Final Fantasy VII Remake behövde bara 3 dagar för att säljas och skeppas i 3,5 miljoner ex

Robot
Final Fantasy VII Remake behövde bara 3 dagar för att säljas och skeppas i 3,5 miljoner ex

Exakta säljsiffror är dock svåra att komma fram till.

#final-fantasy-vii-remake, #square-enix


Medlem

Imponerande! Själv inväntar jag PC-versionen nästa år.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Imponerande! Själv inväntar jag PC-versionen nästa år.

Det blir PS5 versionen för mig, fast i Persona 5 träsket just nu😊

Ser fram imot 7:an, men jag är lite orolig över hur lång tid det kommer ta innan del 2 släpps.

Men väldigt roligt att första delen verkar leva upp till spelarnas och recencenters förhoppningar.

Medlem

@Fearnox: Kontroversen kring spelet verkar grävas ned ganska hårt. Många är glada, men många hade sin mest negativa spelupplevelse någonsin.

Medlem
Skrivet av Spoonfish:

@Fearnox: Kontroversen kring spelet verkar grävas ned ganska hårt. Många är glada, men många hade sin mest negativa spelupplevelse någonsin.

De flesta som gråter är för att de inte är samma timeline som originalet. Jag och majoriteten är fine med det. Hade varit för stelt med samma story. Nu vet ingen hur storyn kommer bli. Längtar mer till del 2 nu efter jag såg slutet än innan.

Medlem
Skrivet av erson:

De flesta som gråter är för att de inte är samma timeline som originalet. Jag och majoriteten är fine med det. Hade varit för stelt med samma story. Nu vet ingen hur storyn kommer bli. Längtar mer till del 2 nu efter jag såg slutet än innan.

Så det var stelt upp till den sista timmen alltså?

Skribent
Skrivet av erson:

De flesta som gråter är för att de inte är samma timeline som originalet. Jag och majoriteten är fine med det. Hade varit för stelt med samma story. Nu vet ingen hur storyn kommer bli. Längtar mer till del 2 nu efter jag såg slutet än innan.

Fast samtidigt förstår jag folk, en remake ska ju hålla sig till samma ramstory och här har de helt steppat utanför. När de dessutom allt marknadsföringsmaterial varit i princip 1x1 med originalet, förutom då stridssystemet och grafikmotor, så förstår jag att det blir irriterat,

Hade de kallat spelet reboot eller re-imagination hade nog det känts ok för det flesta.

Själv har jag inga problem med förändringar överlag, dock tycker jag denna version av FF7 föll rejält i slutet personligen tappade jag helt suget för fortsättningen. Mest för att jag inte tycker det var så bra skrivit, men each to their own.


signatur

"Writer and Fighter"

Dex
Medlem
Skrivet av Johlor:

Fast samtidigt förstår jag folk, en remake ska ju hålla sig till samma ramstory och här har de helt steppat utanför. När de dessutom allt marknadsföringsmaterial varit i princip 1x1 med originalet, förutom då stridssystemet och grafikmotor, så förstår jag att det blir irriterat,

Hade de kallat spelet reboot eller re-imagination hade nog det känts ok för det flesta.

Själv har jag inga problem med förändringar överlag, dock tycker jag denna version av FF7 föll rejält i slutet personligen tappade jag helt suget för fortsättningen. Mest för att jag inte tycker det var så bra skrivit, men each to their own.

Själv föredrar jag att vänta och se vad dom gör med storyn (om dom ens ändrar speciellt mycket) innan jag tänker reagera. Det var bara typ det sista kapitlet som var annorlunda så resten av spelet var helt fantastiskt.

Man får helt enkelt vänta och se tycker jag. Men vissa håller inte med.

Medlem

@dex20: I ett vakuum så låter det logiskt att vänta och se vad de gör innan vi dömer. Men i och med att det marknadsförts som en remake på ett av de mest välkända spelen någonsin, som många önskat få uppleva på nytt igen, så är det många som känner till sedan två årtionden tillbaka vilka teman som hör hemma i den världen, och vilka teman som inte gör det. Slutet är helt enkelt ett så massivt steg bort från originalet att det inte går att åtgärda på ett sätt som åter gör det till en remake. Sålänge de inte patchar bort det helt, men det skulle skapa en helt annan kontrovers.

Exempel: om de ignorerar hela grejen som de introducerade på slutet, i följande delar, så blir temat väldigt ofokuserat och skakigt. Plus att man introducerar mängder av plot holes och ologiska utvecklingar. Å andra sidan, om de fortsätter bygga på timeline/multiverse-grejen så bygger de vidare på de teman som inte hör hemma i den berättelsen. Finns ingen riktig vinst för de som hoppades på en remake nu.

Medlem

Spelet var fantastiskt bra vilket inte gör en förvånad över att det sålde så bra.

