Hårdvaruminnen från en svunnen tid

Frilansare
Hårdvaruminnen från en svunnen tid

Inspirerad av @strangelove tråd där han ber om hjälp att välja grafikkort, kom jag på att en del hårdvara från barndomen har en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Och framför allt ett grafikkort har fastnat i minnet:

Känslan av att få hem det här var helt sjuk, åtminstone som jag minns det. Ett tekniksteg över alla andra, kändes det som då. Har ni några såna hårdvaruminnen som ploppar upp då och då?

Geeks Gaming

@Joakim Bennet:
Just detta kortet kommer jag ihåg tillsammans med känslan man fick när hakan slog i marken första gången man startade quake och såg att det faktiskt fungerade.
Skillnaden var enorm. Från ett pixelerat och hackigt spel till ett lent, skarpt och 60+ fps osande mirakel. ❤️

Skribent

En sån här rackare var nog det första grafikkortet jag köpte (lånad bild). Med sina svindlande 128 MB i minne var det vida överlägset vad det nu var för skräp som satt i Hem-PC:n.

Medlem

Just Voodoo 2 var mitt första grafikkort också. Varianten med 12mb, som satt i datorn som mamma leasade (säkert till överpris) från kommunen.

Minns hur jag installerade Quake 2-demot och fullständigt tappade hakan. Hade aldrig sett något liknande. Pixlar som liksom låg i 3d, inte i en grötig mosaik som förut.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Frilansare

@Jonny Myrén:
128 Mb! Är du född i framtiden eller? 8 Mb var awesome!

Redaktör

Voodoo 2 här också, men det bökade så jag bytte rätt snabbt till ett Voodoo 3 2000 och körde Half-Life med hakan i sydläge.


signatur
Medlem

Samma som mig, Creative Voodoo 2 8MB var mitt första 3D-kort också, borde ha kvar det någonstans. Första spelet jag spelade med kortet var Redguard som imponerade rejält. Användes flitigt tills strax innan Morrowind släpptes, då köpte jag ett Geforce 3.

Backloggens befriare

Voodoo 2 - det var grejer det!


signatur

Ad hoc addendum

Gnällkuk

Har tyvärr inte kvar några gamla kartonger från den tiden, men måste nog säga att den mest upphetsande uppgraderingen var när jag slog på stora trumman och köpte EVGA GTX 780 Classified när det släpptes. Lite senare när till slut vattenblock fanns att tillgå så slog jag till och byggde egen vattenloop. I samband med att jag skulle installera vattenblocket så tog jag ett kort med GTX 780 bredvid ett gammalt GeForce 2 MX som var ett av mina tidigare kort. Rätt sjukt ändå hur puttigt det gamla kortet är mot GTX 780


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Just det, dessa hade man glömt bort.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

En sån här rackare var nog det första grafikkortet jag köpte (lånad bild). Med sina svindlande 128 MB i minne var det vida överlägset vad det nu var för skräp som satt i Hem-PC:n.

https://www.ixbt.com/video/images/msi-ti4600/msi-ti4600-box.j...

Geforce 4 Ti serien var extremt stark. Ett ti4600 stod sig bra mot Geforce fx, närmsta konkurrent tror jag var ett Fx 5700 ultra och Ati 9600pro.

Medlem

Det är som många andra voodoo korten som ligger som ett starkt minne.
Var nog för att det gjorde en sån stor skillnad mot hur spelen såg ut innan.
Förr kände man en uppgradering mycket tydligare än vad det gör nu.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

gamla goda tiden, voodoo, tnt, geforce hade allihop


signatur

//monster

Medlem

Trevligt minnen det Vet inte varför men även (utöver spel) att köpa nya delar, speciellt grafikkort, var en helt annan grej förr. Vet inte om det har med att den upplevda skillnaden var mycket större, eller så var det helt enkelt kartongerna som gjorde det


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Är det ens någon som minns vad det grafikkortet kostade på den tiden?
Minns att min fassas dator kostade 25-30 tusen på den tiden (1988). Sjuhelsikes massa pengar på den tiden.

Men ja det var det absolut fetaste en bra tid framöver. Tills man fick sin egen dator, sen på den vägen gick det.

Ville egentligen ha en PS2a (hade PS1) men mossan tyckte det var en bättre investering med en PC.

