bakom sig med alla de datacenter som både Google och Microsoft har utan de måste i så fall köpa in sig (gjorde de inte ett avtal med Microsoft och Azure?) så de kommer aldrig att kunna vara lika konkurrenskraftiga.

Skrivet av Konstig Inombords:

Google Stadia verkar tilltala en på miljonen.
Det förstår man.
Dem som har extrema avseenden eller något liknande.
Men vi måste ärliga att den inte gjort den succén som alla förväntade sig.
Men jag är glad att den passar vissa individer med vissa avseenden.

Eller så får du börja lära dig att dina åsikter inte representerar marknaden, efter att den fria versionen av Stadia lanserades så har det kommit in en stor mängd folk till plattformen och den fortsätter att växa. Så istället för påhittade siffror och ingen insyn alls i affärsmodellen så hade det varit mer smakligt istället om bara nöjde dig med att konstatera att det inte är något för dig istället för att uttala dig om saker du inte har koll på.

Skrivet av Ruffles:

Problemet med Stadia är att tjänsten inte har attraherat vare sig core gamers eller casual gamers (om de slitna uttrycken ursäktas). Knappt någon har visat intresse för Stadia, så Google har missat målet helt och hållet. En tafflig lansering med alldeles för lite att erbjuda från start är säkert en förklaring, men grundproblemet är att tekniken inte riktigt är där ännu. I Sverige fungerar det säkert för många, men på den stora nordamerikanska är streaming långt bort. Som ett komplement för vissa kan det fungera, men inte som en huvudtjänst för flertalet. Inte än.

konstigt då att det är så många "casuals" och även gamers som nu har familj som mig och en annan här konstaterade att intresset finns men inte tiden och då fyller Stadia en perfekt plats i ens vardag där man inte hinner vänta på uppstartstid, patcher och laddnignstider.

Tekniken finns absolut på plats från Googles sida och har i princip aldrig haft problem och av samma anledning att alla produkter inte passar alla här i världen så får man ta ställning var och en om man själv har förutsättningarna och behoven att använda tjänsten. Precis som alla här i världen inte behöver en varningstriangel till en bil

Medlem

Jag säger så här, - Behöver vi verkligen en till konsol?


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av robbis:

Tyckte du själv att detta blir en utmanare? En familjekonsol med spel som inte får ha högre rating än 10 års gräns. Yejj då blir det åka av. Vill man spela pong med farfar så visst... Ser ordet flopp när jag vänder på kartongen i butiken. Gizmodo going down Hard flopp... Pinsamt dålig

Nej det tror jag (tyvärr) inte att den blir, det var skrivet med en dos sarkasm. Jag tror tråkigt nog att denna kommer gå samma öde till mötes som Ouyan till mötes.

Dock har jag förbeställt den då jag samlar på konsoler och tycker den ser rolig ut.

Dom stora drakarna har varit extremt duktiga på att hålla kvar sina "fans" med hjälp av achievements och gamerscore och liknande skräp och byggt upp en i många fall ohälsosam kult kring sina märken som folk identifierar sig med, detta gör det svårt att få folk att testa något nytt.
Dessutom vet ju alla att Sega är den bästa tillverkaren

Angående 10 års gränsen så är det väl lite drygt att dissa stackars Amicon för detta? Många av världens bästa spel har lägre åldersgräns än så.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av robbis:

Enda som skulle ta död på den är om de lyckas göra internets responstid så snabb att den inte märks och det kommer aldrig hända. Därför kommer pc och konsol gejming finnas kvar även om 10 år, precis som det gjort i 40 år. Däremot kommer streaming ta en del av kakan men vissa står inte ut med tanken av att streaming är framtiden även med lite latancy.

Det kommer säkert att finnas konsoler om 10 år också, men med streamingtjänsternas intåg så är det risk att marknaden för slutna ekosystem krymper. Helt fel att introducera ett nytt varumärke då, och jag tror det är större chans att någon av aktörerna försvinner än att det tillkommer någon bland de tre stora.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Angående 10 års gränsen så är det väl lite drygt att dissa stackars Amicon för detta? Många av världens bästa spel har lägre åldersgräns än så.

Menade mera att det går inte att ha en konsol med bara barnanpassade spel för att locka den stora massan!

Medlem

@robbis: Aha, nej det duger förmodligen inte i långa loppet nej.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Det vore tufft om det kom någon sorts "Console Association", så kunde man köpa en maskin från LG, Samsung eller vad som helst, och dom kunde alla köra spelskivor från alla utvecklare och utgivare, inklusive Nintendo, Sony och Microsoft. Nästan som en PC. Fast det kommer ju inte ske, både Sony och Microsoft har sin egna streaming och Nintendo kör alltid sin egna grej också.