Angående deras val över story så har vi fortfarande inte en susning om var de kommer gå efter slutet på del 1. Kommer de gå en helt annan väg än vad originalet tog? Ingen förutom Square Enix vet.
Själv tycker jag inte att det gör något ifall de gör ändringar i stil med dem de gjorde nu i del 1.

Avstängd

Jag hoppades enbart på att få återuppleva Sakaguchis berättelse. Har inget intresse av vad resten av skojarna på Square Enix lyckats pumpa ur sig utan honom. Men inte ens det kunde de låta bli att förstöra.

Medlem

@Spoonfish: Det som jag stör mig mest på med slutet är att det öppnar upp för att ändra vad som helst i kommande fortsättning och bara "skylla" på att det är en annan timeline. Och jag tycker till och med att det här förstör lite av original-storyn i och med att om man spelar det nu så vet man också med sig att det är flera timelines vilket gör att hela den storyn inte känns lika viktig längre (du spelar bara en av många olika, gör du fel här så blir det rätt någon annan stans etc). Jag ogillar verkligen att de gick den vägen men har lite små förhoppningar om att fortsättningen blir bra i alla fall. Vi får se.

Jag har lite svårt att förstå varför de valt att skapa extra timeline. Det kändes som spelet var helt prefekt fram till slutet. Varför inte bara avsluta spelet när man kommer ut ur staden? Det är ju redan en rätt epic slutflight i tornet innan det som passar bra som sista fight.

Aja... vi får se om ett par år vad det leder till. Har dock inte lika stor "vill ha" känsla inför fortsättningen som jag hade inför det här spelet.

Avstängd
Skrivet av erson:

De flesta som gråter är för att de inte är samma timeline som originalet. Jag och majoriteten är fine med det. Hade varit för stelt med samma story. Nu vet ingen hur storyn kommer bli. Längtar mer till del 2 nu efter jag såg slutet än innan.

Det är så en remake ska vara.
Det ska inte påminna mycket om originalet.

Re2 remake tyckte jag påminde för mkt om originalet.

Skrivet av Spoonfish:

@dex20: I ett vakuum så låter det logiskt att vänta och se vad de gör innan vi dömer. Men i och med att det marknadsförts som en remake på ett av de mest välkända spelen någonsin, som många önskat få uppleva på nytt igen, så är det många som känner till sedan två årtionden tillbaka vilka teman som hör hemma i den världen, och vilka teman som inte gör det. Slutet är helt enkelt ett så massivt steg bort från originalet att det inte går att åtgärda på ett sätt som åter gör det till en remake. Sålänge de inte patchar bort det helt, men det skulle skapa en helt annan kontrovers.

Exempel: om de ignorerar hela grejen som de introducerade på slutet, i följande delar, så blir temat väldigt ofokuserat och skakigt. Plus att man introducerar mängder av plot holes och ologiska utvecklingar. Å andra sidan, om de fortsätter bygga på timeline/multiverse-grejen så bygger de vidare på de teman som inte hör hemma i den berättelsen. Finns ingen riktig vinst för de som hoppades på en remake nu.

Det du snackar om känns som en remaster.
Remake tycker jag ska få ta ut svängarna.
Vad är det roliga om det följer exakt samma historia?

Avstängd
Skrivet av Konstig Inombords:

Det du snackar om känns som en remaster.
Remake tycker jag ska få ta ut svängarna.
Vad är det roliga om det följer exakt samma historia?

Vad spelar det för roll vad du tycker är en remaster om din åsikt är objektivt fel? En remaster är exakt samma spel men med högre upplösning och minimalt extrapiffande för ökad visuell fidelitet.

En remake är generellt sett det som gjordes med Shadow of the Colossus eller Resident Evil 2, som du nämnde. Det du anser är remakes är i själva verket reboots.

Sen vad det roliga med att uppleva världens bästa story igen kan man ju fundera på några varv. En del av oss gillar att spela om våra favoritspel. Det enda som saknades för mig var just det som delvis nu infinner sig genom remaken. Däremot tycker jag att för många passager är olidligt sega och det som händer totalt under hela äventyret är knappt någonting, sett till spellängden. Och det som händer är sällan speciellt intressant, framförallt inte jämfört med originalet som verkligen sprutade ur sig vändningar på löpande band.

Och sen är ju problemet att de som nu skriver berättelsen helt enkelt inte är duktiga nog, vilket vi märkt genom titlar som FFXIII, FFXV och Kingdom Hearts-serien. Vi vet om att vad de än gör från och med nu kommer bli en halvhjärtad smörja, precis som det nyskrivna scenariot var i denna första episod.

