Stora Anime-tråden

Medlem

Någon som sett Nichijou? Den var sjukt underskattad när den kom ut och sålde knappt någonting vad jag minns. Studion bakom den är samma som gjort Clannad, K-On! mfl.
Det märks att dom pumpade massvis med pengar in i denna serie, som resultat ser den sjukt snygg ut och känns väldigt ambitiös för att vara en samling sammanhängande komedisketcher.
Lätt den roligaste animen jag sett, lättaste 10:an med.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

Ja, det var på tiden att få se lite action från han.

Hehe, lite Satoshi Kon känsla på det introt. Eller ja, lite flummigt. ^^

Avsnitten är bara 5 minuter långa, och många av karaktärerna i Grekland är gjord i lera. Osäker på om det är riktig stop-motion eller datagjort – riktigt snygg serie oavsett.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Kollade färdigt på Carole & Tuesday för någon dag sedan. Riktigt bra serie. 4/5 på FZ språket!

Var trevligt med att se på en anime för en gångs skull som var lite långsammare och hade bra musik.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Började kolla på Castlevania S3e3 med de japanska rösterna idag. Herrejävlar! Det är som dag och natt! Det finns helt plötsligt ambition och känsla bakom orden. Allt blir klarare och den annars knastertorra humorn kommer fram bra!

Kan varmt rekommendera!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Började kolla på Castlevania S3e3 med japanska röster idag. Det är som dag och natt, bra mycket mer känsla och humorn kommer fram bättre! Kan varmt rekommendera!

Föredrar Engelska själv då jag tycker det passar bättre. Det är originalspråket och passar bra med tanke på settingen (de olika dialekterna är något man märker av).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Föredrar Engelska själv då jag tycker det passar bättre. Det är originalspråket och passar bra med tanke på settingen (de olika dialekterna är något man märker av).

Jag brukar köra på originalspråket. Det är framförallt Trevor Belmont och Sypha som är tråkiga att höra på. Alla andra gör ett helt okej jobb.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Jag brukar köra på originalspråket. Men framförallt Trevor Belmont är bara tråkig att höra på. De flesta vampyrer och onda snubbar är helt okej.

Intressant. Richard Armitage (Är med i hobbit-filmerna) är en av mina favoriter faktiskt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Intressant. Richard Armitage (Är med i hobbit-filmerna) är en av mina favoriter faktiskt.

Låter uttråkad och själlös i Castlevania,
framförallt i de humoristiska inslagen.
Det känns inte som han menar det...
Inte Sypha heller för den delen...

Aja, smaken är som...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Låter uttråkad och själlös i Castlevania,
framförallt i de humoristiska inslagen.
Det känns inte som han menar det...

Det hör till karaktären skulle jag säga. Han är ju överlag ganska obrydd och har vandrat runt i världen själv större delen av sitt liv. Tänk inte bara på hur det låter, utan också vad han säger och beter sig. Tycker det passar riktigt bra, men alltid kul med någon annan som tycker annorlunda.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Föredrar Engelska själv då jag tycker det passar bättre. Det är originalspråket och passar bra med tanke på settingen (de olika dialekterna är något man märker av).

En av ytterst få gånger engelska låter bra till anime.
Fast det beror nog enbart på, som du säger, att det är originalspråket.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Började kolla på Castlevania S3e3 med de japanska rösterna idag. Herrejävlar! Det är som dag och natt! Det finns helt plötsligt ambition och känsla bakom orden. Allt blir klarare och den annars knastertorra humorn kommer fram bra!

Kan varmt rekommendera!

Kollade s1 på engelska, var helt ok enligt mig. Kollade början på s2 på engelska, men bytte till japanska för att se hur det var. Och håller med, japanska lät mycket bättre, även om engelska inte var dåligt direkt,

Peter Stormare var ju ingen höjdare på röstskådespeleriet förövrigt hehe.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Jiminy:

En av ytterst få gånger engelska låter bra till anime.
Fast det beror nog enbart på, som du säger, att det är originalspråket.

Även om jag som regel alltid försöker titta på serier och film på dess originalspråk, så är det inte en universell regel att originalspråket är bäst. Framför allt inte när det gäller animerat.