Som Nuon? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nuon_(DVD_technology)

Frilansare

Själv gillar jag tanken på det egna, slutna ekosystemet. Always online gav mig alltid kalla kårar. Vet att jag slåss mot jättar och tt förlisten är oudviklig, men känslan av att sitta själv med ett singleplayer-spel utan att någon "lyssnar" är rätt oslagbar.

Tror som många har sagt att det inte kommer komma någon ny konsolspelare i traditionell bemärkelse, och att streamingen kommer ta en stor bit av kakan. Men hoppas att det fysiska i en konsol med tillhörande kontroll finns kvar i många år till.

Medlem

Jag vet att det aldrig kommer att hända, men jag saknar Sega.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av anon_646:

konstigt då att det är så många "casuals" och även gamers som nu har familj som mig och en annan här konstaterade att intresset finns men inte tiden och då fyller Stadia en perfekt plats i ens vardag där man inte hinner vänta på uppstartstid, patcher och laddnignstider.

Tekniken finns absolut på plats från Googles sida och har i princip aldrig haft problem och av samma anledning att alla produkter inte passar alla här i världen så får man ta ställning var och en om man själv har förutsättningarna och behoven att använda tjänsten. Precis som alla här i världen inte behöver en varningstriangel till en bil

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Att du och några till på detta forum gillar Stadia säger ingenting om dess mass market appeal. Stadia har floppat, det går inte att säga annat. Kanske, kanske kan tjänsten genom en omlansering ta fart framöver, men jag skulle tro att det tåget har gått. Det Google har är i så fall en tjänst som ytterst få använder. Att de som använder den gillar den är ju toppen, men det gör inte Stadia till en kommersiellt sett framgångsrik tjänst.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Whatamada:

Jag vet att det aldrig kommer att hända, men jag saknar Sega.

You and me both. Jag saknar specifikt Sega år 2000.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

You and me both. Jag saknar specifikt Sega år 2000.

Exakt den eran jag tänkte på.
Fasen vilken glädje jag och min Dreamcast delade.

Inaktiv
Skrivet av Ruffles:

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Att du och några till på detta forum gillar Stadia säger ingenting om dess mass market appeal. Stadia har floppat, det går inte att säga annat. Kanske, kanske kan tjänsten genom en omlansering ta fart framöver, men jag skulle tro att det tåget har gått. Det Google har är i så fall en tjänst som ytterst få använder. Att de som använder den gillar den är ju toppen, men det gör inte Stadia till en kommersiellt sett framgångsrik tjänst.

Då verken du eller jag har några siffror på antal användare så har vi ingen som helst aning om det har floppat eller inte och kan därav inte dra några slutsatser mer än att det har kommit en rejäl tillströmning av användare om man tittar på Reddit i och med att det blev fritt för vem som helst att registrera sig nu. Vilket i sig inte heller är en rättvis mätning då alla som spelar på Stadia inte behöver vara medlem på Reddit för det utan man får helt enkelt se hur det utvecklas men att påstå att den har floppat och att den kommer att dö ut är långt ifrån vad man ser idag av oss som faktiskt är med och följer utvecklingen.

Avstängd
Skrivet av anon_646:

Då verken du eller jag har några siffror på antal användare så har vi ingen som helst aning om det har floppat eller inte och kan därav inte dra några slutsatser mer än att det har kommit en rejäl tillströmning av användare om man tittar på Reddit i och med att det blev fritt för vem som helst att registrera sig nu. Vilket i sig inte heller är en rättvis mätning då alla som spelar på Stadia inte behöver vara medlem på Reddit för det utan man får helt enkelt se hur det utvecklas men att påstå att den har floppat och att den kommer att dö ut är långt ifrån vad man ser idag av oss som faktiskt är med och följer utvecklingen.

Bara för att du och två till anser att det inte har floppat.
Så betyder det inte att den inte har floppat.

Skrivet av anon_646:

Problemet som jag ser det är att Sony har inte kraften bakom sig med alla de datacenter som både Google och Microsoft har utan de måste i så fall köpa in sig (gjorde de inte ett avtal med Microsoft och Azure?) så de kommer aldrig att kunna vara lika konkurrenskraftiga.