Medlem

FF7 1997 var det som fick mig att älska J-rpgs och att fick mig in på spelandets bana egentligen. Innan hade man haft Mega Drive och 8-bit.. men gud vilket spel det var. Har lirat igenom originalet åtskilliga gånger och efter att ha spelat remaken, så kommer den spelas igenom minst 2 gånger.

Den har ju inte samma omspelningsbarhet som originalet kan jag tycka, men gud vad bra dom gjort allting. Allt från den utfyllda storyn i Midgard till musiken och stridssystemet. Spelet är fantastiskt, och nu kan man roa sig med att spela 2 typer av FF7 vilket är riktigt roligt

Jag skulle själv inte ha något emot om SquareEnix slutade med "vanliga" spelsläpp och gjorde remakes i 10-15 år.. om de blir så här jäkla bra.

Avstängd
Skrivet av Hordaland:

Vad spelar det för roll vad du tycker är en remaster om din åsikt är objektivt fel? En remaster är exakt samma spel men med högre upplösning och minimalt extrapiffande för ökad visuell fidelitet.

En remake är generellt sett det som gjordes med Shadow of the Colossus eller Resident Evil 2, som du nämnde. Det du anser är remakes är i själva verket reboots.

Sen vad det roliga med att uppleva världens bästa story igen kan man ju fundera på några varv. En del av oss gillar att spela om våra favoritspel. Det enda som saknades för mig var just det som delvis nu infinner sig genom remaken. Däremot tycker jag att för många passager är olidligt sega och det som händer totalt under hela äventyret är knappt någonting, sett till spellängden. Och det som händer är sällan speciellt intressant, framförallt inte jämfört med originalet som verkligen sprutade ur sig vändningar på löpande band.

Och sen är ju problemet att de som nu skriver berättelsen helt enkelt inte är duktiga nog, vilket vi märkt genom titlar som FFXIII, FFXV och Kingdom Hearts-serien. Vi vet om att vad de än gör från och med nu kommer bli en halvhjärtad smörja, precis som det nyskrivna scenariot var i denna första episod.

Naj.
Det är remake.
Reboot är helt nya inslag.
FFVII lutar mer åt remake.
Kom inte här med en viss arrogans och tro att du kan vilseleda.

Medlem

@Konstig Inombords: Här får du en definition: https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_remake

Läs, så slipper jag och andra hålla på argumentera om vad en remake är.

Avstängd
Skrivet av Spoonfish:

@Konstig Inombords: Här får du en definition: https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_remake

Läs, så slipper jag och andra hålla på argumentera om vad en remake är.

Innan jag öppnar min käft.
Så tar jag till dem åtgärder som krävs.

Dex
Medlem
Skrivet av Spoonfish:

@Konstig Inombords: Här får du en definition: https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_remake

Läs, så slipper jag och andra hålla på argumentera om vad en remake är.

Men det stämmer ju inte med vad som står på Wikipedia som du länker?

A remake typically maintains the same story, genre, and fundamental gameplay ideas of the original work.

Så om dom kan ändra gameplayn fundamentalt och det ändå räknas som en remake varför kan dom då inte ändra storyn (om dom nu kommer ändra den något speciellt mycket) och fortfarande vara en remake?

Eller jag kanske missförstår konversationen här. Den blev lite rörig

Avstängd
Skrivet av Konstig Inombords:

Naj.
Det är remake.
Reboot är helt nya inslag.
FFVII lutar mer åt remake.
Kom inte här med en viss arrogans och tro att du kan vilseleda.

Osäker på om du har spelat spelet men FF7R utspelar sig i en annan tidslinje än originalet. Det är en bokstavlig reboot av hela spelet. Inte så mycket att snacka om.

Avstängd
Skrivet av Hordaland:

Osäker på om du har spelat spelet men FF7R utspelar sig i en annan tidslinje än originalet. Det är en bokstavlig reboot av hela spelet. Inte så mycket att snacka om.

Varför kallar square enix den för remake?

Avstängd
Skrivet av Konstig Inombords:

Varför kallar square enix den för remake?

Det får du fråga dem. Men svaret är att de inte ville missa försäljning.

Avstängd
Skrivet av Hordaland:

Det får du fråga dem. Men svaret är att de inte ville missa försäljning.

Du är rolig du.

Dex
Medlem
Skrivet av Hordaland:

Osäker på om du har spelat spelet men FF7R utspelar sig i en annan tidslinje än originalet. Det är en bokstavlig reboot av hela spelet. Inte så mycket att snacka om.

Vi vet fortfarande inte hur mycket detta med "whispers" kommer förändra tidslinje så det är ju ganska överdrivet att säga att det är en helt ny tidslinje om det t.ex. bara slutar med att Zack dör senare i detta än vad han gör i originalet.

Och som det står i Wikipedia så innebär det inte att en remake följer originalet till punkt och pricka så verkar ju fortfarande stämma rätt bra att kalla detta för en remake än så länge.