Det bästa exempel på detta jag kan komma på, är förvisso ingen anime as such.
Dock.

Jag försökte en gång att se Disneys Robin Hood (Den tecknade, ni vet) på originalspråk.

Herregud! Träigare och mer oinspirerade röstskådisar får man leta efter!


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Även om jag som regel alltid försöker titta på serier och film på dess originalspråk, så är det inte en universell regel att originalspråket är bäst. Framför allt inte när det gäller animerat.

Det bästa exempel på detta jag kan komma på, är förvisso ingen anime as such.
Dock.

Jag försökte en gång att se Disneys Robin Hood (Den tecknade, ni vet) på originalspråk.

Herregud! Träigare och mer oinspirerade röstskådisar får man leta efter!

Snackade enbart om anime specifikt. Stämmer säkert det du säger med andra tecknade serier

Moderator | Testpilot
Skrivet av Akronym:

Även om jag som regel alltid försöker titta på serier och film på dess originalspråk, så är det inte en universell regel att originalspråket är bäst. Framför allt inte när det gäller animerat.

Det bästa exempel på detta jag kan komma på, är förvisso ingen anime as such.
Dock.

Jag försökte en gång att se Disneys Robin Hood (Den tecknade, ni vet) på originalspråk.

Herregud! Träigare och mer oinspirerade röstskådisar får man leta efter!

Skrivet av Jiminy:

Snackade enbart om anime specifikt. Stämmer säkert det du säger med andra tecknade serier

Det där är så olika. Tower of God som sänds nu är ju t ex en koreansk skapelse, men ser den ändå på Japanska då det påminner så mycket om Manga/Anime ändå, vilket inte är så konstigt när båda länderna är asiatiska och ligger så nära varandra. Föredrar ofta Japanska då jag också är mer van att lyssna på det språket i jämförelse.

Här är Tower of Gods intro på Japanska och Koreanska för de som är nyfikna:

Koreanska

Japanska


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det där är så olika. Tower of God som sänds nu är ju t ex en koreansk skapelse, men ser den ändå på Japanska då det påminner så mycket om Manga/Anime ändå, vilket inte är så konstigt när båda länderna är asiatiska och ligger så nära varandra. Föredrar ofta Japanska då jag också är mer van att lyssna på det språket i jämförelse.

Här är Tower of Gods intro på Japanska och Koreanska för de som är nyfikna:

Koreanska
https://www.youtube.com/watch?v=QN-1uKewC9k

Japanska
https://www.youtube.com/watch?v=apII5VFTce0

Den serien ligger i min ”playlist” ! Håller på att kolla genom hunterXhunter en andra gång sen blindhet att kolla klart attack on titan sen kan jag kolla annat

Medlem

Nu blev jag inspirerad ju.

Om vi snackar animevinjetter - Här är min favorit.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Akronym:

Nu blev jag inspirerad ju.

Om vi snackar animevinjetter - Här är min favorit.

https://www.youtube.com/watch?v=gQ9sf29AZHo

Hehe, du fick mig sugen att lyssna på några riktigt fina intron/outron. Så, inte för att göra denna tråd till en "bra introlåtar"-tråd måste jag ändå länka dom 6 låtarna jag lyssnade på! ^^ -

Fullmetal Alchemist Brotherhood OP 1- Again

Attack on Titan OP1

Naruto OP 2 Haruka Kanata

One Piece OP 20 - Hope(Det tog One Piece 20 försök att få till ett bra intro)

Claymore Outro - Danzai no Hana

Elfen Lied - Lilium (Måste se om Elfen Lied igen, var väl 10-15 år sen sist, en favorit)


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot

Min favorit öppning är från Vinland Saga som sändes förra året. Otroligt bra!

The Promised Neverland är också fantastiskt bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Min favorit öppning är från Vinland Saga som sändes förra året. Otroligt bra!

https://www.youtube.com/watch?v=xEVcTStgA4A

The Promised Neverland är också fantastiskt bra.

https://www.youtube.com/watch?v=1JoFsTDfd-8

Jävligt fint intro till en jävligt bra anime.