Eller så får du börja lära dig att dina åsikter inte representerar marknaden, efter att den fria versionen av Stadia lanserades så har det kommit in en stor mängd folk till plattformen och den fortsätter att växa. Så istället för påhittade siffror och ingen insyn alls i affärsmodellen så hade det varit mer smakligt istället om bara nöjde dig med att konstatera att det inte är något för dig istället för att uttala dig om saker du inte har koll på.

konstigt då att det är så många "casuals" och även gamers som nu har familj som mig och en annan här konstaterade att intresset finns men inte tiden och då fyller Stadia en perfekt plats i ens vardag där man inte hinner vänta på uppstartstid, patcher och laddnignstider.

Tekniken finns absolut på plats från Googles sida och har i princip aldrig haft problem och av samma anledning att alla produkter inte passar alla här i världen så får man ta ställning var och en om man själv har förutsättningarna och behoven att använda tjänsten. Precis som alla här i världen inte behöver en varningstriangel till en bil

Jag tror du snackar en del non-sense.
Visa mig siffror på hur många som prenumererar.

Avstängd
Skrivet av Whatamada:

Exakt den eran jag tänkte på.
Fasen vilken glädje jag och min Dreamcast delade.

Kommer skaffa en Dreamcast som en retro konsol.

Medlem

Tror absolut det kommer hända, Bara och kika på Netflix vem trodde videobutikerna skulle slå igen eller någon annan streaming tjänst. Jämför stadia med första Xbox typ eller ps1. Ganska övertygad om X-antal år kommer konsoler ersättas av streamingtjänster i nån form.

Inaktiv
Skrivet av Konstig Inombords:

Bara för att du och två till anser att det inte har floppat.
Så betyder det inte att den inte har floppat.

Och bara för att du tror att det har det betyder det inte heller det utan det får precis som jag skrev i texten tiden utvisa. Problemet är att du verkar så tvärsäker på det fast andra faktiskt förklarar att det finns fördelar och intresse av Stadia men du verkar inte vilja lyssna på att andra faktiskt har en annan upplevelse.

Jag säger inte heller att den har lyckats utan det får som sagt tiden säga men man får vara lite mer ödmjuk i att man itne heller har all fakta och att andra tycker annorlunda.

Skrivet av Konstig Inombords:

Jag tror du snackar en del non-sense.
Visa mig siffror på hur många som prenumererar.

Gör det själv du som säger att den har floppat, vart är siffrorna som backar det påståendet? Som sagt lite ödmjukhet från din sida hade gått lång väg.

Avstängd
Skrivet av anon_646:

Och bara för att du tror att det har det betyder det inte heller det utan det får precis som jag skrev i texten tiden utvisa. Problemet är att du verkar så tvärsäker på det fast andra faktiskt förklarar att det finns fördelar och intresse av Stadia men du verkar inte vilja lyssna på att andra faktiskt har en annan upplevelse.

Jag säger inte heller att den har lyckats utan det får som sagt tiden säga men man får vara lite mer ödmjuk i att man itne heller har all fakta och att andra tycker annorlunda.

Gör det själv du som säger att den har floppat, vart är siffrorna som backar det påståendet? Som sagt lite ödmjukhet från din sida hade gått lång väg.

Det är intressant.
Jag lägger ner stridsyxan.
Men det innebär inte att du har rätt.

Och jag har en del fakta som kan visa på att Stadia är inte där en del vill att den ska vara.
Men sen att du är optimist. Det får du vara.

Inaktiv
Skrivet av Konstig Inombords:

Det är intressant.
Jag lägger ner stridsyxan.
Men det innebär inte att du har rätt.

Och jag har en del fakta som kan visa på att Stadia är inte där en del vill att den ska vara.
Men sen att du är optimist. Det får du vara.

Som sagt då får du gärna presentera dem, fram tills dess är det bara rent tyckande och grundlösa åsikter.

Avstängd
Skrivet av anon_646:

Som sagt då får du gärna presentera dem, fram tills dess är det bara rent tyckande och grundlösa åsikter.

Ja. Du.
Jag har inget intresse i att lägga fram något.

Medlem

Men Stadia är ju bara i startgroparna, vem har sagt att de skulle explodera och bli jätte stora på bara några månader? De har ju sagt att över 400 spel är under utveckling och de har köpt studios och många kända spelutvecklare har ju hoppat på deras egna studios. Det är väl alldeles för tidigt att veta om det kommer floppa eller inte, det är ju en helt ny kategori inom spelbranschen också, det tar tid innan folk fattar hur det funkar. Men det sägs ju bli en boom när 5g kommer och folk kommer att komma på att de kan spela vad de vill var de vill genom streaming. Jag tror att de som i slutändan kommer gå vinnande ur denna striden är de som har stora server hallar uti världen dvs Microsoft, Google och Amazon. Men det ligger nog fortfarande en bit in i framtiden dock.

12
Skriv svar