Medlem
Skrivet av dex20:

A remake typically maintains the same story, genre, and fundamental gameplay ideas of the original work.

Så om dom kan ändra gameplayn fundamentalt och det ändå räknas som en remake varför kan dom då inte ändra storyn (om dom nu kommer ändra den något speciellt mycket) och fortfarande vara en remake?

Det är ju väldigt beroende på vilken typ av spelet originalet är. I FF7 så är det story-drivet RPG gameplay, så storyn är kärnan. Det är fortfarande väldigt story-drivet RPG gameplay i remaken. Materia är kvar, ATB är kvar, och massa nytt är tillagt. Vissa klagar på gameplay, men det finns ingen kontrovers kring det. Kärnan i FF7's gameplay är intakt. Men storyn från originalet måste finnas kvar.

Man kan absolut justera storyn och skriva den bättre, så som de gjort med de första 35 timmarna. Det är väldigt annorlunda från originalet, fast expanderat och med mer content. Samt faktiska ändringar, som att Mayor Domino är del av Avalanche. Bra grejer. Men slutet tar ett så stort steg söderut att det inte längre är del av originalstoryn, eller ens följer samma världsregler. Och heller inte längre är en remake, då den twisten inte är baserat på något från originalet.

Tänk lite att de skulle introducera motorcycklar och skjutvapen i slutet av första Lord of the Rings. Många skulle tänka "wow, NU är jag intresserad", men inbitna fans skulle se att något var fel där, och att de följande två filmerna skulle resultera i något fundamentalt annorlunda.

Medlem

Jag har funderat lite på detta spel för nu kom ju första delen till ps4 dom andra delarna lär ju komma till ps5 undra hur man ska föra över sparfilen mellan konsollerna jag väntar nog med detta spel tills jag köpt en ps5 för att slippa massa krångel

Avstängd
Skrivet av dex20:

Vi vet fortfarande inte hur mycket detta med "whispers" kommer förändra tidslinje så det är ju ganska överdrivet att säga att det är en helt ny tidslinje om det t.ex. bara slutar med att Zack dör senare i detta än vad han gör i originalet.

Och som det står i Wikipedia så innebär det inte att en remake följer originalet till punkt och pricka så verkar ju fortfarande stämma rätt bra att kalla detta för en remake än så länge.

Fast det är fortfarande en objektivt ny tidslinje. Sephiroth är en tidsresenär i "remaken", det är därför som whispers har kommit för att rädda dagen.

Vi kan kalla det för uppföljare istället, eftersom detta utspelar sig efter att originalet redan skett en gång. FFVII-2 borde namnet alltså vara. Fast det hade ju verkligen krossat försäljningen med tanke på kvalitén som Squares tidigare "-2"-titlar haft.

Medlem

Spelet är så himmla jättebra, kul att det sålt mycket. Nu efter att jag klarat spelet känns det som att det har 100 timmar mer att ge. Måste klara allt på hard och maxxa allt!

Dex
Medlem
Skrivet av Hordaland:

Fast det är fortfarande en objektivt ny tidslinje. Sephiroth är en tidsresenär i "remaken", det är därför som whispers har kommit för att rädda dagen.

Vi kan kalla det för uppföljare istället, eftersom detta utspelar sig efter att originalet redan skett en gång. FFVII-2 borde namnet alltså vara. Fast det hade ju verkligen krossat försäljningen med tanke på kvalitén som Squares tidigare "-2"-titlar haft.

Ah ja det är sant dom ändrade lite med Sephiroth också.

Dock tvivlar jag på att något sådant som du säger skulle påverka försäljningen med tanke på hur mycket folk har velat se mer av FF7

Men ska bli intressant och se vad dom gör i dom uppföljande delarna. Är sjukt nyfiken på att se mer av Red XIII. Tyckte han var riktigt cool gjord i remaken och ser verkligen fram emot att se mer av honom.
Riktigt nyfiken på att se ännu mer av Yuffie och Vincent också. Mycket att se fram emot

Men just nu vill jag mest bara höra något från SquareEnix om hur deras tanke är med nästa del, typ när det kommer och vad det kommer innehålla osv.
Ska bli sjukt kul med en mer öppen värld med samma kvalité som första delen!

Får hoppas dom har jobbat mycket med nästa del redan så det inte tar rent för lång tid bara

Medlem

@Vampir: Om jag skulle gissa så tror jag inte nästa spel kommer använda denna sparfilen, med tanke på att vi redan har Thundaga och annan maxad materia och maxade vapen, samt att alla "storyval" som görs i första delen redan producerat sina resultat. T.ex. scenen på kvällen utanför Aerith's hus, som blir olika beroende på vilka val du gjort.

12
Skriv svar