Medlem
Skrivet av conthox:

Trevligt minnen det Vet inte varför men även (utöver spel) att köpa nya delar, speciellt grafikkort, var en helt annan grej förr. Vet inte om det har med att den upplevda skillnaden var mycket större, eller så var det helt enkelt kartongerna som gjorde det

Var nog en större märkbar skillnad på den tiden samt att det inte släpptes 50 spel samtidigt hela tiden.

Idag är det mest prestandan och antal FPS som lockar, visst finns det förbättringar (ray-tracying, DLSS etc) men dom märkbara skillnaderna blir mindre och mindre

Medlem

Min första 120hz skärm var en grym uppgradering, det var i samma veva cod 4 var en het potatis

Medlem
Skrivet av sandwich88:

Minns att min fassas dator kostade 25-30 tusen på den tiden (1988). Sjuhelsikes massa pengar på den tiden.

Jag som tyckte min Compaq Presario med 120 MHz CPU var dyr, den kostade 13 000 SEK om jag inte minns fel. Det var ju typ 1997.

Skrivet av sandwich88:

Var nog en större märkbar skillnad på den tiden samt att det inte släpptes 50 spel samtidigt hela tiden.

Jo, det är nog sant.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av sandwich88:

Är det ens någon som minns vad det grafikkortet kostade på den tiden?
Minns att min fassas dator kostade 25-30 tusen på den tiden (1988). Sjuhelsikes massa pengar på den tiden.

Men ja det var det absolut fetaste en bra tid framöver. Tills man fick sin egen dator, sen på den vägen gick det.

Ville egentligen ha en PS2a (hade PS1) men mossan tyckte det var en bättre investering med en PC.

Jag tror jag betalade 3500kr för ett GeForce 2 engångs i tiden, som då sågs som ett av det värsta


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag hade precis ett sådant voodoo 2! Innan det ett voodoo 1 monster 3d

Spelade då clive barkers undying, incoming, forsaken och även turok 1. Lite unreal 1 också när polarna kom över för att visa hur awesome ens pc var haha

Körde ett demo också från pc gamer

Nu ser det ut som ett indiespel eller studentprojekt


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Kul tråd, bara några dagar sedan kollade jag i en pärm med kvitton och tänkte att det kunde vara en kul tråd att visa upp sina gamla hårdvarutkvitton. Det var fan billigt innan ändå.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Bilden blev inte så bra, men detta är 1999 03 08, drygt 21 år sedan


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Bilden blev inte så bra, men detta är 1999 03 08, drygt 21 år sedan

https://i.imgur.com/TQOubGd.jpg

Sparar du tjugo år gamla elektronik-kvitton?! Imponerande (och skrämmande!)


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

När man fick 486 66mhz-processorn i julklapp så att Doom och Command & Conquer flöt på med kanske 10 fler frames/sec. Vilken snorunge!


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem

Minns när Donkey Kong 64 släpptes. Jag och en kompis gick och köpte det nytt i butik.
Ingen av oss hade direkt erfarenhet av datorer, så att öppna upp en elektronisk apparat och byta ut delar (i det här fallet Expansion Pak) var otroligt spännande.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Voodoo 3 3000 AGP med en om jag minns rätt amd 700mhz pushad till 1100mhz. Där hade jag nog min största egna datorupplevelse. Fick köpa alla delar till en dator för 1000:- av olika kompisar som höll på att uppdatera till det senaste.
Lirade Starcraft, half life, cs, quake 3, diablo, c&c serien, sam and max, escape from monkey island bland flera. Livet var bra muntert ett tag, med någon stor PET coca cola och en näve banana skids, kanske några refreshers utslänga brevid compaq tangenbordet. Hade aldrig haft någon egen burk innan, utan fick lära mig allt hos polare. Men lyckades hänga med rätt bra ändå.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Glide master race!

Satt ett Voodoo 3 i min första egna speldator, och efter det så blev det ett Geforce 4 Ti.

Medlem
Medlem
Detta var det enda man behövde back in the days :)
Medlem

Creative 3D Blaster PCI med 4MB VRAM var mitt första kort. Innan AGP och Voodoo. Fanns typ inge spel som stödde, ganska dåligt köp egentligen. 😉

12
Skriv svar