Edit: Såg att du la till Neverland. Menade Vinland då.

Inte så överförtjust i Neverland introt, men gillade animen. Dock blev den en aning seg emellanåt, tyvärr.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

Jävligt fint intro till en jävligt bra anime.

Edit: Såg att du la till Neverland. Menade Vinland då.

Inte så överförtjust i Neverland introt, men gillade animen. Dock blev den en aning seg emellanåt, tyvärr.

Föredrar mangan för Neverland faktiskt, men storyn är i mitt tycke väldigt bra så jag kan tycka om animen också

Men ja, Vinland Saga. Helt otroligt bra. Köpte mangan som är miljarder gånger bättre (Hur är det ens möjligt) och mår dåligt över att det kommer en ny manga bok varje år bara.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör

När vi ändå är på gång, men man har en chans på sig så att det inte blir för mycket som sagt

Moderator | Testpilot
Skrivet av almblad:

När vi ändå är på gång, men man har en chans på sig så att det inte blir för mycket som sagt

https://www.youtube.com/watch?v=AzV9ug9BQds

https://www.youtube.com/watch?v=d5HT8HoiAHg

POOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORN.

LOTS OF FLUFFY PIE.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Quake-konnässsör

@uberpwnage2.0: Lite synd att Kiyohiko Azuma har sagt att Yotsuba&! inte kommer bli anime, varför vet jag inte riktigt. En av anledningarna man har hört, men vet inte om det är sant, är att Yotsuba inte passar som anime. Men Azumanga var ju också enbart korta comic-strips i stort sätt.

Kan ju rekommendera att läsa Yotsuba, för de som tycker om den formen av humor

Medlem

Attack on Titan blir bara bättre och bättre. Säsong 4 är riktigt trevlig hittills. Man undrar hur det hela kommer sluta, när storyn bara blir djupare och djupare hela tiden, underbart.(Läser ej mangan)

Var inte förtjust i nya introt första gången man hörde det, men nu är den riktigt jävla skön.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

Attack on Titan blir bara bättre och bättre. Säsong 4 är riktigt trevlig hittills. Man undrar hur det hela kommer sluta, när storyn bara blir djupare och djupare hela tiden, underbart.(Läser ej mangan)

Var inte förtjust i nya introt första gången man hörde det, men nu är den riktigt jävla skön.

https://www.youtube.com/watch?v=6TolbTZXDjI

Sitter och ser om Attack on Titan nu då jag och en polare ska dra igenom fjärde säsongen tillsammans Himla fin serie!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Finns det nyare animeserier som inte är så klyschigt och/eller mer "vuxet" som Castlevania? Gillar den serien skarpt, lite Witcher vibes i tonläget😁


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Serier jag gillar:
Attack on titan (Shingeki no kyojin)
Beastars
Knights of Sidonia
Aldnoah Zero
Cells at work (Hataraku saibou)
Dr Stone
Cop Craft
GATE
Seven Deadly Sins (Nanatsu no Taizai)
Fullmetal Alchemist Brotherhood (Hagane no Renkinjutsushi)
Psycho Pass
Kabaneri of the Iron Fortress

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Sitter och ser om Attack on Titan nu då jag och en polare ska dra igenom fjärde säsongen tillsammans Himla fin serie!

Håller med om Introt, jävla wierd i början men nu är det rätt bra ändå. Älskade the reveal ett par episoder in, riktigt jävla fett.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dTexN:

Finns det nyare animeserier som inte är så klyschigt och/eller mer "vuxet" som Castlevania? Gillar den serien skarpt, lite Witcher vibes i tonläget😁

Redan slagit slag för det tidigare, men Vinland Saga är mitt tips!

Vinland Saga is set in Dane-controlled England at the start of the 11th century, and features the Danish invaders of England, commonly known as Vikings. The story combines a dramatization of King Cnut the Great's historical rise to power with a revenge plot centered on the historical explorer Thorfinn, the son of a murdered ex-warrior.

Ett stycke från mangan:


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Sitter och ser om Attack on Titan nu då jag och en polare ska dra igenom fjärde säsongen tillsammans Himla fin serie!

Vart tittar du nånstans?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Skriv svar